Wat is er nieuw

Teveel planten?

Ossie

New member
Lid geworden
25 april 2025
Leeftijd
54
Aquarium draait nu een maand of 2 en sinds een paar weken hebben we een CO2 geïnstalleerd. De planten groeien echt heel hard. Nu vraag ik me alleen af of we niet teveel planten hebben? We snoeien bijna elke week. Gooien dit weg omdat het aquarium al zo vol lijkt. Er zitten 15 kleine visjes in en een stuk of 8 garnaaltjes.
Wat vinden jullie?

Bijlagen

• IMG_20250425_094732156_HDR_AE.jpg
    IMG_20250425_094732156_HDR_AE.jpg
    3 MB · Weergaven: 40
Waarom zou je teveel planten hebben?
Voor de dieren maakt het niet uit hoeveel planten je hebt, zolang ze nog kunnen zwemmen.
Als jij het mooi vind zo, maakt het voor jou niet uit.
Als de planten voldoende voeding krijgen en elkaar niet in de weg zitten (met snoeien is dat te bereiken), maakt het niet uit.

Ik zie nog niet 80% van de inhoud plant zijn, dus daar kan nog wel een lading plant bij 🙂

Planten snoeisel kan je trouwens altijd bij de sectie aangeboden plaatsen. Wellicht dat je andere hobbyisten er nog blij mee kunt maken.

Verder een heel leuk bakje hoor 👍.

Planten snoeisel kan je trouwens altijd bij de sectie aangeboden plaatsen. Wellicht dat je andere hobbyisten er nog blij mee kunt maken.

Is het een idee om hier een verzameltopic voor te maken?
Ik vind het zonde om iedere keer alles maar weg te gooien en wil er best mensen mee helpen, maar geen zin om iedere week een nieuw topic aan te maken.

Ik vind het zonde om iedere keer alles maar weg te gooien en wil er best mensen mee helpen, maar geen zin om iedere week een nieuw topic aan te maken.
Ik gooi het even in overleg binnen beheer.

Mooi bakje. Ik denk dat er veel je "probleem" zouden willen hebben. Geniet ervan.

Ik heb ook al weleens zoiets voorgesteld. Je kunt in je handtekening zetten van welke planten je regelmatig stekjes hebt en dat men je bij interesse een pbtje kan sturen.

Ik denk dat dit ook problemen kan geven want het is dan de bedoeling dat iedereen daar in dat topic planten kan aanbieden denk ik. Dat is leuk maar iedereen zal dan steeds zijn post moeten aanpassen als er nieuwe planten zijn of moeten wijzigen als er planten zijn verkocht. Als alles is verkocht moet dan de post worden verwijderd want anders weten andere leden niet of er nog iets te koop is of niet.
En juist dat laatste zal denk ik voor problemen zorgen omdat veel mensen graag hun aanbod posten maar na verkoop niet melden dat het is verkocht en dan heb je veel vervuiling in zo n topic. Dat is dan ook de reden dat wij de sectie gevraagd en aangeboden regelmatig opschonen.
Zoals Ed al aangeeft bespreken we het in beheer maar wat ik nu schets is denk ik een probleem waar we dan tegenaan gaan lopen. Daarbij weet ik ook nog niet of het technisch haalbaar zou zijn omdat leden maar een beperkte tijd hebben om een post aan te passen.

Beste oplossing lijkt me, dat iemand die regelmatig bepaalds stekjes heeft, dat in zijn/ haar handtekening zet. Dan kun je zelf aanpassen als er een bepaalde plant niet meer is, en bij interesse stuur je een pbtje.

Beste oplossing lijkt me, dat iemand die regelmatig bepaalds stekjes heeft, dat in zijn/ haar handtekening zet. Dan kun je zelf aanpassen als er een bepaalde plant niet meer is, en bij interesse stuur je een pbtje.
Dat is inderdaad een optie en diegene zal dat zelf moet bijhouden. Lijkt mij ook de beste optie.

Mijn idee was dat mensen die snoeiafval zoeken dat in zon topic aan kunnen geven, samen met de regio waar ze vandaan komen en dat vervolgens de leden uit die regio die snoeiafval hebben dat aan kunnen bieden.

Of een lid die snoeiafval heeft maakt een lijstje wat er beschikbaar is en post dat icm met de regio waar het op te halen valt.

Ik neem aan dat niemand snoeiafval langer dan een week bewaard en ga er daardoor vanuit dat er geen posts aangepast hoeven worden om lijsten te updaten.

Gewoon kort maar krachtig houden, beetje zoals het nu in te koop/gevraagd gaat, maar dan met ruimte om te communiceren in het topic zelf

Ja maar zoals ik al aangaf post men iets wat men over heeft maar past dat nooit aan en haalt het niet weg als het weg is en dan denken anderen dat het er wellicht nog is en krijg je topic vervuiling.
Opzich is een topic aanmaken in aangeboden heel snel klaar en ik denk in 1 minuut en dan kan men daar het snoeisel posten als men wil. Of in de handtekening zoals Lysia al aangaf.
Opzich was het idee niet slecht maar loop je in de praktijk tegen problemen aan en dat is de reden waarom we de sectie aangeboden zo hebben gedaan.

Ik denk dat als er in de beginpost aangegeven word dat het niet handig is om te reageren op posts ouder dan een week je al ver komt.

Ik heb zelf in ieder geval iedere week net wat ander snoeiafval, dus ik zou iedere week gewoon een nieuw lijstje posten.

Ja ik weet uit ervaring dat leden beginposten amper lezen (ik doe dat zelf ook niet snel moet ik bekennen). Dat is te merken in bepaalde topics van beheer waar soms wel belangrijke info in de startpost staat.
Maar goed we hebben overleg gehad en ook met de eigenaar en zijn toch van mening dat we het beter zo kunnen laten als dat het nu is. Je hebt altijd de mogelijkheid om het via je handtekening te doen en dat is zelf te wijzigen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan