Teveel of te weinig? Led


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik doe mijn best om te begrijpen hoe Led werkt, welke Led verlichting nu het beste is in een plantenbak, welk Kelvin planten nodig hebben, maar dan lees ik weer dat Lumen belangrijker is? Dat je ook naar de diepte van je bak moet kijken. Ik begrijp wel dat planten bepaalde kleuren nodig hebben om te groeien, dat de lichtintensiteit ook belangrijk is.
Maar ik begrijp door de vele verhalen dus echt niet meer wat ik nu eigenlijk in mijn bak heb, ik raak er van in de war. Dus misschien willen jullie meekijken.

Bak is 65 cm diep (Lido 200 ) Qua Kelvin zit ik te hoog? Maar qua Lumen veel te laag? Dus te weinig licht?
6500K - 1610 lumen nature led
4450K - 1290 lumen color led

En met 50 cm diep (Rio180), teveel Kelvin, maar hoog op Lumen? Dus eigenlijk teveel licht?
6500K - 2645 lumen nature led
4450K - 2300 lumen color led

Dit om dadelijk mijn snel-groeiers langzaamaan te kunnen vervangen voor andere planten, zodat ik wel de juiste planten koop.
 
Elk wit licht groeit planten en welk lumen je nodig hebt in je bak is een kwestie van 'trail and error'.
Een richtlijn voor 'Medium Plants' ligt tussen de 20 en 40 lumen per liter. En hoe dieper je bak hoe meer je richting de 40 lumen moet

Kelvin is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit; het is het aangeboden spectrum wat verantwoordelijk is of je mooie gezonde planten krijgt of niet.
En of je nu 3600K gebruikt, 4200K of 12.000K: het maakt voor de plant helemaal niets uit. Bij de juist aangeboden omstandigheden groeien ze toch wel (als de voeding en CO2 goed zijn)
Kelvin is alleen verantwoordelijk of je de kleurtint aangenaam vind om naar te kijken of hoe kleurrijk je planten en vissen er uit komen te zien.

lumenliterwater.jpg
 
tropica is ook niet eenduidig
 

Bijlagen

  • Table-lumen-per-liter-water_299x270.png
    Table-lumen-per-liter-water_299x270.png
    18.3 KB · Weergaven: 89
Elk wit licht groeit planten en welk lumen je nodig hebt in je bak is een kwestie van 'trail and error'.
Een richtlijn voor 'Medium Plants' ligt tussen de 20 en 40 lumen per liter. En hoe dieper je bak hoe meer je richting de 40 lumen moet

Kelvin is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit; het is het aangeboden spectrum wat verantwoordelijk is of je mooie gezonde planten krijgt of niet.
En of je nu 3600K gebruikt, 4200K of 12.000K: het maakt voor de plant helemaal niets uit. Bij de juist aangeboden omstandigheden groeien ze toch wel (als de voeding en CO2 goed zijn)
Kelvin is alleen verantwoordelijk of je de kleurtint aangenaam vind om naar te kijken of hoe kleurrijk je planten en vissen er uit komen te zien.

Bekijk bijlage 336520
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp is het Lumen het belangrijkst en moet ik deze per liter uitrekenen (die snap ik dan weer wel:))
En zou ik in de Lido 14,5 Lumen per Liter hebben, dus weinig licht, zeker qua diepte.
En in de Rio 27,47 Lumen per liter en dat is dan nog weinig tot gemiddeld.
Toch?
 
tropica is ook niet eenduidig
Nou ja, dat bedoel ik dus ook.... de verschillen :unsure: en nu zal het niet op een 5 of 10 verschil aankomen, maar eenduidig zijn ze idd niet. Maar je wilt wel de juiste planten hebben bij jouw licht.
 
Het maakt wel degelijk uit hoeveel licht en welke kleur licht je boven je bak hangt.
Bij te veel licht zal de alg exploderen, en wat betreft de kleur heb ik begrepen dat voor planten het beste is rond de 4000 kelvin.
Zelf heb ik behoorlijk lang geëxperimenteerd met kleur en hoeveelheid.
bij mij hangt er nu led boven van 400O kelvin met 1800 lumen p/m
 
De formule lumen per liter is geen optimale manier. Maar het is eigenlijk de enige manier die we kunnen gebruiken.
En dat een belichtingsadvies niet eenduidig is; dat is logisch we hebben het namelijk over gemiddelden.
 
De formule lumen per liter is geen optimale manier. Maar het is eigenlijk de enige manier die we kunnen gebruiken.
En dat een belichtingsadvies niet eenduidig is; dat is logisch we hebben het namelijk over gemiddelden.
dat ben ik met je eens maar het is toch vreemd dat tropica al 2 tabellen heeft
 
waarom is dat vreemd. Bij een gemiddelde heb je toch een boven- en een ondergrens?
 
Ik ben er wel van overtuigd dat te veel licht algen kan geven, maar aangezien ik CO2 heb welke ik kan verhogen, met dat ik de juiste plantenvoeding gebruik, denk ik dat ik dit wel kan opvangen... De keus aan planten in minimaal licht is minimaal.
Maar Juwel zit dus hoog aan Kelvin, maar laag aan Lumen...
Ik dacht eerst dat ik teveel licht had omdat het Juwel lampen/leds zijn, maar nu denk ik weer dat ik te weinig licht heb... Par, lux, Lumen, Kelvin, watt, ik raak in de war.
 
het is vreemd omdat ze dus blijkbaar 2 onder en bovengrenzen hebben
 
Op het moment dat je te weinig licht heb kan je dat zien aan je planten.
Vooral de cryptocoryne-wendtii is hier een goede graadmeter voor.
Bij te weinig licht gaan zijn bladeren omhoog staan.
 
Op het moment dat je te weinig licht heb kan je dat zien aan je planten.
Vooral de cryptocoryne-wendtii is hier een goede graadmeter voor.
Bij te weinig licht gaan zijn bladeren omhoog staan.
De snelgroeiers groeien als een malle, niet compact maar lange volle stengels, Limnophila Heterophylla, Hygrophila Polysperma, maar ik vind dat een zooitje worden, want ze lopen ontzettend uit aan alle kanten en nemen de bak over en dat is niet wat ik wil.... vandaar.
Ik wil mijn snelgroeiers dus één voor één vervangen voor andere planten. Nu dacht ik al dat ik te weinig licht had, iig in de Lido, dus heb ik er naast de snelgroeiers anubias en javavaren in gezet, maar ik zou graag wat grotere planten willen hebben ivm met de hoogte. En als ik daar op zoek, dan hebben die vaak meer licht nodig, dus vandaar ik mij afvroeg hoe het nu precies ervoor staat met mijn licht.
 
De lichtintensiteit wordt aangegeven in Lumen. Wat inderdaad niet beslist de beste manier is maar het is nu eenmaal een algemeen aanvaarde manier om een lichtsterkte te duiden. Kelvinwaarde is iets heel anders. Eigenlijk bestaat er een Kelvin temperatuurschaal waar de Kelvin waarde die wij gebruiken een afgeleide van is. Dan heet het de Kelvin kleurtemperatuur. Vroeger op de middelbare school liet de natuurkunde docent een lichtstraal door een prisma schijnen. Je kon dan een kleurenspreiding zien. Zie het plaatje hieronder. Hetzelfde effect zie je wanneer je kijkt naar een regenboog. Het zonlicht wordt gebroken door een regendruppelnevel. Het "witte" licht is namelijk niets anders dan een mix van allerlei kleuren. In het witte lichtspectrum kan je die kleuren mix wijzigen. Je kan er iets meer blauw instoppen en bijvoorbeeld wat minder rood. Je krijgt dan een meer koelwitte kleur. Doe het andersom, dus meer rood en weer wat minder blauw wordt je witte licht wat warmer. Uiteraard geldt dit voor alle kleuren die samen het witte licht vormen. Nu zien planten het licht niet zoals wij dit zien. Waar wij in onze energie voorzien door te eten is voor planten is licht een energievorm om koolstofdioxide om te zetten in glucose en zuurstof. Planten gebruiken nu juist het rode en blauwe licht als het belangrijkste in het lichtspectrum voor hun fotosynthese. Van die kleuren is het rode licht dan weer iets belangrijker dan het blauwe licht. In het tweede plaatje kan je dat in een grafiekje zitten. Daarnaast zie je een derde plaatje waarje Kelvinwaardes ziet. Het valt dan op dat het daglicht spectrum zo rond de 5000 Kelvin zit. Iets wat dan ook bruikbaar is boven onze bakken.

naamloos.png
McCree-NL.jpg
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Het Kelvin verhaal snap .... Lumen per liter uitrekenen snap ik...
Maar nu lees ik elders op het forum, dat je moet uitrekenen hoeveel Lumen je per Watt hebt. En dan berekenen hoeveel Lumen je per liter nodig hebt.
En nu raak ik dus in de war.

Dus als een ledbalk 24 watt heeft, met 112 Lumen per watt, dan geeft dat in totaal 24x112 = 2688 Lumen Klopt dat?
En als ik dan op 5000 Lumen wil uitkomen (25 Lumen x 200 Liter) dan heb ik dus aan twee van deze lampen genoeg?
Of als ik mijn huidige multilux behoud met 2900 Lumen, dan hoef ik maar één lamp erbij te hangen?
En een ledbalk van 7 watt met 150 Lumen per watt maakt maar totaal 1050 Lumen?
En dan zou ik dus voor 5000 Lumen 4 balken nodig hebben?
 
Laatst bewerkt:
Het Kelvin verhaal snap .... Lumen per liter uitrekenen snap ik...
Maar nu lees ik elders op het forum, dat je moet uitrekenen hoeveel Lumen je per Watt hebt. En dan berekenen hoeveel Lumen je per liter nodig hebt.
En nu raak ik dus in de war.

Dus als een ledbalk 24 watt heeft, met 112 Lumen per watt, dan geeft dat in totaal 24x112 = 2688 Klopt dat?
En als ik dan op 5000 Lumen wil uitkomen (25 Lumen x 200 Liter) dan heb ik dus aan twee van deze lampen genoeg?
En een ledbalk van 7 watt met 150 Lumen per watt maakt maar totaal 1050 Lumen?
En dan zou ik dus voor 5000 Lumen 4 balken nodig hebben?
Je bent een slimmerik! De eerste 3 zinnen zijn juist. De laatste zin niet.... 4x 1050 is 4200 lumen. :):):)
 
En ook niet geheel onbelangrijk : Hoe hoog hang je de verlichting boven het wateroppervlak, en "bundel" je het licht wel naar waar je het wil hebben. Zeker voor diepe balken is het zinvol om daarnaar te kijken.
En hoe vaak gebeurt het niet dat het licht net onder het oppervlak teveel is (alg) en te weinig op de bodem (bodembedekkers).
 
Je bent een slimmerik! De eerste 3 zinnen zijn juist. De laatste zin niet.... 4x 1050 is 4200 lumen. :):):)
Nou toch niet helemaal slim, je hebt helemaal gelijk. Maar dan begin ik het te begrijpen :ROFLMAO:
Maar als ik mijn huidige multilux behoud met 2900 Lumen, dan hoef ik maar één lamp erbij te hangen?

En zoals @Format_z zegt, de diepte van de bak, 65cm diep, zou ik dan genoeg hebben aan 5000 Lumen, dus 25 Lumen per liter..... ?
 
Nou toch niet helemaal slim, je hebt helemaal gelijk. Maar dan begin ik het te begrijpen :ROFLMAO:
Maar als ik mijn huidige multilux behoud met 2900 Lumen, dan hoef ik maar één lamp erbij te hangen?

En zoals @Format_z zegt, de diepte van de bak, 65cm diep, zou ik dan genoeg hebben aan 5000 Lumen, dus 25 Lumen per liter..... ?
25 lumen in een 65 cm. hoge bak is m.i. geschikt voor planten met een matige belichting. Voor een een gemiddelde lichtvraag zou je al op 35+ moeten zitten en voor planten die veel licht vragen zou ik voor een bak met een dergelijke hoogte al op 45+ lumen zitten. In mijn bak, slechts 40 cm hoog had ik al 49 lumen per liter.
 
Beste Benvo,

Leuk om altijd te lezen hoe jij hier toelichting aan geeft op dit soort vragen, maar zou je i.v.v. niet teveel over prisma en regenbogen willen spreken! Nog even en je brengt mensen op ideeën :)

Ik moet de aankomende tijd hier ook wat mee doen en heb gelukkig nog speciale boeken liggen voor dit onderwerp en een creatieveling die een meter heeft "gehackt" om PAR te kunnen meten. Ergens zou het wel mooi zijn om eens een goed artikel uit te schrijven over het hoe of wat en dan speciaal gericht op aquaria van low tot high tech om een beter beeld te krijgen. Lichttechniek blijft een ondergeschoven kindje en ben het er ook stellig mee eens dat alles staat of valt in den beginne als het gaat om verlichting en planten keuze.
 
25 lumen in een 65 cm. hoge bak is m.i. geschikt voor planten met een matige belichting. Voor een een gemiddelde lichtvraag zou je al op 35+ moeten zitten en voor planten die veel licht vragen zou ik voor een bak met een dergelijke hoogte al op 45+ lumen zitten. In mijn bak, slechts 40 cm hoog had ik al 49 lumen per liter.
Ook duidelijk , daar kan ik weer mee verder... Dank je wel!(y)
 
leuk en leerzaam al die uitzettingen over par lumen en weet ik wat nog niet meer:juggle:
Maar houd aub ook het vis comfort in de peiling een hoop vissen zitten niet te wachten op een hoogte zon boven de bak.
 
Je kunt ook een dimbare led balk met iets meer vermogen kopen en die wat terug dimmen. Als je dan te veel of te weinig licht hebt kun je wat spelen met vermogen en belichtingsduur..
 
En ook niet geheel onbelangrijk : Hoe hoog hang je de verlichting boven het wateroppervlak, en "bundel" je het licht wel naar waar je het wil hebben. Zeker voor diepe balken is het zinvol om daarnaar te kijken.
En hoe vaak gebeurt het niet dat het licht net onder het oppervlak teveel is (alg) en te weinig op de bodem (bodembedekkers).
Klopt helemaal. In een natuurlijke situatie staan de bodembedekkers vaak net onder water, of soms zelfs net boven de waterspiegel.
In onze aquaria staan deze planten het verst verwijderd van de lichtbron. Je hebt dus veel licht nodig om lichtminnende bodembedekkers voldoende licht te bieden. Vooral in diepere aquaria kan dat een behoorlijke uitdaging zijn.
 
Welke plantensoorten zou je willen houden want onder je huidige verlichting 25l/watt is er reeds veel mogelijk ?
 
leuk en leerzaam al die uitzettingen over par lumen en weet ik wat nog niet meer:juggle:
Maar houd aub ook het vis comfort in de peiling een hoop vissen zitten niet te wachten op een hoogte zon boven de bak.
Wanneer je een plantenbak hebt, zie daarvoor mijn fotoboek, is dat geen probleem. In de (sub-)tropen zien de vissen aanzienlijk meer licht overdag. Maar in je plantenbak zijn er, net als in de natuur, voldoende schuilmogelijkheden! Tenminste bij een juiste beplanting. Zo zag ik mijn kardinalen overdag tussen de planten terwijl ze in "dim" periodes voor in mijn bak zwommen. Schuilen kan trouwens ook een vorm van bescherming zijn, het je veilig voelen. Beplanting moet daarom ook aangepast zijn aan je keuze voor de dieren in je bak. Een sprietje in je bak met vissen die graag tussen planten zwemmen is geen goed idee.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook een dimbare led balk met iets meer vermogen kopen en die wat terug dimmen. Als je dan te veel of te weinig licht hebt kun je wat spelen met vermogen en belichtingsduur..
Klopt. Ik ben ook aan het uitzoeken wat voor mij het handigst is. Of ik hang er led verlichting dimbaar bij, dat de multilux standaard aanstaat en met de dimbare meer of minder licht maak....., of ik vervang alles voor een dimbare led, wat ik persoonlijk ook mooi vind met een controller erbij.
Maar er is zoveel keus, zoveel verschillende wattages, lumen, dat ik dus eerst moet uitzoeken hoe en wat ik nodig heb, dat ik begrijp wat ik ga aanschaffen en dan de beste optie kiezen voor mij.
 
Klopt helemaal. In een natuurlijke situatie staan de bodembedekkers vaak net onder water, of soms zelfs net boven de waterspiegel.
In onze aquaria staan deze planten het verst verwijderd van de lichtbron. Je hebt dus veel licht nodig om lichtminnende bodembedekkers voldoende licht te bieden. Vooral in diepere aquaria kan dat een behoorlijke uitdaging zijn.
Nou ben ik niet zo van de bodembedekkers, dus dat scheelt weer in mijn situatie. Ben het met je eens dat het een uitdaging is om deze in een diepere bak goed te laten groeien.
 
Klopt. Ik ben ook aan het uitzoeken wat voor mij het handigst is. Of ik hang er led verlichting dimbaar bij, dat de multilux standaard aanstaat en met de dimbare meer of minder licht maak....., of ik vervang alles voor een dimbare led, wat ik persoonlijk ook mooi vind met een controller erbij.
Maar er is zoveel keus, zoveel verschillende wattages, lumen, dat ik dus eerst moet uitzoeken hoe en wat ik nodig heb, dat ik begrijp wat ik ga aanschaffen en dan de beste optie kiezen voor mij.
Je doet het goed, eerst je goed informeren alvorens te kopen voorkomt teleurstellingen. (y)(y)(y)
 
Welke plantensoorten zou je willen houden want onder je huidige verlichting 25l/watt is er reeds veel mogelijk ?
Ik zit nu op 14,5 Lumen per liter, dus echt gematigd licht en ik heb ook planten erin staan die weinig licht nodig hebben, zoals bijv. Anubias en javavaren.
Maar omdat het een hoge bak is zou ik het mooi vinden om er hogere planten in te hebben, zoals bijvoorbeeld de Hydrocleys nymphoides (waterlelie), maar die heeft normaal tot veel licht nodig.
Zo heb ik er momenteel ook de Vallisneria spiralis in staan, die doet het redelijk, maar heeft veel meer licht nodig, waardoor deze meer tot zijn recht komt.
Dan zou ik er ook graag een mooie rode plant in willen hebben, maar die hebben ook veel licht nodig.
De snelgroeiers doen het er prima in, maar dat vind ik een zooitje worden, dus wil ik beetje bij beetje gaan vervangen.
 
Wanneer je een plantenbak hebt, zie daarvoor mijn fotoboek, is dat geen probleem. In de (sub-)tropen zien de vissen aanzienlijk meer licht overdag. Maar in je plantenbak zijn er, net als in de natuur, voldoende schuilmogelijkheden! Tenminste bij een juiste beplanting. Zo zag ik mijn kardinalen overdag tussen de planten terwijl ze in "dim" periodes voor in mijn bak zwommen. Schuilen kan trouwens ook een vorm van bescherming zijn, het je veilig voelen. Beplanting moet daarom ook aangepast zijn aan je keuze voor de dieren in je bak. Een sprietje in je bak met vissen die graag tussen planten zwemmen is geen goed idee.
Ik denk dat als je alleen een vol belichte bak hebt, met weinig planten, dat dit inderdaad niet erg gewaardeerd word door de vissen. En hoe meer planten, hoe meer bescherming.
 
Ik zit nu op 14,5 Lumen per liter, dus echt gematigd licht en ik heb ook planten erin staan die weinig licht nodig hebben, zoals bijv. Anubias en javavaren.
Maar omdat het een hoge bak is zou ik het mooi vinden om er hogere planten in te hebben, zoals bijvoorbeeld de Hydrocleys nymphoides (waterlelie), maar die heeft normaal tot veel licht nodig.
Zo heb ik er momenteel ook de Vallisneria spiralis in staan, die doet het redelijk, maar heeft veel meer licht nodig, waardoor deze meer tot zijn recht komt.
Dan zou ik er ook graag een mooie rode plant in willen hebben, maar die hebben ook veel licht nodig.
De snelgroeiers doen het er prima in, maar dat vind ik een zooitje worden, dus wil ik beetje bij beetje gaan vervangen.
De planten die je benoemd kunnen wel groeien in low light aquarium.
 
Wanneer je een plantenbak hebt, zie daarvoor mijn fotoboek, is dat geen probleem. In de (sub-)tropen zien de vissen aanzienlijk meer licht overdag. Maar in je plantenbak zijn er, net als in de natuur, voldoende schuilmogelijkheden! Tenminste bij een juiste beplanting. Zo zag ik mijn kardinalen overdag tussen de planten terwijl ze in "dim" periodes voor in mijn bak zwommen. Schuilen kan trouwens ook een vorm van bescherming zijn, het je veilig voelen. Beplanting moet daarom ook aangepast zijn aan je keuze voor de dieren in je bak. Een sprietje in je bak met vissen die graag tussen planten zwemmen is geen goed idee.
Begrijp ik hier ne uit dat je het normaal vind dat je vissen bestand het maar voor lief moet nemen om tussen de planten te moeten schuilen om dat de bak houder zo nodig een bak met licht boven zijn bak wil.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling je geeft zelf al aan dat je kardinalen het ook niet prettig vinden.
Met mijn eerste bericht geef ik alleen maar aan houd niet alleen rekening met je planten maar ook met je vissen bestand.
Daarnaast lijkt het wel dat zoveel mogelijk licht benodigd is een mooi bak met planten terwijl dit vaak niet nodig is (de licht behoefte wordt vaak door lichtverkopers overdreven)
 
Begrijp ik hier ne uit dat je het normaal vind dat je vissen bestand het maar voor lief moet nemen om tussen de planten te moeten schuilen om dat de bak houder zo nodig een bak met licht boven zijn bak wil.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling je geeft zelf al aan dat je kardinalen het ook niet prettig vinden.
Met mijn eerste bericht geef ik alleen maar aan houd niet alleen rekening met je planten maar ook met je vissen bestand.
Daarnaast lijkt het wel dat zoveel mogelijk licht benodigd is een mooi bak met planten terwijl dit vaak niet nodig is (de licht behoefte wordt vaak door lichtverkopers overdreven)
Je vergat de meest belangrijke zin in mijn reactie; "Beplanting moet daarom ook aangepast zijn aan je keuze voor de dieren in je bak."
 
De planten die je benoemd kunnen wel groeien in low light aquarium.
Niet om de discussie aan te gaan, maar als je zoekt op rode planten en bijvoorbeeld de waterlelie, dan zegt de ene site normaal licht, de andere site zegt weer veel licht. Als ik kijk naar mijn Vallisneria spiralis, die doet het best redelijk in het gematigde licht, maar daarvan zeggen sites weer dat ie veel licht nodig heeft, dus ik denk dat ie daarom niet zo hard doorgroeit, hij vermeerderd als een malle, maar hij gaat minder hard de hoogte in als ik zou verwachten...

Ik merk nu, als ik mijn Lido vergelijk met mijn Rio, die beide dezelfde verlichting hebben , maar door de hoogte en inhoud verschillen in Lumen per Liter, dat de hoogte van de Lido en het minder aan Lumen de planten minder goed groeien dan de planten in mijn RIo, waar ze veel beter groeien (staan overigens omme nabij dezelfde planten in...

En ja, ik zie hier op het forum ook Low Light bakken en dan denk ik "hoe krijgen ze het voor elkaar???"....
Waar ik heen wil is meer planten erbij in de bak en dat ik wel qua verhouding met het licht meer keuze heb en ze het daardoor blijven doen, niet dat de plantjes gaan verpieteren om er achter te komen dat ik echt te weinig licht heb, zoals ik dus nu de situatie heb en ik veel snelgroeiers erin heb om de leegte op te vangen.
 

Terug
Bovenaan