Temperatuur klopt niet


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Wat ik nu weer heb,...tjonge jonge....:S

Gister keek ik op de thermometer van het aquarium, zag ik dat hij 20 graden aangaf terwijl de verwarming op 24 graden staat ingesteld.

Twee extra thermometers erin gehangen.
De huidige gaf gewoon 20 graden aan.
De andere twee weken iets af.
Stonden iets hoger, maar onder de ingestelde temperatuur.

De heater heb ik nu op 25 graden staan.
De eerste ( originele) thermometer geeft nog steeds 20 graden aan.
De andere twee geven 22 graden aan nu.

De heater werkt wel, zie hem soms aan staan ( lampje brandt dan).

Hoe kan het nou dat de bak blijkbaar geen 24/25 graden haalt?

Informatie:

- heater JBL protemp, 75watt

- verlichting: Superfish LED retroled combi

- thermometers: twee dezelfde en één andere, geen hele dure... dus misschien slechte kwaliteit?

- aquarium: 60cm ( 60x30x35)

- de huiskamertemperatuur is 20 graden
 
Mijn ervaring is dat de thermometers altijd iets afwijken. Ik zet de verwarming 2 graden hoger op 26 dan is het gemiddeld 24 graden in de bak. Ik ga ervan uit dat je termostaat wel voor het aantal liters in je bak geld.

Ook kan een oorzaak zijn dat de warmte niet goed verdeeld wordt in je bak. Thermometer kun je het beste bij je instroom hangen. Dan gaat de warmte mee de uitstroom in.
 
Open aquarium?
Hebben de diverse thermometers een verschillende bouwvorm?
De ene lang en dun en de andere kort en dik?

Mijn “goedkope” thermometer geeft ook 2 graden te weinig aan..

Ik heb een controller, een inkbird, een analoge thermometer.
Overal zit verschil in, ik heb een gecalibreede thermometer geleend van m’n werk en zo kunnen bepalen dat de analoge meter afweek.
M’n controller en de inkbird (toen ongecalibreerd en vers uit de doos) en de gecalibreerde thermometer weken “slechts” .3 af van elkaar (-.3 controller, thermometer, +.3 inkbird).
 
Open aquarium?
Hebben de diverse thermometers een verschillende bouwvorm?
De ene lang en dun en de andere kort en dik?

Mijn “goedkope” thermometer geeft ook 2 graden te weinig aan..

Ik heb een controller, een inkbird, een analoge thermometer.
Overal zit verschil in, ik heb een gecalibreede thermometer geleend van m’n werk en zo kunnen bepalen dat de analoge meter afweek.
M’n controller en de inkbird (toen ongecalibreerd en vers uit de doos) en de gecalibreerde thermometer weken “slechts” .3 af van elkaar (-.3 controller, thermometer, +.3 inkbird).

Geen open aquarium.
Standaard Juwel aquarium met deksel.

Twee lange, dunne thermometers ( geel) en een dikke witte thermometer.

Zal ik de heater dan op 26 graden zetten voor de zekerheid?

Er zwemmen Vuurgarnalen en Appelslakken in en er staan een hoop mooie planten in.
 
Je moet denk wel op die drie meters afgaan.
Het lijkt er dus op dat je verwarming een afwijking heeft.
Dus ja ik zou hem twee graden hoger zeggen.
 
De schaal op een heater is vaak indicatief.
Gewoon instellen zodat de thermometers kloppen.

Heb er hier een op 28 graden staan. Water is net aan 26 graden.

Wat soms helpt is om de heater ipv koud naar warm te zetten. Eerst helemaal op max zetten en dan terug zetten naar de juiste instelling.
Soms doen ze het dan wel ineens goed.
 
Hier had ik een heater die was ingesteld op 20 maar aquarium was netjes 25..

Maar zou ook afgaan op de 3 thermometers, lijkt mij niet dat je de pech hebt dat ze alle 3 afwijken
 
Dat is een van de reden waarom ik overgestapt ben naar een heather die geen ingeboude thermostaat heeft het instellen daarvan is vaak erg lastig.
Terwijl een externe digitale erg makkelijk in te stellen is.
 
Dat is een van de reden waarom ik overgestapt ben naar een heather die geen ingeboude thermostaat heeft het instellen daarvan is vaak erg lastig.
Terwijl een externe digitale erg makkelijk in te stellen is.

Klopt Dirk.

Heb op de fusion een titanium heater met inkbird. Werkt perfect.
 
De schaal op een heater is vaak indicatief.
Gewoon instellen zodat de thermometers kloppen.

Heb er hier een op 28 graden staan. Water is net aan 26 graden.

Wat soms helpt is om de heater ipv koud naar warm te zetten. Eerst helemaal op max zetten en dan terug zetten naar de juiste instelling.
Soms doen ze het dan wel ineens goed.

Ik zal dat zo gelijk doen.
Hopelijk hebben de thermometers gelijk dan ....:)k
Straks is het té warm :Dk
 
Los van dat het vervelend is zo'n afwijking natuurlijk is 22 graden genoeg voor je garnalen hoor Tiny.
 
Die kleine metertjes van nog geen 2 euro die je vaak ziet op de websites zijn natuurlijk minder maar een goede glazen meter zoals hier boven is behoorlijk nauwkeurig.
 
Los van dat het vervelend is zo'n afwijking natuurlijk is 22 graden genoeg voor je garnalen hoor Tiny.

Ook voor de planten?
Zitten ook wat veeleisende planten in.

Ik hoop dat hij zo naar 24graden gaat.
De thermostaat zelf heb ik op 26graden gezet.
 
Zit trouwens te kijken wat een gekalibreerde thermometer kost maar jemig wat Is dat duur :juggle;
 
begrijp ook niet echt waarom een fabrikant of aquariumspeciaalzaak niet komt met een echt goeie thermometer,we doen het al jaren met nog steeds met het goedkope spul.Zoiets mag toch wel op den duur een meerwaarde gaan krijgen,wil er wel wat voor betalen,maar een redelijk goed alternatief is er niet.
 
begrijp ook niet echt waarom een fabrikant of aquariumspeciaalzaak niet komt met een echt goeie thermometer,we doen het al jaren met nog steeds met het goedkope spul.Zoiets mag toch wel op den duur een meerwaarde gaan krijgen,wil er wel wat voor betalen,maar een redelijk goed alternatief is er niet.

Graadje meer of minder is dan ook totaal onbelangrijk in deze hobby.

Tenzij je de grenzen opzoekt igv warmte behandeling bij ziekte.

Ik heb ter visuele controle gewoon een plakstrip aan de zijkant hangen.
 
Graadje meer of minder is dan ook totaal onbelangrijk in deze hobby.

Tenzij je de grenzen opzoekt igv warmte behandeling bij ziekte.

Ik heb ter visuele controle gewoon een plakstrip aan de zijkant hangen.

Die heb ik ook nog, zag ik :)
Deze geeft nu 24 graden aan.
Maar is al hele oude sticker, dus geen idee of hij nog nauwkeurig is.
 
Mijn Eheim 300w heater geeft juist 5 a 6 graden te weinig aan. Thermostaat ingesteld op 21 graden - water temperatuur 27 graden volgens 2 verschillende thermometers.
Het heeft daarom ook vrij lang geduurd voordat ik mijn aquarium op de gewenste temperatuur had.
 

Terug
Bovenaan