terassen


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
hoi, ik ben nieuw op het forum en ik vroeg me af hoe ik op een goedkope manier terrassen kan maken.
ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen:D

alvast bedankt!
 
Leuk dat je deze vraag hier op het forum stelt!
Ik heb in mijn vorige bak gewerkt met terrassen op verschillende hoogtes met een zandbodem.
Ik gebruikte grote stenen om de ruimtes op te vullen en stopte overal filterwatten tussen om te voorkomen dat het zand tussen de stenen naar beneden zakte. Ik betaalde rond de vijf euro voor een grote zak filterwatten en de stenen haalde ik veelal uit de natuur. De stenen test ik altijd wel met wat azijn om te kijken of ze geen kalk afgeven in het aquarium. Voorheen vulde ik de ruimtes tussen de stenen op met sponzen (Wibra/Action) maar die was ik dan op maat aan het knippen en het is ongeveer net zo duur als een grote zak filterwatten.

Ik hoop dat ik je een beetje een zinnig antwoord heb kunnen geven. Mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust!
 
  • Leuk
Waarderingen: berk
dat is ook erg leuk gedaan! is dat ook mogelijk met meer de vorm van 'gangbare' terrassen? nu heb je zo veel stenen en dat gaat de beplanting in de weg zitten...


zeker een zinnig antwoord, dankjewel!
 
Je hebt van die kunststof plaatjes die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je soil/substraat gaat schuiven, zoals deze. Je kunt ook leisteen gebruiken, hele platte steen.
EDIT; dit filmpje laat nog een methode zien, maar is wel heel bewerkelijk.
 
Zelf terrassen maken is hartstikke leuk en je kan het helemaal op maat maken zoals je wilt in jouw bak. Ik had inderdaad ook plexiglas gesneden, en daarna even in de warme oven gelegd om de gewenste vorm te krijgen. Toen ze afgekoeld waren, smeerde ik ze helemaal in met pvc lijm en dipte de stukken in een bak met aquarium zand. Ik gebruikte hiervoor het zwarte aquarium zand van de Hornbach. Ik dacht dat de terrassen dan helemaal zwart zouden worden, maar door de witte pvc lijm, is het mooi rotsachtig grijs geworden met verschillende structuren.
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    34.3 KB · Weergaven: 153
  • 1.jpg
    1.jpg
    101.2 KB · Weergaven: 162
Gaat dat niet schuiven?
Je moet het wel vast maken ergens.
Bijvoorbeeld zoals @Hoogheid hierboven beschrijft met stenen, de sponzen die hij noemt zijn dan de plexiglas delen.
Je kan van plexiglas in een T vorm natuurlijk het plexiglas aan elkaar lijmen of in een U form.
Bij een U stort je er zand in bij een T leg je er een steen op.
Mogelijkheden genoeg.
En desnoods, maar niet mijn voorkeur, kit je het aan de bodem vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: berk
Zelf terrassen maken is hartstikke leuk en je kan het helemaal op maat maken zoals je wilt in jouw bak. Ik had inderdaad ook plexiglas gesneden, en daarna even in de warme oven gelegd om de gewenste vorm te krijgen. Toen ze afgekoeld waren, smeerde ik ze helemaal in met pvc lijm en dipte de stukken in een bak met aquarium zand. Ik gebruikte hiervoor het zwarte aquarium zand van de Hornbach. Ik dacht dat de terrassen dan helemaal zwart zouden worden, maar door de witte pvc lijm, is het mooi rotsachtig grijs geworden met verschillende structuren.
Moet je ze dan Ge woon diep genoeg in de grond duwen zodat het niet gaat schuiven? Of heb je er nog wat anders mee gedaan?
 
En dat wat fozzy schrijft ben ik het ook mee eens.
Zo heb ik het ooit bij een 60cm bakje gedaan, helaas geen foto’s meer te vinden op het nieuwe AF volgens mij.
t is ff wat werk, maar het resultaat is dan wel dat je mooie terrassen hebt.
ik had de stroken ook nog ingesmeerd met pvc lijm en dan bestrooid met filterzand. Dan moet je het wel ff goed laten uitharden natuurlijk en spoelen.
 
Moet je ze dan Ge woon diep genoeg in de grond duwen zodat het niet gaat schuiven? Of heb je er nog wat anders mee gedaan?

Ik heb ze inderdaad eerst in het aquarium gezet en daarna met zand gevuld. Bij mij blijft dat wel aardig staan. De losse stukken heb ik wel aan elkaar gelijmd met pvc lijm dus alles zit wel aan elkaar vast, maar niet aan het aquarium zelf. Ik denk wel dat je dit misschien wat kan vastleggen met stenen ofzo en dan zand erover gooien. Dan blijft het vast ook goed liggen. Suc6!
 
  • Leuk
Waarderingen: berk
Ik heb gister, onder het mom van, "even mee naar huis om te kijken of het staat" het volgende meegenomen (wel voor betaald maar dan hoef je geen hele doos te kopen) van de Bauhaus:
Volgens mij heb ik deze meegenomen:

Steenstrip Sootblack

Steenstrip Sootblack (11,2 x 39 cm, Antraciet, Steenlook)
Steenstrip Sootblack (11,2 x 39 cm, Antraciet, Steenlook)


11,2 x 39 cm, Antraciet, Steenlook
  • Ideaal designelement
  • Kunststeen op cementbasis
  • Authentieke natuursteenlook
  • Voor binnen en buiten
  • Uitstekende kleurvastheid
Ze hebben ook hoekjes, maar ik heb 2 rechte stukken meegenomen
Aan de achterkant zie ik dat het cement is dat gestort is in een mal.

Lijkt me wel mooi om hier een terras van te maken ( waarschijnlijk het geheel iets minder hoog maken ). Wat denken jullie hiervan?
Hoe kan ik testen of ik dit moet ik dit sealen? Ik kan niets vinden of iemand dit ooit gebruikt heeft en of dat een succes was.
 

Terug
Bovenaan