Wat is er nieuw

Teveel micro's mogelijk?

Eleemr

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 januari 2024
Leeftijd
46
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met het toedienen van voedingsstoffen. Ik voeg de micro's apart toe, los van de macro's. Ik weet dat je op moet passen met de hoeveelheid macro's, anders is de kans op alg erg groot. Dat krijg ik nu steeds beter afgesteld. Nu vroeg ik me af of dat ook geldt voor de micro's. Kan je die ook teveel toevoegen of is een beetje overdaad niet erg?

Algen krijg je niet zomaar door een teveel aan voedingsstoffen, maar eerder door een gebrek aan 1 of meerdere voedingsstoffen (CO2 is ook een meststof), CO2 is belangrijk als je verlichting meer dan 20-25 lumen per liter geeft. Als je werkt met de Estimative Index dan hoort daar wel een wekelijkse waterwissel bij (50%). Door deze wsterwissel voorkom je een veel te hoge concentratie voedingsstoffen. Gebruik je een andere methode dan EI, dan zul je vaker moeten testen op PO4, NO3 en FE. Als de FE op orde is, dan mag je er vanuit gaan dat de micro's op orde zijn.

Hogere ppm fosfaat en/of nitraat zijn niet zo erg,. Ook niet in relatie tot algvorming.
Het zijn juist de micro's die schade aanrichten in je bak. Dus overdoseren met micro's heeft in de regel meer nadelen dan voordelen.

Algen krijg je niet zomaar door een teveel aan voedingsstoffen, maar eerder door een gebrek aan 1 of meerdere voedingsstoffen (CO2 is ook een meststof), CO2 is belangrijk als je verlichting meer dan 20-25 lumen per liter geeft. Als je werkt met de Estimative Index dan hoort daar wel een wekelijkse waterwissel bij (50%). Door deze wsterwissel voorkom je een veel te hoge concentratie voedingsstoffen. Gebruik je een andere methode dan EI, dan zul je vaker moeten testen op PO4, NO3 en FE. Als de FE op orde is, dan mag je er vanuit gaan dat de micro's op orde zijn.
Ik gebruik niet de EI methode. Ik probeer te sturen op een N en P concentratie en de conditie van de planten.

De vraag was vooral om te voorkomen dat ik probeer te sturen met N en P maar dat iets anders juist limiterend is. Ik meet nog geen Fe, maar misschien moet ik dat toch maar eens gaan doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan