Wat is er nieuw

Thorichthys meeki (vuurkeelcichlide)

berserkr

Well-known member
Lid geworden
26 augustus 2012
Informatie van mijn aquarium:

190x50x54

24x Rasbora heteromorpha
19x corydoras albino
1x man 2x vrouw apistogramma pandurini
1x man 1x vrouw Laetacara dorsigera
4x cpo
8x appelslak

Nu wil ik er graag een wat grotere soort bij en zit te denken aan de Thorichthys meeki.
Is dat mogelijk met wat er nu in mijn aquarium zit?
Zo ja hoeveel kunnen er dan in?
De meningen op het net zijn hier nog al over verdeeld.
Sommige zeggen alleen per koppel en andere geven weer aan dat een groepje het beste is.
ik kan er namelijk kopen die zo'n 5 a 7 cm zijn en als ik het goed begrijp kun je dan nog niet goed het geslacht onderscheiden dus word een koppel een probleem.

Alle tips zijn welkom :thumbs:

Nee, de Meeki kan er helemaal niet bij! Qua waterwaardes niet en ook niet qua temperament! Denk eens aan bv een Mesonauta 😉 , past er beter bij 😀

meksjoef zei:
Nee, de Meeki kan er helemaal niet bij! Qua waterwaardes niet en ook niet qua temperament! Denk eens aan bv een Mesonauta 😉 , past er beter bij 😀

Met de PH op 6,5 en de temperatuur tussen de 24 a 25 moet dat toch kunnen?.

Als ik bijvoorbeeld hier kijk: link

Oke, stel die pH zou nog kunnen, dan kom je aan bij het niet te onderschatten element van gedrag, door Meksjoef met de term temperament omschreven.
Doorgaans zijn Midden-Amerikanen veel te fel voor Zuid-Amerikanen.

~ Ivo

meksjoef zei:
Denk eens aan bv een Mesonauta 😉 , past er beter bij 😀

Dit zijn overigens ook mooie vissen hoor.
Alleen weet ik niet waar ik die zou moeten vinden in de omgeving van Breda.
Ook de heros severum rotkeil lijkt mij een mooie vis.
Maar weet niet of die zouden kunnen en ook weer de verkrijgbaarheid.

Mascha&Ivo zei:
Oke, stel die pH zou nog kunnen, dan kom je aan bij het niet te onderschatten element van gedrag, door Meksjoef met de term temperament omschreven.
Doorgaans zijn Midden-Amerikanen veel te fel voor Zuid-Amerikanen.

~ Ivo

Ook dit is weer zo'n punt.
Op de ene site lees je dat het weer heel erg meevalt en dan lees je weer van niet.
Dus vandaar dat ik hier eens ging informeren.

berserkr zei:
Ook dit is weer zo'n punt.
Op de ene site lees je dat het weer heel erg meevalt en dan lees je weer van niet.
Dus vandaar dat ik hier eens ging informeren.
Dat is helemaal waar. Maar het is dan zaak na te gaan waar zo'n uitspraak vandaan komt om een eerste indruk te krijgen van wat je met die bron kan.

Kijk in naar seriouslyfish bijvoorbeeld, dan wordt de meeki helemaal niet als erg agressief weggezet. Echter kijk je vervolgens naar de compatability, dan geeft men aan hem te houden bij andere M-A cichliden en M-A levendbarenden. Wat ik daaruit afleid is dat hij binnen alle Midden-Amerikanen wel meevalt, maar gezelschapsmateriaal is het dus bepaald niet. Dat ook met in het achterhoofd de algemene kreet Midden-Amerikanen zijn doorgaans te fel voor Zuid-Amerikanen.

Nu moet ik toegeven dat ik geen ervaring met de Meeki heb, maar dat is ook vooral omdat ik er niet over peins Midden- en Zuid-Amerikanen te combineren.

Maargoed er komen vast nog meer reacties 🙂

~ Ivo

Waarom geen groepje Cleithracara maroni ?

Vanuit Breda heb je met het openbaar vervoer een behoorlijke actieradius. Zelfs Eindhoven hoort dan tot de mogelijkheden 😉 Je kan op het forum kijken welke zaken in de buurt en per o.v. te bereiken zijn. Even een belletje plegen en je weet wat ze hebben als ze al geen stocklijst hebben. Ook kun je hier eens op het forum vragen of iemand zo'n vis wil verkopen. Mits goed ingepakt kan je vis heel wat hebben en zit je niet perse vast aan de directe omgeving van Breda. En een beetje moeite doen voor een vis die je heeeeel graag wil hebben, geeft heel veel voldoening als je hem dan eindelijk in je bak hebt zwemmen.

meksjoef zei:
Vanuit Breda heb je met het openbaar vervoer een behoorlijke actieradius. Zelfs Eindhoven hoort dan tot de mogelijkheden 😉 Je kan op het forum kijken welke zaken in de buurt en per o.v. te bereiken zijn. Even een belletje plegen en je weet wat ze hebben als ze al geen stocklijst hebben. Ook kun je hier eens op het forum vragen of iemand zo'n vis wil verkopen. Mits goed ingepakt kan je vis heel wat hebben en zit je niet perse vast aan de directe omgeving van Breda. En een beetje moeite doen voor een vis die je heeeeel graag wil hebben, geeft heel veel voldoening als je hem dan eindelijk in je bak hebt zwemmen.

dat begrijp ik.
Ik wil er ook heus wel een stukje voor rijden als het moet.
Maar ik vind de Thorichthys meeki wel een mooie vis.

Maar je gaf de waterwaarde en temperatuur aan als reden dat het niet kan.
Dus ook niet met de PH op 6,5 en de temperatuur tussen de 24 a 25?

De Thorichthys meeki "angeles" is nog veel mooier! Nouja dat vind ik 😉

i0084.jpg

Botia zei:
De Thorichthys meeki "angeles" is nog veel mooier! Nouja dat vind ik 😉

Die heeft dezelfde waterwaarde nodig neem ik aan, en meksjoef geeft nu aan dat de waterwaarde waarschijnlijk niet kunnen.
Maar ik hoop nog op een antwoord.

Eventuele andere vissen die zouden kunnen hoor ik ook graag.

Met die waterwaardes zou je nog wel kunnen smokkelen omdat Meeki's best sterke vissen zijn. Beter is ze echter op Midder-waterwaardes te houden omdat ze dan pas hun mooiste gedrag en kleuren laten zien.
Maar qua TEMPERAMENT zou ik het echt niet willen riskeren. Zelfs een rustige Midden-Amerikaan is nog pittig bij Zuiders en meestal is het geen gelukkige mix 😉
Maar je geeft zelf al aan dat je Herossen ook mooi vindt 😀. Die zouden er wel bij kunnen. Herossen koppelen wel moeilijk dus je zult of moeten starten met een jong groepje en dan na het koppelen de rest verwijderen of je moet ergens aan een bewezen koppel komen.

Genoeg andere wat grotere Zuid-Amerikanen ja.
Biotodoma en Guianacara kun je misschien ook eens naar kijken. Als ken ik die niet genoeg om te zeggen dat ze erbij passen.

~ Ivo

meksjoef zei:
Maar je geeft zelf al aan dat je Herossen ook mooi vindt 😀. Die zouden er wel bij kunnen. Herossen koppelen wel moeilijk dus je zult of moeten starten met een jong groepje en dan na het koppelen de rest verwijderen of je moet ergens aan een bewezen koppel komen.

Toch maar eens verder gaan lezen over de Herossen.
En maar op je advies af gaan en de Thorichthys meeki laten schieten.

Nog andere geschikte soorten die je kunt adviseren?

Bedankt tot nu toe voor de adviezen?

Mascha&Ivo zei:
Genoeg andere wat grotere Zuid-Amerikanen ja.
Biotodoma en Guianacara kun je misschien ook eens naar kijken. Als ken ik die niet genoeg om te zeggen dat ze erbij passen.

~ Ivo

Ook jullie bedankt voor het mee denken.

Beiden zijn bodem geori�nteerd. Misschien is dat, plus al het andere wel erg veel allemaal op de bodem. De guianacara's zijn onder elkaar behoorlijk pittig. De biotodoma's schijnen rustiger te zijn maar daar spreek ik niet uit ervaring. Je zou een kleine groep van een van beide kunnen overwegen. Ze laten bij mij andere vissen met rust dus wat dat betreft zou het moeten kunnen 🙂

Nou het is een mooi koppel Heros Severum geworden.
Mooie vissen hoor.

Hoe is het nu een maandje verder met de Herossen? Bevalt het nog steeds? 🙂

Mascha&Ivo zei:
Hoe is het nu een maandje verder met de Herossen? Bevalt het nog steeds? 🙂

Ik had je berichtje over het hoofd gezien (ik blijf heel vaak niet ingelogd op het forum dus kijk ik vaak zonder in te loggen)

De vissen doen het prima, hebben al enkele keren eitjes gehad maar ze laten zichzelf de eitjes helaas ook weer goed smaken.
Maar wie weet komt dat nog een keer goed haha.
Maar echt hele mooie vissen hoor.

Heb je het Heros koppel nu gecombineerd met Kardinalen?
Indien ja, hoe loopt dit? Blijven ze van de Kardinalen af?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan