Wat is er nieuw

Teveel eten in de bak gegooid, water is troebel nu

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Ik ben een beginner, daarom heb ik gekozen voor een 25Liter bak + filter met actieve kool met daarin 3 moor goudvissen en een hypostomus plecostomus (ongeveer 6cm) .
De grondlaag zijn gewoon witte keitjes ongeveer ter grootte van een 10 eurocent. Verder nog een grote kei als versiering en waterpest beplanting en een stuk drifthout voor de pleco.
Het water in de bak is leidingwater. Deze komt het huis binnen met een hardheid rond de 31 en 33 franse graden. Met een ontkalker krijg ik dit naar 16 franse graden.
Aan het water in het aquarium heb ik Biotopol, waterbereidingsmiddel voor goudvissen, en Tetra goldfish safestart toegevoegd.
Deze ochtend heb ik de vissen ietsje teveel eten gegeven, na een uurtje heb ik het overtollig voedsel dat nog bovendreef verwijderd uit de bak. Een paar korreltjes waren naar de bodem gezakt tussen de keien. Deze heb ik fijn gestampt met een stokje in de hoop dat de vissen ze misschien nog zouden uit het water plukken en zoniet zou de filter misschien zijn werk wel doen.
Nu vraag ik mij af of dit water wel terug helder zal worden enkel en alleen met een filter want we zijn nu al een halve dag later en het ziet toch nog behoorlijk groen.
Heeft iemand ervaring hiermee ? Moet ik het water opnieuw verversen of ...

Je bak is 25 liter en helaas alleen geschikt voor garnalen.

Moren hebben minimaal 50 liter per vis nodig en een bak van minimal 1meter. En je pleco wordt 40cm... en die vraagt een bak van minimaal 2 meter.

Je bodem is ongeschikt vuil en etens resten gaan er tussen inzitten en dat zorgt voor ellende...

Ik zou in elk geval nu minimaal 50% van het water verversen en morgen terug naar de dierenzaak gaan om verhaal te halen. Dit hadden ze je nooit mogen verkopen.

WOW hier gaat echt heel wat mis.

Ten eerste raad ik je dringend aan dit eens aandachtig door te lezen:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1116989

Hierin staat beschreven hoe je sluierstaarten moet houden.

Voor nu direct zsm de bak verversen, steentjes eruit en vooral eruit laten (hierin zakt veel te veel vuil weg zoals voer en poep)en ook de grote kei eruit deze neemt veel te veel ruimte en waterinhoud weg.

Geen idee wat je bedoelt met franse graden???? En ik hoop niet dat je echt ontkalker....??? in je aquarium gebruikt.

Hoop dat je echt zo spoedig mogelijk je wat in gaat lezen over het houden van sluierstaarten want zo zullen ze het niet lang overleven ben ik bang.

Succes alvast.

Nee, de ontkalker is een toestel waarmee ik mijn leidingwater onthardt.
Alvast bedankt voor de tips, morgen ververs ik de bak en gooi ik de keien eruit. Heb alvast water in een andere bak gedaan zodat het op kamertemperatuur kan komen alvorens ik het in het aquarium doe.

Ik zou nu meteen die verversing doen.

Goudvissen houden wel van wat harder water. Weer iets wat de dierenzaak je hebt aangesmeerd waar je niets aanhebt.

Ook die waterberereidingsmiddelen zijn alleen goed voor de bank rekening van de winkelier.

Ik ga het niet mooier maken dan het is. Je bent op een schandalige manier voorgelogen en opgelicht. Allerlei middeltjes die niets uithalen. Een ontkalker waar je helemaal niets aan hebt. Een mini bak met vissen die er niet inkunnen en ws voor de zomer al dood zijn. En een totaal ongeschikte bodem.

Ik zou zelf met alles terug gaan en je geld terug eissen. Ik zit al bijna 10jaar op dit forum en al 28 jaar aquariaan. En dit is toch wel een van de schokkenste dingen die ik voor bij heb zien komen.

Helemaal met Botia eens, je bent schandalig opgelicht, tenminste als de zaak waar jij je vissen gehaald hebt wist wat voor een aquarium je hebt. Wist hij dat ?? Heb je ge�nformeerd ?? Graag een reactie op deze vragen

ik zou je ook niet laten afschrikken Herbstnebel,
aan je reactie merk ik wel dat je het beste met ze voorhebt.
grtz en succes :thumbs:

Bedankt voor de reacties, jammer dat ik hier niet wat eerder gelezen heb alvorens ik de bak met vissen aanschafte.
Wel een rechtzetting, de ontkalker is me niet aangesmeerd door de dierenzaak. Die had ik al staan sinds ik hier ben komen wonen omdat het leidingwater hier nogal hard is en ik vaak last had van kalksporen op de kranen etc...
Het is een toestel van anderhalve meter hoog waar de binnenkomende waterleiding op aangesloten is 🙂

Ik ga deze middag starten van scratch. De steentjes vliegen eruit en de decoratie ook. Enkel het drifthout voor de pleco en de waterpest laat ik er nog in. Ik ga de vissen mijn beste verzorging geven tot ik een andere oplossing heb, desnoods een grotere bak maar dan wil er wel eerst nog wat ervaring in krijgen.

Herbstnebel zei:
Ik ga de vissen mijn beste verzorging geven tot ik een andere oplossing heb, desnoods een grotere bak maar dan wil er wel eerst nog wat ervaring in krijgen.
Financieel of qua (gebrek aan) ruimte kan ik me goed voorstellen dat je niet meteen begint aan een grotere bak.. het zijn toch allemaal weer investeringen..
Wel blijkt het vaak 'makkelijker' om met een grotere bak te beginnen, die in balans te krijgen/houden etc.. dan met zo'n kleine bakkie. Voor een grote bak heb je niet perse meer ervaring nodig.
M.a.w. als je de financi�le middelen, de ruimte en de zin hebt.. dan zou ik die route kiezen.

kellemes zei:
M.a.w. als je de financi�le middelen, de ruimte en de zin hebt.. dan zou ik die route kiezen.

Financieel hoeft ook geen belemmering te zijn, een aquarium tussen 1 en 1,5 meter zijn regelmatig gratis op te halen
Binnen filters zijn zeer goedkoop zelf te maken, voorbeelden genoeg op youtube, dus je hoeft echt geen 1000 euro uit te geven aan een nieuwe bak met state of the art externe filters.
Natuurlijk heb je wat meer werk, je moet de oude aquarium schoon maken zonder zeep producten te gebruiken en de filters plus standaard zelf maken.
Je kunt als je vissen groeien als nog een goedkoop 2dehands of chinees extern filter kopen als je niet wil dat je hoeken vol hangen met zelf gemaakte filters.

Het probleem is jou vissen zijn nog baby's deze moeten meermaals per dag gevoerd worden, vaak een waterverversing en ruimte. Jou bak is te klein en dan zal de winkelier zeggen van ze groeien naar de bak. In werkelijkheid stoppen ze wel met groeien maar hun organen niet. Dit noemen wij vergroeien. Ook worden vaak de vinnen enorm lang.

Ben tot een oplossing gekomen samen met mijn vrouw. Aangezien we ons terras deze zomer nog gaan uitbreiden en een nieuwe oprit gaan laten aanleggen we een vijver aanleggen op het terras. Ik had zo gedacht aan ��ntje van 2m op 1,5m en met etages van 30cm tot max 80cm. Tegen volgend jaar kunnen de moor goudvissen daar dan in. Voor de pleco moet ik nog iets anders bedenken. Een warme zomer in de vijver zal geen probleem vormen maar de Belgische winters overleeft die wsl niet, zelfs als het een zachte is.
Maar voorlopig mag hij met zijn 5 cm nog wat in de 25L bak blijven.

Verandering in planning.

Na me wat geinformeerd te hebben over vijvers en sluierstaarten ben ik erachter gekomen dat die beesten de winter blijkbaar ook niet overleven, ongeacht de diepte.
Daarom ga ik dit voorjaar nog overgaan op de aanschaf van en Juwel Rio 180 aquarium. Me dunkt dat dit wel groot genoeg zal zijn voor 3 moor goudvissen en een pleco.

-Kunnen daar eventueel nog andere dieren bijgeplaatst worden, daarmee bedoel ik dan vissen die in een watertemperatuur aarden tussen de 18 en 24�C ?

-Het hoeven niet pers� vissen te zijn, bv garnalen zou ik ook wel zien zitten alhoewel ik vrees dat wanneer die kweken, hun jongen zullen opgevreten worden door de sluierstaarten en/of pleco ?

-Kunnen de vissen het voorlopig nog even uithouden in mijn 25L bak, ze zijn alle 4 rond de 5cm groot ongeveer. Het water is behandeld met JBL Bioptol R en Sera Bio Nitrivec om de schadelijke stoffen zoals nitriet etc... uit het leidingwater te neutraliseren.

-De hardheid van het water was origineel tussen de 23-30 Franse graden, omgezet nu is dat ongeveer 6 � 9 Duitse graden omdat ik een ontkalker geplaatst heb op mijn waterleiding.

-De bodem is bedekt met grint (speciaal voor aquaria), verder zit er een binnenfilter in met actieve cool en waterpest als beplanting. Voor de pleco zit er een stuk drifthout in. Bij dat laaste maak ik me zorgen omwille van het feit dat dit de zuurtegraad van het water de hoogte in kan jagen en misschien nadelig kan zijn voor de moren ?

Ik weet het, het zijn h��l wat vragen. Heb op verschillende sites me laten informeren over do's en don'ts maar graag had ik hieromtrend nog wat meningen gekregen op dit forum.

Dank bij voorbaat,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan