Wat is er nieuw

Ten einde raad..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nemesis20
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor alle goede raad tot dus ver!

Daarnet even een ontdekking gedaan.. Ik ben vandaag thuis en toen ik daarnet even ging kijken in het bakje waren alle garnalen aan het rond zwemmen en echt overdreven actief.
Dit leek mij raar, het gebeurd wel eens dat er af en toe eentje actief zwemt maar bijna allemaal? Dat leek me sterk. Ook zag ik dat de oxydator enorm dikke bellen produceerde, ik wist dus nu wel zeker dat er iets niet pluis was.

Onmiddellijk het water gemeten op de gevaarlijke waarden en ja hoor.. 1mg NO2 en 1mg NH4 wat overeen stemt met een waarde tussen de 0,02 en de 0,05 NH3.
Heb dadelijk ongeveer 50% van het water ververst. Ik vraag me echt af hoe dit komt. Heb het filter even bekeken en er zaten wel vrij veel naaldjes in van de vorige planten maar kunnen plantenresten de NO2 en NH3 waarde zo in de hoogte jagen?
Was 50% van het water nu voldoende of dien ik nog iets te doen?
Is het verstandig van bacteri�n toe te voegen? Die ik gebruikt heb bij de opstart om de opstart te versnellen?

Overdreven voeren doe ik ook niet. Het amandelblad ligt erin en om de 2 dagen wissel ik af met vlokkenvoer. Alles wat ik geef is altijd binnen de 6uur weg gewerkt.

En dit bakkie staat al een tijd toch?
Met alleen vuurgarnaaltjes?
Wat heb je er eigenlijk voor filterpomp op? En wat voor filtermedium?
Hoe ga je daar verder mee om? Qua onderhoud?

En je bodem is grind toch? Hoe en hoe vaak onderhoud je dat?

Kan zijn dat je het ergens al schreef.. maar vind het zo snel niet terug.

Dit bakje staat ondertussen toch al wel een maand of 4. Er zitten alleen vuurgarnaaltjes in en de pomp is een aqua flow 100 met een spons medium.
Het kool heb ik eruit gehaald en onlangs vervangen door siporax. Elke week ververs ik 20% van het water en poets ik de ramen.

Mijn bodem is inderdaad zwarte grind met een voedingsbodem onder van sera. Deze hevel ik om de 2 weken ook eens af wanneer ik het water ververs.

Ik denk maar wat hardop..
Voedingsbodems worden vaak toch ontraden met garnalen.. Omdat bij omwoelen er toch wat te hoge gehalten daarin aanwezige stofjes vrijkomen.
Gecombineerd met het feit dat het �berhaupt niet nodig is voor een doorsnee beplant aquarium.
Lateriet/kleibolletjes (eventueel aangevuld met vloeibaar) volstaat meestal prima.

Dat vervangen van je kool met siporax.. toen je dat deed.. had je in deze pomp wel ook al een spons zitten, zo'n blauwe? En daar bleef je verder vanaf?
Dus nu heb je die spons + siporax? Wat op zich prima is denk ik..
Had je deze problemen ook al voordat je het filtermateriaal verving?

Ergens schort het aan je biologische filtering zou ik denken..

Edit: tenzij je bodem aan het rotten is.. wat met voedingsbodems vaak wordt genoemd.. maar na 4 maanden?

Inderdaad dat hebben ze mij ook al verteld, het probleem is natuurlijk dat ik het er niet zomaar even uit kan halen. Wat ik op lange termijn wel van plan ben.
Wanneer mijn wave 15 is ingedraaid ga ik de vuurtjes daarnaar verhuizen zodat ik de home 25 kan ontdoen van de voedingsbodem en een garnaalvriendelijke bodem kan plaatsen.

Daar zat inderdaad een blauwe spons in en daar heb ik niets mee gedaan. Is hooguit 2 minuutjes uit het water geweest om de kool eruit te halen en de siporax erin.
Ik heb het aquarium helemaal heringericht 2 weken terug en toen is de bodem natuurlijk redelijk doorwoelt. Kan het ook komen door plantenresten die liggen te rotten achter het bakje waar de filter inzit? Ik zie dit namelijk niet.

Wat raad je me aan? Terug vloeibare bacteri�n toevoegen?

Plantresten die rotten.. nou ja, het gaat allemaal om de hoeveelheid rottingsprocessen en de biologische filtering die in staat moet zijn om het te verwerken.
Aangezien je nu problemen hebt met je waterwaardes kan het zeker geen kwaad om zoveel mogelijk materiaal wat kan gaan rotten te verwijderen.
Die vloeibare bacteri�n weet ik niets van.. wat ik er zo van oppik is "baat het niet dan schaad het niet".
En voor nu.. blijven doorgaan met grof verversen zolang je waterwaardes zo slecht zijn, nitriet is gif en garnaaltjes gaan er als eerste aan.. dus hou dat goed in de gaten.

Ok bedankt! Ik zal vanaf nu elke dag nog 20% water verversen en morgen nog eens meten. Hopelijk is dit verholpen na enige dagen.
Ik begin meer en meer te denken dat dit ook een beetje het probleem heeft gegeven met hier en daar sterfte.. Aangezien de oxydator bijna helemaal leeg is nu en normaal zou deze 4 weken goed moeten blijven. Hij staat er pas een week in.

Pff hoop dat het goed gaat komen 🙁

overdreven rondzwemmen kan ook wijzen op een verveld vrouwtje en de mannen die naar haar opzoek zijn
oxidator zou geen probleem mogen zijn ( de 6%) absoluut niet hoger gaan

3de dag op rij dat ik water heb ververst. De eerste keer 50%, gisteren 20% en vandaag ook nog eens 20%. Het ziet er al beter uit.
De garnaaltjes zijn niet meer zo onrustig en lijken kalmer nu. Morgen de nitriet en ammoniak nog eens meten om te zien of alles eruit is.

Nitriet vandaag terug gemeten en er zit nog altijd +- 2mg in het water. Maar weer meteen 50% van het water ververst 🙁.

Er is duidelijk wat mis met mijn bacteriecultuur. De laatste fase die de nitriet moet omzetten naar het nitraat lijkt me niet te werken.
Vandaar ook de meting van 0mg toen ik het nitraat heb gemeten. Moet ik nu gewoon water blijven verversen tot dit in orde komt? Want het lijkt mij wel dat dit wel lang kan duren.

Hey iedereen!

Ik hoop dat er nog mensen dit gaan lezen. Dacht ik zal maar eerst in mijn bestaande topic posten in plaats van een nieuw te openen.

Dus ik heb jullie hulp nog een keer nodig. De nitriet blijft in het water zitten, mijn bacteriecultuur is waarschijnlijk heel erg verstoord. Ik zie nu ook kleine witte wormpjes in de bodem zitten en er vliegt vanalles wit door het aquarium. Volgens mij komt dit ook door die voedingsbodem. Wat een rommel seg, ik had die nooit mogen erin leggen 🙁.

Nu ben ik van plan om dit aquarium volledig om te gooien. Gewoon nieuwe bodem erin er alles eens deftig uitspoelen.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Want er zitten natuurlijk nog een 10tal vuurtjes in. Zou ik mijn filter behouden? Of gewoon deze ook volledig uit te spoelen?
De bacteriecultuur is volledig ontregeld dus ik weet niet of dit zin heeft om de filter behouden?

Hoe groot is je bak?

25 liter

Met een sponsfilter gaat het toch beter.
Gaan ook bacterie in,en wordt niet steeds weggegooit.

Hang die er eens bij in.
Enkel ,of dubbelt.

Kun je niet ergens een ingedraaide spons bemachtigen die je voorzichtig uitknijpt en dat vieze water doe je in de bak. Hierdoor breng je veel goede bacterien in namelijk.
Je bak draait nu zo n 4 weken en normaal zou de omzetting van nitriet in nitraat wel aan de gang moeten zijn.
Wellicht duurt het wat langer.
Ik zou met de filter niks doen want eventuele goede bacterien die erin zitten gooi je dan weer weg namelijk.

Je moet de spons uit je filter nooit schoonmaken voordat de stroming echt minder wordt.

De bak waarover ik het heb draait toch al enkele maanden. Een maand of 4-5 denk ik. Maar op de een of andere manier is de bacteriecultuur verstoord.
Er blijft maar nitriet in het water zitten.. Daarom dat ik graag de gehele bak terug opnieuw wil 'opstarten'. Voedingsbodem eruit en mooi garnalengrind erin, CO2 installatie. Paar snelgroeiers, drijfplantjes en nieuw mos.

Het probleem is echter dat er nu nog een 10tal vuurtjes inzitten. Ik kan toch moeilijk de gehele bak opnieuw opstarten met de vuurtjes erin? Als dan de befaamde nitrietpiek komt kan het zijn dat ze allemaal op 1 nacht het loodje leggen. Daarom was mijn vraag of ik mijn filter zou kunnen behouden en de garnaaltjes er dan gewoon trug in plaatsen als de bak een andere bodem en flora heeft gekregen?

Ik heb hier nog wel een ander bakje staan dat staat in te draaien maar dit duurt nog wel minstens een weekje of 2 voor die is ingedraaid. Ook al is dit niet zeker aangezien ik eerst wil wachten tot de plantjes goed aanslaan en de waardes perfect zijn voor ik garnaaltjes in dat bakje drop.

Laat het waterpeil zakken,tot 5 cm.

Dan met netje de garnalen uitvangen.

Daarnet de nitriet nog eens gemeten, eindelijk hij is terug 0mg! Dus ik veronderstel dat de bacteriecultuur zich heeft recht getrokken.
Ik ga voor zeker te zijn deze zondag nog eens alle waardes meten. Doch blijft mijn vraag hetzelfde want die voedingsbodem wil ik er echt uit en ik wil ook een paar nieuwe plantjes die meer te betekenen hebben dan die ik nu heb staan ik denk aan javavaren, belgisch groen en elodea densa + mijn CO2 installatie.

Ik weet dat in de bodem ongeveer 40% van de bacteri�n zitten daarom dat ik toch nog even wil checken of ik dit wel mag doen.

Water behouden in emmers -> filter laten draaien in een emmer -> vuurtjes eruit -> bodem eruit gooien -> nieuwe bodem erin -> nieuwe plantjes erin + mooi stuk houd -> CO2 installatie plaatsen -> water terug in aquarium plaatsen -> filter terug in aquarium plaatsen -> vuurtjes terug in aquarium plaatsen.

Is dit mogelijk? Ik heb namelijk geen zin om weer in de kluns te raken met nitriet en ammoniak in mijn water 🙁

Zou de vuurtjes er even uitlaten.
Eerst weer lichtelijk indraaien,en meten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan