Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

De Glossostigma begint ook weer langzaam op te komen ! Dus: Geen zorgen meer, Franketrank !

😉

C39E05FB-0189-4E03-ACE7-B72FF59BBC3C_zpsorhcn7co.jpg

Mondeo zei:
Mooi groen,is niet lelijk :thumbs:
In de nieuwe bak wil ik ook wat rode Rotalasoorten (rotundifola ? macandra ?) proberen. Maar inderdaad: groen is mooi, en is in allerlei tinten te krijgen !

Crash Cowboy zei:
Idee: een 'snoeitopic' openen op AF, waarin iedereen met goed snoeiafval zijn/haar stekken kan aanbieden, op een bepaalde datum ! Ik zal er een topic over openen binnenkort.

dat gebeurd al in zekere mate bij aangeboden 😉

staat er goed bij!

D-day nadert. De grote bak is weer tijdelijk leeg, en schoon. Ik zit vast een beetje te prutsen met het hout: een paar ideetjes voor de hardscape. Ruimtes onder en achter het hout worden opgevuld met stenen en grind. Zeg het maar !

0155470C-D6E1-4D16-A1F4-875299DD6AA3_zpswyb18gxj.gif

Of:

91891113-3A6E-4B68-909F-7C872806097C_zpsi6b2qbxf.gif

Of alles aan ��n kant, met veel zwemruimte rechts:

C472F140-C276-4BB0-B171-053E12CE39E5_zpsw7hr5pbd.gif

foto 1 vind ik het mooist, al heeft foto 3 ook wel wat.. mits de lege ruimte wat invulling krijgt 😉

Ik ga voor foto 1! Of zet die twee eens met de zijden die nu naar de linker- en rechter zijuitgang staan, eens tegen elkaar aan en dan niet in t midden maar 30/70? Misschien is dat ook wel wat. Kan je alsnog aan 1 kant een strandje maken.

Ik wil toch even afwijken, foto 3 vind ik mooi, omdat je daar geen klassiek symmetrische bak mee krijgt.

3 alleen dan net iets anders geplaatst kleine stuk omhoog achter andere stuk. Oever idee zou ik ervan maken met zo'n stukken hout al begrijp ik dat je veel planten wil toevoegen?

Ik vind zelf dat foto 3 de bak net iets s[annender maakt, maar ik kan foto 1 ook niet afkeuren, is idd meer symmetrisch , ook mooi.

De tussenstand:

Scape 1: 7 stemmen
Scape 2: 2 stemmen
Scape 3: 7 stemmen

Ik zal van 1 en 3 nog wat detailfoto's gaan maken.

Je moet gewoon doen wat je zelf het mooiste vind.
Jij moet er tegenaan kijken 😀

franketrank zei:
Je moet gewoon doen wat je zelf het mooiste vind.
Jij moet er tegenaan kijken 😀
Haha natuurlijk ! Maar het kan me toch op idee�n brengen ? Zonder fora als AF en Internet zou mijn nieuwe bak er uit zien zoals ze er in de jaren '60 uit zagen. Daar heb ik nog een boek van liggen.

En wees maar niet bang: JULLIE moeten er in mijn fotoalbum ook tegen aan kijken !

🙂

Scape 1 is het meest klassiek, maar ik denk dat ik die zelf de mooiste vind. De tip om de twee 'helften' om te draaien, en een scape vanuit het midden te maken, lijkt me ook wel wat, maar wijkt af van het oorspronkelijke idee om zwemruimte in het 'midden' te maken.
De twee 'terrassen' in de hoeken zullen worden beplant met wat stengelplanten, en op en tussen het hout komen planten als javamos, javavaren en anubias. Het middengedeelte wordt onder tegen de takken/rotsen voor een deel beplant met bodembedekkers (naaldgras, glossostigma/hemianthus, anubias etc.). Verder komt in het middengedeelte dus een open 'strand' van wit/beige zand.

Ik zal de komende dagen blijven prutsen met het hout; het staat zo redelijk, maar het is nog niet echt een spannende scape, vind ik.

Voor het opvullen van de ruimtes tussen de takken lijkt me lavasteen te voldoen. Er zal niet veel van te zien zijn.

CEAFF470-AE5A-4D79-B1A7-80842CF53B91_zpsrlblvfu9.jpg

4ACAE920-3BC4-4413-A7EE-81A2A3808DEE_zpsrqrmw7j7.jpg

09DDB863-AE2C-4B68-A3D4-2BA92FF9CBE1_zpsdbqrtfce.jpg

97701B58-98CF-484E-83C5-5752FD3181E6_zpsqy9h1q9q.jpg

Is het trouwens een probleem om een stuk van de stronk van het hout in het grind te begraven ? Gaat dat niet rotten ?

Mijn verlanglijstje voor de planten:

Microsorum pteroptus
Bolbitis heudelotii
Anubias nana
Eleocharis acicularis/parvula
Pogostemon helferi
Javamos

Ludwigia repens
Hydrocotyle tripartita
Hemianthus c. of glossostigma
Cryptocoryne wendtii groen, bruin en rood
Hygrophilia pinnatifada
Vallisneria
Rotala nanjenshan

Handig tooltje op deze website om de verdeling volgens de 'gulden snede' in je bak te laten zien.

Hier de 'gulden snede' voor mijn scape:

guldensnede_zps0b0fc501.jpg

En hier de verdeling in 'derden':

thirds_zps2f5ee755.jpg

Kan allebei wel, volgens mij. Als vergelijk: de Rio 125 klopt het beste volgens de verdeling in 'derden':

rio2thirds_zpsf219d71f.jpg

Verlanglijstje vissen:

Kardinaaltetra's (ongeveer 60; ik heb er nu 20)
Kegelvlekbarbelen (ongeveer 25; ik heb er nu 10)
Japonica's (een stuk of 20; nu 4)
Otocinclus (10 � 15)
Misschien nog 10 Bijlzalmpjes.

Bij elkaar ongeveer 100 kleine visjes. Dat kan denk ik wel in 450 liter. Wat vinden jullie ?

Ik twijfel nog wel over de Kardinalen. Een andere school mooie tetra's zou ook nog kunnen.

Ik heb verschillende berekeningen gelezen over wat wel en niet in een bak zou kunnen. Bijv. 1cm vis per liter.
Dan zou elke vis gemiddeld 4,5cm moeten zijn.
Maar dan moet je wel weer rekening houden met actieve zwemmers etc.
Dus echt verstand heb ik er niet van, omdat ik niet weet hoe druk Kardinalen zijn.
Qua Kegelvlekjes, Japonica's en Oto's zou het kunnen.
Ik ben benieuwd!

Deesje zei:
Ik heb verschillende berekeningen gelezen over wat wel en niet in een bak zou kunnen. Bijv. 1cm vis per liter.
Dan zou elke vis gemiddeld 4,5cm moeten zijn.
Maar dan moet je wel weer rekening houden met actieve zwemmers etc.
Dus echt verstand heb ik er niet van, omdat ik niet weet hoe druk Kardinalen zijn.
Qua Kegelvlekjes, Japonica's en Oto's zou het kunnen.
Ik ben benieuwd!
Kardinalen zijn speelse visjes, en vallen niemand lastig. Ze scholen alleen niet zo mooi; ze zitten door de hele bak, behalve bij dreiging van gevaar. Ik zou ook een grotere groep Rasbora's kunnen nemen. die scholen (in mijn Rio) wel mooi. Het lijkt me mooi om in zo'n aquascape een echte grote school te zien zwemmen ! De Kegels zwemmen hoger in de bak dan de Kardinalen, dat wel.

Bij goede omstandigheden kan er overigens wel wat meer vis in een aquarium. Ik heb al jaren ongeveer 30 - 35 visjes in de Rio, zonder problemen. Zelden uitval gehad !

Crash Cowboy zei:
Verlanglijstje vissen:

Kardinaaltetra's (ongeveer 60; ik heb er nu 20)
Kegelvlekbarbelen (ongeveer 25; ik heb er nu 10)
Japonica's (een stuk of 20; nu 4)
Otocinclus (10 � 15)
Misschien nog 10 Bijlzalmpjes.

Bij elkaar ongeveer 100 kleine visjes. Dat kan denk ik wel in 450 liter. Wat vinden jullie ?

Ik twijfel nog wel over de Kardinalen. Een andere school mooie tetra's zou ook nog kunnen.

dat bestand moet kunnen lijkt mij, ik neem aan dat je er gewoon een serieuze filter onder hebt met 3x inhoud capiciteit per uur..
heb je al wat voor de bodem of een blikvanger?

heb zelf kardinalen maar vind ze wat saai qua gedrag en scholen amper. mijn Hemigrammus Bleheri worden denk ik door de meesten als minder spectaculair gekleurd gezien, maar die scholen ontzettend mooi! echt een genot om naar te kijken als ze voor de ruiten langs zwemmen. in mijn ogen echt een aanrader!

geen verstand van dat plantje btw, sowieso niet echt van planten.. zijn maar iets van 10 planten die ik succesvol voor een langere tijd gehouden heb 😛 de rest was drama.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan