Wat is er nieuw

TetraTec EasyCrystal FilterBox 300

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Het wordt niet specifiek een garnalenbak.

Er komen neontetra's bij en platy's.

Ik zal eens kijken hoe het aansluit op de achterwand (ik dacht dat hij er strak tegenaan hangt).

Zit een nieuw filter al in en het oude filter is weg. Was ook knetter bruin. Heb wel even gekeken of het makkelijk schoon te maken was, dit kon op zich wel, maar het was niet makkelijk open te maken om het kool eruit te halen, dan zou ik het weer opnieuw moeten vast maken met naald en draad. Ik heb de tijd. Ik ben blij dat je er de ballen van snapt! 😉

Ik heb zelf niet zo'n filter maar wel een doosje met van die losse filterpatronen die ik ooit eens bij een tweedehands bakje kreeg.
Heb net zo'n verpakking opengemaakt en bekeken,patroon zit klem tussen een kunststof houdertje wat samen zit dmv een zwart klemmetje wat je er zo vanaf kan halen om het kool eruit te schudden.

Hmmm... Platy's... Dan hoop ik dat je een grote groep vuurtjes koopt, heel veel mos en ander plekken waar ze zich kunnen verstoppen hebt, en het niet erg vindt dat je niet veel garnalen ziet...

Nu je het zo zegt, ben even naar beneden gegaan en inderdaad.. Het is dus heel makkelijk open te maken *zucht*, heb ik niet over nagedacht.

Helaas was er alweer van alles bovenop gegooid (iets van Yoghurt ofzo..) en dat filter wil ik liever niet meer in mijn aquarium hebben.

Wel handig om te onthouden. Wanneer ik ooit via actieve kool moet filteren, haal ik zo'n verpakking die ik nog heb liggen los en giet ik het kool in het filter dat er op dat moment inzit. Een stuk makkelijker!

Voorlopig komen alleen de neontetra's erin met de garnaaltjes.

De platy's kunnen altijd nog andere soorten vissen worden, daar ben ik nog niet 100% over uit. De neontetra's in ieder geval wel (maar dan moet ik verder gaan in een ander topic lijkt mij, aangezien we bij de filters en pompen zitten). 😛

Heel erg bedankt voor je hulp Erik! :petjeaf:

Zanziee zei:
Helaas was er alweer van alles bovenop gegooid (iets van Yoghurt ofzo..) en dat filter wil ik liever niet meer in mijn aquarium hebben.

Maakt niet uit maar dan weet je het voor een volgende keer dat je het zo eventueel kan doen.

Inderdaad, erg bedankt!

Dit is al een heel oude topic maar wie weet leest iemand hem toch nog.

Ik heb vandaag dezelfde filter gekocht voor mijn nieuw op te starten 54 liter bak.(aqualantis advanced 60 led)
De filer die meegeleverd is vind ik waardeloos...met een test met ESHA2000 is te zien dat 90% van het water gewoon langs het filtermedium gepompt wordt en maar 10% gaat echt door het filter heen....dat schiet niet op dus nieuw filter gekocht.

De Tetra easychrystal filterbox 300 dus.(koolgedeelte gaat er nog uit)

Nou zitten er onderin dus van die zwarte plastic balletjes (nooit echt begrepen wat die doen maar dat lees ik nog wel eens na)

In mijn grote bak (rio180 externe tetra filter) heb ik die balletjes ook zitten maar daar ONDER heb ik een laag met keramische pijpjes zitten.
Wat ik begreep is dat die pijpjes (of nog beter....keramische granulaat) beter is om de bacterienkolonie te laten groeien en vast te houden.

Nu vroeg ik me af.....mbt de 54 liter bak met tetra filter..
-Is het slim om die plastic ballen uit het tetra filter te halen en te vervangen voor keramische materiaal OF
-kunnen die ballen blijven zitten en gooi ik daar een flinke hand vol keramische materiaal doorheen zodat het gemengd word?
-eerst een laag van 2-3 cm keramische materiaal en daar direct boven op een laag plastic ballen zoveel als er nog in passen?
-gewoon lekker zo laten zitten en geen keramische materiaal gebruiken?

Oja....de bak wordt eerst 3 weken ingedraaid met 50% kraanwater 50% afgeheveld water een uitgeknepen filter uit mijn Rio 180 plus wat cabomba en waterpest uit mijn rio180.
Er komt wel een compleet nieuwe bodembedekking in (geen voedingsbodem)

Als de waardes goed zijn komen mijn 123 baby corydoras albino in die bak te zitten plus een hand vol citroen garnalen.
Dan komen er ook langzaam nieuwe plantjes bij in....en word de aquascapping beetje aangepast(alleen toegevoegd,gaat niks uit)
Er komt GEEN co2 in de bak,een paar echte plantjes en mossoorten en de rest worden nep plantjes....en natuurlijk een vulkaan met bubbels.hahaha.

En pas ergens eind dit jaar als de bak helemaal in balans is en wij terug komen van 3 weken vakantie dan komt er 1 dwerg kogelvisje in die bak...

Dus..hopelijk leest iemand dit topic weer en kan die mij advies geven wat het beste is om de bak veilig maar snel gebruiks klaar te hebben.

De functie van de bioballen zijn het zelfde als die van het keramisch materiaal.
Zo veel mogelijk aanhegtings vlakken voorzien waar de bacteri�n zich op kunnen hechten.
Het idee van de holle bioballen is dat de doorstroom niet gehinderd wordt en toch genoeg oppervlakte

Het uitknijpen van filtermateriaal is iets dat iedereen steeds verteld. Maar wat je eigenlijk doet is het vuil van je andere aquarium in je nieuwe brengen, natuurlijk leuk voor de bacteri�n zodat ze eten hebben maar je gaat hiermee niet veel bacteri�n overzetten en dat is wat iedereen juist denkt.

als je biomateriaal zou hebben van je andere bak verdeel deze dan over je twee bakken maar ga dan iets minder voederen in je oude bak tot alles terug is aangegroeid

JbMalawi

Ok...dank je wel weer!!!

Ik had ondertussen al een combinatie onder in het filter gedaan van een handvol keramische pijpjes en handje bioballen.....dacht....kan nooit kwaad.haha.

Van mijn draaiende bak heb ik het laatste witte filter even uitgeknepen in het nieuwe water van de nieuwe bak....dat werd meteen vies bruin maar binnen de 30 minuten was al die bruine zooi in het nieuwe filter gaan zitten.hahaha.

Nou ja...kunnen de bacterien even wat eten zullen we maar zeggen.haha

De nieuwe bak draait nu vanaf zondag met 50% aquariumwater en 50% kraanwater,geen opstart spul toegevoegd.

Planning is dat er over 1,5 week de baby coridoras in gaan en de 2 dwerg goerami's......maar alleen als de waardes dan ok zijn.

Moet lukken na 2,5 week indraaien hoop ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan