Wat is er nieuw

Thorichthys elliotti (maculapinnis)

Ik vraag me wel een beetje af of het misschien slimmer is om voor het tweede koppel een nieuw thuis te zoeken. Ze hebben wel erg vaak ruzie over de schutting....

👋 😊

Het overgebleven vrouwtje is terug naar de winkel Het is een heel stuk rustiger in de bak, Koppeltje 1 zit aan de ene kant van de bak, het andere koppeltje aan de andere kant van de bak, dus dat gaat behoorlijk goed zo.
Wat betreft broeden hebben ze allemaal een rustpauze.

Het overgebleven vrouwtje is terug naar de winkel Het is een heel stuk rustiger in de bak, Koppeltje 1 zit aan de ene kant van de bak, het andere koppeltje aan de andere kant van de bak, dus dat gaat behoorlijk goed zo.
Wat betreft broeden hebben ze allemaal een rustpauze.
Rust in de tent, fijn!

Fijn Lysia, wellicht kun je dan beide koppels aanhouden?

Ja, ze kunnen nu alle 4 blijven.
Met een klein voorbehoud, namelijk dat de Pseudocrenilabrussen uiteindelijk in de Juwel een thuis vinden en dat de juwel goed draait. Als dat niet zou lukken, terwijl de pseudo's er al zijn, moet ik ngo een keer goed nadenken.

Koppel #1 heeft weer eitjes gelegd. Deze keer wil ik de jonkies nadat ze een paar dagen in de kuil bewaakt zijn, afhevelen en in een zissbreeder bakje in de bak apart laten groeien. Eens kijken hoe dat werkt.
De vrouw van koppel # 2 snapt inmiddels redelijk wat de bedoeling is, maar ik heb de indruk dat meneer #2 nog niet goed snapt dat er ook een bijdrage van hem verlangd wordt. Niet de slimste in de bak zeker....

Het valt me wel op dat ze iedere keer een andere steen kiezen om op te leggen. En horizontaal of verticaal maakt niet uit.

Koppel #1 heeft weer eitjes gelegd. Deze keer wil ik de jonkies nadat ze een paar dagen in de kuil bewaakt zijn, afhevelen en in een zissbreeder bakje in de bak apart laten groeien. Eens kijken hoe dat werkt.
De vrouw van koppel # 2 snapt inmiddels redelijk wat de bedoeling is, maar ik heb de indruk dat meneer #2 nog niet goed snapt dat er ook een bijdrage van hem verlangd wordt. Niet de slimste in de bak zeker....

Het valt me wel op dat ze iedere keer een andere steen kiezen om op te leggen. En horizontaal of verticaal maakt niet uit.
Ik denk dat het van het vrouwtje uitgaat "Als je elke keer een andere steen wil, oké, maar dan moet die steen of mooier of groter zijn".

Nou de grootste hebben ze al gebruikt en nu zijn ze weer terug naar een kleinere steen....Misschien heeft het iets met betere bewaking te maken?

Ik heb de meercellige organismen (lrven is al een te groot woord) afgeheveld en overgegoten in een zissbreederbox. Die heb ik opgehangen bij de uitstroom van de spraybar. De larfjes zijn inmiddels met het blote oog zichtbaar: twee oogjes, een buik en een staart.
De eerste dagen was er door een hittetrilling (je weet wel zo'n waas boven de weg op een hete dag) duidelijk dat er niet alleen water en wat grind in het bakje aanwezig was. Op een gegeven moment kwamen de dapperste af en toe los van de grond, nadat ze zich afzetten met de staart.
Inmiddels zijn ze zo 'sterk' dat het ze lukt om één à anderhalve cm boven de bodem uit te zwemmen/ springen.

Vooralsnog doen ze het dus behoorlijk goed.

Ik heb bij de tweede foto een paar larfjes aangewezen, als iemand zich geroepen voelt om alle jonkies in beeld te tellen: ga je gang!

Bijlagen

• fry 24 9 24.jpg
    fry 24 9 24.jpg
    134.9 KB · Weergaven: 23
  • fry aangewezen.jpg
    fry aangewezen.jpg
    131.3 KB · Weergaven: 18
Dezelfde jonkies als van de vorige foto, inmiddels overgezet naar 8l garnalenbakje.
vrijzwemmend 2.jpg

Bijlagen

• vrijzwemmend 2.jpg
    vrijzwemmend 2.jpg
    538.1 KB · Weergaven: 18
Leuk, ze groeien flink!

Het zijn anders nog wel gigantische slakken die er naast rondkruipen....
Dat zoiets uit gaat groeien tot een vis van 15 cm met alles er op en er aan, is een wonderlijk idee..

Het volgende nestje heeft vandaag het nest verlaten. Pa & Ma 1 zijn steeds beter in het verzorgen van het grut.

Bijlagen

• jonkies 10 okt.jpg
    jonkies 10 okt.jpg
    283.7 KB · Weergaven: 11
  • pa 1 met kids 10 10.jpg
    pa 1 met kids 10 10.jpg
    776.7 KB · Weergaven: 12
Heckeli's heb ik ook bij mijn oriënterende zoektocht naar gekeken, maar die worden toch net weer een slagje groter dan de elliotti;s. Bovendien kwam ik op diverse plaatsen tegen dat ze wat gevoelige darmen hebben en gezien de rest van de vissen in de 2m zag ik dat niet zo zitten.

Ik kwam in mijn zoektocht ook deze tegen:
https://aquainfo.nl/artikel/andinoacara-coeruleopunctatus/
https://aquainfo.nl/artikel/tahuantinsuyoa-macantzatza/
Wie weet voor jou het bekijken waard?

Voor mijn Juwel ga ik naar een pseudocrenilabrussoort, maar daar heb ik verder dus nog geen ervaring mee. Voor zover ik weet, kunnen ze wel wat territorialer zijn dan de elliotti's.
Ben je de Tahuantinsuyoa macantzatza https://aquainfo.nl/artikel/tahuantinsuyoa-macantzatza/ al ooit in de handel tegen gekomen? Als ik er op Google of op Marktplaats kijk zie ik eigenlijk geen hits waar je ze kunt kopen.

Nee sorry. Maar ik wil wel eens bij mijn aquariumwinkel informeren of zij ze bestellen kunnen?

Ze groeien, de grootsten zijn inmiddels een mm of 6, en vandaag het filterpompje maar eens schoongemaakt.
Ze weten inmiddels ook dat als een mens verschijnt en de deksel opengaat er voer aankomt.

Leuk en ja de voermomenten hebben ze snel door hoor.

zoals beloofd wat fotootjes, al is het niet zo simpel om ze op de foto te krijgen.

Bijlagen

• 20 10 2.jpg
    20 10 2.jpg
    95.8 KB · Weergaven: 14
  • 20 okt.jpg
    20 okt.jpg
    7 KB · Weergaven: 15
Heel gaaf om te lezen. Misschien heb ik eroverheen gelezen maar heb je enkel deze 2 paren in de 2m bak zitten nu?

2 Koppels elliotti's, een flinke school Xyphophorus helleri, een stuk of 12 Corydoras paleatus (ja is nog de oude naam), 2 Farlowella's en een Panthodon buchholzeri.

Interessant, leuk bestand!

De Thorichthys maculipinnis is een centraal amerikaanse cichlide die van nature in water leeft met een pH waarde hoger dan ons kraanwater. Doe je iets aan waterbehandeling of zitten ze op kraanwater? En zo ja, weet je toevallig de parameters van je lokale drinkwater?

Ik ben mijzelf aan het orienteren op een nieuw bakkie waarin ik ook graag een CA bestand wil gaan houden, vandaar de vragen.

Ze zitten op gewoon kraanwater, zonder toevoegingen of aanpassingen. De pH is zo goed als neutraal (7,5), redelijk zacht water (KH ongeveer 5 als ik het goed zeg uit mijn hoofd). De temperatuur ligt in de zomer hoger (ongeveer 25C) en in de winter iets lager (23C). Ik heb geen verwarming aanstaan, maar de bek lift mee op de kamertemperatuur met wat extra verwarming van de verlichting. (Lage intensiteit, maar staat wel 12 uur aan).
Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.

Ja he, het is leuk om het te zien groeien

Maar heb je ruimte als ze groter worden?

Ik heb een aantal verschillende bakken, ze zitten nu in een garnalenbakje van 8l. als ze daar uit groeien heb ik een kweekbakje van een 50 l (schat ik). En als ze daaruit groeien, kunnen ze in de Juwel bij, totdat ze op een formaat zijn dat ik ze kan verkopen.
Ik ga ze niet allemaal houden iig, dan heb ik een huis vol elliotti's....

Tijd voor wat nieuwe fotootjes (heeft even geduurd, ze zijn verhuisd naar het kweekbakje, en daar kostte het de eerste tijd moeite om ze terug te vinden....)
Er begint inmiddels een elliottivorm- en tekening te ontstaan.
En ook een foto van de pas uitgekomen corydoras aeneus, naar schatting een stuk of 20 à 30.

Bijlagen

• 20241101_153416.jpg
    20241101_153416.jpg
    489 KB · Weergaven: 5
  • 20241101_153549.jpg
    20241101_153549.jpg
    127.4 KB · Weergaven: 5
  • 20241101_153416~3.jpg
    20241101_153416~3.jpg
    105.8 KB · Weergaven: 5
  • 20241101_154810.jpg
    20241101_154810.jpg