Wat is er nieuw

Terug in de hobby (rio 125)

MattVL

New member
Lid geworden
15 april 2025
Leeftijd
29
Hi allen,

Na een tijd uit de hobby te zijn geweest, heb ik de afgelopen maanden weer een bakje opgestart: een juwel rio 125! Ik heb voor de leukigheid ook een foto'tje erbij gedaan. Op dit moment heb ik een groepje hyphessobrycon amandae (18 stuks) en een kolonie vuurgarnaaltjes die zich op goed tempo uitbreidt. Zodra de populatie garnalen gegroeid is, wil ik ook nog een koppel apistogramma borellii zetten. Ik wacht daar nog even mee om te zorgen dat de populatie garnalen groot genoeg is om te compenseren voor de predatie van de dwergcichliden. Ik heb gekozen voor een koppel borellii ipv een harem om de rust zo veel mogelijk te bewaren. Het idee is om de bak zo goed als onverwarmd te houden, en zo mee te laten bewegen met de seizoenen. Ik had gelezen dat dit voor de apistogramma borrellii een welkome keuze is, gezien het natuurlijk verspreidingsgebied.

Het bestand zou er dan dus zo uitzien:
2x apistogramma borelllii (m/v)
18x hyphessobrycon amandae
Kolonie vuurgarnalen

Naast dit bestand ben ik ook nog op zoek naar mogelijke uitbreiding. Zo heb ik zitten kijken naar de volgende soorten:
- L010a (ik heb gelezen dat deze ook in een onverwarmde bak kunnen; toch lees ik ook op veel sites dat ze een range hebben van 22-28 graden)
- Otocinclus (super leuk beestje, ik ben alleen terughouded door de verhalen over de wildvangsterfte)
- Epiplatus annulatus (ook hier las ik van dat deze deel van de tijd onverwarmd gehouden kunnen worden)

Naast deze opties sta ik ook zeker open voor andere ideëen. Dus mochten jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag. Andere op- of aanmerkingen zijn ook zeker welkom!

Groetjes,

Mathijs

PXL_20250415_172036521.MP.jpg

Welkom!!

Welkom en de L010 wordt denk ik wat te groot.

Welkom op het AF. Je kan de betreffende vraag altijd stellen in de sectie samenstelling visbestand. Je zal daar wat sneller antwoord krijgen denk ik.

Verder een hele mooie bak 👍.

Welkom en de L010 wordt denk ik wat te groot.

Het Aquarium​

Een aquarium vanaf zo’n 60 centimeter lengte is voldoende om deze vooral nachts ’s actieve vis voldoende ruimte te bieden. Een dichtbegroeid aquarium met veel schuilplaatsen in de vorm van (kien)hout, rotsen, kunstmatige (broed)grotten en gedimde verlichting krijgt de voorkeur, omdat deze Meerval zich onder deze omstandigheden het meest op zijn gemak voelt, en een klein territorium kan claimen. Kan zonder problemen met soortgenoten gehouden worden, mits er voldoende schuilplaatsen geboden worden. Uiteraard is dan wel een wat groter aquarium noodzakelijk: voor een groepje van 2-3 vissen is een aquarium van 80x35cm. een goed onderkomen.

Dit komt van Aquainfo, zou dus voldoende zijn.
Zat er namelijk zelf ook aan te denken om deze aan te schaffen.

En uiteraard ook welkom Mathijs

Welkom!
Wat wordt de ondergrens van de temperatuur? Ik heb Farlowella vittata (wordt wel wat groter (lichaam + staart zonder filamenten ongeveer 12cm), maar beweegt zich alleen als het strikt noodzakelijk is) in een bak zonder verwarming. Wel moet ik zeggen dat er wel wat warmte van de lampen afkomt en dat misschien mijn kamertemperatuur wat hoger lig (?). De thermometer in de bak bereikt in uitzonderlijke gevallen 22C, meestal is het toch hoger.

Welkom!
Wat wordt de ondergrens van de temperatuur? Ik heb Farlowella vittata (wordt wel wat groter (lichaam + staart zonder filamenten ongeveer 12cm), maar beweegt zich alleen als het strikt noodzakelijk is) in een bak zonder verwarming. Wel moet ik zeggen dat er wel wat warmte van de lampen afkomt en dat misschien mijn kamertemperatuur wat hoger lig (?). De thermometer in de bak bereikt in uitzonderlijke gevallen 22C, meestal is het toch hoger.
TS heeft kleine bak en voor deze raadt men 120cm aan zie ik.

https://aquainfo.nl/artikel/farlowella-acus-naaldmeerval/

Klopt, maar het zijn héél rustige vissen en op basis van hun staartfilamenten wordt hen een groter formaat bak geadviseerd dan ze daadwerkelijk nodig hebben. Ze zitten altijd op dezelfde plek in mijn bak, behalve als er courgette ligt, dan zitten ze een paar dagen daarbij.
Op basis van hun gedrag durf ik ze dus rustig in een 80cm bak te doen, en ik zou zelfs geen ethische bezwaren hebben om ze in een 60 cm bak te proberen.
Let wel: op basis van dezelfde argumenten (gedrag en formaat) komen mijn Xyphopohrus helleri nooit meer in een kleinere bak dan mijn 2m!

Welkom. De hobby blijft trekken. Ziet er goed uit. Veel succes!

best wel.
Of rustgevend, het is maar hoe je het bekijkt.
Klopt en ik had de L010a en die waren ook net zo rustig.

Welkom op het AF. Je kan de betreffende vraag altijd stellen in de sectie samenstelling visbestand. Je zal daar wat sneller antwoord krijgen denk ik.

Verder een hele mooie bak 👍.
Hi, dan zal ik dat even doen nog. Dankjewel!

Welkom!
De bak zou uiteindelijk dus echt mee fluctueren met de ruimte dus rond de 19-20 graden in de winter, of dat is het idee in ieder geval.

Welkom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan