Teveel CO2 in aquarium


K

KennesE

Guest
Hey beste leden

Ik heb sinds kort een CO2 systeem maar ik krijg deze niet goed afgesteld waardoor mijn vissen nadat ik de CO2 aanzet boven gaan drijven en adem nodig hebben.
De bellenteller geeft elke 10 sec 1 bel

Gaat over een aquarium juwel rio 125
Even de waarden:

Ph:7,5
Kh:10
GH: 6
No3: 10
No2:0
Phosfaat: 0,5
02: met CO2 max 2mg/ L
02 zonder CO2 : 5-6 Mg/ L
CO2 continutest van Sera ( geeft nog blauw aan ondanks CO2 als meer dan 1 dag uitstaat)

Het systeem: JBL proflora m500 met bellenteller en taifun
Licht: T5 high lite nature en Color van juwel
Licht van 17u tot 00.30u
De vissen: guppy's en platy's en borstelneusmeervallen, 3 slakken
De CO2 gaat aan als ik thuis ben vanaf het licht opspringt tot het uitgaat( manueel)
Werkdruk is 1 bar.

Wat ik op zo een moment zie is dat alle vissen aan het oppervlak zwemmen alsook de Algeneters. De slakken bewegen gewoonweg niet meer lijken wel dood?

Nu heb ik er al twee zuurstof steentjes ingedaan en meer planten zodat de nodige CO2 hoger is,maar toch lijkt het dat als mijn CO2 aan is het binnen een uur weer zover is. Nu heb ik sinds gisteren middag geen CO2 meer aangezet en toch geeft de Sera continutest nog steeds blauw aan dus teveel. En de slakken bewegen nog steeds niet

Ondanks vandaag en gisteren 25% waterwissels gedaan te hebben
 
De continutest geeft blauw aan zeg je en dat wil zeggen dat er nog te weinig co2 in de bak zit. De indicator moet groen/lichtgroen zijn. Ik geef op een 80cm hier zo n 70 bellen per minuut.
Volgens mij betekend blauw juist weinig co2 en richting groen/geel meer co2.
 
Volgens de ph/kh tabel zit je nu rond de 9 mg co2 met de bovengenoemde waarden van ph 7.5 en kh 10.
 
Bij mij die van Sera staat: blauw een + groen en lichtgroen-,

Ondanks de test zit ik als de CO2 opstond toch nog te laag ondanks mijn vissen al naar o2 hapten
 
KennesE zei:
Bij mij die van Sera staat: blauw een + groen en lichtgroen-,

Ondanks de test zit ik als de CO2 opstond toch nog te laag ondanks mijn vissen al naar o2 hapten

Dat betekend denk ik dat blauw als goed wordt gezien en groen als slecht. Je ziet als je in de tabel kijkt zelf ook wel dat je nu niet veel co2 hebt en dat zou best wat meer mogen zijn.
Dan moet de indicator dus van blauw naar groen gaan verkleuren.
 
Je schrijft dit in je post:
Nu heb ik er al twee zuurstof steentjes ingedaan en meer planten zodat de nodige CO2 hoger is

Zuurstofsteentjes geven geen co2 en door meer planten kun je meer zuurstof krijgen. Planten verbruiken overdag juist co2.
 
Werkt dat niet samen dan teveel CO2 : is te weinig o2?
Teweinig CO2 is te veel 02.?

Nu staat de o2 uit dus is er genoeg o2 maar van de moment dat de CO2 aangaat zitten ze binnen een uur te happen.

Plus staat in de bijsluiten van de continu test dat de indicatie dus de kleur een achterstand van een uur heeft, dus wat er een uur geleden was geeft hij nu aan.

De CO2 staat al een 24 u uit omdat ik bang heb dat ze weer gaan zitten luchthappe
. Ik heb twee zuurstof bruissteentjes en voldoende invoer door de uitlaat van de filter dus teweinig o2 is het niet( tenzij de CO2 aan is )
 
jessicapilon zei:
Je schrijft dit in je post:
Nu heb ik er al twee zuurstof steentjes ingedaan en meer planten zodat de nodige CO2 hoger is

Zuurstofsteentjes geven geen co2 en door meer planten kun je meer zuurstof krijgen. Planten verbruiken overdag juist co2.

dat bedoel ik ook, dat was mijn oplossing om meer zuurstof in de bak te krijgen omdat ze zo naar lucht hapten( door steentjes en planten)

Meer planten , is er meer nood aan CO2 door de planten, dus minder overbodige CO2 in bak?

Planten geven dan weer extra zuurstof af wat alleen maar goed is door de vissen.
 
Ok, dat begreep ik niet omdat je schreef zodat de nodige co2 hoger is ;).
 
Nu is er geen probleem,( CO2 staat uit) maar wat als de CO2 weer aangezet word, heb ik bang dat er binnen een uur CO2 toevoer er weer een o2 tekort gaat zijn
 
KennesE zei:
Werkt dat niet samen dan teveel CO2 : is te weinig o2?
Teweinig CO2 is te veel 02.?

Nu staat de o2 uit dus is er genoeg o2 maar van de moment dat de CO2 aangaat zitten ze binnen een uur te happen.

Plus staat in de bijsluiten van de continu test dat de indicatie dus de kleur een achterstand van een uur heeft, dus wat er een uur geleden was geeft hij nu aan.

De CO2 staat al een 24 u uit omdat ik bang heb dat ze weer gaan zitten luchthappe
. Ik heb twee zuurstof bruissteentjes en voldoende invoer door de uitlaat van de filter dus teweinig o2 is het niet( tenzij de CO2 aan is )

Ik ben geen scheikundige maar weet dat er in een bak evengoed veel co2 en veel O2 kan zitten.
 
Je test geeft blauw aan en dat wil zeggen weinig co2. Toch bewegen de bewoners niet begrijp ik. Ik vind dat raar want ik heb hier de indicator op lichtgroen in beide bakken en de vissen happen niet naar lucht. Lichtgroen of groen adviseerd men vaak ook in plantenbakken dus waarom jou vissen nu naar lucht happen is mij niet duidelijk op het moment.
Echt veel co2 heb je niet in de bak in ieder geval maar hoeveel O2 je hebt dat weet ik zo niet.
 
KennesE zei:
Bij mij die van Sera staat: blauw een + groen en lichtgroen-,

Ondanks de test zit ik als de CO2 opstond toch nog te laag ondanks mijn vissen al naar o2 hapten

Sera dacht handig te zijn met die indicator. Als indicator blauw is, staat er een plus bij.
Blauw is te weinig CO2 dus je moet toevoegen + CO2
Als indicator geel is dan staat er een min bij.
Geel is teveel CO2 dus je minderen - CO2

Logisch toch??
 
CO2 toevoegen veroorzaakt geen zuurstof tekort.
Je moet wel heel heel veel CO2 toe gaan voegen wil de CO2 de zuurstof uit het water gaan drijven.

Zuurstof tekort ontstaat als er meer zuurstof wordt verbruikt dan dat erin komt.

Dus als de planten niet groeien, omdat je geen licht hebt. Of omdat je geen CO2 hebt, zal het zuurstof gehalte dalen.

Edit: Lees net in je andere topic, dat je geen Nitraat in het water hebt.
Als je met CO2 gaat werken, moet je wel zorgen dat je planten kunnen groeien ( is CO2 verbruiken). Hiervoor heb je de basis nodig. Stikstof (nitraat) Phosphor (Fosfaat) en natuurlijk sporen (festal, profito, poeders).
Iedereen hanteerd andere waardes, maar 1 ding hebben ze gemeen. Het moet geen 0 zijn.
Als je fosfaat rond 0,5 zit, je nitraat tussen de 5-20, en je voegt plantenvoeding toe, dan zit je doorgaans al goed.

De filter en bodem bacterien verbruiken ook zuurstof.
Zorg te allen tijden voor genoeg zuurstof. Laat het wateroppervlak iets bewegen.
Een uitstroom pijpje 3cm onder het oppervlakte dat horizontaal uitstroomd is al voldoende.

Ik heb halverwege de belichting al zuurstof verzadiging. Planten gaan bellen produceren.
 
Meestal gaat de regel op hoe meer zuurstof hoe minder koolstofdioxide en omgekeerd.
Op een bepaald punt zijn ze dus gelijk.
 
De vissen doen terug normaal nu er nog geen CO2 aan staat.

Maar mijn drie tijgerslakken lijken al twee dagen niets te bewegen
 
Kan het met een te beperkte gasuitwisseling te maken hebben?
Hoe is je wateroppervlak? Heb je daar een rimpeling op? En geen kaamlaag?
Hoe is de stroming in de bak?
 
biljoenblik zei:
CO2 toevoegen veroorzaakt geen zuurstof tekort.
Je moet wel heel heel veel CO2 toe gaan voegen wil de CO2 de zuurstof uit het water gaan drijven.

Zuurstof tekort ontstaat als er meer zuurstof wordt verbruikt dan dat erin komt.

Dus als de planten niet groeien, omdat je geen licht hebt. Of omdat je geen CO2 hebt, zal het zuurstof gehalte dalen.

Edit: Lees net in je andere topic, dat je geen Nitraat in het water hebt.
Als je met CO2 gaat werken, moet je wel zorgen dat je planten kunnen groeien ( is CO2 verbruiken). Hiervoor heb je de basis nodig. Stikstof (nitraat) Phosphor (Fosfaat) en natuurlijk sporen (festal, profito, poeders).
Iedereen hanteerd andere waardes, maar 1 ding hebben ze gemeen. Het moet geen 0 zijn.
Als je fosfaat rond 0,5 zit, je nitraat tussen de 5-20, en je voegt plantenvoeding toe, dan zit je doorgaans al goed.

De filter en bodem bacterien verbruiken ook zuurstof.
Zorg te allen tijden voor genoeg zuurstof. Laat het wateroppervlak iets bewegen.
Een uitstroom pijpje 3cm onder het oppervlakte dat horizontaal uitstroomd is al voldoende.

Ik heb halverwege de belichting al zuurstof verzadiging. Planten gaan bellen produceren.

Mooie uitleg :thumbs:
 
Eigenlijk vertel je niets over je planten terwijl dit, ook al vanwege de zuurstofaanvulling, om een goed inzicht te krijgen wel belangrijk is. Ik merk nl. op dat je niet echt lang licht geeft; zeven en een half uur? Dus hoe doen je planten het?

Groet,
Ben.
 
biljoenblik zei:
KennesE zei:
Bij mij die van Sera staat: blauw een + groen en lichtgroen-,

Ondanks de test zit ik als de CO2 opstond toch nog te laag ondanks mijn vissen al naar o2 hapten

Sera dacht handig te zijn met die indicator. Als indicator blauw is, staat er een plus bij.
Blauw is te weinig CO2 dus je moet toevoegen + CO2
Als indicator geel is dan staat er een min bij.
Geel is teveel CO2 dus je minderen - CO2

Logisch toch??

Logisch???? Nou ik ben blond dus het wordt nu wel ingewikkeld hoor Marcel :D ;).
Zolang je weet hoe het zit dan is het best logisch ja.

Misschien heeft de TS een foto zodat we een indruk van het plantenbestand kunnen krijgen.
 
jessicapilon zei:
biljoenblik zei:
KennesE zei:
Bij mij die van Sera staat: blauw een + groen en lichtgroen-,

Ondanks de test zit ik als de CO2 opstond toch nog te laag ondanks mijn vissen al naar o2 hapten

Sera dacht handig te zijn met die indicator. Als indicator blauw is, staat er een plus bij.
Blauw is te weinig CO2 dus je moet toevoegen + CO2
Als indicator geel is dan staat er een min bij.
Geel is teveel CO2 dus je minderen - CO2

Logisch toch??

Logisch???? Nou ik ben blond dus het wordt nu wel ingewikkeld hoor Marcel :D ;).
Zolang je weet hoe het zit dan is het best logisch ja.

Ik heb vroeger wel eens zo'n sera ding gehad, dus heb het boekje gelezen. :book:

Die zitten erbij om te lezen. Niet om het product te beschermen. :sorry:
 

Terug
Bovenaan