Wat is er nieuw

Techniek Red Sea Reefer 170

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rikken
  • Startdatum Startdatum
R

Rikken

Guest
Beste mensen, graag had ik beroep gedaan op jullie ervaring want na al enkele dagen gelezen te hebben weet ik het even niet meer.
Ik zou graag een Read Sea Reefer 170 kopen. Dit is een aquarium zonder techniek. Dus ik heb onderstaande geselecteerd (gewoon via webwinkel van Coral and Fish Store):

- Opvoerpomp Jecod DCS4000 met controller
- Stromingspomp Tunze Turbelle Nanostream 6040 met controller
- Jecod doseerpomp 4 kanaals
- Deltec skimmer 1000I
- Blue marine koeler 200
- Verlichting: Blue Marine Zetlight UFO led 96W Wifi

Is dit voor jullie een goede set-up en heb ik dit allemaal nodig of ontbreek ik nog iets. Andere voorstellen zijn meer dan welkom want misschien zijn andere merken veel beter.

Ik heb deze bak ook maar dan met de Deltec 1351 en de AI led verlichting. Een koeler heb ik er niet bij want ik gebruik coolingfans in de zomer als dat nodig mocht zijn. Als je zo rond de 5000 liter aan stromingspompen zit dan zit je wel redelijk goed met 30x de inhoudt.

Is de verlichting dan de 26 of 52? Hoe verschilt de werking tussen een koeler of coolingfans? De stromingspomp heeft een stroming van 200 tot 4500 liter per uur. Dan is dit te weinig?

Zou Sws meerdere stromingspompen gebruiken om afwisseling te hebben in de stroming zodat je koralen niet constant vanaf dezelfde kant worden voorzien van stroming (en voeding)

Als je voor AI lampen gaat denk ik dat je er meerdere aan gaat schaffen omdat de leds vrij dicht op elkaar geclusterd zitten en je dus minder spreiding hebt.
Zelfde geld voor kessil, mars aqua en coralcare

Check deze serie ff en je komt een heel eind

Is de verlichting dan de 26 of 52? Hoe verschilt de werking tussen een koeler of coolingfans? De stromingspomp heeft een stroming van 200 tot 4500 liter per uur. Dan is dit te weinig?
Een koeler zoals jij op de lijst hebt is een soort potfilter, het water stroomt erin en wordt daar gekoeld. Cooling fans zijn letterlijk een ventilator boven het aquarium.

4500 liter per uur geeft 27 keer de inhoud van de bak. Dit is voor zeewater weinig en gaat je in de toekomst zeker beperken in je koraalkeuze.
Als je twee van deze pompen neemt zoals tuinkabouter al aangeeft kun je ze beide op 70-80% gebruiken en krijg je een veel beter stromingspatroon.

Wil je een goedkoper alternatief, koop dan twee jebao rw4, of beter nog, twee jebao rw8. Dit geeft je ook de optie om eventueel over te stappen naar bijvoorbeeld een 350l bak zonder nieuwe pompen nodig te hebben. Als je twee rw8 neemt kom je in totaal uit op dezelfde prijs als 1 tunze 6040 met controller. Deze pompen worden inclusief controller geleverd.

De rest van de techniek ziet er goed uit. Het enige minpunt is dat 4 kanalen op de doseerpomp misschien weinig is, maar dat hangt af van de methode die je gebruikt en hoe vaak je moet doseren.

Wat is er dan aan te raden? een Koeler of een ventilator? Kan hier in huis aardig opwarmen in de zomer. Dan ben ik misschien beter met een Teco TK 500 koeler/verwarmer, dan heb ik geen verwarmingselement nodig, maar dit moet dan buiten de bak geplaatst worden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan