Wat is er nieuw

Terrarium (230x50x90/110)

LoydLilith

Well-known member
Lid geworden
14 oktober 2011
Berichten
235
Locatie
Spijkenisse
Hallo!

Ik wilde al een tijdje weer een nieuw terrarium bouwen (begint een soort hobby te worden). Echter had ik nergens plaats meer.. De kast waar mijn huidige bak op staat stond al helemaal vol.. Tv paste er nog net naast.. Een grote bak zou dus niet kunnen want dan moet de tv weg.. Of toch niet?
Waarom bouwen we de tv niet in het terrarium?

Zodoende wat dingen uitgetekend e.d. en gister het hout op gehaald. Na een flink dagje zagen en schroeven stond een deel in elkaar. Vandaag weer verder gegaan en de tv ingebouwd. Het frame is nu zo goed als af, boven moet nog de ventilatie uitgezaagd worden en de doorvoer voor filter en electra moeten nog gemaakt worden.

Het wachten is nu op de waterbak die onderin komt, hoop dat ik hem deze week kan bestellen.

De bak heeft de volgende afmetingen: 230x50x90 (met een 20cm bovenkap voor afscherming van de lampen en electra).
Onderin komt een waterbak van 180cm breed.

De bewoner ben ik nog niet helemaal zeker over.. Heb altijd een dwergkaaiman willen hebben en deze bak is geschikt voor de eerste jaren.. Echter wil ik ook zekerheid hebben dat ik hem daarna ook de benodigde ruimte kan bieden. Zit dus nog een beetje te twijfelen.

Genoeg tekst hier zijn de foto's.
Als er vragen zijn hoor ik het wel!


Groet Bram


Het hout:
DSC_0005_zps7a6e285e.jpg

DSC_0008_zps0672a965.jpg

DSC_0011_zps4fd16e73.jpg

DSC_0016_zpsfde1dde1.jpg

DSC_0021_zpsc690205c.jpg

DSC_0024_zpsc18a1f7e.jpg

DSC_0025_zpse589a920.jpg

DSC_0022_zps3f5def3f.jpg

DSC_0026_zps00ed71e6.jpg

DSC_0027_zps29c5362d.jpg
 
Mooi project, 🙂
maar wat met je verdamping van het water en de elektronica van je tv?
deze combinatie gaat niet altijd samen.
 
De "bak" waar de tv inzit word helemaal waterdicht gemaakt. Zal daar geen last van hebben. Tevens zit er bovenop een opening dus het is niet helemaal afgesloten. Bovenop komen ventilatie roosters dus verwacht niet dat de tv last zal hebben van het feit dat die ingebouwd is. De hele "bak" waar de tv in zit krijgt een laag epoxy om zo het vocht te weren.

Groet Bram
 
De tv moet toch ook ventilatie hebben, niet?
Ik denk maar mee he? 😉
 
Idee ziet er leuk uit, blijf dit volgen want ben benieuwd hoe het er uit komt te zien als het eenmaal af is
 
Ja dat heeft die ook. De bak is geheel afgesloten behalve aan de voorkant en de bovenkant. De rest bevind zich in het terrarium en word waterdicht gemaakt zodat er geen vocht bij de tv kan komen. De tv heeft aan de voorkant en aan de bovenkant ventilatie.

Meedenken word gewaardeerd hoor🙂
 
Mini update: Waterbak is zojuist besteld hij word 180x46x40.. Met een waterhoogte van +/- 36 cm kom je op zo'n 300 liter water (bruto). Toch wel een flinke berg!

Bak word over +/- 2 weken thuis bezorgd!

In de tussentijd maar een ander projectje afmaken
 
In de tussentijd al weer wat dingetjes gedaan, zo is de filter al binnen. Het is een Eheim Professional 3 600 Limited Edition. Goed voor het filteren van 1250 l/u.
De filter aansluitingen zijn ook al gemaakt. Daarnaast heb ik wat ventilatoren besteld, er word er 1 gebruikt voor het koelen van de tv en 3/4 voor extra ventilatie in het terrarium.

Vandaag heb ik de bak in de grondverf gezet. Ben er alleen nog niet helemaal over uit wat de kleur moet gaan worden dacht zelf aan beetje mat bruin/grijs achtig.
Als iemand nog wat leuk weet hoor ik het graag! Tevens vandaag een "hi-tech" vulsysteem gehaald om de 250-300 liter water in de bak te krijgen..
In de winkel noemde ze het een gardena slang haha:
c216dcef3cc685c40ab5a60568d52520.jpg

b2e53ff58f2ea01e100efd011d875bb8.jpg

8148e9b604be900e6a3d7085d4b32b2d.jpg

efc2cc4d1c3a84c805c4c86116df225c.jpg


Zojuist ook nog een foto gemaakt met de "bouwlampen" aan:
034fa43a765ad973d4a1a17b647dc3a6.jpg
 
Gister te horen gekregen dat het nog een week langer gaat duren voor de waterbak binnen is.. Behoorlijk vervelend want kan bij niks doen tot die binnen is..
Heb ondertussen al wel de bak vast geverfd. Het is zwart geworden 🙂 zijn helaas wel wat keine plekjes die ik nog moet bijwerken.. maar dat doe ik pas als de bak definitief in elkaar staat (voorste deel staat nu nog los ivm plaatsen van de waterbak). Helaas zijn de foto's niet super vanwege die vervelende lamp.. Moet dat ding nog eens vervangen..! 🙂
Maandag komen eindelijk mijn lampen kappen en luchtroosters binnen. Dan kan ik het zaagwerk eindelijk afronden en mijn huis weer helemaal stof vrij maken 🙂
6d112bf9b9a222e7112bcc0ef7587259.jpg
475e9d16fcc406581152fec3d2dfd027.jpg
 
Weer een update! Dit keer wel een leuke (vind ik dan 😀)

Onderin de waterbak wilde ik een paar schildpadjes hebben, heb de combinatie met dwergkaaimannen al vaak voorbij zien komen. Vandaag heb ik vast 2 baby geelwang schildpadjes gehaald! Deze zitten in mijn 160 bak tot dit terrarium af is. Op die manier kunnen ze alvast wat groeien (hebben ze wel echt nodig). Anders zijn ze straks zo klein dat ze misschien alsnog een tussendoortje worden voor de kaaiman.. Ze zijn nu ongeveer 4-5 cm groot. Heb even een paar foto's gemaakt bij thuiskomst in het transportbakje.. Had zelf maar een bakje meegenomen want vind een schildpad in een zakje maar niks. Na een uurtje wennen (steeds iets meer water uit terrarium erbij) heb ik ze overgezet. 1 van de 2 vloog gelijk door de bak op ontdekkingsreis, de andere vond er maar niks aan en dook een hoekje in. Heb geen duidelijke foto's want wilde ze niet al te veel storen dus heb de schuifruitjes dicht gelaten.. Later dus betere foto's!

Geslacht weet ik niet zeker.. Ik denk een man en vrouw, de ene heeft een langere staart en nagels op voorpoten lijken iets langer.. Maar durf het absoluut niet met zekerheid te zeggen.. Even wachten tot ze wat groter zijn dus!

Genoeg getypt hier zijn de foto's!
DSC_0026_1_zps91a51693.jpg

DSC_0029_zpsb0f65568.jpg

DSC_0025_1_zpsf9f896b5.jpg

DSC_0033_zps4cbe8673.jpg

DSC_0043_zps54a86245.jpg

DSC_0041_zps17f373a1.jpg
DSC_0039_zps622dbd00.jpg
 
Interessant project, ik hou wel van zelfbouw 🙂

Ik kende de kaaimannen niet dus even gegoogled... Maar is jou bak niet sowieso te klein, ook voor kleintjes?
 
Voor de eerste 3-4 misschien 5 jaar is het wel genoeg. Kaaimannen groeien extreem Langzaam. Voor een kleine zal de bak eerder iets te groot zijn ivm zoeken naar voedsel maar als ik hem met de hand voer zal dat wel goedkomen 🙂
 
Wanneer komt je bak binnen
 
40 jaar gaan ze volgens mij wel ver overheen.. Ik wil over 2-3 jaar een koophuis hebben, dan krijgt die gewoon een hele kamer. Heb nu nog een huurwoning dus dan word t wat lastiger haha.
De waterbak krijg ik als het goed is volgende week binnen 🙂
 
Flinke plannen heb je... Maar wel leuk 😀
 
Wat een tof project! De ombouw ziet er nu al mooi uit,.. en die schildpadjes :smitten:
 
Bedankt voor de leuke reacties! 😀
Schildpadjes zijn echt super schattig nu ze nog zo klein zijn vind het bijna jammer dat ze groter worden haha. Ze zijn wel meesters in verstoppen, de 1 verstopt zich al sinds gister tussen een waterplantje net aan het wateroppervlak (was een hele zoektocht). En die andere heeft een plekje gevonden waar ik hem niet eens kan vinden haha ben sinds gister al naar hem opzoek maar hij moet zich ergens schuilhouden.. Ik zal hem vinden.. haha :6
 
Zijn zeker leuke beestjes 🙂 welk geslacht het is kan je nu nog helemaal niks van zeggen. als je ze de juiste voeding geeft, en ze niet te snel groeien, kan je het misschien pas over 2 jaar duidelijk zien. Je kan ze binnen een jaar 15 cm laten worden maar dan zijn ze veel te snel gegroeid. Je gebruikt al een warmte lamp en uv verlichting boven een droog eiland?? hebben ze hard nodig en helemaal op jonge leeftijd. belangrijk voor groei en hard worden van het schild.
 
bergje zei:
Zijn zeker leuke beestjes 🙂 welk geslacht het is kan je nu nog helemaal niks van zeggen. als je ze de juiste voeding geeft, en ze niet te snel groeien, kan je het misschien pas over 2 jaar duidelijk zien. Je kan ze binnen een jaar 15 cm laten worden maar dan zijn ze veel te snel gegroeid. Je gebruikt al een warmte lamp en uv verlichting boven een droog eiland?? hebben ze hard nodig en helemaal op jonge leeftijd. belangrijk voor groei en hard worden van het schild.

Ik zal ze zo gevarieerd mogelijk eten geven 🙂
En ze hebben inderdaad al de juiste lampen, ze hebben zo'n beetje de beste die er zijn (Solar Raptor).Ze kunnen op meerdere plekken het land op waar ze dan onder de lamp zitten en ze kunnen indien gewenst ook onder te lamp vandaan.
 
Das mooi! Ik heb ook solar raptor dus je hebt goed spul. Dan komt het wel goed denk ik 😉
 
Solar Raptor word door vele aangewezen als HET merk, nu zijn er natuurlijk ook nog wel andere lampen van vergelijkbare kwaliteit maar Solar Raptor bevalt mij tot nu toe prima. Heb nu zo'n 2 jaar SR lampen in mijn terrariums en ben voorlopig niet van plan hier vanaf te stappen 🙂 De nieuwe bak krijgen overigens ook SR lampen alleen ben ik nog niet uit over de wattage's..

Heb wel wat vervelend nieuws over de schildpadjes.. 1 van de 2 doet het perfect, eet goed, zwemt veel rond en gaat af en toe even lekker zonnen. De andere daarintegen.. Ik kan hem nergens meer vinden.. Al dagen opzoek, in elk hoekje en gaatje kijken maar kan hem echt nergens vinden.. Of hij heeft zich extreem goed verstopt of er is wat anders aan de hand.. Maar hij kan niet zomaar verdwijnen..
Hoop dat ik hem snel weer vind..
 
Zojuist een mail gekregen dat de waterbak klaar is om afgeleverd te worden! 😀
Word maandag gebeld om een dag af te spreken maar zal zeer waarschijnlijk volgende week. Dan moet ik de LED verlichting nog bestellen (zit even met klein budget probleempje haha) en dan kan ik aan de achterwand beginnen ofwel piepschuim snijden! 😀
 
Balen dat je de schildpad kan vinden
 
Ronan12345 zei:
Balen dat je de schildpad kan vinden
Ja zeker wel, maar hij moet ergens zijn, zelfs als die om wat voor reden dan ook doodgegaan zou zijn moet zijn schildje nog ergens zijn.. Straks nog maar eens de bak goed doorzoeken..
 
't is toch niet zo dat ze de bak uit (kunnen) kruipen?
 
Mascha&Ivo zei:
't is toch niet zo dat ze de bak uit (kunnen) kruipen?

Absoluut niet, er kan nog geen krekel ontsnappen uit de bak. Daarom moet die nog wel ergens in de bak zitten.. Maar kan hem echt nergens vinden..
 
Zojuist de LED verlichting voor het watergedeelte besteld. 7 Led strips van elk 17cm. Deze zullen in de achterwand verwerkt worden. De LEDs zijn voornamelijk voor op de plekken waar de normale verlichting niet zal schijnen (bijv onder de tv).
Bovenin de bak komen waarschijnlijk: 2x 52 cm WIT, 1x 17cm WIT, 2x 52 cm RGB en 1x 17cm RGB. Het geheel zal dan op een programmeerbare controller aangesloten worden 🙂
De leds voor het bovenste deel bestel ik later omdat ik die nu nog niet nodig heb en ze vrij prijzig zijn...

Ben helaas nog niet gebeld over de levering van de bak... Als ik morgen nog niks heb gehoord ga ik zelf maar eens bellen..
 
Vandaag de LED verlichting binnen gekomen. Ben weer zeer tevreden 🙂

Na een hoop gebel en gemail komt de bak als het goed is morgen binnen.. Moet het alleen eerst nog zien voor ik het geloof.. En dan komt nog de vraag of de maten exact goed zijn.. Wacht in spanning af..!
 
Echt ongelofelijk..
Gister nog contact gehad met de verkoper van de bak.. hij zou vandaag bezorgd worden..
Vandaag dus een halve dag vrij genomen terwijl het daar eigenlijk veel te druk voor was.. Zeker 3x contact gehad met transport bedrijf ivm verwachte levertijd en nog presteren ze het om het fout te laten gaan.. Hij stond niet eens op de rittenlijst voor vandaag terwijl mij tot 3x toe een verwachte levertijd gegeven was..
Volgende probleem: ik kan de komende 3 weken geen enkele dag of halve dag vrij krijgen. En transport bedrijf levert alleen op doordeweekse dagen..
Met een flinke ruzzie aan de telefoon uiteindelijk de manager aan de telefoon gekregen en geregeld dat de bak nu a.s. zaterdag geleverd word..

Ben benieuwd wat er nog meer fout kan gaan..
Zal vast ook nog wel een centimeter te groot zijn ofzo..
 
Het is echt niet te geloven.. Kom ik zojuist thuis ligt er een briefje in mijn brievenbus. Ze hebben tegen de afspraak in vandaag geprobeerd mijn waterbak te leveren.. Of ik even contact op wilde nemen om een nieuwe afspraak te maken..
Wederom gebeld.. Volgens de dame aan de telefoon stond de afspraak voor zaterdag nog wel maar is er iets fout gegaan waardoor ze hem alsnog geprobeerd hebben te leveren..

Ben benieuwd wat er morgen weer gaat gebeuren..
 
heb jij je schildpad nog gevonden??
 
Nee hij is echt onvindbaar..
Het andere schildpadje doet het daarintegen super goed, is lang niet meer zo bang als dat die in het begin was.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Hier nog droog
      Terug
      Bovenaan