Wat is er nieuw

Technische adviezen gevraagd i.v.m. Nieuw Aquarium

WJBS

Active member
Lid geworden
7 januari 2024
Leeftijd
34
Hallo Allemaal,

Vanwege schade aan het glas van mijn mijn Eheim Aquaproled 126 (80x35x45), wil ik graag overstappen naar de Juwel Rio (81x36x50).
Reden hiervoor is omdat ik toch al de Juwel kast Rio in mijn bezit heb. Dan past het aquarium ook perfect bij de onderkast.
Nu heb ik de volgende technische vragen:

De Juwel Rio bezit natuurlijk een interne filter, maar ik ben in het bezit van een nu nog draaiende Oase Biomaster2 350 Thermo. Ik wil mijn nieuwe aquarium gebruiken voor een Afrikaanse Multi´s of Similis (Vraag voor een ander Topic 😉 ). Is het verstandig om dan beide filters te laten draaien? Of het het beter het interne filter eruit te halen?

Daarnaast zitten er natuurlijk lampen bij, die wil ik er eigenlijk graag uit hebben. Ik ben namelijk in bezit van de LED Solar Nature & Led Solar Control. Te prijzig om te vervangen en ik heb op youtube gevonden dat deze met het koppelstuk vast te maken zijn. Het handig om dan de Malawi Rocks lichtprgramma van de Led solar Nature te gebruiken?

Weten jullie eventueel varianten van de Juwel stone Granite achterwand? Ik merk dat het liefste een achterwand in 1 geheel plaats. Zoals Ceramice Nature? Of volstaat een zwarte achterwandposter? Ik heb namelijk een grote hoeveelheid Rock Gray Pebble, die ik ga gebruiken voor de hardscape van het aquarium.
Veel planten gaan er niet komen, ben alleen van plan Vallesenaria Spiralis in de hoek van het aquarium te zetten.

Ik heb zwart zand van de Hornbach op dit moment in mijn aquarium, handig om mee te verhuizen? Of speciale cichliden zand te kopen?

Daarnaast nog iemand goede tips voor Slakkenhuizen?

Waarom stuur je aqua-life in België niet een berichtje dat je graag een maatwerk optic white bak wilt met je verhaal erbij wat je hier hebt gepost?

Zo te lezen heb je alles behalve de glazen bak, dus waarom een set kopen?

Zou ook eens contact opnemen met wat maatwerk bouwers, prijzen vallen mee en je hebt je bak precies zoals je wilt.

Een 3d achterwand in de bak raad ik wel af, zelf geen ervaring mee maar de consensus is wel dat het moeilijk te reinigen is en er vuil achter ophoopt.
Vrijwel iedereen die ik gesproken heeft en ervaring er mee heeft zou het niet weer gebruiken.
Dat was voor mij de reden om weer voor zwarte (meubel) folie te gaan.

Een 3d achterwand in de bak raad ik wel af, zelf geen ervaring mee maar de consensus is wel dat het moeilijk te reinigen is en er vuil achter ophoopt.
Over het juist vastzitten van een achterwand zijn vele discussies

Ik heb goede ervaring door deze (2 delige) Caramic Nature Rock bewust met een open structuur te kitten (kruislings met daartussen een flinke klodder)
1000024996.jpg

IMG-20231214-WA0006.jpeg

Met behoorlijje lichtsterkte van 34lm/L zou je al snel een algenafzetting op achterwand verwachten echter dat is niet het geval omdat ik preventief elke nacht de max dosis carbo doseer om algen ontwikkeling te voorkomen.

Deze achterwand zit er 2 jaar in (december 2023)
1000024995.jpg

Laatst bewerkt:
Ik merk dat het liefste een achterwand in 1 geheel plaats. Zoals Ceramice Nature?
Nog een aanvulling op mijn eerdere reactie.

Als het niet mogelijk is om een gehele achterwand te plaatsen (vanwege een trekstrip in het midden zoals bij mij) koop dan niet online maar in een fysieke winkel zodat je de 2 delen kan uitzoeken, reliëf (3D structuur)is in principe repeterend voor panelen.

Uiteindelijk heb ik uit de aanwezige 6 panelen een goede combi kunnen kiezen zodat de kleuren (zijn hand gespoten) ook goed op elkaar aansluiten.
Overigens was ik in de winkel hierop kritisch, maar in een wat langer ingerichte bak zul je weinig van afwijkingen terugvinden.

Hou er rekening mee dat je de toplaag niet kan snijden met een stanleymes omdat deze knetterhard is, je hebt zeker een ijzer(decoupeer)zaag nodig, bij mijn aquarium leverancier gebruiken ze liever een slijptol.

Laatst bewerkt:
Waarom stuur je aqua-life in België niet een berichtje dat je graag een maatwerk optic white bak wilt met je verhaal erbij wat je hier hebt gepost?

Zo te lezen heb je alles behalve de glazen bak, dus waarom een set kopen?
Bedankt voor de Tip! Ik heb er even naar gekeken, maar ik schrik van het prijsverschil.

Over het juist vastzitten van een achterwand zijn vele discussies

Ik heb goede ervaring door deze (2 delige) Caramic Nature Rock bewust met een open structuur te kitten (kruislings met daartussen een flinke klodder)
Bekijk bijlage 393544
Bekijk bijlage 393546

Met behoorlijje lichtsterkte van 34lm/L zou je al snel een algenafzetting op achterwand verwachten echter dat is niet het geval omdat ik preventief elke nacht de max dosis carbo doseer om algen ontwikkeling te voorkomen.

Deze achterwand zit er 2 jaar in (december 2023)
Bekijk bijlage 393545
Bedankt voor de waardevolle adviezen!

Zou ook eens contact opnemen met wat maatwerk bouwers, prijzen vallen mee en je hebt je bak precies zoals je wilt.

Vrijwel iedereen die ik gesproken heeft en ervaring er mee heeft zou het niet weer gebruiken.
Dat was voor mij de reden om weer voor zwarte (meubel) folie te gaan.
Ik moet ook zeggen dat ik de 3d achterwanden erg mooi vind, maar gezien het vuil, algen ik wellicht ervoor ga kiezen voor een zwarte achterwand te gaan. Zoals ik die nu ook al heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan