Terrarium zand als bodem

Georgie

Member
Lid geworden
1 oktober 2013
Berichten
14
Locatie
Bonaire
Ik wil graag een bruin/beige bodem in mijn aquarium. Helaas kan ik hier op Bonaire alleen grijs aquariumzand krijgen of te wit filterzand. Ze verkopen hier wel bruin terrarium zand, is dat te gebruiken of zou het te troebel blijven. Iemand ervaring?
 
Nope dat is veel te fijne korrel.
Ik heb het eens geprobeerd en het blijft stoffig water geven.
Doe maar eens een paar eetlepels in een glas water.
Zodra alles naar de bodem is gezakt en het water helder is roer je even met je vingers erdoor en meteen is je glad weer troebel.
Dat gebeurt dus ook als je vissen bewegen lans de bodem.
 
Buiten het troebele om geeft het mogelijk ook nog stoffen af waardoor het water hard wordt (GH/KH en daarmee pH).

Maar even terzijde.. Bonaire heeft buiten toch één groot aquarium? 😬🥰
 
Ok, thanks, dus niet doen. En ja, het is hier één groot geweldig aquarium! 😀
 
550x824.jpg
 
Ok, dus geen terrariumzand. En strandzand dan, flink gewassen en behandeld met gekookt water, 50/50 mengen met filterzand om het minder wit te maken. Er komen mbuna’s in.
 
Van wat ik begrepen heb bestaat het strandzand vooral uit geraspte en verteerde koraal van papegaaivissen. Als dat zo is zal er wel veel kalk in zitten. Je zou het kunnen testen met azijn of zoutzuur. Bruist/borrelt het dan weer je dat het wat af geeft

Ik weet niet hoe hard water Malawi cichliden nodig hebben of dit dat een probleem zou zijn. Misschien weet iemand anders dat.
 
Terug
Bovenaan