Te weinig vissen?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Kan je ook te weinig vissen in een aquarium hebben?
 
Simpel antwoord nee, maar, er zijn veel scholen vissen welke graag in een school zijn, of andere welke in een groep willen zijn, dus eigenlijk geen simpel antwoord.
 
Yes.
1 discus = geen goed plan (groep)
1 maanvis = dito
1 dwergcichlide = geen goed plan (harem)
1 kardinaal = geen goed plan (school)
etc...

1 goudvis = waarschijnlijk is je bakje te klein
 
Dat hangt af van de soort. Als je een nieuw aquarium opstart, doe je dat zonder vissen. Is je aquarium opgestart en zijn je waterwaarden goed, dan voeg je beetje bij beetje vissen toe. Te weinig vissen heb je, wanneer je bijvoorbeeld 1 vis houdt die eigenlijk een groeps- of scholenvis is, of een kleine groep vissen die beter op hun plek zijn in een grotere groep. Voorbeelden? Een 200 l bak met 1 Sluierstaart( zijn graag minimaal met z'n tweeen), een 120 liter bak met een groepje van 5 Corydoras ( zijn het liefst met 10 stuks), 3 maanvissen ( ik lees vaak dat er uit een groep van 5 koppels worden gevormd, en dat dit evenwicht geeft in de bak). Zoiets dus, maar dat soort informatie staat op dit forum meestal bij de soortbeschrijvingen.
 
Ik denk ook dat dit niet kan zolang je maar rekening houdt met een eventuele groepsgrote die vissen vereisen. 6 Corydoras in een bak van 2 meter zal geen probleem zijn maar 1 Discus of Maanvis dan wel weer. Alle vissen hebben eigen eigenschappen en kenmerken en daar moet je wel weer rekening mee houden.
Er zijn ook wel mensen die alleen planten in een aquarium hebben zonder vissen en dat is normaliter geen probleem.
 
en dan heb je ook nog vissen die van nature zeer schuw zijn, maar door zogenaamde "dither fish" toe te voegen wel uit hun schulp komen :))
 
Vanwaar eigenlijk deze --haast filosofische-- vraag? :DD
Tja, wellicht wel filosofisch, Valt mij als nieuweling hier rondstreunend op dat er er heel vaak wordt geroepen dat iemand teveel vissen in zijn bak heeft. Zoekende wat dan de maximale grenzen qua bezetting zijn (hoe bepaal je nu of je teveel hebt?) per bakmaat vroeg ik mij gewoon af of er ook zo iets als te weinig aantal in een bak kunnen zitten (bijv. ivm nitraat productie voor je planten???).

Een ander ding wat mij ondertussen opvalt is dat de minimale lengte van de bak zo wel een beetje ligt bij 80 cm +/- ongeveer, bak m beet. Zodra er vragen komen over 50/60 liter bakken en kleiner zijn er altijd wel reacties dat in kleinere bakken geen vissen thuis horen.

Verder vraag ik mij wel eens af of en in hoeverre nu steeds terugkomende uitspraken gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek of dat dat meer kennis is op basis van consensus en ervaring. Uitspraken als bijvoorbeeld: vissoort X heeft minimaal een balkengte nodig van Y cm? Hoe weten we dat ? Ervaring? Omdat hij veel zwemt heeft die vis veel lengte nodig? Maar waarom dan lengte X en niet X+N? Zien we vanaf een bepaalde X lengte ander gedrag? Enzo ja? Hoe dan? etctetcetc.

Gewoon wat observaties tot nu toe bij het inlezen :)
 
Een deel is ook ervaring.
Ik geef hieronder een voorbeeld (en ja daar gaat niet iedereen het mee eens zijn).


Ik beperk me even tot de vissen die ik zelf het mooist vind, de Wildvang Discus.

Iedereen roept overal, minimaal 50 liter per vis, kweker Stendker zegt zelfs 30 liter per volwassen vis.

Een Wildvang Discus is een groepsvis en is pas happy bij minimaal 8 a 9 exemplaren, eigen ervaring, minder dan kwijnen ze langzaam weg.
Dus 9 vissen a 50 liter = 450 liter netto.
Of 9 vissen a 30 liter = 270 liter netto.

Komt er iemand in een Facebook Discus groep met een aquarium van 100x80x60 = bruto 480 liter.
Hij wilt Wildvang Discus erin doen.
Links en rechts van het aquarium wat scherp hout.

Ik zeg geen goed plan!
Ja maar het kan want het aantal liter schrijft dat voor.

Eigen ervaring:
- Wildvang discus is altijd op zijn hoede, en onverwachte beweging in huis kan zomaar paniek oproepen.
- Bij paniek schieten ze weg om ergens te schuilen.

In mijn bak van 250cm zie ik als ze schrikken dat ze in een miliseconde ruim 200cm weg schieten.
In een bak van 100cm is die ruimte er simpelweg niet, gevolg ze zwemmen zich letterlijk te pletter.
Dus ja lengte is wel erg belangrijk.
Bij een Discus is ook de hoogte van belang trouwens.

Dit geldt voornamelijk voor Wildvang.
Discus vissen die in een aquarium zijn geboren schrikken wat minder of helemaal niet.
Dan volstaat een bak van 150/160cm ook.

We kunnen thuis nooit de natuur helemaal nabootsen.
Maar ik denk dat we wel moeten proberen een poging te wagen.

Probeer vissen gewoon niet te klein te houden.

Ik heb het hier dus over permanente bewoning he.
Ze mogen best even in de kweek of indien ziek in quarantaine tijdelijk (max 6/7 weken) kleiner zitten.

En zo zou je voor elke vis die je wilt houden moeten nagaan of een bak wel geschikt is.


Dus voor die persoon op de FB groep heb ik geadviseerd geen Wildvang Discus er in te doen maar wat leuke dwerg cichliden.


Ik snap dat graag iedereen hier een aquarium wilt maar als je niet de juiste ruimte (bak maat), niet de juiste temperatuur, niet de juiste waterwaarden kan nastreven voor een bepaalde vis, dan moet je gewoon die vis niet gaan houden.
Het welzijn van de dieren moet in mijn beleving altijd op nummer 1 staan.
 
Valt mij als nieuweling hier rondstreunend op dat er er heel vaak wordt geroepen dat iemand teveel vissen in zijn bak heeft. Zoekende wat dan de maximale grenzen qua bezetting zijn (hoe bepaal je nu of je teveel hebt?) per bakmaat vroeg ik mij gewoon af of er ook zo iets als te weinig aantal in een bak kunnen zitten (bijv. ivm nitraat productie voor je planten???).

(...) Verder vraag ik mij wel eens af of en in hoeverre nu steeds terugkomende uitspraken gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek of dat dat meer kennis is op basis van consensus en ervaring.
Te veel en te weinig zijn uiteindelijk maar relatieve begrippen. :) Hoe meer je bereid bent onderhoud te plegen, hoe meer vissen er in een (harmoniërende) bak kunnen. Algemene stelregels willen daarbij wel eens sneuvelen. En inderdaad, als bijv. goede plantengroei een doel is, heb je ook daar overwegingen spelen. Ga ik vissen toevoegen (en dan kan daar zomaar een "minimum" uit rollen) of voeg ik telkens zelf alle bemesting toe.

Je doet goede observaties denk ik. Veel "consensus-advies" is in de loop der jaren onderling bepaald en volgt ongeveer het gezonde verstand.... Óf niet. ;) Soms zou je wel wat meer onderbouwing willen zien.
 
Verder vraag ik mij wel eens af of en in hoeverre nu steeds terugkomende uitspraken gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek of dat dat meer kennis is op basis van consensus en ervaring. Uitspraken als bijvoorbeeld: vissoort X heeft minimaal een balkengte nodig van Y cm? Hoe weten we dat ? Ervaring? Omdat hij veel zwemt heeft die vis veel lengte nodig? Maar waarom dan lengte X en niet X+N? Zien we vanaf een bepaalde X lengte ander gedrag? Enzo ja? Hoe dan? etctetcetc.
Ik vind dit hele goede vragen.

Je hebt het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren die bijsluiters over het houden van gezelschapsdieren aan biedt. Zij zeggen dat hun aanbevelingen een wetenschappelijke basis hebben. Alle informatie die zij publiceren wordt eerst getoetst op juistheid door een wetenschappelijke toetsingscommissie.
https://www.licg.nl/over-het-licg/.

Wat betreft aquaria en hun bewoners: Zie ook: https://www.licg.nl/aquariumdieren/
 

Terug
Bovenaan