Terrarium (230x50x90/110)


Zojuist EINDELIJK mijn bak gekregen.. Blij dat die er eindelijk is na al die ellende..
Chauffeur was super aardig en bood me aan te helpen om binnen te zetten en gelijk het afval mee te nemen! Misschien dat ze dat vanaf de zaak hebben gevraagd na al die fouten van hun? Vond het hoe dan ook erg netjes.
Ondanks dat die redelijk goed verpakt was waren er toch 2 kleine beschadigingen.. Gelukkig kan ik de bak zo plaatsen dat je er niks meer van ziet straks. Geen zin om hier moeilijk over te gaan doen. Bak zojuist geplaatst en gelijk rondom afgekit.
Als dat droog is ga ik hem voor het eerst vullen en de filter testen. Ben een beetje bak dat de aanvoerslang te lang is.. Opzich niet zo'n ramp want dan zet ik de filter aan de andere kant maar dan staat die in het zicht en nu niet :p

De voorkant van de bak zit nu ook defenitief op zijn plek!

Even kijken of ik van de week een busje kan regelen om piepschuim te halen dan kan ik eindelijk aan de achterwand beginnen.
Er komt waarschijnlijk gelaagd glas in voor de schuifdeurtjes, geeft toch wat extra veiligheid en betaal er vrijwel niks extra's voor (heb wat contacten in de glashandel).
De buitenkant krijg ook nog een laagje verf, heb nog 2 balkjes geplaatst en de schroeven moeten zwart gemaakt worden.

Hier een paar foto's
DSC_0017_1_zps4f458ec8.jpg

DSC_0018_zps62b9a194.jpg

DSC_0020_zpsff2d3218.jpg

DSC_0019_zps934d32eb.jpg
 
Kon het niet laten om hem toch alvast een keertje te vullen.. Helemaal vol gehad en geen problemen tegen gekomen. Filter doet het ook perfect :)
Nu de bak weer leeghalen en dan morgen met epoxy aan de slag. Dan ga ik tot zo'n 20cm boven de waterbak een laag epoxy geven om te zorgen dat de bak echt 100% waterdicht is. Daarnaast krijgt ook de gehele "bak" waar de tv in staat een laagje.
 
dan kan het toch zomaar zijn dat hij ergens achter is gekropen en vast is komen te zitten dus verdronken is. ze horen actief te zijn en dan zou je hem echt zo nu en dan voorbij moeten zien komen. het is aan te raden hem echt te gaan zoeken want als hij dood is en gaat rotten, is het ook erg slecht voor de rest van de bewoners. mooie bak heb je gemaakt ;)
 
bergje zei:
dan kan het toch zomaar zijn dat hij ergens achter is gekropen en vast is komen te zitten dus verdronken is. ze horen actief te zijn en dan zou je hem echt zo nu en dan voorbij moeten zien komen. het is aan te raden hem echt te gaan zoeken want als hij dood is en gaat rotten, is het ook erg slecht voor de rest van de bewoners

Ik heb de bak al helemaal leeggehaald, al het hout en de planten eruit gehaald en elk hoekje doorzocht.. Hij lijkt echt "verdwenen" te zijn.. Hij is echt onvindbaar..
 
Ronan12345 zei:
Uit de bak gekropen?
Kan het me niet voorstellen, krekels krijgen het al niet voor elkaar om te ontsnappen dan moet het voor een schildpadje wel helemaal onmogelijk zijn.
 
Tja, ze lossen niet op, h�. Ze hebben ook geen opvallende kleur, toch?
 
homines zei:
Tja, ze lossen niet op, h�. Ze hebben ook geen opvallende kleur, toch?
In theorie moet die gewoon in de bak zitten maar heb de bak ondertussen al wel 10x op zijn kop gezet.. Ben de hoop ondertussen een beetje verloren.. Maar het blijft heel vreemd..
 
Hele drukke week gehad dus helaas niet al te veel kunnen doen. Wel heb ik een 3 tal lagen epoxy aangebracht op het hout (tot 20cm boven de waterbak). Ik was ook nog niet 100% tevreden over de verf op de buitenkant dus die heeft ook een nieuw laagje verf gekregen. Op foto's is het verschil niet te zien dus die laat ik dan ook maar achterwege.
Omdat het zo'n drukke week was ben ik dan ook vandaag pas aan de achterwand begonnen. Druk aan het piepschuim snijden dus. Zal eens kijken of ik vanavond wat foto's kan maken :)

Ook nog wat ander nieuws:
Ik heb de hoop om het schildpadje te vinden op gegeven.. Heb nog heeel de bak leeg gehaald, echt alles eruit maar hij zit er gewoon niet in.. Enigste wat dan nog mogelijk is: ontsnapping.. Alleen kan het me echt niet voorstellen want zelfs een krekel krijg het niet voor elkaar.. Daarnaast is de deur van de betreffende kamer altijd dicht en het schildpadje is niet in de kamer.. Hij lijkt echt verdwenen..

Vandaag was ik in een dierenwinkel, moest sprinkhanen halen voor mijn diertjes en wilde even visjes kijken. Tot mijn grote verbazing hadden ze een klein geelwang schildpadje.. Echt heel klein. Nu is dat nog niet zo bijzonder maar de bak waar die in gehouden was was dat zeker wel.. Het was een klein waterbakje van +/- 40x40 met een waterhoogte van niet meer dan 10cm en eilandje oid.. Geen filter of wat dan ook.. je raad het wel water zag er walgelijk uit.. Na een discussie met het winkelpersoneel werd uiteindelijk de manager erbij gehaald.. Wij zijn samen even kantoor in gegaan om de discussie daar voort te zetten.. Uiteindelijk het schildpadje meegenomen (gratis uiteraard) en hopelijk de manager wat bijgeleerd over het belang van vers water en een juiste huisvesting.. Ondanks dat het een verkoop bak is..

Hoop dat de manager zich aan zijn woord houd en ervoor zorgt dat de boel verbeterd, kreeg de indruk dat hij er wel serieus wat aan gaat doen.
Ga geen namen noemen van de dierenwinkel, kom daar vaak zonder ooit problemen gehad te hebben.. Dit was een gigantische minpunt maar zolang ze de boel echt verbeteren lijkt het me beter geen naam te noemen.

Kleine schildpadje bij thuiskomst eerst een tijdje apart gezet om bij te komen, nu zwemt die rond bij zijn nieuwe maatje en lijkt het aardig naar zijn zin te hebben.
 
Nu je het voor de zoveelste keer noemt ben ik echt benieuwd naar het verhaal van die krekel...
 
Echt een verhaal is er niet hoor, krekels zijn meesters in ontsnappen. Uit elke bak die ik ooit gehad heb konden krekels wel ontsnappen.. Zelfs tussen de schuifruitjes door. Uit deze bak is nog nooit een krekel ontsnapt dus ga er van uit dat een schildpadje dat dan ook niet voor elkaar krijgt.
 
Schilpadje gevonden.. Zojuist nog een keer de bak doorzocht dit keer samen met een vriendin (4 ogen zien meer dan 2..).. Hij heeft zichzelf blijkbaar ingegraven in het landdeel dit is aarde van exo terra ("Plantation soil"). Heb dit er de vorige keer wel uitgehaald maar niet heel zorgvuldig doorzocht omdat ik niet had verwacht dat hij zichzelf zou begraven. Heb de aarde de vorige keer met een groot plastic bakje leeggeschept dus goed mogelijk dat ik hem niet zag..
Schildpadje heeft het dan ook niet gered.. Heb het stukje waar de aarde in zit geblokkeerd dat de padjes er niet heen kunnen (ook niet klimmend). aarde word zsm vervangen door gewoon zand.

Weet iemand waarom dit schildpadje zichzelf mogelijk heeft ingegraven?
Het zand was redelijk vochtig, kan het zijn dat die de weg terug naar het water niet kon vinden? (is maar een heel klein stukje, +/- 30x50 verder dan ongeveer 30 cm was het dus niet naar het water)
Het andere padje komt regelmatig op dat landdeel, meestal loopt die een beetje in de rondte, zonnen doet die meestal op uitstekende tak uit het water.

Ben toch wel blij dat ik hem heb gevonden.. Maar baal er van dat dat nu pas is..
 
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's.. Tijd om eens een echte camera te kopen :p
DSC_0443_zps07951c91.jpg

DSC_0448_zps86bc7500.jpg

DSC_0449_zpsfde037a0.jpg

DSC_0446_zpse7e7a6ba.jpg

DSC_0452_zps8389d704.jpg

DSC_0450_zps152cd3a0.jpg

DSC_0460_zpscd755ae8.jpg

DSC_0455_zps1e40c52c.jpg

DSC_0437_zpsc450ad77.jpg

DSC_0432_zps43442d56.jpg
 
Dat dacht ik ook :p
Inmiddels de overige LEDS ook geplaatst. Paar bussen Pur schuim leeg gespoten.. Moet nog een paar stukjes piepschuim plaatsen (kan pas als de pur droog is). En dan zijn de grote lijnen van de waterbak klaar. Dan natuurlijk nog een hoop lelijke randjes wegwerken en wat details aanbrengen. En dan het landgedeelte nog helemaal voorzien van piepschuim.. Ben nog wel een tijdje met piepschuim in de weer.

Uiteindelijk komt er een laag elastopur over. Onderin word zand ingestrooid. Voor het landgedeelte ga ik cocopeat instrooien.
 
Door drukte op het werk niet veel verder kunnen gaan met de bak.. Ik ga proberen om het waterdeel in elk geval af te krijgen vandaag (het grove werk dan, details komen later pas).
Heb gister wel wat nieuwe schildpadjes opgehaald:
1.1 Graptemys pseudogeographica kohnii
0.1(?) Rhinoclemmys punctularia

De punctularia had ik opgehaald omdat die ook voorkomt in het leefgebied van de kaaiman en daarom ook veel geschikter is voor de bak. De kohni's werden mij door dezelfde persoon later aangeboden en besloten om deze ook mee te nemen voor een klein bedrag (wat overigens naar een goed doel gaat :)).
Daarnaast is de wateragaam die in de 160 bak zat opgehaald. Zou eigenlijk eind van de maand gebeuren maar kon gelukkig al eerder. Deze heb ik een tijd geleden opgevangen maar groeide heel hard waardoor het tijd werd voor een nieuw huisje. Nu heeft die een mooi groot verblijf. De 160 bak is nu ongeveer een jaar na de bouw eindelijk een schildpaddenbak zoals het ooit bedoeld was :) Heb ook het 1 en ander qua inrichting veranderd maar moet nog kijken hoe ik het verder aan kleed.

De kohni's en de punctularia gaan sowieso mee naar de nieuwe 230 bak, de geelwangen ben ik nog niet zeker over. Misschien dat deze meegaan en anders krijgen ze uiteindelijk een grotere bak. Voorlopig kunnen ze in iedergeval nog lekker doorgroeien.

Ook heb ik dit weekend wat kersenbuikjes gehaald. 2 dames en een man, deze gaan ook in de 230 bak komen (misschien met nog wat maatjes).

Zal eens kijken of ik vanavond wat foto's kan plaatsen.
 
erg mooi!
Ook leuk kersenbuikjes! je watergedeelte is 230cm?
 
Zwits zei:
erg mooi!
Ook leuk kersenbuikjes! je watergedeelte is 230cm?

Thanks! Ja vind de kersenbuikjes echt prachtig. Ook super intressant gedrag :D
Nee de totale bak is 230, het watergedeelte is 180cm
 
Waarom 2 kersenbuikdames en 1 man, als ik vragen mag? Het tweede vrouwtje zal verstoten worden.
 
Ziet er allemaal erg interessant uit!
Ben alleen wel erg sceptisch op je plan om een (dwerg)kaaiman in de bak te houden. Ondanks het feit dat ze heel langzaam groeien betekent het wel dat deze met 1 jaar 'al' rond de 45 cm lang zullen zijn, oftewel bij het keren in de bak zal hij al de kanten van de bak gaan raken. Na 2 jaar kan hij zich al niet meer normaal voortbewegen in de bak.
Leuk idee, maar dieronvriendelijk (voor de kaaiman) mijn inziens.
 
Ontzettend gaaf idee! Ik ga dit topic zeker volgen. Lijkt me overigens wel een hels karwei om beide bakken (zeker met zon groot formaat) ooit te verhuizen! Maar dat zijn problemen voor later.
Geniet van je bakken, zien er keurig uit.
 
Vistick1984 zei:
Ziet er allemaal erg interessant uit!
Ben alleen wel erg sceptisch op je plan om een (dwerg)kaaiman in de bak te houden. Ondanks het feit dat ze heel langzaam groeien betekent het wel dat deze met 1 jaar 'al' rond de 45 cm lang zullen zijn, oftewel bij het keren in de bak zal hij al de kanten van de bak gaan raken. Na 2 jaar kan hij zich al niet meer normaal voortbewegen in de bak.
Leuk idee, maar dieronvriendelijk (voor de kaaiman) mijn inziens.

Ik heb hiervoor meerdere kaaiman houders om advies gevraagd. Volgens allen is deze bak ruim voldoende voor de eerste 3-4 jaar en zelfs langer als die normaal groeit (in gevangenschap willen ze nog wel eens sneller groeien dan de bedoeling is). Volgens een aantal houders was deze bak zelfs aan de grote kant (misschien zelfs te groot) voor de eerste 1/1,5 jaar.

Ik kan er helaas niet over meepraten omdat ik de dieren nog niet eerder heb gehad. Maar mocht blijken dat de bak alsnog aan de krappe kant is zal er zeker een grotere komen. Welzijn van het dier staat zeker voorop.

Jones zei:
Waarom 2 kersenbuikdames en 1 man, als ik vragen mag? Het tweede vrouwtje zal verstoten worden.

De bedoeling was om de groep uit te breiden, volgens de aquarium zaak kon ik dan beter meer vrouwen hebben dan een gelijke verdeling maar begrijp uit jou reactie dat dat niet klopt? In dat geval zal ik er nog een man bij moeten halen.

Judithvis zei:
Ontzettend gaaf idee! Ik ga dit topic zeker volgen. Lijkt me overigens wel een hels karwei om beide bakken (zeker met zon groot formaat) ooit te verhuizen! Maar dat zijn problemen voor later.
Geniet van je bakken, zien er keurig uit.

Thanks :D
De 160 bak is al een keer verhuisd. Deze stond op de zolder, ben pasgeleden op mezelf gaan wonen en toen moest de bak natuurlijk mee. Heb zelf een aantal jaar in de verhuizing gewerkt en heb samen met een oud collega de bak naar beneden gehaald.. Dit was inderdaad een helse en levensgevaarlijke klus.. Terrarium moest op een gegeven moment vanaf de 1e verdieping door het raam omdat die niet door trapgat paste.. Niet iets wat ik nog een keer zal doen dus :p
Woon nu op de begane grond dus dan valt het allemaal wel mee. Moet wel zeggen dat de nieuwe bak nu al te zwaar is om met 2 man te tillen, maar het lukt wel om hem met 2 man op een karretje te zetten en hem dan het huis uit te rijden. Mocht die echt getild moeten worden zijn er wel minimaal 4 man nodig denk ik..
 
Deze vissen in een groep houden werkt alleen als je ze allemaal tegelijk in het aquarium zet. Nu zien de 3 kersenbuikjes die je hebt de hele bak als hun territorium. Als je er meer bij zet is de kans erg groot dat er ruzie van komt en kersenbuikjes zijn niet flauw. Ook wordt het overgebleven vrouwtje hoogstwaarschijnlijk verstoten als zich een koppeltje vormt en dit gaat met harde hand.
 
Jones zei:
Deze vissen in een groep houden werkt alleen als je ze allemaal tegelijk in het aquarium zet. Nu zien de 3 kersenbuikjes die je hebt de hele bak als hun territorium. Als je er meer bij zet is de kans erg groot dat er ruzie van komt en kersenbuikjes zijn niet flauw. Ook wordt het overgebleven vrouwtje hoogstwaarschijnlijk verstoten als zich een koppeltje vormt en dit gaat met harde hand.
Als ik de "extra" dame apart zet tot de nieuwe bak klaar is en dan alles weer samen breng met wat andere erbij? Dan komen ze allemaal in een nieuwe bak waar ze nog geen territorium hebben. Lijkt mij dat het dan wel moet kunnen of niet?
 
Als je dat doet, zullen ze waarschijnlijk niet van dezelfde grootte zijn en of dat ideaal is, is ook maar de vraag (ben ik zelf nog niet over uit).

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Als je dat doet, zullen ze waarschijnlijk niet van dezelfde grootte zijn en of dat ideaal is, is ook maar de vraag (ben ik zelf nog niet over uit).

~ Ivo
Zelfde grote zal niet zo'n probleem zijn. Degene die ik nu heb zijn al van een wat groter formaat, als ik straks weer van hetzelfde formaat haal is dat probleem in iedergeval opgelost. Kersenbuikjes zijn hier in alle maten te verkrijgen.
 
En dan de reden voor mijn grote twijfel: het onderzoek "Size-related inbreeding preference and competitiveness in male Pelvicachromis taeniatus (Cichlidae)", waarin conclusie kort gezegd is dat bij Pv. taeniatus gelijke grootte leidt tot grotere onderlinge agressie.
 
Ondanks de problemen is het een mooie bak geworden, ik ben gek op schildpadjes dus erg leuk. Ben benieuwd naar je kaaimannen. Wanneer denk je klaar te zijn met de nieuwe bak?
 
Rohol zei:
Ondanks de problemen is het een mooie bak geworden, ik ben gek op schildpadjes dus erg leuk. Ben benieuwd naar je kaaimannen. Wanneer denk je klaar te zijn met de nieuwe bak?

Bedankt! Wanneer de bak af zal zijn durf ik echt niet te zeggen.. Heb het de laatste tijd erg druk dat ik weinig tijd heb om verder te knutselen..
Het piepschuim zit er nu voor 3/4 in maar daarvan moet ik nog wel overal de randjes wegsnijden e.d. zodat het een mooi geheel word.

2e probleem is een beetje het budget.. Er komen nog een paar flink dure uitgave aan zoals: LED +/- �300, glas zo'n �80, elastopur voor op het piepschuim +/- 4 blikken a �30, Nog 2 lampenkappen van 30 per stuk.. UV en warmte lampen zal bij elkaar ook nog wel tegen de 200 aan lopen..
En dan zijn er nog talloze kleine dingen die ik moet halen en dan heb ik het nog niet eens over de inrichting.
Het werkt dus wel een beetje in mijn voordeel dat het wat langzamer gaat want zo kan ik tussendoor steeds wat geld sparen :p. Ik wilde de bak voor eind van het jaar af hebben maar ben er al vrij zeker van dat dit niet gaat lukken..

Zal eens kijken of ik binnenkort nog een foto update kan plaatsen :)
 
Weinig tijd gehad om verder te gaan met de bak maar inmiddels zit al het piepschuim er in. Moet nog wel een hoop gaatjes en kiertjes vullen en een details aanbrengen maar het grove werk is in iedergeval gedaan.

10480593_808287122568551_6266263488490793764_o_zps3c77946b.jpg

10506587_808287232568540_697616007533523317_o_zps44987887.jpg

10537405_808287155901881_1729222574830030097_o_zpseae0872d.jpg

10830965_808287292568534_8786216334048946795_o_zps01839d59.jpg

10830768_808287345901862_2018322876979782234_o_zpsdfa350fa.jpg

10264157_808287379235192_6477357942131241674_o_zps6a735b06.jpg

1939967_808287442568519_6814408406142053356_n_zps5b9b50b3.jpg

10624571_808287635901833_4922057503174540961_n_zpsa504eb18.jpg

10712681_808287529235177_7735125096928963482_o_zps054d4009.jpg

10733425_808287575901839_7513696071762547967_o_zps6f4b35a9.jpg

10348441_808287685901828_7062708770517743239_n_zps24c809c4.jpg
 
Gaaf project blijf dit zeker volgen :)
 
Door een kleine bonus van het werk was het mogelijk om vandaag weer wat dingetjes te bestellen.
Zo heb ik onder andere besteld:
LED verlichting + controller
Elastopur voor de achterwand
Lampenkappen
Profielen voor schuifruitjes

Kan dus mooi weer even knutselen :)
 

Terug
Bovenaan