Wat is er nieuw

Tetra’s met grote mond

Ik heb zon speciale garnalenpomp, met een extra pompje erboven op voor de stroming

Bijlagen

• 29476C96-72A8-4B17-AB8D-88A44BCBF84E.jpeg
    29476C96-72A8-4B17-AB8D-88A44BCBF84E.jpeg
    208.4 KB · Weergaven: 96
Deze platy zit er nog steeds zo bij, zou ze zwanger zijn of wat anders?

Bijlagen

• 8F19EA3A-BEE5-4B1E-BAC8-15BBD82794B8.jpeg
    8F19EA3A-BEE5-4B1E-BAC8-15BBD82794B8.jpeg
    187 KB · Weergaven: 95
Zo zien de tetra’s eruit

Bijlagen

• 40E96D66-6788-4FE3-A425-606E52ACEB3D.jpeg
    40E96D66-6788-4FE3-A425-606E52ACEB3D.jpeg
    231.4 KB · Weergaven: 90
  • 06868B7B-8EC1-4D2F-AE90-B905A7CA3B92.jpeg
    06868B7B-8EC1-4D2F-AE90-B905A7CA3B92.jpeg
    334.2 KB · Weergaven: 116
  • 3290E913-031E-47D3-8402-AD258D18DEA2.jpeg
    3290E913-031E-47D3-8402-AD258D18DEA2.jpeg
    255.8 KB · Weergaven: 95
  • 4B59ED88-9349-440F-A89A-2070C4821A8F.jpeg
    4B59ED88-9349-440F-A89A-2070C4821A8F.jpeg
    286.2 KB · Weergaven: 86
"Ik zag gisteravond bij het verschonen dat een paar van mijn tetra’s een grote mond heeft."
"...Is dit een ziekte en kan ik er nog wat aan doen?..."
Ik heb geen idee hoe oud de tetra's zijn maar het vrijwel altijd is een consequente en adequate opvoeding noodzakelijk. Een grote mond komt eigenlijk alleen voor als de tetra's niet begrenst worden in hun gedrag en uitspraken. Om nu te spreken van een ziekte lijkt mij zelf ietwat overdreven maar het zou wel kunnen leiden tot wat gedragsproblematieken op latere leeftijd. Onder het mom 'je bent nooit te oud om te leren' lijkt het mij goed om alsnog te proberen om ietwat consequenter te worden in de opvoeding naar de tetra's toe. Hierbij kunnen structuur en regelmaat een leidraad zijn waarop voortgeborduurd kan worden.

Ik hoop dat je hier iets mee kan hoor! :petjeaf: :DD

Super goed dat je foto's gemaakt hebt!

Ik heb al jouw vissoorten zelf niet (gehad), dus met de specifieke soorten geen ervaring. Maar ik kan proberen met je mee te denken over waar het mogelijk aan kan liggen.

Als ik alles zo bij elkaar zie en lees, dan kunnen het over het algemeen twee dingen zijn: of je zit met een ziekte (die je moet behandelen), of je zit met watercondities die je vissen ziek maken (en dat moet je ook behandelen, maar dat vergt een andere aanpak ;))).
Dus de vraag is een beetje, wat veroorzaakt die o-bekjes bij je tetra's, en nu ook je 'hangende platy'. Worden de o-bekjes en je hangende platy mogelijk door hetzelfde veroorzaakt, of niet?

Om te beginnen aan een oplossing zou ik zelf denk ik beginnen met eerst de omgevingsfactoren na te lopen. Dus, waterkwaliteit, maar ook kijken of je filter wel goed genoeg kan filteren voor wat er in je bak woont.
Als eerst flink wat water verversen (wat je aangeeft te doen/of inmiddels al gedaan hebt, 👍 ), en dan de komende tijd NO2 en NH3 nakijken. Beiden moeten eigenlijk altijd 0 zijn. Die NH3 kun je niet meten via strips, wel via druppeltests. Die twee zijn belangrijk om te meten, omdat dit doorgaans de stoffen zijn waar je vissen erg ziek van kunnen worden als het niet goed zit, of zelfs dood kunnen gaan.
Ik zou ook even dubbelchecken of je filtering sterk genoeg is voor wat je in je bak hebt. Vissen poepen, en dat moet worden omgezet in je filter naar minder schadelijke stoffen. Als dat niet goed genoeg gebeurt zwemmen je vissen in vervuild water (eigenlijk hun eigen rioolwater dus). Is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Als dat op orde blijkt, dan kun je dat in ieder geval afstrepen als mogelijke oorzaak. Daarnaast voorkomt een gezonde leefomgeving ziektes in de toekomst, hebben je vissen dus sowieso baat bij!

Ik zit nog een keer je foto's te bekijken, en ik vind het lastig om te zeggen of je vissen een ziekte hebben of niet, want ik heb zelf geen ervaring met deze vissen. Je platy die aan de oppervlakte hangt vind ik wel zorgelijk. Is dat dezelfde vis die op een eerdere foto in dit topic lange witte slierten lijkt te poepen? Eet ze nog?

Het snelle ademen doet me denken aan weinig zuurstof, mogelijk ammoniak, en de grote open bekjes lijkt me iets wat daarmee samen zou kunnen hangen, maar net zo goed met kieuwworm. Zie je aan je tetra's dat ze hun kieuwdeksels dicht houden? Hoe is de poep van de tetra's?

Heb maar even een filmpje gemaakt, kieuwdeksel blijft volgens mij open staan, in ieder geval bij de 2 oudste/grootste.
Heb de bak nu iets meer dan een jaar,
Die 2 oudste zaten er al in dus hoe oud ze zijn durf ik niet te zeggen

Bijlagen

• IMG_1240.MOV
    29.3 MB
Ik heb geen idee hoe oud de tetra's zijn maar het vrijwel altijd is een consequente en adequate opvoeding noodzakelijk. Een grote mond komt eigenlijk alleen voor als de tetra's niet begrenst worden in hun gedrag en uitspraken. Om nu te spreken van een ziekte lijkt mij zelf ietwat overdreven maar het zou wel kunnen leiden tot wat gedragsproblematieken op latere leeftijd. Onder het mom 'je bent nooit te oud om te leren' lijkt het mij goed om alsnog te proberen om ietwat consequenter te worden in de opvoeding naar de tetra's toe. Hierbij kunnen structuur en regelmaat een leidraad zijn waarop voortgeborduurd kan worden.

Ik hoop dat je hier iets mee kan hoor! :petjeaf: :DD
Volgens mij zijn ze al wat ouder, heb ze geadopteerd🤪

Super goed dat je foto's gemaakt hebt!

Ik heb al jouw vissoorten zelf niet (gehad), dus met de specifieke soorten geen ervaring. Maar ik kan proberen met je mee te denken over waar het mogelijk aan kan liggen.

Als ik alles zo bij elkaar zie en lees, dan kunnen het over het algemeen twee dingen zijn: of je zit met een ziekte (die je moet behandelen), of je zit met watercondities die je vissen ziek maken (en dat moet je ook behandelen, maar dat vergt een andere aanpak ;))).
Dus de vraag is een beetje, wat veroorzaakt die o-bekjes bij je tetra's, en nu ook je 'hangende platy'. Worden de o-bekjes en je hangende platy mogelijk door hetzelfde veroorzaakt, of niet?

Om te beginnen aan een oplossing zou ik zelf denk ik beginnen met eerst de omgevingsfactoren na te lopen. Dus, waterkwaliteit, maar ook kijken of je filter wel goed genoeg kan filteren voor wat er in je bak woont.
Als eerst flink wat water verversen (wat je aangeeft te doen/of inmiddels al gedaan hebt, 👍 ), en dan de komende tijd NO2 en NH3 nakijken. Beiden moeten eigenlijk altijd 0 zijn. Die NH3 kun je niet meten via strips, wel via druppeltests. Die twee zijn belangrijk om te meten, omdat dit doorgaans de stoffen zijn waar je vissen erg ziek van kunnen worden als het niet goed zit, of zelfs dood kunnen gaan.
Ik zou ook even dubbelchecken of je filtering sterk genoeg is voor wat je in je bak hebt. Vissen poepen, en dat moet worden omgezet in je filter naar minder schadelijke stoffen. Als dat niet goed genoeg gebeurt zwemmen je vissen in vervuild water (eigenlijk hun eigen rioolwater dus). Is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Als dat op orde blijkt, dan kun je dat in ieder geval afstrepen als mogelijke oorzaak. Daarnaast voorkomt een gezonde leefomgeving ziektes in de toekomst, hebben je vissen dus sowieso baat bij!

Ik zit nog een keer je foto's te bekijken, en ik vind het lastig om te zeggen of je vissen een ziekte hebben of niet, want ik heb zelf geen ervaring met deze vissen. Je platy die aan de oppervlakte hangt vind ik wel zorgelijk. Is dat dezelfde vis die op een eerdere foto in dit topic lange witte slierten lijkt te poepen? Eet ze nog?

Het snelle ademen doet me denken aan weinig zuurstof, mogelijk ammoniak, en de grote open bekjes lijkt me iets wat daarmee samen zou kunnen hangen, maar net zo goed met kieuwworm. Zie je aan je tetra's dat ze hun kieuwdeksels dicht houden? Hoe is de poep van de tetra's?
Ja is idd dezelfde vis

Hierbij een filmpje van de platy

Bijlagen

• IMG_1241.MOV
    13.3 MB
Ik heb deze 2 filters erin hangen, lijkt me toch voldoende voor 125L bak

Bijlagen

• 1D90FF2A-0CD0-4911-A2E8-A5001C36F27F.png
    1D90FF2A-0CD0-4911-A2E8-A5001C36F27F.png
    928.1 KB · Weergaven: 103
  • 1301D17E-D11E-47F1-B94D-DC1DA62FD05C.png
    1301D17E-D11E-47F1-B94D-DC1DA62FD05C.png
    703.8 KB · Weergaven: 102
Filmpjes doen het niet, we moeten ze dan eerst downloaden naar eigen pc/laptop om ze te kunnen bekijken, en dat doe ik niet, beter is het de filmpjes op youtube te plaatsen en dan de link hier neer te zetten

Heb maar even een filmpje gemaakt, kieuwdeksel blijft volgens mij open staan, in ieder geval bij de 2 oudste/grootste.
Heb de bak nu iets meer dan een jaar,
Die 2 oudste zaten er al in dus hoe oud ze zijn durf ik niet te zeggen
Super dat je filmpjes gemaakt hebt!
Op de een of andere manier krijg ik hier soms filmpjes niet geopend. Met dit filmpje helaas ook het geval, dus ik kan helaas niet meekijken. Ik hoop iemand anders wel!
Vind het daarom lastig om je te adviseren, want ik wil je ook niet per ongeluk de verkeerde kant op adviseren wat betreft de mogelijke ziekte van je vissen.

Schuren je vissen tegen planten/bodem/anders? 'gapen' je vissen? Zwemmen ze ineens schrikachtig rond? Dat zijn dingen die bij mij hebben gewezen naar kieuwworm. Bij mijn manen waren het verder duidelijk die O-bek, kieuwdeksel dicht, en een soort 'draadjes' aan het kieuwdeksel, en het schrikachtige gedrag.

Reageren je vissen nu duidelijk anders (beter) na/sinds het water verversen? Dan denk ik aan mogelijk zuurstoftekort, of iets als een te hoog NH3. Als dit het geval is zou ik voorlopig even wachten met medicatie, en de komende tijd vaak en veel water verversen, een zuurstofsteentje erin, en NH3/NO2 testen. Als dat niks doet misschien wel proberen te behandelen met bilocil sensitive.

Ik heb deze 2 filters erin hangen, lijkt me toch voldoende voor 125L bak
Ha wat goed dat je dat even vermeldt welke je hebt. Ik weet zelf weinig inhoudelijke dingen van filters. Maar het filter heeft niet alleen te maken met de inhoud van je bak, maar ook met wat je filter moet omzetten aan schadelijke stoffen, en ook welk filtermateriaal je gebruikt om je bacteriekoloniën in te vestigen (sommige media filteren daardoor beter dan anderen). Als je vissen er in hebt die meer vervuilen (zoals je longfins), heb je een sterker filter nodig om hun afvalstoffen om te zetten. Maar of de filters die je hebt voldoende capaciteit hebben om je bestand te onderhouden, dat durf ik niet te zeggen. Dat is iets wat uit de watertest kan blijken, dat je kunt zien hoe lang het duurt voor je hogere waarden meet na een waterwissel.

Deze tip van @babysnake is een hele goeie. Hier kan je zoeken op tekst, en op beeld. De site geeft ook meerdere mogelijke oorzaken voor het probleem.

Als je ervoor kiest om te behandelen voor kieuwworm, dan heb ik zelf goede ervaringen met bilocil sensitive van manaus. Omdat je longfins erbij hebt zitten, let er even op dat je dan de sensitive variant neemt, want die wordt dacht ik ook door ancistrussen beter verdragen (bijsluiters zijn goed te vinden op internet). Je moet dan de hele bak behandelen.
Colombo heeft ook een middel (dacticyd) wat meerdere vormen van wormen aan pakt, maar met dat middel had ik zelf iets minder goede ervaring.

Veel beterschap aan al je vissen!

Even foto van het filmpje gemaakt.
Heb net de pomp even uit elkaar gehaald, die staat nu weer volle bak te draaien

Bijlagen

• A21003CA-2C81-4898-9632-D3D89201C765.png
    A21003CA-2C81-4898-9632-D3D89201C765.png
    3 MB · Weergaven: 95
  • B1C9B966-BEC2-43C1-AD7B-E9EF97D66939.png
    B1C9B966-BEC2-43C1-AD7B-E9EF97D66939.png
    2.9 MB · Weergaven: 97
Oke wat is volgens jou de plan van aanpak😇
Elke week 30-50% water wisselen. Afhankelijk van hoeveel vissen je hebt en aantal liter. Niet alleen om meetbare vervuiling af te voeren maar ook andere vervuiling die je niet kunt meten (zoals bacteriën). Voor die waterwissel kun je eventueel de voorruit schoonmaken.

De bodem alleen afhevelen, alleen het bovenste laagje. Dus niet eruit halen, spoelen etc.

Filter: beetje afhankelijk van het type filter, maar hier doe je zo min mogelijk aan.

Filterwatten doe je vervangen (liefst vlak voor de uitstroom zichtbaar gaat verminderen). Sponzen doe je alleen in aquariumwater (in een emmer) uitknijpen. Biomedia blijft je zo veel mogelijk van af. Alleen als dit heel erg vuil is (dan doen de sponzen en watten hun werk eigenlijk niet goed..) kun je de mandjes met biomedia uitschudden in een emmer aquariumwater.

Decoratie laat je lekker staan. Enige uitzondering is dat wanneer het, om wat voor reden dan ook, ontsmet moet worden. Of bij een algenexplosie.

De reden dat je niet alles uit moet spoelen en af schrobben is omdat goede bacteriën zich gaan vesten op de achterwand, decoratie, in de bodem en in het filter. Deze bacteriën zorgen voor de stikstofkringloop in je aquarium (giftige ammonia wordt omgezet in het nog steeds giftige nitriet en dit wordt weer omgezet in het niet giftige nitraat.)

Edit: ik zie dat je twee sponsfilters hebt. Deze zou ik om en om schoon maken, zoals hierboven beschreven. Alleen uitknijpen in een emmer aquariumwater 🙂

Super bedankt voor al jullie reacties! Top!
Ga straks nog even kijken voor een zuurstofsteen en een test..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan