Tetra’s ziek.. en veel dode


Halsiemp3

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2012
Berichten
174
Goedemiddag,
Wat zouden mijn tetras kunnen hebben?
Ze zijn erg donker bijna niet blauw hebben witte vlekken of staart word volledig wit.
Zie helaas ook steeds minder tetra’s in het aquarium.
zou dit de tetra ziekte zijn of zijn ze nog te redden.

heb wel ineens last van veel blauwalg en blue exit wil hier nog niet tegen werken.
Als iemand advies heeft graag!

de
2D83190A-8608-4B5A-B2D6-B0238C077131.jpeg

2D83190A-8608-4B5A-B2D6-B0238C077131.jpeg
306B0308-1757-4E6C-A652-C20FC75D7EBA.jpeg
F266CF33-E14C-4ADC-A268-CA51CA821F15.jpeg
9E0DA1EA-2C54-460A-99E0-FD8A1EB2C537.jpeg
A8902401-2ACF-4E22-A056-0521DD190ADC.jpeg
3E8AD82D-8385-463A-8AB6-388BB1AD06BA.jpeg
87CE8E62-BCC0-4F86-8798-7E8E75067494.jpeg
 
Wat meer info.


Wat doe je aan onderhoud aquarium, verversingen en filter.?

Blauwalg zal misschien ook te maken hebben met de zieke visjes. Ik denk iets niet goed qua biologisch evenwicht. Blauwalg zijn meen ik ook bacterieen. Ben niet zo thuis in de algen dus geef wat meer info zodat meerdere mee kunnen kijken/adviseren. Als aquarium niet stabiel biologisch evenwicht heeft worden visjes vanzelf ziek, zwak en gaan dood. Niet zo simpel op te lossen doe dit medicijn erin dan komt het goed met visjes denk ik.
 
Wat meer info.


Wat doe je aan onderhoud aquarium, verversingen en filter.?

Blauwalg zal misschien ook te maken hebben met de zieke visjes. Ik denk iets niet goed qua biologisch evenwicht. Blauwalg zijn meen ik ook bacterieen. Ben niet zo thuis in de algen dus geef wat meer info zodat meerdere mee kunnen kijken/adviseren. Als aquarium niet stabiel biologisch evenwicht heeft worden visjes vanzelf ziek, zwak en gaan dood. Niet zo simpel op te lossen doe dit medicijn erin dan komt het goed met visjes denk ik.
Ik dacht net hetzelfde over deze situatie.
Vervaagde kleuren geven aan dat er al iets niet goed zit, dat kunnen meerdere dingen zijn.
Geen schuilmogelijkheden, slechte waterwaarden, te wilde medebewoners, te felle verlichting..
Ik zie ook dat de vissen nogal mager zijn, eten ze goed, en wat voer je zoal?
Graag een totaalfoto van de hele bak, en de waterwaarden hier posten kan ook wel serieus helpen.

Heb je al andere dingen geprobeerd tegen de blauwalg, want chemische middelen zouden pas als aller laatste redmiddel mogen gebruikt worden.
Blauwalg wijst ook duidelijk dat er iets niet goed zit, met ofwel de verlichting of CO2 of teveel aan andere voedingsstoffen.
Hoevaak ververs je je water?
 
Wat zitten er allemaal voor pikjes op de ramen? Zijn dat wormpjes of is dat vuiL
 
bedankt voor de antwoorden.
De pukkels op de ramen zijn indd algen worden morgen weer schoon.
Maar ziet ook veel van de co2 in de bak foto’s waren midden in de bellen stroom maar daar komt een co2 reactor voor terug.
Ik ververs nu zoon 1x in de 2 weken.
En filter 1x in de maand ongeveer.
Het aquarium is 120 liter.
De vissen eten wel gewoon goed miss over gaan op 2x per dag voeren als ze mager zijn? Ben minder gaan voeren aangezien ik planaria in de bak Had en behoorlijk erger werd waardoor minder voeren het advies was

waterwaardrs heb ik nu niet bij de hand die zal ik ook even meten.
Vond vooral de verkleurde achterkant naar wit raar.
 
Ik dacht net hetzelfde over deze situatie.
Vervaagde kleuren geven aan dat er al iets niet goed zit, dat kunnen meerdere dingen zijn.
Geen schuilmogelijkheden, slechte waterwaarden, te wilde medebewoners, te felle verlichting..
Ik zie ook dat de vissen nogal mager zijn, eten ze goed, en wat voer je zoal?
Graag een totaalfoto van de hele bak, en de waterwaarden hier posten kan ook wel serieus helpen.

Heb je al andere dingen geprobeerd tegen de blauwalg, want chemische middelen zouden pas als aller laatste redmiddel mogen gebruikt worden.
Blauwalg wijst ook duidelijk dat er iets niet goed zit, met ofwel de verlichting of CO2 of teveel aan andere voedingsstoffen.
Hoevaak ververs je je water?
Heb al een extra stromingspomp erin gedaan. Nitraat toegevoegd allemaal op advies van aqua store dimmen van de lampen kan helaas niet.
Wou al gaan voor de verduistering van het aquarium (gelezen op internet)
 
Heb al een extra stromingspomp erin gedaan. Nitraat toegevoegd allemaal op advies van aqua store dimmen van de lampen kan helaas niet.
Wou al gaan voor de verduistering van het aquarium (gelezen op internet)
Een stromingspomp gaat nu niet bepaald veel doen, je kan indien je dat hebt, best een luchtpompje aansluiten; zo heb je al zeker voldoende zuurstof.
Hoelang heb je dit aquarium al? Want nitraat toevoegen lijkt me alleen zinvol als je in een EI systeem zit. Gezien je maar om de 2 weken ververst zou normaal gezien nitraat voldoende aanwezig zijn door de uitwerpselen van de vissen.
Misschien kun je wat oppervlakte plantjes kopen, of iets dergelijks waardoor de vissen rustig kunnen schuilen en zich ergens op hun gemak voelen.
Hoeveel CO2 voeg je zoal toe?
 
Als ik de foto's bekijkt zie ik opstartwormpje's misschien of waarschijnlijk zijn de tetra's te snel in het "opstart"aquarium toegevoegd,ook lees ik niet iets over de temperatuur,is ook belangrijk.
 
Het wit worden van de achterkant van de visjes is natuurlijk niet goed. Dat ze dood gaan zegt dat er iets loos is in het aquarium. De visjes zien er erg beroerd uit. Blauwalg is ook een teken dat er iets niet goed gaat. Met de veel te beperkte info kan ik verder weinig. Ik weet ook niet of er nog andere visjes bij zwemmen?

Ik heb geen verstand van EI en planten toestanden maar ik denk dat je nu even de keuze moet maken om te zorgen dat je visjes het gaan overleven. Kwestie van prioriteiten stellen. Planten, Co2, Ei etc. leuk als het allemaal mooi groeit maar levende visjes gaan in mijn lijstje voor. Volgens mij is het houden van neon tetra s geen hoge moeilijkheidsgraad. Aols er eens eentje ziek, zwak dood gaat kan altijd gebeuren maar een hele school duid toch op een probleem in je water/aquarium omstandigheden.

Ik zou alles eruit trekken waar blauwalg op zit. Plekken bodem waar blauwalg op zit ook eruit hevelen of gewoon de hele bodem. Dan een paar dagen groots verversen en even niets doen aan het filter. Nieuwe bodem en plantjes erin. Zorgen dat jezelf over testdruppels beschik en een paar weken lang veelvuldig grote hoeveelheden verversen. Vissen gewoon goed voeren. Probeer tevens wat artemia te geven zodat ze weer aansterken.

Zelf kunnen meten is waardevoller dan stromingspomp, blue exit, nitraat middeltjes. Dan kun je zelf de cyclus in je aquarium meten en weten en daarop inspelen. Aquariumzaken gaan je op deze wijze van alles laten kopen maar in hoeverre alles zinvol is, is de vraag. Ook dit is een kwestie van prioriteiten stellen.

Zo gauw je weer blauwalg zie verschijnen meteen weg halen/afhevelen. Dit zijn geen algen in de zin van plantaardig maar een bacterie soort. Ik weet niet of dit de dood doener van je vissen is maar blauwalg wil je niet hebben. Dit moet gewoon zsm eruit. Het veelvuldig verversen op temperatuur moet preventief om je waterwaardens laag te houden en je vissen weer gezond maken. Te ernstig zieke visjes gaan het niet redden.

Alle technische vernuftige spullen en ei methode en toevoegen van allerhande zaken is leuk maar bij vol op dode vissen kan niets tegen vers water en voeren op. Bij verversen moet je al waaierend boven je bodem afhevelen omdat daar de meeste ellende verzameld die je dan richting riool stuur. Ook nitraat kan teveel zijn. Ik meen dat je Bij EI elke week 50% ververs maar hiervoor kun je beter even een apart topic openen.

Succes en ik hoop dat je visjes beter gaan worden :thumbs:
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg van iedereen word gewaardeerd.
Heb boven een uitgebreiden test zet alleen zijn de test over datum dus die vertrouw ik niet meer. Daar kwam ik vandaag achter.
Zal morgen de bak weer grondig schoon maken en alle blauw alg gaan verwijderen was vandaag de hele dag weg helaas.
De vissen krijgen nu sowieso weer wat meer voedsel maar aangezien ik advies kreeg ivm met planaria minder gaan voeren.

de stroming was nodig zeiden ze om dood water te voorkomen want daar kon de blauw alg wel eens door komen vertelde hij.

zuurstof te kort in aquarium ben ik niet zo bang voor de planten geven eind van de middag belletjes af van de fotosynthese (of hoe je het schrijft)

CO2 staat op 1 bel per seconde en de continu test is donker groen dus zeker niet heel hoog in het aquarium.

opstartwormpjes is denk ik vertekend op de foto want die zitten er zeker niet meer in.
De bak was een showaquarium in een winkel waar hij al langere tijd draaide. en zelf al
Maanden in het bezit.

hoop zo ook weer wat meer antwoord te hebben gegeven op jullie feedback vragen
 
Medebewoners zijn btw 3 Garra ruffa panda 7 Oto algen eters aantal japonica garnalen.
 
Het zou ook Neon Tetra Ziekte kunnen zijn. Een van de symptomen zou zijn dat ze hun kleur verliezen. Al zou ik wel verwachten dat nog meer symptomen zichtbaar zullen zijn.
Heb je wel eens Tubifex gevoerd? Daar komt het soms mee naar binnen maar kan ook al ziek zijn geweest bij aankoop.

 
Herken wel veel van de tetra ziekte bij de symptonen veel die doodgaan die zwemmen dan continu naar boven toe en zwemmen vreemd.
Kleur verlies zie ik indd ook maar is ook als ze niet prettig voelen.

men bij de vinnen zie je wel aantal wat witte plekjes Maar of dat vin rot is durf Ik niet te zetten
 
Bij vinrot zou je echt stukjes staart en of vinnetjes zien verdwijnen of rafelen. Ook zie je dan een rand van kleurverschil. Het is een beetje lastig te zien op de foto s ivm die spikkels op ramen maar volgens mij zien de staarten en/of vinnetjes er goed uit. Vinrot is bactrieel en zie je ook de ogen wat meer uit de kop staan door bacterie druk en soms ook een witte aanslag op de bek.

je zou eens al je een slachtoffer heb of op een levend visjes kunnen voelen of het slijmhuid is. Voelen de visjes extra slijmerig? De witte vlekhes zouden ophopinkjes van slijmhuid kunnen zijn. Als visjes zich niet goed voelen en/of watertje irriteerd visje dan gaan ze meer slijmhuid aanmaken om zich te verdedigen. Zon brokje slijmhuid zou je met nagel er zo af moeten kunnen halen en dan niets qua wondje ofzo eronder zien te zitten. Je moet gewoon stukje doorlopen vissenhuidje zien. Natuurlijk niet te hard en te diep met die nagel schrapen. Als je dit geen probleem vind zou je ook even bij de rug kunnen voelen als je cystens voel. Dan zou je bulten moeten voelen. Hou visje zoveel mogelijk in het water dus in bakkie en dan onder water houden. Ik weet niet of dit uberhaupt lukt met z on klein visjes
 
Hah ik begrijp je wel Michelle maar neon tetras zijn geen goudvissen. Persoonlijk zou ik daar zelf niet aan beginnen.

Ik zou de zieke exemplaren apart zetten en vooral de focus op de nog gezonde vissen leggen. Als het NTD is dan doe je er toch niks aan. De gezonde vissen goed in de gaten houden en indien je neons in quarantaine het niet redden, na een aantal weken beginnen met een klein nieuw schooltje neons (van een andere winkel).
 
Hah ik begrijp je wel Michelle maar neon tetras zijn geen goudvissen. Persoonlijk zou ik daar zelf niet aan beginnen.

Ik zou de zieke exemplaren apart zetten en vooral de focus op de nog gezonde vissen leggen. Als het NTD is dan doe je er toch niks aan. De gezonde vissen goed in de gaten houden en indien je neons in quarantaine het niet redden, na een aantal weken beginnen met een klein nieuw schooltje neons (van een andere winkel).

Tja tetra is denk geen handje vol zoals bij mij:DDe algen eters durf ik ook niet zo maar te grijpen. Die zijn zo fragiel om te zien. is me al duidelijk gemaakt dat dit niet echt het geval is maar toch is dit iets heel anders. Maar misschien als er eentje half dood ligt dat het gevoel dan anders is en ik dit wel aan durf.

Maar misschien zwemt er al een verzwakt exemplaar rond die hij er zo uit kan wippen. Ik weet ook niet of je ze zo kan pakken. Mijne komen vrolijk naar me hand toe zwemmen en scoop ze zo omhoog maar misschien is dit bij een tetra een ander soort van uitdaging. Maar misschien is TS iemand die een uitdaging wel ziet zitten om zijn vraag stukken op een rijtje te krijgen. Zulk soort acties uitvoeren zal per persoon verschillen.
 
Even voor de beeldvorming: dit waren bij aanschaf qua kleuren normale neon tetra's? Geen diamond heads of zo? Voor een normale neon is dit erg afwijkend in elk geval. :-o
 
Pleistophora?
 
Even voor de beeldvorming: dit waren bij aanschaf qua kleuren normale neon tetra's? Geen diamond heads of zo? Voor een normale neon is dit erg afwijkend in elk geval. :-o
Dit zijn inderdaad diamant tetra’s zoals ze genoemd werden.
Vandaag hele aquarium schoongemaakt alle planten eruit en afgespoeld zo goed als alle blauw alg weg gehaald.
Ben nogal geschrokken zoals ik al zei heb ik dit aquarium als showaqua gekocht.
Bij een aantal plantjes zat het glaswol er nog tussen.. vond tussen de stenen nog mos ballen die zich vol hadden gezogen met troep. Dus denk indd dat het water toch wel vervuild is geweest.

de vissen nu al 2 dagen diepvries voer gegeven met artemia en de vissen lijken al weer wat meer de normale kleuren te krijgen.

nu woensdag nogmaals een grote waterwissel doen en hopen dat het dan zo blijft en dan langzaam aan gaan vullen met vis en garnalen die zijn dood gegaan.

bedankt voor jullie hulp tot zo ver!

72306998-39CB-4505-9739-8689EB180D11.jpeg
 
Ik zou wel een weekje of 2 wachten voor je nieuwe visjes toe voegt.
 
de vissen ogen volgens mij al weer wat gezonder dan van de week zijn ook stuk actiever! Wel weer wat blauw alg vandaag. Gelijk maar weer het meeste eruit gehaald.
13821924-64A0-4E8B-AB45-1D8A8AE563F6.jpeg
 
Zit je niet met heel veel rottend materiaal?
Je bodem is nogal open, dat betekent ook dat er veel fijn vuil door gaat, en dan blijft liggen.

Ik zou toch blijven verversen, en heel goed de bodem afzuigen.
Eventueel een buis aan een flesje cola maken, en daarmee de bodem in, dan zuig je echt het vuil uit je bodem.
Ik bedoel, half liter flesje cola nemen, bodem af snijden. Gat in de dop maken waar je afhevelbuis net door past, en dan bij het afhevelen duw je dat flesje eens het water goed loopt een paar cm de bodem in. Je zal zien dat er heel wat vuil los komt, en mee afgeheveld wordt.
 
Dit heb ik indd van de week helemaal gedaan! Maar dan gewoon met een aquarium stofzuiger van dennerle.
Heb ook de opstelling wat aangepast zodat ik overal beter bij kan.
Nu moeten de planten natuurlijk weer even bijkomen.
Ga morgen nogmaals goed verversen en bodem stofzuigen :)
 
Persoonlijk zou ik al die planten eruit halen. Zo mooi zijn die niet meer en zit nog blauwalg op. Volgens mij is blauwalg erg hardnekkig. Ik denk dat een paar nieuwe planten minder euros en frustratie kost dan trachten dit bergje te redden. Bij wroeten in bodem ook meteen daarna een fiks deel water verversen. Bij wroeten in de bodem komt ook veel "onzichtbaar"vuil omhoog.
 
Persoonlijk zou ik al die planten eruit halen. Zo mooi zijn die niet meer en zit nog blauwalg op. Volgens mij is blauwalg erg hardnekkig. Ik denk dat een paar nieuwe planten minder euros en frustratie kost dan trachten dit bergje te redden. Bij wroeten in bodem ook meteen daarna een fiks deel water verversen. Bij wroeten in de bodem komt ook veel "onzichtbaar"vuil omhoog.
Hoi Michelle,
Planten zien er nog wel redelijk uit in het echt foto’s vertekend behoorlijk.
Zitten aardig wat planten in het aquarium en ook geen goedkope planten.
Zijn allemaal bucephalandra soorten a minimaal 6 euro per stuk. Dus de moeite wel waard om nog even vol te houden
 
Hoi Michelle,
Planten zien er nog wel redelijk uit in het echt foto’s vertekend behoorlijk.
Zitten aardig wat planten in het aquarium en ook geen goedkope planten.
Zijn allemaal bucephalandra soorten a minimaal 6 euro per stuk. Dus de moeite wel waard om nog even vol te houden

Tja ik ben niet zo van de plantenzorg :D

Als plant lelijk word dan gaat hij bij mij richting klikko en koop weer wat anders. Bosjes bloemen op tafel kost ook elke week wat dus ik ben niet zo moeilijk met planten weg gooien. Zou je die planten niet even in iets met de blue exit kunnen zetten en dan een paar dagen verduisteren zodat je die blauw alg eraf krijg? Zullen je planten ws ook niet leuk vinden maar volgens mij woekert blauw alg gewoon door als er nog plekjes zijn.
 
Bucephalandra's zijn inderdaad sterke planten met weinig behoeften.
 
Blauwalg (bacterien inderdaad, geen alg) krijg je niet weg zonder dat je de oorzaak weghaalt, het is enorm hardnekkig - en schadelijk (zuurstofverbruik, en vervuild, muf ruikend water). Als de aangetaste planten niet snel bekomen en er weer fris uit gaan zien, zou ik ze zo snel mogelijk eruit halen hoor. Niet eens zozeer voor de planten, maar wel voor de resterende vissen. Vervang die planten desnoods - eventueel tijdelijk - door iets dat snel groeit en veel vuil afvangt, zoals waterpest. Dat is spotgoedkoop, en het heeft een goede invloed op je waterkwaliteit. Kijk ook je filter even goed na, want die zal ook wel flink smerig zijn.

Maar de visjes zien er inderdaad al wel wat frisser uit, dus het gaat wel de goede kant op denk ik :)
 
Het filter had ik vanmorgen al gecontroleerd en was nagenoeg niet smerig.
Heb de sponsen even uitgeknepen in een emmer aqua water en heb de bio kralen of hoe ze heten laten zitten.

kom zojuist ook tot de ontdekking dat mijn doseer systeem van de planten voeding totaal verkeerd was afgesteld kreeg 6x minder dan gewenst dus dat zou kunnen verklaren waardoor de planten misschien een te kort hebben gekregen?

de vissen zien er echt al stukken beter uit.
Zijn gewoon weer blauw met Rood zoals het hoort dus daar ben ik heel blij om.
Ga morgen wederom de kleine beetjes blauw alg eruit halen en kan indd de plantjes even in een bak zetten met blue exit (waar de alg op zit)

Kijk het nog even aan komende dagen ben vrij en anders indd even bosje snel groeiers erbij zetten.
Zuurstof ben ik niet zo bang voor de planten assimileren in de middag behoorlijk (sinds gisteren na aanpassdus dat zou genoeg zuurstof betekenen.

ik denk dat het miss een combinatie is geweest van teveel hoeken en gaten waar vuil op kon hopen de “verrotte” mosbal tussen En onder de stenen.
en misschien ook wel het glaswol wat nog om een deel van de planten zat

zal blijven updaten Hoe het gaat!
 
vandaag wederom 3 emmers water ververst waarvan 2 alleen maar met ''stof'' uit de bodem vandaan.
het het water wat nu nog uit de bodem kwam was bijna overal helder.
En overal weer het zichtbare blauwalg verwijderd leek minder dan gisteren te zijn (stiekem hoop)
de vissen lijken nog steeds happy aan de kleuren en gedrag te zien en ook de oto's lijken een stuk actiever in het aquarium.
geen dode meer gehad en ook geen vreemd gedragende vissen.

welke waarde is nu belangrijk om te kijken of het water niet meer te vervuild is fosfaat toch?

mvg nick
 
Goed om te lezen dat je visjes weer gezond rond zwemmen.

NO2 en NH3/4 zijn van belang voor gezondheid van visjes. NO 3 en de rest is meer voor planten en te zien of er evenwicht is meen ik. Ik weet niet wat de trigger is van blauw alg. NH3/4 wil je echt niet zien want dit is dodelijk voor vissen en is algen trigger maar in geval van blauwalg weet ik dit dus niet. NO2 tot max 0,1 kan even niet kwaad maar liever ook 0 omdat de vissen al wat verzwakt zijn.

Meten met druppels is betrouwbaarste wijze. Strips niet.

Misschien even een nieuwe post openen in het algen gedeelte. Daar lezen en adviseren meer de mensen met algen verstand/interesse. Dit is nu een zeer lange en uitgebreide post in ziekte gedeelte en niet iedereen zal aan zon ellenlang topic beginnen te lezen.

Nieuw topic blauwalg. korte inleiding dat je zieke/dode vissen had en wellicht linkje van de post hier. Willen aquarium liters, filter en verlichting etc. weten. Alle waterwaardens die je kunt meten erbij vermelden. Hoop dat je dan iemand tref die wat meer verstand van blauw alg bestrijding tref.

succes en hhop je voorlopig niet meer te zien in ziekte gedeelte :thumbs:
 
Goed om te lezen dat je visjes weer gezond rond zwemmen.

NO2 en NH3/4 zijn van belang voor gezondheid van visjes. NO 3 en de rest is meer voor planten en te zien of er evenwicht is meen ik. Ik weet niet wat de trigger is van blauw alg. NH3/4 wil je echt niet zien want dit is dodelijk voor vissen en is algen trigger maar in geval van blauwalg weet ik dit dus niet. NO2 tot max 0,1 kan even niet kwaad maar liever ook 0 omdat de vissen al wat verzwakt zijn.

Meten met druppels is betrouwbaarste wijze. Strips niet.

Misschien even een nieuwe post openen in het algen gedeelte. Daar lezen en adviseren meer de mensen met algen verstand/interesse. Dit is nu een zeer lange en uitgebreide post in ziekte gedeelte en niet iedereen zal aan zon ellenlang topic beginnen te lezen.

Nieuw topic blauwalg. korte inleiding dat je zieke/dode vissen had en wellicht linkje van de post hier. Willen aquarium liters, filter en verlichting etc. weten. Alle waterwaardens die je kunt meten erbij vermelden. Hoop dat je dan iemand tref die wat meer verstand van blauw alg bestrijding tref.

succes en hhop je voorlopig niet meer te zien in ziekte gedeelte :thumbs:
dank je wel! hoop het ook niet zal ook hier niet meer reageren was vooral om de mensen die geholpen hebben even op de hoogte te houden.

wat betreft de blauw alg nu heel veel info op internet/youtube gelezen gezien en daar ga ik mee aan de gang komt vast goed!

nogmaals bedankt voor jou/jullie hulp!
 
dank je wel! hoop het ook niet zal ook hier niet meer reageren was vooral om de mensen die geholpen hebben even op de hoogte te houden.

wat betreft de blauw alg nu heel veel info op internet/youtube gelezen gezien en daar ga ik mee aan de gang komt vast goed!

nogmaals bedankt voor jou/jullie hulp!

Geen probleem dat je hier verder post hoor. Zo bedoelde ik het niet en is inderdaad fijn om updates te lezen. Zo leren we allemaal wat maar voor meer info betreft het blauwalg probleem is het denk handiger om dit in een aparte post te plaatsen. Sommige hebben gewoon geen interesse in ziekte dingen en lezen voornamelijk onderwerpen wat hun aanspreekt en volgen deze post niet. Zo tref je wellicht dat een algen weter die je op dit gebied helpt.

Laat je vooral niet weerhouden up dates te plaatsen maar bepaalde zaken soms handiger om per zaak op te pakken in bepaald deel van forum. Filter mensen lezen weer veel in filter gedeelte en tref je weer de filter specialisten etc.
 
ja dat klopt en begrijp ik heb voor nu genoeg gelezen over blauw alg dat het bijna goed moet gaan komen..:D
 

Terug
Bovenaan