Tenso


De CMS+B deed ik 30 gram in 600 ml. En er zit 60 gram in een zakje.
De Tenso bevat 35 gram en dat doe ik ook in 600 ml.
Van de cms+b doseerde ik 10 ml en van tenso nu plm 8.

Dus doseren is vrijwel gelijk.
Het is wel duurder en er komt per fles ook nog 75 cent magnesium sulfaat bij.


Zit 50 gram in Dirk:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen-csmb

Ik heb geen ervaring met de Tenso maar de hoeveelheden die op de zakjes staan zijn het dubbele van de csm. Bij de csm is dat 1 2n ml en bij Tenso 2 en 4 ml maar ja hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik dus niet.
 
Dit staat er op de site:

Product gebruiken:
Voeg naar eigen inzicht deze stockoplossing toe (begin bijvoorbeeld met 2ml per 50 liter aquariumwater per week). De dosering kan geleidelijk verhoogd worden naar gelang uw aquariumplanten hier behoefte aan hebben. Een aanpassing van de dosering dient wel langzaam te gebeuren, omdat de planten zich aan moeten passen. Houd bij aanpassing van de dosering ook de overige waterwaardes goed in de gaten en pas deze eventueel ook mee aan.

Bij de csm moet je beginnen met 1 ml en hier dus met 2 ml.
 
50 gram csm+b in 500 lost niet goed op. Je krijgt neerslag.
 
Dit staat er op de site:

Product gebruiken:
Voeg naar eigen inzicht deze stockoplossing toe (begin bijvoorbeeld met 2ml per 50 liter aquariumwater per week). De dosering kan geleidelijk verhoogd worden naar gelang uw aquariumplanten hier behoefte aan hebben. Een aanpassing van de dosering dient wel langzaam te gebeuren, omdat de planten zich aan moeten passen. Houd bij aanpassing van de dosering ook de overige waterwaardes goed in de gaten en pas deze eventueel ook mee aan.

Bij de csm moet je beginnen met 1 ml en hier dus met 2 ml.
Ik gebruik https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php om de dosering te bepalen.
 
De CMS+B deed ik 30 gram in 600 ml. En er zit 60 gram in een zakje.
De Tenso bevat 35 gram en dat doe ik ook in 600 ml.
Van de cms+b doseerde ik 10 ml en van tenso nu plm 8.

Dus doseren is vrijwel gelijk.
Het is wel duurder en er komt per fles ook nog 75 cent magnesium sulfaat bij.

En dus hopen we op een beter resultaat. Maar da ga ik maar even vanuit.
 
Klopt maar ik zou het op 1 liter doen en dubbel doseren. Dat was ook de tip die Gilles zelf heeft gegeven.
 
Top, nu alleen nog even bestellen, of misschien de Tenso... heeft die hetzelfde probleem qua oplosbaarheid? waarschijnlijk niet omdat het maar 35 gram is??
 
Top, nu alleen nog even bestellen, of misschien de Tenso... heeft die hetzelfde probleem qua oplosbaarheid? waarschijnlijk niet omdat het maar 35 gram is??
Tenso lost prima op.
 
Dat maakt de keus dan al makkelijker, aangezien het ook wat makkelijker te verkrijgen is.

Dan alleen nog even uitvogelen hoeveel ik moet gaan doseren,
 
928EBF8E-F6DE-4701-AC6E-00F32341F7E4.jpeg
 
Mooie calculator idd, zelf had ik ook al wat geëxperimenteerd.

De 15 ml in bovenstaande berekening is dan voldoende voor één week? verdeeld over 2 keer bijvoorbeeld.
Met ijzer zit je dan op 0,4 dat is al meer dan voldoende toch?
 
Tja, dat lees ik wel vaker maar ik test helemaal niet op ijzer en lees aan de planten af of er voldoende voeding in je water zit. Het hangt denk ik ook van je plantenbestand af hoeveel je moet doseren want de ene plant heeft meer nodig dan een ander van een bepaalde voedingsstof.
 
Ja is altijd nog lastig om exact te bepalen hoeveel nodig is, mijn idee was dan om op ijzer aan te gaan sturen.

En goed observeren dan ook natuurlijk.
 
Tja, wellicht werkt dat maar ik heb het zelf nog nooit gedaan of gemeten en doseer met de EI altijd over zoals je weet.
 
Zelf ga ik in eerste instantie altijd uit van het doseeradvies van de producent. (Tenso heb ik al thuis maar nog niet gebruikt omdat ik eerst mijn huidige voorraad CSM+b opmaak.) Wanneer ik het product voor het eerst gebruik meet ik met een regelmaat mijn waterwaarden en bezie mijn planten nauwkeurig. Eventuele verfijning van de dosering wordt dan gemakkelijk. Ik ga dus zelf nooit van die, op zich handige, calculator uit. Of dit een goede en juiste methode voor iedereen is weet ik niet, mij bevalt het uitstekend.
 
Laatst bewerkt:
Zo heel goed is mijn plantenkennis nog niet, om te kunnen zien of ze het naar hun zin hebben, waarin uit zich als eerste gebrek verschijnsel?

doseer met de EI altijd over zoals je weet
Ja deed ik ook, maar misschien stap ik daar van af en doseer wat nodig is, dit na een kleinere verversing, en misschien zelfs eens per twee weken verversen? of is dat af te raden?
 
Zo heel goed is mijn plantenkennis nog niet, om te kunnen zien of ze het naar hun zin hebben, waarin uit zich als eerste gebrek verschijnselen?

Mijn plantenkennis is ook niet zo goed. Het is voldoende veranderingen, van welke aard dan ook, aan je plantenbestand op te merken. Mogelijk melden zich nog eerder algen, zij passen zich, als bekend, veel sneller aan een gewijzigde situatie aan als planten. Ook dat is iets om in de gaten te houden. Bovendien heb je natuurlijk nog je waterwaarden waarin je al snel kunt zien of er mogelijke tekorten optreden. Geen rocket science dus.
 
Wanneer ik het product voor het eerst gebruik meet ik met een regelmaat mijn waterwaarden en bezie mijn planten nauwkeurig. Eventuele verfijning van de dosering wordt dan gemakkelijk. Ik ga dus zelf nooit van die, op zich handige, calculator uit. Of dit een goede en juiste methode voor iedereen is weet ik niet, mij bevalt het uitstekend.
Deze strategie gebruik ikzelf ook :thumbs:
 
Ik heb ook voor dit spul gekozen voor de Ei methode, echter vraag ik me nu af of ik het wel goed ga doen.
Een aantal van jullie zie ik magnesium noemen, maar met de calculator van aquariumbemesting.nl zit het er niet bij?

Dit is wat ze me aanraden voor een 70L tank;
Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 10,28 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 0,8 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 4,68 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingrediënten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 2,92 gram sporenelementen (Tenso Cocktail) toe
- Schud de fles nadat je de ingrediënten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Had er bij de micro oplossing nog wat magnesium bij gemoeten?
 
Had er bij de micro oplossing nog wat magnesium bij gemoeten?

Nope, nergens voor nodig.
De geadviseerde ppm voor Mg is volgens de standaard EI 10ppm. En dat bevind zich gemiddeld al in het leidingwater waarmee je ververst.
Maar je zou de opgegeven waarden van je drinkwatermaatschappij kunnen raadplegen.
 
Hier hebben ze het voor een gemiddeld verbruik over 20mg:

upload_2019-4-12_11-3-33.jpeg
 
Dat lijstje zijn idd de gemiddelde waarden op voor optimale groei.

Maar ze hebben mij verteld dat de bovengrens van Mg (die hier wordt neergeschreven) de plant geen nadelige gevolgen gaat ondervinden bij overdosering hiervan.
Wel in alle redelijkheid natuurlijk. Je moet geen kilo epsom salt in je bak kieperen.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijstje zijn idd de gemiddelde waarden op voor optimale groei.

Maar ze hebben mij verteld dat de bovengrens (die hier wordt neergeschreven) de plant geen nadelige gevolgen gaat ondervinden bij overdosering hiervan.
Wel in alle redelijkheid natuurlijk. Je moet geen kilo epsom salt in je bak kieperen.
Hier zie ik een nitraat bovengrens aangegeven staan van 50. Die bovengrens heb ik bijna bereikt onlangs, om een overigens voor mij nu nog niet precies verklaarbare reden, waarna in slechts één week mijn planten er behoorlijk zwart uitzagen. Na ingrijpen duurde het een week of vijf(!) eer ik alles weer op orde had. Met andere woorden, deze bovengrens lijkt me redelijk ruim. Waarbij ik wel aangeef dat overige verhoudingen natuurlijk ook een belangrijke rol spelen.
 
De geadviseerde ppm voor Mg is volgens de standaard EI 10ppm. En dat bevind zich gemiddeld al in het leidingwater waarmee je ververst.
Nou... hier in Gelderland niet
Water.jpg
 
waarna in slechts één week mijn planten er behoorlijk zwart uitzagen

Wat veroorzaakte die zwarte kleur dan Ben? Waren dat algen of.......................??
 
Maar je zou de opgegeven waarden van je drinkwatermaatschappij kunnen raadplegen.
Oepsie dit had ik even gemist, maar idd het kan erg veel schelen per regio.
Met een Gh van 8 a 10 zal er genoeg Mg (en Ca) inzitten.
 
Nope, nergens voor nodig.
De geadviseerde ppm voor Mg is volgens de standaard EI 10ppm. En dat bevind zich gemiddeld al in het leidingwater waarmee je ververst.
Maar je zou de opgegeven waarden van je drinkwatermaatschappij kunnen raadplegen.
Die vlieger gaat hier helaas ook niet op..
3E683D4D-1340-42C6-96E5-06955D3CEE5E.png
 
Wat veroorzaakte die zwarte kleur dan Ben? Waren dat algen of.......................??
Destijds heb ik nog foto's van geplaatst die ik nu, helaas niet meer kan vinden. Maar het zag er slecht uit. Het zullen algen gewest zijn. Bij zwarte puntjes denk je dan al gauw aan baardalg. Het gekke was dat er geen CO2 probleem was, wel een nitraatprobleem. Die stond na meting op bijna 50. Er was ook een sterke vervuiling op de achterwand en veel zweefvuil waar ik een week last van had. Uiteindelijk heb ik door veel verversingen, schoonmaken en het wegknippen van aangetaste bladeren op één na alle planten kunnen bewaren. Maar dat herstel heeft toch, ik dacht, een week of vijf geduurd. Mijn gedachte was en is dat de oorzaak gezocht zou kunnen worden in het feit dat ik in een week vóór de problemen nogal wat wijzigingen in mijn bak heb gehad. Veel verplantingen. Doordat gewoel in de bodem zou er een ammonium piek geweest kunnen zijn wat dan weer het hoge nitraatniveau later verklaard. Zeker weten doe ik dat echter niet. Gelukkig ziet het geheel er nu weer prima uit maar ik blijf het heel vervelend vinden dat ik niet zeker ben van de uiteindelijke oorzaak.
 
Ja soms is dat erg lastig Ben maar gelukkig gaat alles weer goed in je bak. Jammer dat je de foto s niet meer kan vinden.
 

Terug
Bovenaan