Wat is er nieuw

Teveel mogelijkheden,...450L + 56L

TammyOaks

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2014
Berichten
117
Locatie
Vlissingen
Nog druk met een achterwand knutselen en verlichting werkend krijgen, maar in de tussentijd al druk aan het puzzelen over de toekomstige bezetting van de nieuwe 1.50 (450L)bak, en eventueel de 60cm voor wat leuks uit het niet-gekozen werelddeel (het huidige allegaartje heb ik al een liefhebber voor gevonden).
Helaas voor mijn keuzestress hebben zowel Zuid-Amerika als Azië een aantal soorten die ik wel errug leuk vind, en wil ik het eigenlijk liefst wel op 1 werelddeel houden (in elk geval in de grote bak). Na bijna 2 weken lijstjes en collages maken ben ik nog niet heel veel verder, behalve dat sommige soorten wel iets hoger op de wensenlijst staan qua looks (maar...verschillende werelddelen, ugh).

>Als het Zuid-Amerika wordt, wil ik het bestand opbouwen rondom de Apistogramma cacatuoides (vroeger al eens gehad en 1 van mijn favorieten). Wat ik me bij hen wel afvraag; is het mogelijk in dit formaat bak 2 harems te houden zodat er iets meer mooie man te zien is? (bij ruim aanbod holen, spleten tussen/onder stenen en voldoende gebroken zichtlijnen natuurlijk)
Anderen hoog op de Z-A lijst zijn;
-Bunocephalus coracoideus-Banjo Catfish. (wordt op AquaInfo als 'zeer vredelievend' aangeprijst, geen issue met de Apisto's of andere bodembewoners?) Hoeveel?
-Farlowella acus – Naaldmeerval. Hoeveel gezien ze zo'n 25cm kunnen worden?
-Hemigrammus rhodostomus – RoodNEUSzalm (vooral omdat die wordt aangeprezen als mooi samenscholend, andere suggesties voor goed-scholende soort ook welkom)

-nog een ander, liefst scholend, visje voor midden/boven, ik neig naar iets van Hyphessobrycon pulchripinnis – Citroen Tetra / Hyphessobrycon amandae - Vuurtetra (ukkie) / Hasemania nana - Koperzalm / Axelrodia riesei - Ruby tetra / Hyphessobrycon herbertaxelrodi – Zwarte Neon Tetra
-cory's. dit kruist zeker met elkaar als ik meerdere soorten bij elkaar zou doen? Neig hierbij naar de soorten arcuatus, eques, adolfoi, en/of melini
-nog een solo Lnummer? Daarbij voorkeur voor stipjes/rondjes/tijgerstrepen, en niet teveel rare uitsteeksels. Of wordt dit teveel icm de banjo, naaldmeerval en cory?
-Zijn er nog andere boven/oppervlakte visjes behalve bijlzalmpjes (geen fan van)?

>Azië;
- Badis Badis bengalensis/Dario dario/ welk naam is het tegenwoordig? - Bengaals vuurtje (vroeger al eens gehad, een favoriet) micro.
- Pangio's; Pangio kuhlii – Indische Modderkruiper/ Pangio myersi – Reuze Kuhlii/ Pangio cuneovirgata
-Doryichthys boaja – Langsnuit Buisvis/reuze zoetwaternaald (stuitte erop, prachtig, maar gaat 40cm vis werken in een 1.50 bak? Zoja; waar gaat 'ie wel/niet mee samen en hoeveel?)
- Trichogaster lalius – Dwerggoerami (wel erg leuk voor de kleur. Groepje? nog andere slechte matches behalve barbelen?)
-Hemirhamphodon tengah – Tengah Halfsnavelbek voor bovenin?
-Devario aequipinnatus Reuze Danio of Danio dangila (grotere danio's, 10 & 15 cm), kan dat met micro's (ik gok; nee) en de gourami's?
-Kryptopterus bicirrhis / Indische glasmeerval (geen ideeeee van matchbaarheid)
-Andere/scholende micro's; microrasbora/Danio erythromicron, Danio tinwini, Microdevario/-rasbora kubotai – Smaragd Dwergrasbora, Boraras/microrasbora brigittae of -maculatus, Microrasbora rubescens, Oryzias mekongensis – Mekong Rijstvis, Rasbora bankanensis – Banka Rasbora
-Puntius titteya – Sherry Barbeel en Oliotius oligolepis – Eilandbarbeel zijn ook interessant, maarja, barbelen + gourami's...
-Botia'tje? Ambastaia sidthimunki- Dwergbotia / Botia kubotai / Botia lohachata – Net Botia / Botia striata – Gestreepte botia /

Uit hillstream (in hoeverre kunnen die in een niet-hevigstromende bak bij bovenstaanden?
-Danio choprae (micro)
-Homaloptera parclitella
-Crossocheilus oblongus/ Crossocheilus siamensis – Siamese algeneter
-'plakkertjes' 😆 Pseudogastromyzon cheni / Gastromyzon viriosus – Geelvin Algeneter / Gastromyzon punctulatus / Gastromyzon ocellatus / Gastromyzon ctenocephalus / Sewellia lineolata / Beaufortia kweichowensis

-Aziatische waaierhandgarnalen
-leuk kleurtje dwerggarnaaltjes

Aiiii, zie je, hele waslijsten 🤣 Zoals gezegd zou er in de 60cm eventueel iets van blikvangertje met een bodembewoner en bijvisje kunnen van het werelddeel wat niet in de 1.50 gaat, maar jikes, echt téveel keuze, dus alle pointers wat betreft de genoemde soorten/matchability zijn welkom
 
Zuidamerika: Chicliden soort: Cryptoheros nanoluteus, en dan 7-11 stuks, gaat heel goed samen!! Wel tegelijk kopen! GEEN Banjo meerval. Is vis voor speciaal aquarium. Neem eens een stuk of 15 Brochis mulktiradius, ipv Corydoras. Farlowella is ok maar dan de F. knerii ook zeker 3-5. Scholen vis 20-25 stuks Thayera boehlkei in het midden.
Voor BOVENIN de bak 20 stuks Nanostomus trifasciatus. Azie heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet aan een geschikt bestand helpen.
 
Mooie plannen! Ik zou zelf de 450L inrichten als Z-Amerika bak, met bijvoorbeeld een mooie school van minstens 10 Nannostomus beckfordi (Potloodvisje) voor de bovenste/middelste waterlagen, die zich laten combineren met een rustige karperzalm. Misschien een school Hemigrammus rhodostomus, die zich weer goed laten combineren met een ciclide als de Maanvis volgens AquaInfo. En een mooie L-nummer zoals de Golden Nugget (L018, Baryancistrus xanthellus) die wel prijs stelt op veel hout en schuilplaatsen. Veel schuilplaatsen, niet al te veel overzicht, hier en daar een halve kokosnoot, en je kunt van je favoriet de Apistogramma cacatuoides een groep houden met 3 mannen en minstens twee vrouwen per man aldus AquaInfo. Ik ben heel benieuwd naar de ontwikkeling van je bak!

Van de 60L kun je dan later een Aziatisch speciaalaquarium maken. Eerst een biotoop kiezen en een mooie scape. Dan beplanten met de planten die erbij horen en rustig laten rijpen terwijl je met je grote bak bezig bent. Op het forum staan heel veel mooie voorbeelden van Aziatische bakken ( bijvoorbeeld @Walter08 , @MsFelix , @Matts ). In jouw lijst staan heel veel mooie kleine visjes waarmee je een leuk bestand voor dit bakje kunt samenstellen. In ieder geval niet de Trichochaster lalius, aangezien die tegenwoordig teveel doorgekweekt zijn en vaak besmet met Iridovirus. Liever de Trichochaster chuna, hoewel ik laatst ook Parosphromenus soorten tegenkwam, die ik ook bijzonder mooi vind. Maar hier kun je je rustig op bezinnen, geef het de tijd.

 
@Giebeltje grappig, ik was net gisteren tot dezelfde verdeling van de bakken gekomen.
De grote wordt inderdaad Zuid-Amerika, de 60cm Azië

Z-A ben ik nu zover dat het sowieso de cacatuoides worden (hou het op 2m/4v), en m'n oog laten vallen op de L333/L066, verder nog aan het puzzelen, maar neem alle aangeboden tips zeker mee in de puzzel.

Azië neig ik naar 2m/4v Bengaals Vuurtje (Dario dario/Badis badis bengalensis), een trio Trichogaster chuna (great minds?), clubje Danio choprae en een paar 'plakkertjes' (vind de Pseudogastromyzon cheni wel een van de mooiste, maar die is meteen weer wat aan de grotere kant, Gastromyzon ocellatus of -ctenocephalus blijven een slagje kleiner en zijn dan denk ik wat beter alternatief), en evt. nog een paar leuke dwerggarnaaltjes.
 
Wat betreft de “plakkertjes” die je noemt, dit zijn meer vissen voor snelstromend water, terwijl Gourami’s tot de labyrintvissen horen en dus bij weinig tot geen stroming gehouden moeten worden.
 
Wat betreft de “plakkertjes” die je noemt, dit zijn meer vissen voor snelstromend water, terwijl Gourami’s tot de labyrintvissen horen en dus bij weinig tot geen stroming gehouden moeten worden.
klopt, is me bekend, maar borduur bij hen voort op de vorige die ik in een gemengde bak heb gehad en het daarin ook goed deden. Moet zeggen dat ik ook nog niet 100% zeker van de gourami's ben, misschien houd ik het in dat bakje verder op kleiner grut, met wat groter oogt het ook zo snel krap
 
Goh, ik *denk* er zowaar redelijk uit te zijn, wat meer erin zetten kan later ook nog

Zuid-Amerika (met klein toevoeginkje grensgeval mexico)
-Apistogramma cacatuoides 2m/4v
-L333/L066 2x
-Cambarellus Diminutus (blauwe cpo) 5x
-verschillende kleursoorten guppy in blauw/wit/groen 6m/10v
-Hemigrammus rhodostomus – Roodneuszalm iets van 13?
-Hyphessobrycon herbertaxelrodi – Zwarte Neon Tetra stuk of 10
-Hyphessobrycon amandae - Vuurtetra 15, maybe more

...ja, wel 3 schooltjes, maar wat ik begreep blijven zowel de roodneuzen als de amandae aardig bij elkaar, en zwerven de zwarte neons wel wat meer rond

Voor de 60cm Azië;
-Dario dario/Badis badis bengalensis – Bengaalsvuurtje 2m/4v
-Gastromyzon ocellatus of -ctenocephalus 5
-Danio choprae 12
-Atyoida Pilipes (filipijnse waaierhand) 5
-garnaaltjes Neocaridina davidi Orange 20
..en misschien een paar kuhli's
 
Waterwaardes guppen en andere ZA soorten lopen TE ver uiteen om ze samen te gebruiken, tenminste als je vissen biotoop getrouw wil houden!
 
good point. maar guppen blijven toch leuk met al die kleurtjes...dat wordt een bakkie erbij 🙄 🤣
 
Dus het wordt dan;

Zuid-Amerika;

-Apistogramma cacatuoides 2m/4v
-L333/L066 2x
-Cambarellus Diminutus (blauwe cpo) 5x
-Hemigrammus rhodostomus – Roodneuszalm iets van 13?
-Hyphessobrycon herbertaxelrodi – Zwarte Neon Tetra stuk of 10
-Hyphessobrycon amandae - Vuurtetra 15, maybe more

Mettertijd extra apart bakje Guppen -verschillende kleursoorten in blauw/wit/groen 6m/10v

Azië;

-Dario dario/Badis badis bengalensis – Bengaalsvuurtje 3m/5v
-Gastromyzon ocellatus of -ctenocephalus 5
-Danio choprae..of kubotai 15
-Atyoida Pilipes (filipijnse waaierhand) 5
-garnaaltjes Neocaridina davidi Orange 20
..en misschien een paar kuhli's
 
Persoonlijk zou ik voor je ZA bestand voor één school gaan. Maar smaken verschillen natuurlijk 🙂

Misschien weten kenners het beter maar 8 Dario Dario is volgens mij beetje veel in een 60cm bak.
 
Ik ben geen Dario kenner, maar heb er wel een topic over gevolgd. Het zijn wel visjes die er een territorium op na houden.


En wat betreft je Z-A bak: ik zou ook voor een grote school van 1 soort gaan, bijvoorbeeld die Roodneuszalmen, en daar een mooie Cichlidesoort bij houden die ook goed met de Apistogramma cacatuoides combineert. Waarom geen groep van minimaal 5- 7 Maanvissen? De Apistogramma's zitten in de onderste waterlaag, de Roodneuszalmen in het midden tot boven, en de Manen vooral in de middenlaag. In het fotoalbum hieronder zit een leuk filmpje van Maanvissen.

 
Waarom geen groep van minimaal 5- 7 Maanvissen?
Ben al niet echt fan van manen, en wat ik heb begrepen zijn ze, letterlijk, een beetje té happig op bepaalde soorten, jong grut e.d.


W.b. Azië;
Er zit nu in;
-koppel honinggoerami gold
-9 Danio choprae
-een 15tal neocaridina davidii Blue Dream
Met volgende week de komst van een paar kuhli's en een klein groepje van 2:4 bengaals vuurtje (puttend uit voorgaande ervaring ermee, + genoeg zichtbreking) is de 60cm dan wel compleet denk ik zo.

W.b Zuid-Amerika....tja, nog steeds aan het puzzelen, hahaha. Idee wat ik nu heb staan;
-2m/4v Apistogramma McMasteri (eens ietsjes anders dan het vertrouwde)
-1 L75
-1 L333 (of 2 mocht ik héél veel geluk hebben en een 'super white' erbij kunnen scoren)
-flinke school Hyphessobrycon amandae
- iets van 6? Otocinclus
-appelslakken (zijn er al)

-garnalensoortje?
-paar wat grotere solo-zwemmers voor midden/boven ????
 
Hmmm, zouden een aantal Copella arnoldi – Spatzalm een idee zijn als aanvulling bovenin?
 
Ik ben geen Dario kenner, maar heb er wel een topic over gevolgd. Het zijn wel visjes die er een territorium op na houden.


En wat betreft je Z-A bak: ik zou ook voor een grote school van 1 soort gaan, bijvoorbeeld die Roodneuszalmen, en daar een mooie Cichlidesoort bij houden die ook goed met de Apistogramma cacatuoides combineert. Waarom geen groep van minimaal 5- 7 Maanvissen? De Apistogramma's zitten in de onderste waterlaag, de Roodneuszalmen in het midden tot boven, en de Manen vooral in de middenlaag. In het fotoalbum hieronder zit een leuk filmpje van Maanvissen.

die is een andere soort dario dario is een kleinere versie (als je de dario dario doet) en die zijn kleiner en daar kan je dus meer van houden als je genoeg verstop plaatsen hebt (ongeveer 1-2 per vis) ze zijn ook redelijk slim (goede vervanging voor pea puffers als je genoeg doet, heb ik gehoord maar ook uit eigen ervaring zijn ze absoluut niet bang). dus kan wel iets zijn ze zijn ook echt wel goed met honing goeramis.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan