Tetra mix - oeps! Wat zouden jullie doen?


Eva&Rosa

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2021
Berichten
154
Leeftijd
48
Locatie
Omgeving Groningen
Hallo, de hobby is aangeslagen en we gaan van een 60L bak naar een 180L bak die nu staat in te draaien (2,5 week).

Dus over een tijdje gaan de tetra's verhuizen en ik wil de school uitbreiden
MAAR door een rare loop van zaken heb ik 3 soorten door elkaar:
- 2 kardinaaltetra's (waren er ooit 7 maar in de eerste week al 5 niet goed gegaan, ik denk fout met vervoer - te koud, balen).
dus die zaten heel zielig in een hoek maar durfde geen nieuwe te halen.
- toen neon tetra's gehaald (8). Kardinalen toch wel blij, allemaal in 1 school aan het zwemmen.

Maar na 2 dagen dacht ik wat gek, ze komen niet goed op kleur, zouden ze ziek zijn.
Googledegoogle blijken het neon tetra (p. innesi) en blauwe neon (p. simulans) door elkaar!
Dus nu heb ik 2 kardinalen, 4 neon tetra's en 4 blauwe neons.
Ze groepen goed samen, soms ook met de eigen soort maar ook veel door elkaar.
De blauwe neons kende ik niet maar vind ik eigenlijk wel heeeel mooi.

Dus welke ga ik nu uitbreiden? En de andere erbij laten of weggeven?

Wat zouden jullie doen?

groetjes
Roos (7 jaar en helemaal gek van algeneters en helemaal niet van tetra's, by the way) en Eva.

PS bak in opbouw is rio180 met intern filter en bodem van heel fijn grind (voor de cory's).
Bestand nu: 3 guppen (man).
Bestand wordt uitgebreid met wat ik al had en nieuwe vissen: 3 cory aeneus (komen er 4 bij, dus 7), 1 ancistrus cirrhosis (komt er 1 bij, dus 2) en er komen nog wat slakjes/garnalen bij.
En tetra's dus.
En planten (van alles weet niet uit het hoofd, nog niet heel dicht beplant, moet zich nog ontwikkelen) en hout zit er ook in.
 
Dus welke ga ik nu uitbreiden?
Welke jij het leukst vindt en best bij de rest past qua temperatuur en eventueel waterwaardes.

En de andere erbij laten of weggeven?
Als je ze een ander huis kunt geven met soortgenoten zou ik dat doen. Zo niet, zou ik ze zelf houden.
 
Als ze gewoon allemaal met elkaar optrekken, maakt het niet uit of je de mix houdt of niet. Je kunt uitbreiden met de soort die jullie het mooist vinden, meer aantallen van alle 3 de soorten halen (zeker op 180 liter) of 2 soorten weg doen en 1 grote school van 1 soort. Kan allemaal.
Hou er wel rekening mee dat je filter afdoende capaciteit moet hebben voor meer vis :)
 
Even een update, de nieuwe bak is ingedraaid en de tetra's zijn over. Op de foto is mooi te zien hoe goed ze elkaar kennen, ze zwemmen in één schooltje (maar vaak ook met 2 of 3 op onderzoek uit). Dus @LalaLaraSophie ik laat ze maar lekker bij elkaar als mix.
20210912_105620.jpg
 
Ik ben het met jullie eens hoor, als ze met z'n allen geen onderscheid maken en gezellig scholen, prima en leuk toch.

Maar als ik wel eens lees hoe anderen er over denken , waar het gaat over mogelijk kruisen van sub-soorten binnen dezelfde familie, begrijp ik dat er bezwaren bestaan. Hele discussies over Compressiceps en Calvus in Tanganyka land, waar nakomelingen van deze mix verfoeid worden, ondanks dat zelfs echte kenners het soms nog moeilijk vinden om de sub's van deze Altolamprologus goed te onderscheiden.

Ik weet niet of dit in Tetra land ook speelt eigenlijk.

fijn weekend

Mark
 
Dat ziet er mooi uit. Ik las in je openingspost dat je ook een extra Ancistrus wil kopen. Ik zou je daar even goed in verdiepen. Een vriend had er eentje bijgezet en had continue jongen, hij had echt problemen met ze kwijtraken. En een andere vriend zette er eentje bij en die werd in no time de dood ingejaagd. Ancistrus kunnen erg territoriaal zijn en op jongere leeftijd is soms nog niet te zien wat het geslacht wordt.
 
Ik ben het met jullie eens hoor, als ze met z'n allen geen onderscheid maken en gezellig scholen, prima en leuk toch.

Maar als ik wel eens lees hoe anderen er over denken , waar het gaat over mogelijk kruisen van sub-soorten binnen dezelfde familie, begrijp ik dat er bezwaren bestaan. Hele discussies over Compressiceps en Calvus in Tanganyka land, waar nakomelingen van deze mix verfoeid worden, ondanks dat zelfs echte kenners het soms nog moeilijk vinden om de sub's van deze Altolamprologus goed te onderscheiden.

Ik weet niet of dit in Tetra land ook speelt eigenlijk.

fijn weekend

Mark
Hallo Mark, ja ook geen bewuste keuze zo hoor, maar ze zijn echt verschilende soorten, geen ondersoorten. Desalniettemin trekken ze heel erg naar elkaar. Voor mij is het gedrag belangrijk, de school is om te zorgen dat ze zich op hun gemak zijn en dat lijkt te lukken. Ze kweken hier bij mij ook niet.
 
Dat ziet er mooi uit. Ik las in je openingspost dat je ook een extra Ancistrus wil kopen. Ik zou je daar even goed in verdiepen. Een vriend had er eentje bijgezet en had continue jongen, hij had echt problemen met ze kwijtraken. En een andere vriend zette er eentje bij en die werd in no time de dood ingejaagd. Ancistrus kunnen erg territoriaal zijn en op jongere leeftijd is soms nog niet te zien wat het geslacht wordt.
Hallo, we hebben een jongvolwassen vrouwtje gevonden. Over een paar dagen gaat de man ook over (met hol) en dan maar even goed observeren inderdaad. Als er kleintjes komen zouden we dat heel leuk vinden, mijn dochter is dol op deze dieren. Maar waar is waar, de ene is van Marktplaats en de ander van een kennis...
 
Misschien willen @Nicolientje-W en/of @michelle1, als ervaringsdeskundigen, zich wel aan een voorspelling wagen over het aantal jonkies dat je kunt gaan krijgen als je m/v ancistrus samenzet. ;) Ik denk echt dat het geen aanrader is hoor. De eerste keer lijkt zoiets altijd leuk...
 
Iedere 3 maanden 80 jonkies (gemiddeld) en pas verkoopbaar vanaf 6 maanden oud, dat vraagt heel veel extra aquaria om de jonkies in op te laten groeien
 
:oops: Deskundige zeker niet. Ervaring met baby anchistrus ongewild meer dan genoeg, hoofdpijn dossier :eek:

Inderdaad was het eerste nestje ontzettend leuk, het tweede nestje ook maar na het zoveelste nestje word je stapel gek van die beesten. Volgens mij zijn ze nog erger dan guppen. De baby s zijn een ware invasie in me aquarium. Nu heb ik een heel groot aquarium en 5 filters draaien anders gaat dit niet goed komen. Zijn ook mega vervuilers.

Nu kan ik de mooie blonde exemplaren wel slijten op marktplaats maar voor de rest erg moeilijk te herplaatsen. LFS nemen geen vissen aan van particulieren ivm angst voor ziekten. Nu heb ik 1 LFS waar ik heb kunnen aan tonen dat mijn aquarium en vissen pico bello worden verzorgt en kan ik daar wat kwijt maar ze fokken sneller dan ik kwijt kan. Nu 2 jaar verder heb ik er denk nog 70 rond zwemmen en bid ik dat er geen vruchtbaar vrouwtje bij zit :madd:

Geen idee wat voor soort je heb en heb daar ook verder geen verstand van of je eventuele baby vissen kwijt kan maar inderdaad bezin voor je begin. @Nicolientje weet meer over alle soorten dan mij.

Onder dit bericht staat mijn foto album vanaf pag. 8 The slobber invasion................................
 
Hallo Mark, ja ook geen bewuste keuze zo hoor, maar ze zijn echt verschilende soorten, geen ondersoorten. Desalniettemin trekken ze heel erg naar elkaar. Voor mij is het gedrag belangrijk, de school is om te zorgen dat ze zich op hun gemak zijn en dat lijkt te lukken. Ze kweken hier bij mij ook niet.

Nou, in dat geval, geen jonkies, verschillend maar toch een beetje gelijk en samen lekker met elkaar baantjes trekken.

Ik zeg 100 punten !!!
 

:oops: Deskundige zeker niet. Ervaring met baby anchistrus ongewild meer dan genoeg, hoofdpijn dossier :eek:

Inderdaad was het eerste nestje ontzettend leuk, het tweede nestje ook maar na het zoveelste nestje word je stapel gek van die beesten. Volgens mij zijn ze nog erger dan guppen. De baby s zijn een ware invasie in me aquarium. Nu heb ik een heel groot aquarium en 5 filters draaien anders gaat dit niet goed komen. Zijn ook mega vervuilers.

Nu kan ik de mooie blonde exemplaren wel slijten op marktplaats maar voor de rest erg moeilijk te herplaatsen. LFS nemen geen vissen aan van particulieren ivm angst voor ziekten. Nu heb ik 1 LFS waar ik heb kunnen aan tonen dat mijn aquarium en vissen pico bello worden verzorgt en kan ik daar wat kwijt maar ze fokken sneller dan ik kwijt kan. Nu 2 jaar verder heb ik er denk nog 70 rond zwemmen en bid ik dat er geen vruchtbaar vrouwtje bij zit :madd:

Geen idee wat voor soort je heb en heb daar ook verder geen verstand van of je eventuele baby vissen kwijt kan maar inderdaad bezin voor je begin. @Nicolientje weet meer over alle soorten dan mij.

Onder dit bericht staat mijn foto album vanaf pag. 8 The slobber invasion................................
Tjee een beetje traumatisch dus. Hmm. Ik heb twee kennissen waar het wel goed gaat, dat wordt dus spannend ...
 
Je heb het al meer over de algen eter gehad. Plaats een foto zodat de kenners mee kunnen kijken welke anchistrus je heb. en krijg

Er zijn zoveel soorten algen eters en voor mij ook ondoendelijk om te bepalen welk soort wat is, in mijn ogen zijn het allemaal slobbers, maar de kenners kunnen dit heel goed zien. Sommige denken dat ze een anchistrus hebben maar dan blijkt het een pleco of iets anders te zijn. Wellicht kunnen die ook meer zeggen of jouw soorten zich gaan vermenigvuldigen ;)

Als je het vermeende vrouwtje heb of misschien kun je van deze ook al een foto plaatsen. Het duurt bij mij vrij lang om te kunnen zien of het een mannetje of vrouwtje is en sommige soorten als je de pech heb dat je 2 mannetjes heb, jagen elkaar de dood in.

Beter foutjes voorkomen dan met de handen in het haar te zitten met een baby boom of 2 vechters baasjes zodat je nog een aquarium moet aanschaffen....................
 
Als je visjes blij zijn en mooi samenscholen zou ik zeggen 'prima, toch?' lijkt me niet echt een probleem.

Misschien eerder een totaal andere vissoort (met zelfde eisenpakket) toevoegen aan de bak?
 

Terug
Bovenaan