Wat is er nieuw

Temperatuur schommelt teveel.

Gellertrademarc

Active member
Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
41
Leeftijd
34
Hallo,

Mijn aquarium staat in mijn 'tuinkantoor'. De ruimte is geïsoleerd en word tijdens mijn verblijf in het kantoor verwarmd dmv een infrarood kachel en een electrische kachel. Helaas betekend dit wel dat als ik niet aanwezig ben de kachels uitstaan en de temperatuur in de kamer dus meer daalt dan bijvoorbeeld in de woonkamer. Daar zal het nooit kouder worden dan 16 graden.

Het betreft een 90 liter aquarium voor zien van een 100 watt staaf. De temperatuur in het aquarium is tijdens mijn aanwezigheid 24 graden. Dit koelt snachts echter snel af en als ik sochtends kijk is het nu al vaak 19 graden in het aquarium, en het vriest buiten nog niet eens.

Is er een manier hoe ik de temperatuur stabieler kan houden? Zonder het hele aquarium te moeten isoleren.

Hoor het graag.
 
Een staafverwarming van 200 watt.Zou een oplossing kunnen zijn toch.
 
Ik ben toch bang dat je er een wat hoger wattage tegenaan moet gooien. Of isoleren dus maar dat wil je liever niet. Het is het een of het ander. 🙂
 
Is het een open aquarium, of met lichtkap. Dit scheelt heel veel.

Anders zoals reeds aangegeven een zwaardere verwarming nemen.
Maar als je een zwaardere verwarming neemt, zou ik deze ook nog beveiligen met een inkbird als extra veiligheid.
 
Hallo,

Mijn aquarium staat in mijn 'tuinkantoor'. De ruimte is geïsoleerd en word tijdens mijn verblijf in het kantoor verwarmd dmv een infrarood kachel en een electrische kachel. Helaas betekend dit wel dat als ik niet aanwezig ben de kachels uitstaan en de temperatuur in de kamer dus meer daalt dan bijvoorbeeld in de woonkamer. Daar zal het nooit kouder worden dan 16 graden.

Het betreft een 90 liter aquarium voor zien van een 100 watt staaf. De temperatuur in het aquarium is tijdens mijn aanwezigheid 24 graden. Dit koelt snachts echter snel af en als ik sochtends kijk is het nu al vaak 19 graden in het aquarium, en het vriest buiten nog niet eens.

Is er een manier hoe ik de temperatuur stabieler kan houden? Zonder het hele aquarium te moeten isoleren.

Hoor het graag.
Een infrarood kachel geeft stralings warmte. En ook in de richting van die straling. Het verwarmt dus niet de verdere omgeving! En die verwarming in de stralingsrichting is dan ook alleen aanwezig zolang de infrarood aanstaat. Zodra dit apparaat uitgezet wordt is ook meteen alle verwarming tenietgedaan. Een elektrische kachel verwarmt wel een omgeving maar uiteraard ook weer zolang de kachel aanstaat. Maar dan zal er een langzamere afkoeling plaatsvinden. Bij je afwezigheid zal er dus flink afgekoeld worden! Een constante temperatuur zal dus ook een constante verwarming vragen.
 
In de natuur koelt het s,nachts af dat is niet erg voor vissen, overdag wordt het weer warmer.
 
Als je bak niet op temperatuur kan blijven kan je beter een zwaardere staafverwarming nemen zoals Gino ook zei.
Of zorgen dat de ruimte waar het aquarium staat warmer blijft zodat de verwarming in het aquarium minder vaak hoeft aan te springen.
 
Een zwaardere staaf is mogelijk maar ik vraag me af waarom de staaf de bak met bv 16 graden niet op de goede temp houdt. Ik heb boven een bak waar het in de winter 16-17 graden kan worden maar 200W op 240 liter houdt de bak prima op 22-23 graden hier.
Met 16 graden zal de staaf wel lang en wellicht blijvend branden maar goed dat is een kostenaspect.
 
Een zwaardere staaf is mogelijk maar ik vraag me af waarom de staaf de bak met bv 16 graden niet op de goede temp houdt. Ik heb boven een bak waar het in de winter 16-17 graden kan worden maar 200W op 240 liter houdt de bak prima op 22-23 graden hier.
Met 16 graden zal de staaf wel lang en wellicht blijvend branden maar goed dat is een kostenaspect.
Zal door de omgevingstemperatuur komen lijkt me. Of de staaf werkt niet naar behoren.
 
Bedankt voor alle reacties. Zal het ook nog verschil maken om bijvoorbeeld een externe verwarming aan te schaffen?

Heb nu de staaf verwarming naar de inlet van het filter. Is dit de juiste locatie?
 
Bedankt voor alle reacties. Zal het ook nog verschil maken om bijvoorbeeld een externe verwarming aan te schaffen?

Heb nu de staaf verwarming naar de inlet van het filter. Is dit de juiste locatie?
Je kunt zeker verschil maken met een externe verwarming omdat je dan niet te maken hebt met de afmetingen van een interne verwarmingsstaaf. . Een JBL gaat bijvoorbeeld tot een 500 Watt. Maar wat ik je kan vertellen uit eigen ervaring is dat je met tempex platen van de bouwmarkt al verschil kunt maken. Wanneer je dat gebruikt wanneer nodig dan zou dat zeker ook helpen. Hou je de voorzijde vrij heb je toch al een besparing op de kosten.
 
Ik neem aan dat je 's nachts niet naar je aquarium kijkt, er zelfs niet in de buurt bent. Je kunt dan overwegen om met isolatieplaten je bak 's nacht in een 'huisje' van die platen te zetten, zodat de warmte beter bewaard blijft en je heater minder hoeft te doen. Met een paar tiewraps ofzo kun je dat huisje zo maken datje het in een minuutje eromheen gezet hebt.
 
het is isoleren of meer verwarmen.

maar 100 watt is voor 90 liter op zich maar ietsje minder dan het advies in koude ruimte
Met 5 graden verschil tussen eind van de middag en de volgende morgen is erg veel zou ik eerst eens kijken of je hem niet per ongeluk helemaal uitschakelt s'nachts
soms hebben dergelijke ruimte en centrale schakelaar die de spanning ook van alle stopcontacten haalt
 
Verschilt per koude elke winter weer , een 300wattstaaf zou je helpen het slaat alleen aan als het aan moet dus kost qua stroom wat het verwarmt.
 
Ik neem aan dat je 's nachts niet naar je aquarium kijkt, er zelfs niet in de buurt bent. Je kunt dan overwegen om met isolatieplaten je bak 's nacht in een 'huisje' van die platen te zetten, zodat de warmte beter bewaard blijft en je heater minder hoeft te doen. Met een paar tiewraps ofzo kun je dat huisje zo maken datje het in een minuutjeew eromheen gezet hebt.
Gewoon met afplaktape aan het aquarium hangen. :engel:
 
Beginnen met een paar platen isolatiemateriaal eromheen zetten, waarbij je de zichtzijde open laat. Stap twee: een isolerende klep maken die je er in een seconde voor hangt of weer weghaalt. Stap drie: nadenken over koudwatervissen zoals chinese danio's, zijn ook hartstikke leuk.
 
Bedankt allemaal. Ik zal eerst een zwaardere staaf verwarming aanschaffen. Mocht dit niet gewenste resultaat opleveren ga ik kijken naar een titanium icm die dure thermostaat.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan