Wat is er nieuw

Temperatuur waterwissels

• Onderwerp starter Onderwerp starter bagoe
  • Startdatum Startdatum
B

bagoe

Guest
Goedenavond allen,

kan je bij een aquarium van pakweg 25°C waterwisselen met gewoon koud kraanwater???

grtz

Helemaal afhankelijk van je vissen en de bak maat, dus vertel.....

Hier doe ik niks anders en wissel op 700 liter zo'n 200 liter (6 bakken en 1 bioloog) en dan is de temperatuur welgeteld 2 graden gezakt, mensen pamperen veel teveel imo waardoor je juist ziekte in je bak krijgt, in de natuur regent het ook geen warm water

Koud kraanwater is bij mij 12 tot 14 graden.
Als je 50% water wisselt gaat de temperatuur flink omlaag.
Ik gok 25+14/2= 19 graden.
Als dat past op je vissen kan het.

Hier doe ik niks anders en wissel op 700 liter zo'n 200 liter (6 bakken en 1 bioloog) en dan is de temperatuur welgeteld 2 graden gezakt, mensen pamperen veel teveel imo waardoor je juist ziekte in je bak krijgt, in de natuur regent het ook geen warm water
Ooit in het noorden van Zuid Amerika in de regen gestaan?
Is meer dan 14 graden hoor.

Tuurlijk.
Dat zorgt ook weer voor paringen.
Wanneer de grote regens komen.

Bij mij loopt non-stop koud water bij de discus erin. Alleen dat heeft amper invloed op de temp van het aquarium omdat het maar een klein straaltje is.

Ik heb het idee dat het kraanwater in de winter (hier althans) een stukkie kouder is dan in de zomer. Voor echt warmtegevoelige soorten zoals discus zou ik dan niet "zonder te kijken" een 50% waterwissel doen. Voor de meeste vissen is het echter geen probleem.

Hier gaat bij een redelijke wissel de temperatuur van ca 21 naar een graad of 18. Heb geen uitgesproken warmwatervissen dus dan is het al minder erg.

Bak wordt een 1,5 meter bak met 400 liter.
kraanwater vermoedelijk rond de 10°C

Tijdens mijn waterverversingen hou ik even mijn handen onder de kraan en zorg ervoor dat het ongeveer zo aanvoelt als het water in de bak. Er komt dus geen echte temperatuur meting aan te pas. Na de verversing staat de thermometer nog rond de 23/24 graden die het daarvoor ook was.

Ik heb het idee dat het kraanwater in de winter (hier althans) een stukkie kouder is dan in de zomer. Voor echt warmtegevoelige soorten zoals discus zou ik dan niet "zonder te kijken" een 50% waterwissel doen. Voor de meeste vissen is het echter geen probleem.

Hier gaat bij een redelijke wissel de temperatuur van ca 21 naar een graad of 18. Heb geen uitgesproken warmwatervissen dus dan is het al minder erg.
Toch weet ik dat @michelle1 haar sluierbak ververst met water van dezelfde temperatuur als de bak en die heeft dezelfde vissen als jij

Sommige vissen vinden het heel spannend om tegen de stroom bij een water wissel in te zwemmen en vinden kouder water geen probleem, andere trekken zich terug door het koudere water, maar dat is slechts mijn ondervinding.

Toch weet ik dat @michelle1 haar sluierbak ververst met water van dezelfde temperatuur als de bak en die heeft dezelfde vissen als jij
Yeah klopt, zij heeft sluiers als ik het goed heb. Die hebben een hogere ondergrens en worden vaak net wat warmer gehouden. 🙃 De mijne zijn enkelstaarten (normaal/komeet). Als mijn aquarium lek is kunnen die bij wijze van spreken ook wel even in de groentela van de koelkast. 😉

Yeah klopt, zij heeft sluiers als ik het goed heb. Die hebben een hogere ondergrens en worden vaak net wat warmer gehouden. 🙃 De mijne zijn enkelstaarten (normaal/komeet). Als mijn aquarium lek is kunnen die bij wijze van spreken ook wel even in de groentela van de koelkast. 😉
Dat wist ik dan weer niet dat daar verschil inzit qua verversen

Zoals al vermeld echt afhankelijk van de soort, warmte van het aquariumwater, warmte van het kraanwater en vooral de te hoeveelheid te verversen water.

ik ververs hier gerust 50-60% per keer, vind ik net wat tricky om dat met koud water te doen.
Themostaatkraan staat overigens wel wat kouder dan het aquarium zelf, na verversing is de temperatuur doorgaans 1,5graad gedaalt.

Vissen zijn allemaal koudbloedig en hebben een minimale ondergrens wat ze kunnen trekken. Warmbloedig dier heeft een kachel in lichaam waardoor lichaamstemperatuur constant blijft en bij werkt. Een vis heeft dit niet dus gooi je water van 10 graden erbij en tempratuur word 15 graden dan word lichaamstemperatuur van vis ook 15 graden. Zolang je de vis op zijn minimale temperatuur hou zal dit geen problemen geven maar onder die temperatuur wel. Vissen op minimale temperatuur gaat energie niveau en spijsvertering langzamer werken.

Een bui regenwater zal op het leefgebied zoals een rivier ws. weinig schommelingen geven. Word het te koud voor de vis is deze snugger genoeg om een warmer plekje te zoeken. In een aquarium kan dit niet.

Op internet zal vast een beter uitgelegd/geschreven stuk bestaan 🙄

Vissen zijn allemaal koudbloedig en hebben een minimale ondergrens wat ze kunnen trekken. Warmbloedig dier heeft een kachel in lichaam waardoor lichaamstemperatuur constant blijft en bij werkt. Een vis heeft dit niet dus gooi je water van 10 graden erbij en tempratuur word 15 graden dan word lichaamstemperatuur van vis ook 15 graden. Zolang je de vis op zijn minimale temperatuur hou zal dit geen problemen geven maar onder die temperatuur wel. Vissen op minimale temperatuur gaat energie niveau en spijsvertering langzamer werken.

Een bui regenwater zal op het leefgebied zoals een rivier ws. weinig schommelingen geven. Word het te koud voor de vis is deze snugger genoeg om een warmer plekje te zoeken. In een aquarium kan dit niet.

Op internet zal vast een beter uitgelegd/geschreven stuk bestaan 🙄
Toch is het regenwater wat er valt in het regenseizoen aanzienlijk in hun habitat, dan word een kleine rivier ineens een woest stromende megarivier van tientallen kilometers breed met een temperatuurdrop van meer dan 5 graden

Toch is het regenwater wat er valt in het regenseizoen aanzienlijk in hun habitat, dan word een kleine rivier ineens een woest stromende megarivier van tientallen kilometers breed met een temperatuurdrop van meer dan 5 graden

Daar zullen dan vissen zwemmen die de drop van 5 graden aankan. Ieder soort vis heeft een bepaalde range wat ze aan minimum kunnen hebben. Zolang het maar aan hun minimum temperatuur voldoet. Ik ben geen rivier expert verder maar ik denk dat je ook wel warme stromingen en plekjes heb en de vissen hier gebruik van maken. Vissen in het "wild" is denk niet te vergelijken met een aquarium.

Zeg maar zoals discus minimaal 25 graden moet hebben het niet handig is om ze te verversen naar 20 graden. Dit zal te veel problemen geven met het lichaam.

Maar in de natuur is het niet elke week regenseizoen :regen:;))

Hier gewoon koud water van de kraan, of gedeeltelijk regenwater er in.
temperatuur zakt dan van 24 naar 21 graden.

Als ik ververs met kraanwater kan ik het wel warmer doen. Maar ben woonachtig in België dus zal ik een toevoeging aan het water moeten doen om de chloride te neutraliseren, klopt dit??
als ik met het koude water ververs( heb even gecontroleerd=14°C) dan is dit grondwater.
Wat zouden jullie verkiezen?

Als ik ververs met kraanwater kan ik het wel warmer doen. Maar ben woonachtig in België dus zal ik een toevoeging aan het water moeten doen om de chloride te neutraliseren, klopt dit??
als ik met het koude water ververs( heb even gecontroleerd=14°C) dan is dit grondwater.
Wat zouden jullie verkiezen?
Grondwater absoluut want dat leidingwater van Belgie is om te huilen, wat je wel kan doen is dat grondwater in een grote regenton op kamertemperatuur laten komen als je bang bent dat je te koud ververst

Hmmm verwarring aan deze kant. Als die temperatuur met frequente waterwissels mag/ kan schommelen, waarom dan die heisa bij nieuwe vissen die je eerst in het zakje een half uur moet laten drijven in je bak..?

Hmmm verwarring aan deze kant. Als die temperatuur met frequente waterwissels mag/ kan schommelen, waarom dan die heisa bij nieuwe vissen die je eerst in het zakje een half uur moet laten drijven in je bak..?
Zelf geen idee van, maar bij mij komt dit meteen naar boven...:
- wennen aan de bak gezien ze door de folie heen de bak in kunnen kijken
- stressniveau verlagen dmv kennis te maken met andere bewoners

Grondwater absoluut want dat leidingwater van Belgie is om te huilen
🤣 België is ook weer geen derdewereldland hè? Beetje waterverbeteraar erin en het zal wel prima zijn.

Voor grondwater denk ik (?) dat hetzelfde geldt, want hoe zeker kun je ervan zijn dat daar geen verontreinigingen in gelekt zijn van industrie of landbouw.... Dat moet op z'n minst af en toe getest worden.

dat is toch niet meer van deze tijd, zakje laten drijven in de bak geeft alleen maar enorme stress en doet verder niks.
Beter in een losse bak de vissen doen en dan met een luchtslang het water uit het aquarium in de bak laten druppelen, dan kunnen de vissen wennen aan de andere waterwaarden, gaat veel beter.

dat is toch niet meer van deze tijd, zakje laten drijven in de bak geeft alleen maar enorme stress en doet verder niks.
Beter in een losse bak de vissen doen en dan met een luchtslang het water uit het aquarium in de bak laten druppelen, dan kunnen de vissen wennen aan de andere waterwaarden, gaat veel beter.
Mooie tip!! Dan doe ik het al wel mijn hele leven verkeerd :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan