Temperatuur en kweken


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,697
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Deze Experts Uitgedaagd komt tot stand met medewerking van @gapak waarvoor onze dank.

Vaak leest men dat om te kweken met bepaalde soorten men best een bepaalde temperatuur nastreeft.
Wat is hier het doel van?
Helpt dit de vissen aan te zetten tot paring?
Helpt dit de eitjes uit te laten komen?
Helpt dit de ontwikkeling van de jongen?

Laat je licht schijnen op deze vragen en discussieer met respect voor een ander. Veel plezier met deze EU.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb echt totaal geen verstand van vissen kweken, dus mee discussiëren word lastig.
Maar ben wel erg benieuwd waar de letter EU voor staan :unsure:
 
temperatuur heeft veel verschillende invloeden op kweek.
Het begint al bij de voorbereiding. Vele soorten kweken amper tot niet zonder voorafgaande koude periode. Andere soorten kweken niet onder een bepaalde temperatuur.
Eens de eitjes afgezet zijn zal een hogere temperatuur zorgen voor snellere ontwikkeling (binnen een bepaalde marge, te hoge temperaturen hebben dan weer geen nut meer, dan wel een nadelig effect)
Tijdens de opgroei is de juiste temperatuur belangrijk voor de groei, voor een goede vertering. Ook hier zal te laag een vertraging betekenen, te hoog zal ook hier weer geen extra voordeel geven.
Maar ook bij verdere ontwikkeling blijft de temperatuur van belang. Zo zullen vele subtropische soorten kleiner blijven als ze geen winterrust kennen.
En dan zeg ik nog niets over geslachtsontwikkeling bij bepaalde temperaturen. Maar daar ken ik niet veel van.
 
Ik heb echt totaal geen verstand van vissen kweken, dus mee discussiëren word lastig.
Maar ben wel erg benieuwd waar de letter EU voor staan :unsure:


A6A8C1BD-89B4-470D-8C9C-EFF9695FFC13.png
 
Het heeft me weer een vermogen aan inkt gekost maar ik heb het even aangepast in de startpost;)
 
Ik ben geen EU en alles wat ik schrijf kan nonsense zijn, maar ik denk het volgende:

Hogere temperatuur = hogere stofwisseling = meer honger = snellere groei
 
Ik neem aan dat temperatuur zeker een effect zal hebben. Dat zal natuurlijk verschillen per beest.
Voor de ene vis betekent een drop in de watertemperatuur misschien wel dat het geregend heeft. Dan is er een grote kans dat er meer voedsel aanwezig is en dat is dus een goed moment op voort te planten.
Of een langdurige koudere periode, gevolgd door een warmere periode, betekent dat het voorjaar gaat worden. Met hetzelfde gevolg als hierboven.

Ik noem maar wat zijstraatjes.
 
Ik kweek corydoras soorten en moet zeggen dat ik best veel ‘speel’ met tempratuur en hardheid van het water.

vooral bij de sterbai groep (ca. 50) heeft het veel positieve invloed
 
Ben zeker geen expert in het kweken, maar voor veel vissen spelen (regen)seizoenen een belangrijke rol in de voortplanting. Het regenseizoen betekent overstromingen, overvloeden aan voedsel, een stop aan droogvallende plassen en rivieren, … met andere woorden, de ideale tijd om kleintjes te krijgen. Of dat temperatuur dan de enige manier is waarop (een deel tot alle) vissen deze veranderingen waarnemen, waarschijnlijk niet. Maar ongetwijfeld speelt deze een belangrijke rol. Bovendien is er ook een hogere nood aan zuurstof als een lagere beschikbaarheid in warmere wateren. Dit zou de voortplanting maar vooral ook de groei negatief beïnvloeden (https://www.sciencedaily.com/releases/2020/07/200702144711.htm).
 
Zoals hierboven al uitgelegd, zorgt een hogere temperatuur voor een hoger metabolisme.

Een voortdurend hogere temperatuur zorgt er ook voor dat vissen eerder 'opbranden'.

Maar dit is bij de meesten bekend en geen nieuw fenomeen.
 
Ik ben geen EU en alles wat ik schrijf kan nonsense zijn, maar ik denk het volgende:

Hogere temperatuur = hogere stofwisseling = meer honger = snellere groei
Een hogere temperatuur kan inderdaad bijdragen tot een snellere (planten-)groei. Jij behoort dus wel degelijk tot de categorie "slimme Jongens". :):);)
 
Temperatuur in het aquarium is van groter belang dan veel ondersteld. Nog steeds hoor je vaak zeggen, ik heb het water op 24 graden, dat is voor de meeste vissen wel goed. Er zijn maar erg weinig natuurlijke wateren die constant dezelfde temperatuur hebben, veel wijzigen over de seizoenen maar ook verschillen tussen dag en nacht zijn geregeld meerdere graden Celsius. Deze verschillen in temperatuur en de verschillen in waterhoogte geven voor veel soorten de voortplantingsperiode aan. Veel koeler water betekend het regenseizoen, er komt meer ruimte en vissen krijgen de kans in topconditie te komen. Als de temperaturen oplopen zijn de vissen goed volgevreten en in optimale conditie voor voortplanting. Met deze hogere temperatuur gaat het metabolisme sneller waardoor eieren sneller uitkomen, jongen meer honger hebben en sneller groeien.
Bij veel soorten is het wisselen van de seizoenen en temperaturen van belang om af te wisselen tussen een productieve periode en een rust/aansterk periode. Veel vissen worden constant in de productieve periode gehouden door de hoge temperaturen, dit komt de levensduur en gezondheid niet ten goede.
 
Heb een klein onderzoek voor mijzelf gedaan met Congopanchax brichardi kweken, een soort die bekend staat voor heel veel mannelijke nakweek.
Temperatuur en ph zijn heel belangrijk daarin.
Wat me verder is opgevallen dat bij het opkweken van de jongen de voedsel beschikbaarheid en water kwaliteit net zo belangrijk zijn.
M a.w. bij hongerdood zijn de overlevers voornamelijk van het mannelijke geslacht.
Dus agressiviteit is misschien ook van belang.
Het voortplanten in een aquarium is heel anders dan in de natuur en ook niet te vergelijken.
In de natuur wisselen de omstandigheden waardoor er gemiddeld een mooie verdeling ontstaat, heel anders dan in een aquarium met stabiele waardes.
Het is dus als kweker heel interresant om te zorgen dat de optimale omstandigheden stabiel zijn.

Groetjes John.

M.v.g. John.
 
Temperatuur is voor mij wel degelijk van belang, vaak kweek ik met regen en of volle maan, de temperatuur gaat hoger als de standaard temperatuur en het water staat laag. Planten in de kweekbak en blad erbovenop. Door de hogere temperatuur lok je ook het paar gedrag uit, als er eitjes zijn komen deze zeker met 2 dagen uit. daarna wachten tot ze vrij gaan zwemmen. Daarna is het labyrinth orgaan , wat zich ontwikkeld in warmer water. Bij de jongen is het belangrijk om de lucht boven water warm te houden, dan ontwikkelt het orgaan goed.
Later tijdens de volwassenheid kunnen de betta`s hier beter mee omgaan en is het zeker niet erg als de lucht koeler is. Daarnaast is het voer net zo belangrijk. ik geef mijn jonge ukken meteen levende (kleine) artemia, wat ze meteen eten. Soms is een overbrugging ook niet erg bv in de vorm van liqifry en of bv azijn aaltje, micro wormen kunnen ook maar zou deze niet heel lang gebruiken. Deze veroorzaken , mits ze te lang gevoerd worden, vissen zonder ventralen. wel specifiek bij betta`s dan. Daarna, als ze rond 8 weken zijn, geven we geknipte tubifex, zo klein mogelijk en daardoor groeien de jongen goed door. Hier zijn mijn betta`s volwassen tussen 5/6 maanden. Dus niet zoals in Thailand met 3 maanden al. Voor sommigen kan het sneller maar ik laat een vis liever goed uitgroeien dan snel vol voeren.

Zoals John al aangeeft is het in het land van origine net even anders , daar is de warmte gratis en de zomers zijn heel warm. Daar is het water al met tanine wat ook zorgt voor kweek. Wij bootsen dit na. Daarnaast heb je altijd met dieren te maken, wij zullen wel willen dat ze kweken maar soms wil dit niet altijd zo zijn , ook al boots je nog zo goed de omstandigheden na. als een dier niet reageert moet je jezelf daar ook op aanpassen. Conditie is daar een van, naast nog een aantal onderdelen.
 
en is het zeker niet erg als de lucht koeler is.
Je hoort vaak dat de bak afgedekt moet zijn ivm te koude lucht buiten de bak maar dat valt in een gemiddelde woonkamer wel mee als ik het goed begrijp.
 
Ik zoek elk visje altijd eerst op in " de Mergus" .
Wat mij betreft de aquarium bijbel.
Daar staat altijd beknopt wat de voorwaarden voor kweek " zucht" .
Dat is een goed begin punt.
Ik kweek niet echt. Ik heb gewoon mazzel.
Meestal kun je stellen dat zacht water een must is denk ik
 
Hoge temperaturen verhoogd de metabolisme, wat eetlust en groei bevorderd. Vissen in gebieden met duidelijke seizoenen zijn genetisch zo dat ze bij verhoogde temperatuur de paringsmodus in gaan, omdat in de zomer de jongen de hoogste overlevingskans op de eerste paar maanden hebben.

Meer komt er eigenlijk niet bij kijken.
 
Hoge temperaturen verhoogd de metabolisme, wat eetlust en groei bevorderd. Vissen in gebieden met duidelijke seizoenen zijn genetisch zo dat ze bij verhoogde temperatuur de paringsmodus in gaan, omdat in de zomer de jongen de hoogste overlevingskans op de eerste paar maanden hebben.

Meer komt er eigenlijk niet bij kijken.
Bij hogere temperaturen neemt het zuurstofgehalte in het water af. Als het water boven het optimale zuurstofgehalte/metabolisme komt gaan de eetlust en groei juist verminderen.
Voor heel veel west Afrikaanse killivissen is die grens meestal 25C.
Bij juist 20-22C is de verhouding activiteit/zuurstof gehalte het beste om voort te planten en te herstellen. Boven de 25C is er juist geen voortplanting.

Relatief gezien is dit belangrijker voor kleine vissen, absoluut voor grotere vissen (meer zuurstof per vis nodig)
Vandaar dat jonge vissen gebaat zijn bij een iets hogere temperatuur.

M.v.g John.
 
Er zijn veel vissen die zich na de droge tijd in de natuur vermenigvuldigen, dit gaat vaak gepaard met na de droge tijd het neervallen van vele regenbuien, beekje's vullen zich weer en het nieuwe leven komt weer op gang.De waterstand in de amazone kan zomaar op diverse plekken 6-7 meter stijgen.
Daarbij is door de regenval de temperatuur van het water tijdelijk lager, en dat is dus weer een impuls om het nieuwe leven een boost te geven.

Daarbij geef ik dus een antwoord op de topic starter, in de zin van dat bij het kweken van vissen de temperatuur een best wel grote rol speelt, en deze waarschijnlijk wel tijdens de kweek wat omlaag kan.

Geen ervaring met tanganyika of malawi volgens mij zijn deze meren constant qua niveau.

Tijdens mijn achterliggende ervaring met discusvissen en voornamelijk de coreadoras viel mij op dat tijdens de wekelijkse verversing tot 15 cm.Hoogte ( waterstand) en het bijvullen met wat koeler water dat soms de bak nog niet half vol was of de sterbai ging al over tot afzetten, dus temperatuur heeft wel degelijk een rol tot voortkweek van vissen, daarbij wil ik opmerken dat bepaalde diersoorten bij een iets te hoge of te lage temperatuur meer of minder vrouweljike of mannelijke soorten laten zien, volgens mij is dit ook zo bij de grote schildpadden,,maar U mag mij verbeteren.

Even geleden van een forumlid een topic gezien/ gelezen die zijn opvoer-water als een soort douche boven de bak losliet, en zo de natuur een beetje benaderde.Heel apart en te waarderen.

We kunnen de natuur niet evenaren, maar wel proberen deze een beetje na te bootsen.
gr.bert
 
Ik kan beamen dat een waterwissel= lagere temp het paai gedrag bij mijn sherry barbelen in elk geval bevorderd.
Ook zacht water is voor veel vissen belangrijk.
Een te hoge GH sluit het ei- membraan voor bevruchting plaats kan vinden.
 

Terug
Bovenaan