Wat is er nieuw

Temperatuur waterwissels

• Onderwerp starter Onderwerp starter bagoe
  • Startdatum Startdatum
🤣 België is ook weer geen derdewereldland hè? Beetje waterverbeteraar erin en het zal wel prima zijn.

Voor grondwater denk ik (?) dat hetzelfde geldt, want hoe zeker kun je ervan zijn dat daar geen verontreinigingen in gelekt zijn van industrie of landbouw.... Dat moet op z'n minst af en toe getest worden.
Bananen republiek joh dat Belgie

Hmmm verwarring aan deze kant. Als die temperatuur met frequente waterwissels mag/ kan schommelen, waarom dan die heisa bij nieuwe vissen die je eerst in het zakje een half uur moet laten drijven in je bak..?
Dat is ook een misvatting, want het is niet zozeer de temperatuur waar ze last van zullen hebben maar de andere bacteriecultuur, alleen weten maar weinig mensen dat en beweert iedereen dat het de temperatuur is waar ze aan moeten wennen

Dat is ook een misvatting, want het is niet zozeer de temperatuur waar ze last van zullen hebben maar de andere bacteriecultuur, alleen weten maar weinig mensen dat en beweert iedereen dat het de temperatuur is waar ze aan moeten wennen
Dit is wel een interessant onderwerp vind ik, waar we nog veel niet van weten. Verschillen in watertemperatuur en pH-waarde schijnen voor de meeste vissen niet zo'n probleem te zijn; in het wild zwemmen ze ook door waterlagen heen van verschillende samenstelling.

Maar er zijn factoren die wél een shock kunnen geven. Ik hoor wel eens over hoge nitraatwaardes en/of een hoge TDS (opgeloste stoffen) die problemen kunnen opleveren. Wellicht dat het omgekeerd ook werkt, dus een vis die "vuil" water gewend is in één keer overzetten in water met een lage TDS. En jij zegt bacteriën? Kunnen we daar ergens meer info/verhalen over lezen? 🙂

Met een waterwissel hang ik er een paar staafverwarmings erbij die ik nog had liggen. Verder vul ik heel langzaam met hooguit een liter of twee per minuut. De temperatuur zakt dan niet meer dan een graad of twee en de volgende ochtend kunnen die staven er weer uit.

Dit is wel een interessant onderwerp vind ik, waar we nog veel niet van weten. Verschillen in watertemperatuur en pH-waarde schijnen voor de meeste vissen niet zo'n probleem te zijn; in het wild zwemmen ze ook door waterlagen heen van verschillende samenstelling.

Maar er zijn factoren die wél een shock kunnen geven. Ik hoor wel eens over hoge nitraatwaardes en/of een hoge TDS (opgeloste stoffen) die problemen kunnen opleveren. Wellicht dat het omgekeerd ook werkt, dus een vis die "vuil" water gewend is in één keer overzetten in water met een lage TDS. En jij zegt bacteriën? Kunnen we daar ergens meer info/verhalen over lezen? 🙂
De TDS is een groot probleem.
Ik meet altijd mijn water met dat van de nieuwe vis. Wanneer mijn water een EC lager heeft dan het die van de nieuwe vis, schoner dus en het verschil in EC minder is dan 100 gooi ik de vis zo over. Maar laatst had ik een panaque gekocht waarvan de EC 900 uS was en mijn water onder de 300. Tja dan echt goed en langdurig overwennen met de druppel methode via een hevel luchtslang.

Ook met gelijke EC/TDS geeft het geef garantie hoor dat de vis geen klap krijgt. Zacht water met hoog nitraat kan zomaar dezelfde EC hebben als hard water met nul nitraat. En dan krijgt de vis alsnog een klap.

Ook de pH speelt een grote rol. Vis van de LFS zwemt meestal niet in aangezuurd water. Heb je CO2 of Turf in je bak dan kan dat zomaar ook een klap geven.

dat is toch niet meer van deze tijd, zakje laten drijven in de bak geeft alleen maar enorme stress en doet verder niks.
Beter in een losse bak de vissen doen en dan met een luchtslang het water uit het aquarium in de bak laten druppelen, dan kunnen de vissen wennen aan de andere waterwaarden, gaat veel beter.
Ik had laatst ook al gelezen dat die druppel overwen methode ook al achterhaald is. Iets met dat vissen echt dagen nodig hebben om te wennen aan waterwaardes of zo, dus dat uur druppelen eigenlijk ook al te kort is ...😀.

Tis en blijft een aparte hobby vol met fabels, meningen, gezond verstand en heel af en toe iets echt wetenschappelijks onderbouwd...en voor de rest vooral doen wat bij jezelf werkt?

Gooi een vis over waarbij de waarden te veel uit elkaar liggen en het beest gaat meteen tollen en ligt even later onderste boven. Dat voorkom je met goed overwennen.
Ik heb het al een paar keer gezien dat het fout gaat.

Zover ik weet bestaat er geen documentatie over nee, maar het is gebasseerd op mijn eigen andere kwekers hun ervaringen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan