Wat is er nieuw

Tempratuur beheersing

En voor mensen die 2linkerhanden hebben: aircoslang naar buiten door open raam(pje) en verder dichtstoppen met een (wollen of dons, iig isolerende) deken.

Heel lang geleden een "soortgelijke" afvoer gemaakt 😕

1751454151198.jpeg

1751454254697.jpeg

Ja maar zo n bel bevat maar weinig zuurstof natuurlijk. Maar ja ik ben geen natuurkundige en als ik zelf op google ga lezen dan lees ik verschillende meningen dus ja zeg het maar ;))
Klopt een de bubbels van een steentje hebben 30% zuurstof en dat is niet heel erg veel. Maar alsnog heeft dat natuurlijk wel een effect en vooral omdat het water meer in beweging is. In principe kan je het zien als 30% van wat een zuurstoffles zou geven.

Mijn aquaria staan in een kamer aan de schaduwkant van het huis. Het 60 liter aquariumpje had gisteren een temperatuur van 28°C, de overige aquaria rond de 26°C. Vandaag zijn ze allemaal rond de 28°C. Ik heb bij twee aquaria het deksel open staan, bij de andere twee niet, omdat die vissen soms wat springerig zijn, wat mij al enkele vissen gekost heeft. Gisteren heb ik bij alle aquaria een deel water ververst, hierdoor zakte de temperatuur wel wat. Ik zie de vissen niet naar adem happen, er is denk ik voldoende beweging van het wateroppervlak. Mocht het zo zijn dat deze hitte langer aan zou duren, dan zou ik of een ventilator aan het plafond hangen of een kleine airco aanschaffen voor alleen die kamer. Maar vanaf morgen is het eerst heel wat graden koeler.

Nou, het is zomer en daar horen pieken bij. Vroeger zaten we niet zo te klagen als nu en komt men met allemaal hitteplannen en zo. Zelf nadenken is er niet meer bij, we worden zo langzamerhand geleefd.
O ja, de thermostaat heb ik wel bij elk aquarium uitgezet. Vanaf morgen maar weer de stekkers erin.

Nou de verwarming zet ik niet uit want die staan op 24 graden ongeveer en als het water warmer wordt dan slaan ze toch niet aan.

Nou de verwarming zet ik niet uit want die staan op 24 graden ongeveer en als het water warmer wordt dan slaan ze toch niet aan.
Zie daar de logica ook niet van maar heb het wel vaker gelezen 🤷‍♂️
Thermostaat springt enkel aan wanneer het water afkoelt maar daar hoef je met deze temperaturen niet bang voor te zijn.

Zie daar de logica ook niet van maar heb het wel vaker gelezen 🤷‍♂️
Thermostaat springt enkel aan wanneer het water afkoelt maar daar hoef je met deze temperaturen niet bang voor te zijn.
Ben ik helemaal mee eens, maar ik weet niet 100% zeker of de thermostaat afslaat bij de temperatuur die ik ingesteld heb Eigenlijk moet ik dat eens testen dat wanneer de thermometer de gewenste temperatuur aangeeft de thermostaat uit is.

Ben ik helemaal mee eens, maar ik weet niet 100% zeker of de thermostaat afslaat bij de temperatuur die ik ingesteld heb Eigenlijk moet ik dat eens testen dat wanneer de thermometer de gewenste temperatuur aangeeft de thermostaat uit is.
Gewoon wat vaker op de thermometer kijken en je weet het 👌🏼

Ja ik doe dat nooit en vertrouw op een thermostaat. Natuurlijk zullen ze wat afwijken en ik kijk na het installeren van een bak met nieuwe verwarming wel even of het klopt maar daar is de kous mee af.

Het probleem van die mobiele airco niet zozeer de afvoer, maar meer de aanvoer. Hij geeft zijn warmte af aan lucht, die dan naar buiten gaat. Maar waar haalt hij die lucht? Die haalt hij uit de ruimte die je aan het koelen bent! Je gaat dus net gekoelde lucht opwarmen en dan weer naar buiten gooien. Niet zo efficiënt.
Ik verbaas me er altijd over dat zo'n ding geen aanvoerslang heeft. Dat zou al een biel schelen.

Klopt een de bubbels van een steentje hebben 30% zuurstof en dat is niet heel erg veel.

Rond de 21% op zee-niveau 😉

Ik verbaas me er altijd over dat zo'n ding geen aanvoerslang heeft. Dat zou al een biel schelen.

Die bestaan wel maar zijn hier bijna niet te krijgen.
https://www.walmart.com/ip/Costway-...er-3-in-1-AC-Unit-w-Remote-Control/3807451838

Je zou met wat creativiteit natuurlijk een doos kunnen maken om een 2de slang aan te hangen als inlaat.
Dat word ook regelmatig gedaan.

Die zijn zeker verkrijgbaar maar in mindere mate

https://www.inventum.eu/klimaat-comfort/airconditioners/ac127wset/

https://www.expert.nl/inventum-ac127wset-12000btu-wit-372592239

Of deze monoblok voor een vaste montage of een DIY mobiele oplossing

https://www.qlima.nl/climate-comfort/monoblock-warmtepompen.html

https://www.praxis.nl/verwarmingen-...-qlima-zonder-buitenunit-wdh-229-ptc/10126238

Laatst bewerkt:
Het probleem van die mobiele airco niet zozeer de afvoer, maar meer de aanvoer. Hij geeft zijn warmte af aan lucht, die dan naar buiten gaat. Maar waar haalt hij die lucht? Die haalt hij uit de ruimte die je aan het koelen bent! Je gaat dus net gekoelde lucht opwarmen en dan weer naar buiten gooien. Niet zo efficiënt.
Heb vele jaren zo’n mobiele gehad op de slaapkamer. Efficiënt ? Nee . Stille werking ? Nee . Zuinig in gebruik ? Nee . Maar het word wel koel en dat is de belangrijkste voor mij.
Inmiddels hebben we een split unit op de slaapkamer en dat gaat inderdaad vele malen beter.

Ach het blijft water naar de zee dragen met die mobiele 1 slang dingen.

Je kunt de slangen nog zo mooi aansluiten. De lucht die naar buiten wordt geblazen, zal hoe dan ook ergens weer naar binnen moeten komen.
En dat is overdag dus lucht van buiten, die +30 graden is. En die lucht moet ook weer gekoeld worden.

Ze zouden die 1 slang dingen echt moeten verbieden. Dat zijn echt energie vreters.
En niet aankomen met: ik heb toch zonnepanelen……

Omdat zo n steentje ook weinig beweging aan het oppervlak geef
Dat hangt heel erg van het steentje en de compressor/pomp af die je er achter zet
er is niet eens heel veel lucht voor nodig om het water over de rand van je bak te laten klotsen.

lucht mag dan maar voor 21% uit zuurstof bestaan
maar in verhouding tot water zit er in 1 liter lucht ongeveer 100 keer meer vrije zuurstof dan in 1 liter water
met een bruissteentje verzadig je een bak makkelijk volledig

Je kunt de slangen nog zo mooi aansluiten. De lucht die naar buiten wordt geblazen, zal hoe dan ook ergens weer naar binnen moeten komen.
En dat is overdag dus lucht van buiten, die +30 graden is. En die lucht moet ook weer gekoeld worden.

Ze zouden die 1 slang dingen echt moeten verbieden. Dat zijn echt energie vreters.
Ik had hem enkel voor de nacht in de slaapkamer en daar was die prima geschikt voor.
Dat het energievreters zijn klopt wel maar betaal graag voor beetje comfort tijdens mijn nachtrust.
Zonnepanelen helpen ‘s nachts in elk geval niet mee ☺️

Ik heb niet zo n ding maar toch heeft Nicole er baad bij en daar zakte de temp met 2,5-3 graden en dat maakt best wel verschil in huis denk ik.

Wat een flut website zeg.
Even op type plaatje kijken en dan het uurverbruik rekenen.

Een kleuter kan nog beter rekenen.

Split airco haalt zijn setpoint wel. En moduleerd terug.

Mobiele airco haalt nooit zijn setpoint. Staat de hele tijd te stampen op vol vermogen.
En dan sta je ook nog buitenlucht te koelen. En dat zit niet in de rekensom.

En een multisplit, daarmee koel je meerdere ruimtes. Dus dat moet je vergelijken met tenminste 2 mobiele airco’s.

Ik weet dat ik met mijn opmerking het wel heel scherp zet.
Maar energetisch gezien, is het gewoon verspilling. Net als terras heaters.

En het wordt consumenten opgedrongen omdat ze zeer goedkoop in de markt gezet worden en er veel mee verdiend wordt.

Marktplaats staat niet voor niks vol met die dingen. Teleurstelling na 1 zomer.

Als ze die 1 slang dingen verbieden, komen er betere alternatieven. De 2 slang systemen of de mobiele split. En daar worden we allemaal beter van.

Tja het is 200 of 2000 euro. Snap wel dat veel mensen voor mobiele gaan.
En voor een slaapkamer / kleine ruimte werkt het toch prima 🤷‍♂️
Ik vind mijn nachtrust belangrijker dan de kosten of de verspilling.

Tja het is 200 of 2000 euro. Snap wel dat veel mensen voor mobiele gaan.
En voor een slaapkamer / kleine ruimte werkt het toch prima 🤷‍♂️
Ik vind mijn nachtrust belangrijker dan de kosten of de verspilling.
Ach ja, ik leg de definitie van het werkt misschien wat hoger.

Ik kreeg mijn kamer er niet op 23 graden. En ik kon er ook niet bij slapen. En als je hem uitzet, is het binnen het uur weer 25+ graden.

Dus daarom zeg ik. Het werkt voor mij niet, en kost nog eens een hoop energie.

Ach ja, ik leg de definitie van het werkt misschien wat hoger.

Kon de boel zo rond de 26 graden houden in de huiskamer, prima te doen voor mens en dier.
Heb 2 installateurs over de vloer gehad voor een split unit en het was vrij simpel: er moet veel verbouwd worden en ze durfde het niet aan.
Kortom het is niet altijd een mogelijkheid.

En als je hem uitzet, is het binnen het uur weer 25+ graden.

Dat heb je met een split unit ook als de warmte eenmaal in je muren zit.

26 graden? Daar heb ik geen AC voor nodig. Dan liever geen AC.

Mijn duit in het zakje. Gisterochtend, nog voor de hitte uit, was het in mijn keuken al 30,9
En toen moest het nog 38-39 graden worden.

Dan kies ik inderdaad voor herrie en comfort. Die paar graden die hij het naar beneden trekt en de lagere luchtvochtigheid schelen in beleving heel erg veel.

En ook hier geen mogelijkheid een vaste aan te laten leggen. Ik mag het niet eens. Maar ondertussen moet je hier af en toe plat omdat de hitte anders teveel wordt.

En tussen de 200 (mobiel) en 2000 (split)? Ik mocht lijden dat de nieuwe mobiele van mij onder de 1000 zit. Maar het is ook geen TriStar, Lidl of Honeywell.
Dat komt ook mede doordat 18000 BTU niet courant is voor mobiele airco’s. Ze zijn er wel maar niet dik gezaaid.

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat de nieuwe bij de volgende keer de temperatuur wat verder omlaag kan trekken. 2,5 - 3 graden is toch wel erg magertjes, maar zoals de afgelopen 2 dagen erg blij mee. Prijs is geen garantie voor een betere werking.
Liep ik de woonkamer uit dan liep ik tegen een muur van hitte aan.

Laatst bewerkt:
Haha! Herrie en comfort, dat gaat bij mij niet samen. Maar ik zou in dat geval ook kiezen voor herrie en enigszins koel. 😁

Nu het wat afgekoeld is heb ik in die kamer een raampje open gezet. De temperatuur in de aquaria is afgelopen nacht nog niet echt gezakt, zit nu op 27°C. Hopelijk is het eind van de dag nog meer gezakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan