Wat is er nieuw

Tetra’s met grote mond

Shelby31

Well-known member
Lid geworden
14 april 2020
Leeftijd
37
Hallo allemaal,
Ik zag gisteravond bij het verschonen dat een paar van mijn tetra’s een grote mond heeft.
Lijkt een beetje open te staan en lijkt breder dan het lijfje.
Is dit een ziekte en kan ik er nog wat aan doen?
Groetjes

Bijlagen

• 02EA2811-8ED0-4BA9-8B73-888FE5FD1436.jpeg
    02EA2811-8ED0-4BA9-8B73-888FE5FD1436.jpeg
    184.4 KB · Weergaven: 151
  • 447128E7-7E3D-4EEF-B30E-027F1E5D68B3.jpeg
    447128E7-7E3D-4EEF-B30E-027F1E5D68B3.jpeg
    179.6 KB · Weergaven: 150
  • 4D0C2A7C-7E8E-49F7-A56E-F1B44D83DC17.jpeg
    4D0C2A7C-7E8E-49F7-A56E-F1B44D83DC17.jpeg
    246.5 KB · Weergaven: 149
  • 57AF30FC-4DB7-4882-8FEF-658551B4D3E5.jpeg
    57AF30FC-4DB7-4882-8FEF-658551B4D3E5.jpeg
    217.1 KB · Weergaven: 149
Hallo, kan iemand mij misschien meer vertellen? Groetjes

Handig om wat meer te vertellen over je aquarium, grootte, aantal vissen, welk soort en als het kan je waterwaarden. En hoe heb je de bak schoon gemaakt?

Zal niet zeggen dat ik het dan weet maar is er wat makkelijker mee te denken door mij/anderen

Ik heb een 125 l bak,vd week nog halve bak leeggehaald en schoon water.
Ik heb:
Garnaaltjes
Neon tetra’s
Goudgoeramies
Platys
Ancistrus.

de waardes moet ik zo even opzoeken.

Het zijn kardinaal tetras.😉 Ik zie vooral rood bij de kieuwen en denk dat daar het probleem zit. Welke temperatuur zitten ze?

Hoeveel vissen hebben dit eigenlijk?

De temp is altijd 26 graden, 2 a 3 van de 6 hebben zon rare net uitgetrokken bek. Tijdje terug hadden ze witte stip,
Dit heb ik toen allemaal behandeld.

het lijkt me eerder dat de kieuwen opgezwollen zijn. Hebben ze ook een versnelde ademhaling. Kijk hier eens of je iets kan vinden https://www.jbl.de/nl/online hospital/online-hospital?country=us
Meet je je waterwaardes?
Hoe vak ververs je water?
Hoeveel vissen zitten er in de bak?

Ja het lijkt idd wel versnelde ademhaling, weet t niet zeker, verschoon iedere week de bak.
Waterwaardes net gemeten alleen de GH doet raar, vind het lastig om te zien wanneer die groen word.

Hier de waardes

Bijlagen

• BE1000B6-F5E4-4682-8B06-5F97AA7FE650.jpeg
    BE1000B6-F5E4-4682-8B06-5F97AA7FE650.jpeg
    366.2 KB · Weergaven: 112
Ancistrus hebben pas een nestje gehad daar zijn er ongeveer 15 kleintjes van over.. + de 2 ouders, 6 tetras, 2 goudgoeramies, en platys 9 met 5 jonkies nu en dan nog wat garnaaltjes

Deze platy ziet er ineens ook anders uit, zou die zwanger zijn of ook ziek?

Bijlagen

• 2FC01037-4105-4A69-8123-441D76B8DD84.jpeg
    2FC01037-4105-4A69-8123-441D76B8DD84.jpeg
    153.8 KB · Weergaven: 135
Je Gh-test is verouderd daarom dat de uitslag zo raar is, die testen zijn zodra ze geopend zijn maar zeer beperkt houdbaar

Ancistrus hebben pas een nestje gehad daar zijn er ongeveer 15 kleintjes van over.. + de 2 ouders, 6 tetras, 2 goudgoeramies, en platys 9 met 5 jonkies nu en dan nog wat garnaaltjes
Zie je 15 jonkies, zwemmen er minimaal 30, ik zou wat vaker je water verversen dan wta je nu doet, ancistrussen zijn grote vervuilers

Zie je 15 jonkies, zwemmen er minimaal 30, ik zou wat vaker je water verversen dan wta je nu doet, ancistrussen zijn grote vervuilers
Ja klopt was een nest van 40 a 50. Heb er gelukkig al wat kunnen verkopen, want het is gewoon teveel!
Soort steen waar ze het nest in gemaakt hadden heb ik er ook gelijk uit gehaald, dus dat is rustig. Alleen de platys doen ook hun best🤦🏼‍♀️Moet ik ook nog iets voor verzinnen.

Je Gh-test is verouderd daarom dat de uitslag zo raar is, die testen zijn zodra ze geopend zijn maar zeer beperkt houdbaar
Ja ik denk het ook, zal binnenkort is een nieuwe halen.. heb nog wel strips maar dat zag er allemaal goed uit.

Ja klopt was een nest van 40 a 50. Heb er gelukkig al wat kunnen verkopen, want het is gewoon teveel!
Soort steen waar ze het nest in gemaakt hadden heb ik er ook gelijk uit gehaald, dus dat is rustig. Alleen de platys doen ook hun best🤦🏼‍♀️Moet ik ook nog iets voor verzinnen.
Rouwtetra's eten graag nakweek van andere vissen

Zolang de jonkies van de verschillende vissen erbij zitten zou ik minimaal 2 x per week 50 % verversen, filter spullen alleen lichtjes uitknijpen in aquariumwater als de doorstroming beperkt is. Op die manier proberen om je water stabiel te krijgen. Belang rijk is dat je nitriet 0 is. Mocht je de jonkies kwijt zijn en het draait allemaal wat stabieler kan ke terug naar 1 x per week

Zolang de jonkies van de verschillende vissen erbij zitten zou ik minimaal 2 x per week 50 % verversen, filter spullen alleen lichtjes uitknijpen in aquariumwater als de doorstroming beperkt is. Op die manier proberen om je water stabiel te krijgen. Belang rijk is dat je nitriet 0 is. Mocht je de jonkies kwijt zijn en het draait allemaal wat stabieler kan ke terug naar 1 x per week
Oke ga hem straks is ff lekker leegmaken en schoonmaken, bedankt voor de tips!
Hoef ik verder niks met de tetras te doen?

Je kan eventueel wat echt zeezout oplossen in een kopje en dat aan het aquarium toevoegen (ongeveer een afgestreken eetlepel)

Wat bedoel je precies met leeghalen en schoonmaken?

Hoe doe je dat nu precies? (Soms kunnen daar problemen ontstaan)

Wat bedoel je precies met leeghalen en schoonmaken?

Hoe doe je dat nu precies? (Soms kunnen daar problemen ontstaan)
Ik wil er 3/4 uit halen en al het hout, en de bodem even goed reinigen en de pomp even schoonmaken, niet iets wat ik maandelijks doe hoor.

Je kan eventueel wat echt zeezout oplossen in een kopje en dat aan het aquarium toevoegen (ongeveer een afgestreken eetlepel)
En wat is echt zeezout?

Volgens mij houden gouramies en tetra s niet van zout.

Ik wil er 3/4 uit halen en al het hout, en de bodem even goed reinigen en de pomp even schoonmaken, niet iets wat ik maandelijks doe hoor.
Zeer slecht plan, vooral je bodem reinigen is funest want daarmee creeeer je enorme onstabiliteit in je bak

Zeer slecht plan, vooral je bodem reinigen is funest want daarmee creeeer je enorme onstabiliteit in je bak
Oke wat is volgens jou de plan van aanpak😇

Er lopen 2 topics naast elkaar van TS.

Gouramie geeft doorzichtige ontlasting en is zeer dik. Ik weet niet of die neon op eerste foto ook wat dik is?

Zie je wat uit poepgaatjes hangen?

Er lopen 2 topics naast elkaar van TS.

Gouramie geeft doorzichtige ontlasting en is zeer dik. Ik weet niet of die neon op eerste foto ook wat dik is?

Zie je wat uit poepgaatjes hangen?
Ja klopt, soms hangt er wat doorzichtig met witte stukjes eraan, maar meestal gewoon kleur draadjes oranje achtig

@Barwaz had manen met getuite bekjes. Die hadden camelanus. Die heeft ze ontwormt maar weet eigenlijk niet wat resultaat was mbt de bekjes. Wacht even tot zij reageert of dit euvel opgelost is.

Gewoon een flinke verversing van een deel water is geen probleem. Je bodem overhoop halen en filter tegelijker tijd kan wel problemen geven.

Oke wat is volgens jou de plan van aanpak😇
Mijn plan van aanpak is eigenlijk enkel d ebodem het vuil ervanaf hevelen en tegelijkertijd water verversen en voor de rest doe ik letterlijk nooit wat aan mijn bakken, en het filter doe ik enkel d efilterwatten 1x p/m verwisselen maar de rest van het filter blijf ik van af. Fabrikanten adviseren d ecartridge iedere 3 maanden te vervangen maar dat is onzin, zo'n cartridge gaat een leven lang mee, en als je hem vervangt gooi je miljarden goeie bacterien weg en breng je enorme onbalans in je bak

@Barwaz had manen met getuite bekjes. Die hadden camelanus. Die heeft ze ontwormt maar weet eigenlijk niet wat resultaat was mbt de bekjes. Wacht even tot zij reageert of dit euvel opgelost is.
Ha dat ben ik. Hee wat een lastig probleem! Vervelend!

Dat klopt wat @michelle1 zegt, ik had manen met getuite bekjes. Die stonden in een soort o-vorm. Ze hebben last gehad van camelanus en daarna van kieuwworm, als ik het me goed herinner waren de O-bekjes ten tijde van de kieuwworm. Dat heb ik toen behandeld met bilocil sensitive van manaus. In mijn geval was kieuwworm 'duidelijk' omdat een van mijn manen ook zijn kieuwdeksels dicht hield. En de O-tjes zijn bij mijn vissen verdwenen.

Zie je zoiets ook bij je vissen, dat ze één of beide kieuwdeksels dicht houden? Ik lees dat je schrijft dat ze ook sneller ademen? Hoe is de eetlust?

Ja klopt, soms hangt er wat doorzichtig met witte stukjes eraan, maar meestal gewoon kleur draadjes oranje achtig
Wat geef je ze te eten? Is dat voer met dezelfde kleur als de ontlasting?

Ik zie net ook je waterwaarden. Heb je toevallig ook getest op NH3 (om een te hoge ammoniak uit te sluiten)?

Mogelijk kan een zuurstofsteentje iets goeds voor je vissen doen, als de vissen snel ademen kan dat ook duiden op een tekort aan zuurstof in het water. Staat je outlet zo gericht dat je wateroppervlak een beetje in beweging is? (Dan is het uitwisselen van gassen met het water beter).

Ze is nu aan het poepen

Bijlagen

• 63891F6B-BDBC-4688-8CDA-06348BCD5B8C.jpeg
    63891F6B-BDBC-4688-8CDA-06348BCD5B8C.jpeg
    368.8 KB · Weergaven: 97
  • 2D5B4B7A-1964-4791-A46A-194994985D01.jpeg
    2D5B4B7A-1964-4791-A46A-194994985D01.jpeg
    383.1 KB · Weergaven: 100
  • A07D89E0-FA17-4F0C-A330-6B08B84A6051.jpeg
    A07D89E0-FA17-4F0C-A330-6B08B84A6051.jpeg
    155.3 KB · Weergaven: 104
Help Users