Wat is er nieuw

Tetra opeens een kwart verkleurd?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Larske2000
  • Startdatum Startdatum
L

Larske2000

Guest
Hoi,

Mijn aquarium is al een jaar lang lekker rustig...geen problemen.
Nu dacht ik mijn schooltje neos tetra uit te breiden met een paar extra, want dit schooltje was beetje te klein volgens de standaard.

Nu heb ik vanmorgen gekeken en zag ik 1 tetra boven op de rug voor een kwart gewoon helemaal wit geworden.
20 minuten later keek ik weer, en zag ik een 2e tetra die dus binnen 20 minuten op dezelfde manier verkleurd was.

Zie mijn foto om een idee te krijgen wat ik bedoel.
Alleen excuus voor de kwaliteit ivm beweging vissen...je kent het wel 😉

Lijkt op schimmel en dat is meestal niet goed te verhelpen bij deze visjes. Maar wellicht kan JBL Fungol Plus� 250 je goed van het problemen afhelpen (laat je geen escha2000 verkopen want dat werkt niet). Dit zijn dit geen Neontetra's maar Kardinaatetra's.

Een donkere achterwand bv een zwart karton doet deze visjes mooier uitkomen. En je plant lijkt me ook niet zo gezond. Er zit wel erg veel donkere alg op.

Kan het niet goed zien. Zit het op de huid of is het een inwendige verkleuring?

Als het zo snel gaat lijkt het me sterk dat het schimmel is. Zijn je waterwaardes wel in orde? No2? Ik zou gelijk een flink deel water verversen.

Dat was ook mijn idee. Persoonlijk denk ik daardoor direct aan Neon tetra Ziekte.
Ondanks dat het inderdaad om kardinalen gaat !

Bij neonziekte verbleken de kleuren ook vrij snel en dat zie ik hier niet.

129773_0_82_img_5372.jpg

Bedankt!

Het is echt een verkleuring van een stuk van het lichaam inclusief de huid.
Dus niet gewoon een laagje wit op de huid

Maar inmiddels is 1 van de 2 al z.g.a. dood.
Drijft orientatieloos met een enkele poging te bewegen rond.
Wit gezwollen buikje (heel klein beetje gezwollen dan)

Maar heb het bonnetje nog v.d. dierenzaak, en die doen niet moeilijk met terugbrengen van vissen.

Het zijn dus de nieuwe tetra's die dit kregen.

Mijn aquarium is een jaar lang zonder problemen geweest, dus zal toch iets zijn met de nieuwe vissen, of dat zij niet tegen de verandering kunnen van het water ofzo.

Water al getest en ververst?

Foto van botia lijkt er toch wel op... Als ik de nieuwe foto's zie..

Dat lijkt idd sterk op de neon ziekte.
Zou ze niet naar de winkel terugbrengen maar snel aan hun eind helpen.
Als je de foto laat zien zegt dat ze genoeg als het goed is.

Hey

Over die foto van Botia,

Nou... 1 van de kardinaal tetra's ... de 3e inmiddels vanaf vanochtend (toen ze nog ok waren) lijkt echt sprekend op die van op de foto.

update:

inmiddels alle 5 de nieuwe verwijderd uit de aquarium, kregen allemaal 1 voor 1 zelfde verschijnselen, en binnen 1 a 2 uur was al het einde.

Maar nu de vraag: waarom blijven die zelfde tetra's die al jaren in het aquarium zitten ongeschonden? Zijn die gehard ofzo? Want al mijn oude tetra's zijn helemaal ok...nog steeds

Lars, deze aandoening is serious business. Advies van @seabait opvolgen. Niet terugbrengen, maar met de foto's naar de winkel. Zeer waarschijnlijk heeft de winkel er zelf ook last van. Als dit het is, is het zeer besmettelijk. Voorlopig geen nieuwe vissen kopen !

Hoi,

Ik ben toch teruggegaan, met de kassabon natuurlijk.
En met mijn aquariumwater.
Zelf hadden ze in de bak met kardinaal tetra's helemaal geen problemen.
Vonden het ook erg vreemd. Dat die vissen z� snel in mijn bak dan opeens die verschijnselen kregen en weg waren. En dan die andere kardinalen helemaal niks...

Mijn water getest: ook helemaal prima.

Aanbod: geld terug, of neem maar nieuwe vissen.
Nou...toen heb ik de gok gewaagd om toch een set nieuwe mee te nemen, �n tevens een school van kegelvlek-baarsjes (of hoe ze ook heten)

Resultaat na 2 dagen:

schooltje kegelvlek = helemaal in orde, doen het prima, nu nog steeds
mijn kardinaal tetra's (de nieuwe) = na 2 dagen allemaal weg/dood
mijn oude kardinaal tetra's (al jaar in de bak/ook uit dezelfde winkel) = niks mee aan de hand, doen het prima.

vreemde zaak.....

Lars, hoe (en hoe snel) heb je de visjes overgewend?

~ Ivo

Als het Neon ziekte zou zijn, zou de hele populatie in de winkel ook op z'n zij liggen cq de bak leeg zijn !!
Vraag eens na of ze in de winkel op op "gewoon" leidingwater worden gehouden.
Je zou bijna denken dat ze een Pg-shock hebben gehad.
Overigens dan kan ik nog dat vervagingsverhaal niet thuisbrengen.

Ohja, vergeten: Lars, doe jij nog iets aan je water (of gebruik je gewoon kraanwater)?

~ Ivo

Zo weekend tijd voor aqua 😉

Overwenden:

De visjes heb ik in de winkel zak gezet in mijn water, en eerst op zelfde temperatuur laten komen, en toen beetje bij beetje mijn eigen water toegevoegd. (in 50 minuten tijd)

Water?

En ja, gebruik gewoon kraanwater, iedere week of 2 weken ververs ik 20 tot 30 liter van de 125 liter die mijn bak is. Hiermee doe ik voor de rest niks.

Heb een bioflow binnenfilter (nitraat, kool, standaard filter, en wattenfilter.)
Ik gebruik op advies van mede-forum reacties, alleen de standaard filter en wattenfilter. Dus kool en nitraat gebruik ik niet vanwege verschillende meningen hier...

En ja neon ziekte lijkt me niet, alle neon vissen zijn nog gewoon toppie bij de winkel.

Temperatuur:

Watertemperatuur ook niet bij bepaalde grens dodelijk voor neon?
Nu is het hier enorm warm binnen, dus kan niet voorkomen dat het water tot 26/27 graden oploopt.

Andere niet nieuwe tetra's:

ik heb de hele tijd gezegd dat ik paar tetra's had die al een jaar in mijn bak zaten zonder problemen, hiervan zijn ze ook alsnog allemaal dood gegaan, muv eentje...de grootste neon.

Andere vissen in mijn aquarium kegelvlekjes, albino grondvreters, danio's e.d. allemaal top in conditie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan