Wat is er nieuw

Terug van weggeweest

SandraB

Active member
Lid geworden
30 augustus 2024
Leeftijd
54
Hoi allemaal,

Mijn naam is Sandra, 53 jaar en heb mijn hele leven al af en aan aquaria gehad. Meestal gezelschaps bakken maar ook diverse garnalen bakken en een keer een cichliden speciaal aquarium.
Nu na een tijdje aquarium loos geweest te zijn gaat het weer kriebelen.
Ik heb altijd heel erg veel bewondering gehad voor de planten bakken en denk erover dit nu te willen proberen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Juwel
Lido 200. Nu zag ik vandaag bij de winkel de Oase Highline 200. Een erg mooie bak, maar ook een flink prijskaartje. Voordeel is wel dat deze wat langer is en minder hoog. De diepte is nagenoeg hetzelfde. Inhoud is ook ongeveer hetzelfde. Wat is wijsheid met het oog op een planten aquarium? Ik sta open voor suggesties.

Hoi allemaal,

Mijn naam is Sandra, 53 jaar en heb mijn hele leven al af en aan aquaria gehad. Meestal gezelschaps bakken maar ook diverse garnalen bakken en een keer een cichliden speciaal aquarium.
Nu na een tijdje aquarium loos geweest te zijn gaat het weer kriebelen.
Ik heb altijd heel erg veel bewondering gehad voor de planten bakken en denk erover dit nu te willen proberen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Juwel
Lido 200. Nu zag ik vandaag bij de winkel de Oase Highline 200. Een erg mooie bak, maar ook een flink prijskaartje. Voordeel is wel dat deze wat langer is en minder hoog. De diepte is nagenoeg hetzelfde. Inhoud is ook ongeveer hetzelfde. Wat is wijsheid met het oog op een planten aquarium? Ik sta open voor suggesties.

Welkom terug! 😊 Absoluut geen plantenkenner maar de Lido's zijn erg hoog verhoudingsgewijs, waardoor je licht lastiger tot de bodem komt, volgens mij is het niet de meest
uitgelezen bak als je je wil richten op planten. De Oase's zijn inderdaad mooi maar niet goedkoop, als ik zo rondkijk 1269 euro?
Voor minder geld kun je ook een vergelijkbare aqualife aanschaffen, wellicht iets om te overwegen. Veel plezier met de hobby weer!

Welkom op het AF.

dank jullie.
Ik heb gekeken naar de aqualife maar die prijzen lijken me vergelijkbaar met oase. Alleen de Eliora is qua prijs vergelijkbaar met de Lido, maar dan wel weer wat minder liters.
Ik heb begrepen dat de hoeveelheid licht van de Lido juist erg veel is.
Iemand nog ideetjes? Ik hoor het graag.

Welkom terug Sandra😊

Welkom Sandra!

Je moet kijken nar het aantal lumen per liter (netto). Als je weet welke lichtbalk boven de bak zit, kun je op internet zo opzoeken hoeveel lumen deze geeft.
Juwel Rio bakken hebben meestal een hoeveelheid licht die voor planten die weinig tot middelmatige hoeveelheid licht behoeven toereikend zijn, maar voor iets moeilijkere planten niet.Je kunt een prachtige plantenbak maken met anubia;s, vallisneria en crypotcoryne, maar ik denk dat jij waarschijnlijk ook wel moeilijke planten (bijv roodgekleurde) wilt.. en dan zit je toch vast aan een ander lichtbak. En dat kan dan de uiteindelijke prijs flink opdrijven.

Hallo Lydia,

Bedankt voor je antwoord. Ik. heb het opgezocht en ga even naar een ander plekje op het forum om dit verder uit te zoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan