Terugkerende blauwalg


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Beste aquarianen,

Mijn opa heeft een Rio125 met het standaard filter, de uitstroom is naar de oppervlakte gericht (voor meer zuurstof in het water). Hij heeft er wel LED boven hangen (doet er waarschijnlijk niet toe, maar voor het totale plaatje).

Al bijna twee jaar kampt mijn opa met blauwalgen. Hij heeft zijn aquarium al talloze keren afgedekt voor 3 dagen, en dan was het weer een poosje weg, maar toch komt het steeds weer terug.

Nu was het aquarium van mijn opa overbezet met vissen, maar inmiddels zijn er al een hoop vissen weg.

Hij heeft op dit moment zwemmen:
2 sumatranen
5 kardinalen
4 rode minors
2 corydorassen (1 paleatus en 1 panda)
1 koperzalm
1 clownbotia

Het is duidelijk dat het afdekken het bestrijden is van symptomen ipv de oorzaak, omdat het steeds terugkomt.
Hij doet erg zn best om de algen elke x handmatig te verwijderen, maar graag zou ik helpen dat het voorgoed verdwijnt. Hij had het er al over om het hele aquarium leeg te halen en opnieuw te beginnen.

Wie weet raad?

Ik heb een set om waterwaarden te meten, welke waarden willen jullie weten?
 
Geef maar zoveel mogelijk waarden als je kan meten. Zoals je al aangaf was de bak te druk bevolkt en zal het destijds een kwestie van overbelasting zijn geweest denk ik. Het standaard filter is ook niet een die veel overheeft is mijn mening.
Blauwalg is een vervelende alg (bacterie) en met geduld en doorzettingsvermogen te verslaan. Zoveel mogelijk alg blijven weghalen en dagelijks een deel verversen.
 
En hoe lang staat per dag het licht aan?
 
licht heeft niet zoveel met blauwbacterie te maken al groeien ze er prima door
zoals ts al aangeeft heeft zijn opa al meerdere keren de black-out methode toegepast en dit werkt dus niet
is ook symptoombestrijding neemt de oorzaak niet weg
eerst de oorzaak achter halen en deze weg nemen
een te veel /of te kort aan po4 kan een oorzaak zijn verhouding no3/po4
rottende plant of hout is er ook zo een
te veel voeren
standplaats bak ivb invallend zon licht
om maar een paar oorzaken te noemen
 
Ja dat verhaal over verhoudingen hoor ik vaker maar dat is deels al achterhaald zover ik weet en is het meer van belang voldoende voeding in de bak te hebben.
Wat wel mede de oorzaak kan zijn is een lage (te lage) nitraat. Maar dat is wat anders dan de verhouding met de fosfaat volgens mij;).
We moeten de waterwaarden maar even afwachten van deze bak.
 
Ik heb hetzelfde gehad, en ben er nog niet helemaal vanaf.
In mijn topic met dezelfde vraag werd mij geadviseerd door anderen om de stroming aan te passen en de dode plekken qua stroming in mijn bak aan te pakken.

Dit heeft grotendeels geholpen, ik was er zo goed als vanaf. Toen werd mij geadviseerd om fosfaat toe te voegen dit doe ik nu ook wekelijks en het probleem is nu volledig onder controle.

Ik heb nog 1 dode hoek qua stroming in de bak en daar komt het soms op het hout terug maar is makkelijk te verwijderen en dus onder controle.

Ik werk ook met de interne filter in een rekord 600 en met deze kleine bak is het zelfs moeilijk om met de filter overal stroming te creëren

Ik durf de fosfaat niet over te doseren omdat dat ook weer problemen kan geven.

Dus ik neem nu genoegen met een klein beetje blauwalg, maar is handmatig en met de waterwissel onder controle te houden.
 
Hier wat waarden:

pH: 7
kH: 5
(berekende) CO2: 19 mg/L
PO4: tussen de 1 en de 2
NO3: 10 mg/L

Ik heb ook een foto, dan zien jullie de inrichting en de plantensoorten die hij heeft.
thumbnail_IMG_0592.jpg
 
licht heeft niet zoveel met blauwbacterie te maken al groeien ze er prima door
zoals ts al aangeeft heeft zijn opa al meerdere keren de black-out methode toegepast en dit werkt dus niet
is ook symptoombestrijding neemt de oorzaak niet weg
eerst de oorzaak achter halen en deze weg nemen
een te veel /of te kort aan po4 kan een oorzaak zijn verhouding no3/po4
rottende plant of hout is er ook zo een
te veel voeren
standplaats bak ivb invallend zon licht
om maar een paar oorzaken te noemen

Mijn opa voert al een tijdje heel weinig, rottende blaadjes worden er direct uitgehaald. Het aquarium staat in de donkerste hoek van de kamer. Er is weinig/geen invallend licht, zonlicht al helemaal niet.
 
Heb zelf t gevoel dat stroming icm vuil vaak de grooste boosdoener is.
 
Heb zelf t gevoel dat stroming icm vuil vaak de grooste boosdoener is.

Hier ben ik het wel mee eens en de waarden zijn best goed als je het mij vraagt. Ik denk eerder dat het een kwestie van geduld en een lange adem zal zijn.

Wellicht kun je nog even nagaan of de circulatie wel goed is want met dat pijpje naar het oppervlak gericht zal de stroming bij de bodem denk ik een stuk minder zijn. Zelf heb ik de spraybars allemaal iets naar beneden gericht en is er eigenlijk geen oppervlakte stroming. Met redelijk wat planten is dat ook geen must.
 
Hoe is de bodem want ik zie wel wat donkere plekken op de foto volgens mij.
 
De donkere plekken op de bodem zijn schaduw. De circulatie in het aquarium is niet perfect, maar dat is ook lastig met het standaard filter.
Is het slim om de uitstroom te richten naar de bodem? Ik had gehoord dat juist waterbeweging belangrijk is voor het in toom houden van blauwalg.

Bedankt voor jullie advies! Fijn dat jullie mee willen denken ;)
 
geen rondje draadalg gehad is ook een bekende voorbode en veroorzaker van blauwbacterie
ivb het vasthouden van vuil.
stroming is natuurlijk ook een medespeler in het verhaal plekken waar geen stroming is wordt een vuil nest.
daarnaast hoe is de kalk huishouding in het kraan water.
kun je zien hoe vaak je waterkoker/koffie zetter moet ontkalken.
ook dat kan een oorzaak zijn.
daarnaast zandbodem wil nog wel eens dicht slippen geen rare bellen of plekken uit/op de bodem.
dode wortels in de bodem wil ook mee spelen.
 
waterbeweging ja, maar niet alleen beweging in aan het oppervlak :)

zou m niet naar beneden zetten, dan heb je namelijk helemaal geen oppervlakte beweging meer.

1 van de redenen dat ik geen fan ben van interne filters voor bakken groter dan 40cm :)

maar extra stroming / betere stroming is ook geen garantie voor een blauwalg vrije bak, maar het kan er wel is goed mee te maken hebben.
 
Geen garantie inderdaad maar goed er moet ergens een oorzaak zijn geweest al denk ik zelf dat de overbelasting daar wel eens debet aan kan zijn geweest.
 
Ik had gehoord dat juist waterbeweging belangrijk is voor het in toom houden van blauwalg.


Nou de planten geven in de regel voldoende zuurstof als je redelijke beplanting hebt in in mijn 2 grote bakken met de EI heb ik in beide geen oppervlaktestroming eigenlijk. Wel goede circulatie maar niet echt aan het oppervlak. Mijn spraybar staat ongeveer op het midden van de bodem gericht in een hoek van 45 graden.
 
Toevallig heb ik begin dit jaar ook een gevecht gehad met blauwalgen.
Toevallig ook een Rio 125 met het originele filter.

Het goede nieuws is dat de blauwalg nu al een paar weken helemaal weg is gebleven, dus er is hoop.

Lees mijn topic anders eens door, wellicht kun je er iets uit halen.


Belangrijkste tips:

-voldoede vaak water verversen.
-filter zo veel mogelijk met rust laten, dus niet extra schoonmaken!
-temperatuur niet te hoog zetten

https://www.aquaforum.nl/threads/plan-van-aanpak-blauwalg-e-d.98379/
 
Bedankt voor jullie reactie!
Dan blijven we maar handmatig verwijderen en hopen! :D
 

Terug
Bovenaan