Temperatuurschommelingen


LeoJ

Member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
10
Leeftijd
66
Ik vind dat de temperatuur van het aquariumwater vrij snel zakt van 28- naar 27 graden, dan heb ik het over een tijdsbestek van drie kwartier á een uur.
Is dit bij jullie ook zo?
 
Hangt af van:
- volume van je bak
-isolatie onder je bak en eventueel achterkant
- temperatuur in de kamer

1graad op die tijd vind ik niet zo gek hoor.
 
Nou zal Isolatie in een woonkamer niet echt zoveel uitmaken verwacht ik.
Maar inderdaad, de temp in de woonkamer wel, of beteer gezegd het temperatuur verschil tussen woonkamer en aquarium.
En aangezien een discusaquarium een hoog temperatuurverschil heeft daalt de eerste 2 graden daling snel.
 
Ik heb nu op 1 filter een externe verwarming zitten, zou het qua stroomverbruik van het opwarmen schelen als ik de tweede pomp ook voorzie van een externe verwarming, en wordt het aquarium dan beter op temperatuur gehouden?
 
Dat gaat qua stroomverbruik niets uitmaken, je bent gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om je bak op temperatuur te houden.
Waarschijnlijke zal er ook maar een element gaan werken omdat het schakelmoment nooit bij dezelfde temperatuur zal zijn.
Het eerste element komt bij als de temperatuur te laag is en warmt het water op, hierdoor zal het 2e element niet meer inschakelen.

En de grootte van de schommelingen die er zijn in temperatuur van het water worden bepaald door de hysterese van je themostaat.
 
Ik heb nu op 1 filter een externe verwarming zitten, zou het qua stroomverbruik van het opwarmen schelen als ik de tweede pomp ook voorzie van een externe verwarming, en wordt het aquarium dan beter op temperatuur gehouden?
Maakt alleen iets uit als je onvoldoende vermogen hebt om de temperatuur op peil te houden, dan ga je met 2 weerstanden sneller op temperatuur komen.
maan in stroomverbruik maakt het niks uit.
 
Pas een Inkbird of andere controller toe, dan blijven de schommelingen binnen een ingestelde range, kan je evt. een dag en nacht temperatuur toepassen en is het ook mogelijk om heel precies een aanpassing door te voeren, mocht dit nodig zijn.......

Ik heb geen idee hoe snel het afkoelt, zal er eens op letten bij de overgang naar nachttemperatuur, wat er dan "gebeurd"
 

Terug
Bovenaan