Tempex en bodemcirculatie


T

TLL

Guest
Ik twijfel bij een nieuwe scape om een flinke verhoging in het midden van het aquarium (zo’n 10 cm) op te vullen dmv tempex platen, behandeld met tegellijm en epoxy. De flinke stenen die er in komen kan ik op die manier eenvoudig hoger plaatsen en bijkomen voordeel is dat het super stabiel ligt.
of
ik gooi er een flinke lading lavasteentjes onder. Ik ben alleen bang dat dit na verloop van tijd minder stabiel is gezien het gewicht en de plaatsing van sommige stenen.
voor de duidelijkheid, in beiden gevallen komt er een laag soil overheen en rondom de tempex lavasteentjes want niet de gehelebodem wordt bedekt door de tempex (ongeveer 1/3)

ik twijfel omdat ik mij afvraag of de tempex de bodemcirculatie straks belemmert
wellicht zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben
 
Ik kan niet direct een beeld vormen wat je nu precies bedoeld...

20170828_231526.png


Zo heb ik in der tijd mijn bodem beschermd (styrodur i.p.v. tempex/piepschuim), vastgekit met enkele dotten kit. dat had in 2 jaar tijd nog geen problemen opgeleverd, bij mij lag er achter nog een grindmat overheen + daarbovenop nog een laag filterzand.
 
Het kan; Takashi Amano heeft ook wel eens styrofoam (dacht ik, even uit m'n hoofd) gebruikt in een scape om stenen op te hogen. Lekker makkelijk plaatsen, maar lava steen is wellicht een betere keuze. Je kunt de kleine steentjes/grind versie pakken en in een waszakken bijvoorbeeld doen, dan hou je 't wat bij elkaar. Afdekken met soil/zand, stenen erop en klaar.
 
Ik kan niet direct een beeld vormen wat je nu precies bedoeld...
Nou eigenlijk zijn het stukken van 30x40cm en 2cm dikte op elkaar gelijmd tot een hoogte van 10 cm. Die 30x40 moet je dan zien in een bak met een afmeting van 50x100 cm, dus het bedekt maar een gedeelte van het oppervlak.
Je kunt de kleine steentjes/grind versie pakken en in een waszakken bijvoorbeeld doen, dan hou je 't wat bij elkaar.
bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht
 

Terug
Bovenaan