Temperatuur en planten


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Zomaar een vraag:

Heeft de temperatuur van het water invloed op welke lichtintensiteit je moet aanhouden? Mijn water zit nu op 19 a 20 graden maar lichtintensiteit staat nog ingesteld zoals dat was toen het 24 a 25 graden was. Op onze bloemen kwekerij gaan de bloemen langzamer groeien naar mate er minder licht is hierop pas je temperatuur/voeding op aan. Doe je dat in het aquarium ook? Nu heb ik al well op tech planten maar ben daar wel nieuwsgierig naar hoe dat in het aquarium werkt.
 
Ik heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen al zal elke plant wel zn favoriete temp hebben.
 
Interessante insteek, het komt mij zeer logisch over.
Zo biochemische processen bij lagere temperaturen wat rustiger het licht benutten.
Beetje gulden middenweg zo en het licht optimaler benut wordt
 
Ben benieuwd net de lichtsterkte met 50 a 60 procent verminderd kijken wat de invloed gaat worden.
 
De planten die wij in onze bakken houden zijn veelal subtropische planten die een temperatuur vragen van rond de 24 tot 27 graden. Bekend is dat bij hogere tempraturen de stofwisseling toeneemt waardoor er wel voedsel tekorten op kunnen treden bij aquariumplanten. Mensen vergeten dit wel eens bij de hogere temperaturen die wat langdurig in de zomer kunnen optreden. Je planten vragen dan tijdelijk om meer voedsel! Zelf heb ik dit vaak gezien in mijn planten kweekbakken die buiten stonden, even niet opletten en er waren problemen in de groei te zien. Evenzo is het wanneer de temperatuur te laag is, de stofwisseling neemt dan af. Goed is het te weten dat er verschillen in de (temperatuur-)bandbreedte zijn. Anubias barteri bijvoorbeeld doet het wel in kouder water rond de 20 graden en ook Javavaren schijnt er goed tegen te kunnen. Bepaalde Echinodorus soorten, ik kom even niet op de soort, kunnen dat ook wel.
Minder licht, nu heb ik het over de lichtsterkte NIET over de duur, geeft een langzamere groeisnelheid. De combinatie minder licht en een lagere temperatuur is niet zo simpel te maken. Een plant vraagt ook weer binnen een bepaalde bandbreedte om een lichtsterkte en die verhouding hoeft niet gelijk te zijn aan de mogelijke temperatuur variaties bij de verschillende soorten. Wel is het zo dat planten die met weinig licht toe kunnen vaak ook weer een bredere temperatuur bandbreedte hebben. Anubias is weer een mooi voorbeeld. Dit is merkbaar doordat deze plant op zeer verschillende plaatsen in én boven het water in vochtige omgevingen kan groeien.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan