Ik heb geen idee hoe oud de tetra's zijn maar het vrijwel altijd is een consequente en adequate opvoeding noodzakelijk. Een grote mond komt eigenlijk alleen voor als de tetra's niet begrenst worden in hun gedrag en uitspraken. Om nu te spreken van een ziekte lijkt mij zelf ietwat overdreven maar het zou wel kunnen leiden tot wat gedragsproblematieken op latere leeftijd. Onder het mom 'je bent nooit te oud om te leren' lijkt het mij goed om alsnog te proberen om ietwat consequenter te worden in de opvoeding naar de tetra's toe. Hierbij kunnen structuur en regelmaat een leidraad zijn waarop voortgeborduurd kan worden."Ik zag gisteravond bij het verschonen dat een paar van mijn tetra’s een grote mond heeft."
"...Is dit een ziekte en kan ik er nog wat aan doen?..."

).Volgens mij zijn ze al wat ouder, heb ze geadopteerd🤪Ik heb geen idee hoe oud de tetra's zijn maar het vrijwel altijd is een consequente en adequate opvoeding noodzakelijk. Een grote mond komt eigenlijk alleen voor als de tetra's niet begrenst worden in hun gedrag en uitspraken. Om nu te spreken van een ziekte lijkt mij zelf ietwat overdreven maar het zou wel kunnen leiden tot wat gedragsproblematieken op latere leeftijd. Onder het mom 'je bent nooit te oud om te leren' lijkt het mij goed om alsnog te proberen om ietwat consequenter te worden in de opvoeding naar de tetra's toe. Hierbij kunnen structuur en regelmaat een leidraad zijn waarop voortgeborduurd kan worden.
Ik hoop dat je hier iets mee kan hoor!![]()
![]()
Ja is idd dezelfde visSuper goed dat je foto's gemaakt hebt!
Ik heb al jouw vissoorten zelf niet (gehad), dus met de specifieke soorten geen ervaring. Maar ik kan proberen met je mee te denken over waar het mogelijk aan kan liggen.
Als ik alles zo bij elkaar zie en lees, dan kunnen het over het algemeen twee dingen zijn: of je zit met een ziekte (die je moet behandelen), of je zit met watercondities die je vissen ziek maken (en dat moet je ook behandelen, maar dat vergt een andere aanpak).
Dus de vraag is een beetje, wat veroorzaakt die o-bekjes bij je tetra's, en nu ook je 'hangende platy'. Worden de o-bekjes en je hangende platy mogelijk door hetzelfde veroorzaakt, of niet?
Om te beginnen aan een oplossing zou ik zelf denk ik beginnen met eerst de omgevingsfactoren na te lopen. Dus, waterkwaliteit, maar ook kijken of je filter wel goed genoeg kan filteren voor wat er in je bak woont.
Als eerst flink wat water verversen (wat je aangeeft te doen/of inmiddels al gedaan hebt, 👍 ), en dan de komende tijd NO2 en NH3 nakijken. Beiden moeten eigenlijk altijd 0 zijn. Die NH3 kun je niet meten via strips, wel via druppeltests. Die twee zijn belangrijk om te meten, omdat dit doorgaans de stoffen zijn waar je vissen erg ziek van kunnen worden als het niet goed zit, of zelfs dood kunnen gaan.
Ik zou ook even dubbelchecken of je filtering sterk genoeg is voor wat je in je bak hebt. Vissen poepen, en dat moet worden omgezet in je filter naar minder schadelijke stoffen. Als dat niet goed genoeg gebeurt zwemmen je vissen in vervuild water (eigenlijk hun eigen rioolwater dus). Is niet bevorderlijk voor de gezondheid.
Als dat op orde blijkt, dan kun je dat in ieder geval afstrepen als mogelijke oorzaak. Daarnaast voorkomt een gezonde leefomgeving ziektes in de toekomst, hebben je vissen dus sowieso baat bij!
Ik zit nog een keer je foto's te bekijken, en ik vind het lastig om te zeggen of je vissen een ziekte hebben of niet, want ik heb zelf geen ervaring met deze vissen. Je platy die aan de oppervlakte hangt vind ik wel zorgelijk. Is dat dezelfde vis die op een eerdere foto in dit topic lange witte slierten lijkt te poepen? Eet ze nog?
Het snelle ademen doet me denken aan weinig zuurstof, mogelijk ammoniak, en de grote open bekjes lijkt me iets wat daarmee samen zou kunnen hangen, maar net zo goed met kieuwworm. Zie je aan je tetra's dat ze hun kieuwdeksels dicht houden? Hoe is de poep van de tetra's?
Super dat je filmpjes gemaakt hebt!Heb maar even een filmpje gemaakt, kieuwdeksel blijft volgens mij open staan, in ieder geval bij de 2 oudste/grootste.
Heb de bak nu iets meer dan een jaar,
Die 2 oudste zaten er al in dus hoe oud ze zijn durf ik niet te zeggen
Ha wat goed dat je dat even vermeldt welke je hebt. Ik weet zelf weinig inhoudelijke dingen van filters. Maar het filter heeft niet alleen te maken met de inhoud van je bak, maar ook met wat je filter moet omzetten aan schadelijke stoffen, en ook welk filtermateriaal je gebruikt om je bacteriekoloniën in te vestigen (sommige media filteren daardoor beter dan anderen). Als je vissen er in hebt die meer vervuilen (zoals je longfins), heb je een sterker filter nodig om hun afvalstoffen om te zetten. Maar of de filters die je hebt voldoende capaciteit hebben om je bestand te onderhouden, dat durf ik niet te zeggen. Dat is iets wat uit de watertest kan blijken, dat je kunt zien hoe lang het duurt voor je hogere waarden meet na een waterwissel.Ik heb deze 2 filters erin hangen, lijkt me toch voldoende voor 125L bak
Deze tip van @babysnake is een hele goeie. Hier kan je zoeken op tekst, en op beeld. De site geeft ook meerdere mogelijke oorzaken voor het probleem.Kijk hier eens of je iets kan vinden https://www.jbl.de/nl/online hospital/online-hospital?country=us
Elke week 30-50% water wisselen. Afhankelijk van hoeveel vissen je hebt en aantal liter. Niet alleen om meetbare vervuiling af te voeren maar ook andere vervuiling die je niet kunt meten (zoals bacteriën). Voor die waterwissel kun je eventueel de voorruit schoonmaken.Oke wat is volgens jou de plan van aanpak😇
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.