Temperatuur


Net getest met mijn GroTech Cool Breeze met 4 ventilators en het is enkel blazen niets meer.
 
Wat maakt het verschil, in beide gevallen is er luchtverplaatsing boven het wateroppervlak. Ik ben vooral benieuwd wat het verschil is voor de vissen. In beide gevallen heeft de lucht die verplaatst wordt boven het water dezelfde temperatuur. “Tochten” (????) doet het sowieso.

Niet zo vreemd gedacht toch?

Klopt helemaal. Of je nu een stroom lucht vanaf de ventilator naar het water hebt.
Of vanaf het water naar de fan.

Het stromingspatroon rondom de fan is hetzelfde. Alleen de richting is anders.

Als ik onder mijn plafondventilator zit. En deze blaast naar beneden voel ik veel lucht langs mij heen gaan.
Zet ik hem op winterstand, dan voel ik een sterke zuigende werking om mij heen.
Het effect is voor mij hetzelfde.
 
Vanavond er een emmer koud water in gedaan. Maar ja, wat is koud , leidingwater is ook ongeveer 23°. De vissen hebben even een frissere waterstroom gevoeld. Vandaag, voor het eerst, tikt mijn water de 30° aan. De blower staat er nu op maar of effect heeft? Vissen is niets aan te zien
 
Vanavond er een emmer koud water in gedaan. Maar ja, wat is koud , leidingwater is ook ongeveer 23°. De vissen hebben even een frissere waterstroom gevoeld. Vandaag, voor het eerst, tikt mijn water de 30° aan. De blower staat er nu op maar of effect heeft? Vissen is niets aan te zien
1 emmer koud water op hoeveel liter water Albert ?
 
Ja, maar de vissen hebben er zo te zien weinig last van .Gister was mijn verschoondag. Is dus zojuist ververst . Morgen wordt het weer koeler, zetten we ramen en deuren weer open
 
Ja, maar de vissen hebben er zo te zien weinig last van .Gister was mijn verschoondag. Is dus zojuist ververst . Morgen wordt het weer koeler, zetten we ramen en deuren weer open
2 dagen wat koeler om dan maandag weer richting de 30 graden te gaan.Pffffff.
 
Ja, maar de vissen hebben er zo te zien weinig last van .Gister was mijn verschoondag. Is dus zojuist ververst . Morgen wordt het weer koeler, zetten we ramen en deuren weer open


Dat koeler moet ik nog zien want hier is de lucht blauw en schijnt de zon alweer volop:stom::stom:
 
Dat koeler moet ik nog zien want hier is de lucht blauw en schijnt de zon alweer volop:stom::stom:
Koeler zal het wel ietsje zijn maar gevoelstemperatuur zal je daar niet veel van merken maar 27 graden tegenover 35 a 36 is toch al een verschil.
 
Kom nog even terug op de "omgekeerde" luchtverplaatsing. Als je fan lucht verplaatst, richting wateroppervlak, dan is de luchtstroom gebundeld in de doorsnee van de fan en waaiert dan langzaam uit.
Als je lucht UIT de bak blaast, zal er van alle kanten lucht in de (licht) bak stromen, al die openingen samen, hebben een veel groter instroom oppervlak, en daarom is de totale luchtstroom veel rustiger en diffuser dan als de fan OVER het water blaast.

Vergelijk dit met de uitstroom van je filter, hoe groter je de gaatjes van de uitstroombuis opboort, hoe rustiger de stroming van het water wordt, terwijl het verplaatste watervolume exact gelijk blijft. Zo werkt dat met lucht ook, is een natuurwet....Beetje duidelijker zo?
 
ik kreeg een tip om het een beetje aangenamer voor de vissen te maken
(Misschien al bekend maar wil m toch delen) plastic water flesjes of flessen etiket verwijderen uitspoelen en vullen met water en dan invriezen, nadat ze bevroren zijn in het aquarium zetten of hangen, de vissen die er behoefte aan hebben zoeken zelf de omgeving van de fles op.
 
ik kreeg een tip om het een beetje aangenamer voor de vissen te maken
(Misschien al bekend maar wil m toch delen) plastic water flesjes of flessen etiket verwijderen uitspoelen en vullen met water en dan invriezen, nadat ze bevroren zijn in het aquarium zetten of hangen, de vissen die er behoefte aan hebben zoeken zelf de omgeving van de fles op.
Dat doe ik bij de garnalenbakjes, om dat in mijn 700 liter te doen schiet niet erg op :D
 
Kom nog even terug op de "omgekeerde" luchtverplaatsing. Als je fan lucht verplaatst, richting wateroppervlak, dan is de luchtstroom gebundeld in de doorsnee van de fan en waaiert dan langzaam uit.
Als je lucht UIT de bak blaast, zal er van alle kanten lucht in de (licht) bak stromen, al die openingen samen, hebben een veel groter instroom oppervlak, en daarom is de totale luchtstroom veel rustiger en diffuser dan als de fan OVER het water blaast.

Vergelijk dit met de uitstroom van je filter, hoe groter je de gaatjes van de uitstroombuis opboort, hoe rustiger de stroming van het water wordt, terwijl het verplaatste watervolume exact gelijk blijft. Zo werkt dat met lucht ook, is een natuurwet....Beetje duidelijker zo?
Volgens mij heb je gelijk. Bij PA versterkers merk ik een klein voordeel bij een systeem waarbij de ventilatoren de lucht de versterker in blazen vergeleken met een opzet waarbij ventilatoren de lucht de versterker uitzuigen (ik wijt dat aan het voordeel van de overdruk). Dat gezegd hebbende: Wat je bij een aquarium wilt is het wateroppervlak niet te veel _extra_ beroeren (dat moet je al geregeld hebben met je waterstroming) dus is het om die reden logischer om de lucht boven je aquarium af te zuigen (zodat die luchtstroom het wateroppervlak zoveel mogelijk met rust laat qua rimpels/golven).
 
Voor dit jaar zal het (helaas) niet meer nodig zijn, maar wil het resultaat toch even met jullie delen. Kwaliteit is beter dan verwacht. 6 fans in aluminium frame met schakelaar en een losse 12v adapter met convertor. Kan dus gemakkelijk vervangen worden door adapter met euro stekker. De klemmetjes hadden iets groter gemogen, maar nog net werkbaar zelfs aan de gebogen kant van mijn Vision 450. Doos was wel geopend door douane.

20180827_203807.jpg
20180827_204102.jpg
 
Mooi ding, ik heb dat merk Boyu hier meen ik ook al eens gezien.
Heb je veel langer moeten wachten omdat de douane een controle heeft gedaan?
 
Oh dat is minder, heb ik zelf nog nooit gehad.
Ik had wel verwacht dat door de douane een forse vertraging was opgelopen, maar dat valt dus weer eens reuze mee.
Ik heb ooit een camera overgekocht van een vriendin in de VS. Dat ding heeft voor onderzoek 6 weken bij de douane gelegen en kwam pas vrij toen ik er achteraan ging bellen.
 

Terug
Bovenaan