Wat is er nieuw

Thorigthys Ellioti

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sterrekind
  • Startdatum Startdatum
S

Sterrekind

Guest
Hoi

Ik heb al even gezocht en wat zaken gelezen maar ik kan geen helder antwoord vinden op de volgende vraag.

Ik heb zoals bekend een discus bestand, aangevuld met 6 corydora sterbai, 1 L201 en een koppeltje Microgeophagus Ramirezi.

Nu ben ik nog op zoek naar een koppeltje van een wat grotere vis die er bij zou kunnen. Ik was zeer gecharmeerd van de Biotodoma Cupido maar heb begrepen dat deze het best in een groep gehouden kunnen worden. Dat vind ik teveel van het goede en dus valt deze soort af.

Nu is mijn oog gevallen op bovengenoemde soort, de Thorigthys Elliotti, ik vind ze erg mooi, en wat ik begrepen heb is het een rustige en vredelievende soort ( let wel.. dit staat dus op verkoopsites, ik weet niet in hoeverre dit klopt).

Kan deze vis samen gehouden worden met mijn discusvissen of doe ik daar beide soorten te kort mee? kan deze soort bij mijn Ramirezi's of is dit ook niet aan te raden?

Mocht het af te raden zijn, zou ik dan eventueel nog een koppeltje ramirezi's er bij kunnen aanschaffen? Ook hier vind ik wisselende antwoorden op, de een heeft een hele kudde Ramirezi's in de bak zitten, de ander zegt 1 koppel en verder niets.

Graag advies!

De Thorichthys ellioti komt uit Mexico en daar zijn de waterwaardes anders dan in Zuid Amerika. Een Ph van rond de 8 en vrij hoge hardheid ten opzichte van het zure en zachte water uit Zuid Amerika. Hoewel de Thorichthys ellioti het niet zo nauw neemt met die waardes is het toch niet optimaal

En als je nu ook vertelt hoe groot je bak is kunnen we misschien ook iets zeggen over het houden van meerdere ramirezies.

Sterrekind zei:
Ik was zeer gecharmeerd van de Biotodoma Cupido maar heb begrepen dat deze het best in een groep gehouden kunnen worden. Dat vind ik teveel van het goede en dus valt deze soort af.

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Je kan daar heel goed een koppel van houden, je zal alleen moeten starten met een groter aantal omdat daaruit koppelvorming kan plaats vinden

Sterrekind zei:
Mocht het af te raden zijn, zou ik dan eventueel nog een koppeltje ramirezi's er bij kunnen aanschaffen? Ook hier vind ik wisselende antwoorden op, de een heeft een hele kudde Ramirezi's in de bak zitten, de ander zegt 1 koppel en verder niets.

Graag advies!
Geen ervaring met de ellitoti, maar: ramirezi's kun je prima als koppel, 2 koppels of gewoon als groep houden. Wel heb je kans dat er in een groep aparte koppels gevormd worden. Ik heb een groep gehad die geen koppels vormde, en later een groep die bestond uit 3 mannen en 5 vrouwen, waarvan 3 koppels. De eerste waren F1, de tweede kweekvormen.

Vind je als groter koppel de Cleithracara maronii niets? Niet heel veel kleur, maar dat heeft ook wel weer wat vind ik.

De ellioti is een midder, de rest van je bestand komt uit Zuid Amerika.
De vissen uit Midden Amerika verlangen naar hard water, Zuid Amerikaanse vissen verlangen naar zacht water.
Lijkt me dus geen goed idee.

Ik heb een MP eheim Incpiria 400 in bestelling staan, afmeting 130x55x65cm, inhoud 400 liter. Mijn discusvissen ( nakweek) zitten op gewoon onbehandeld leidingwater.

Dat cupido's als koppel konden is mij afgeraden in de lfs waar ik was, maar die zal dan een groep hebben willen verkopen. Als ik bij een goede kweker ( als ik die vinden kan) een bewezen koppel zou kunnen aanschaffen, dan kan dit dus qua bestand wel?

Ik ben niet bekend met de Cleithacara Maronii, zal deze eens opzoeken

Rene B zei:
Sterrekind zei:

Graag advies!
Geen ervaring met de ellitoti, maar: ramirezi's kun je prima als koppel, 2 koppels of gewoon als groep houden. Wel heb je kans dat er in een groep aparte koppels gevormd worden. Ik heb een groep gehad die geen koppels vormde, en later een groep die bestond uit 3 mannen en 5 vrouwen, waarvan 3 koppels. De eerste waren F1, de tweede kweekvormen.

Vind je als groter koppel de Cleithracara maronii niets? Niet heel veel kleur, maar dat heeft ook wel weer wat vind ik.

Dit vind ik wel goed nieuws, dat je dus meerdere ramirezi's in 1 bak kunt houden. Ik zou er graag een koppeltje electric blue of Golden bij willen, ik heb nu 2 wildkleur zitten.

Als ik je een goede raad mag geven : die kweekvormen zijn erg doorgefokt en daardoor erg kwetsbaar, beperk je tot de gewone

Je bedoelt de Ramirezi's? Dat wist ik niet, goede tip, dan houd ik daar rekening mee wanneer de keuze gaat vallen op de kleintjes. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Eliotti's, ik weet alleen nog niet of die qua karakter samen kunnen

Goed lezen Sterrekind 🙂 Ellioti's kunnen NIET bij Zuid-Amerikanen, niet qua karakter en niet qua waterwaardes!!!!!!

meksjoef zei:
Goed lezen Sterrekind 🙂 Ellioti's kunnen NIET bij Zuid-Amerikanen, niet qua karakter en niet qua waterwaardes!!!!!!

Nog een keer terug gelezen maar ik zie alleen de waterwaarden die een probleem zouden zijn. Wat reden genoeg is om het niet te doen tenzij er kwekers zijn die ze op leiding water hebben zitten. Qua karakter weet ik niets, wat is het verschil in karakter waarom het niet zou kunnen?

Waar zie jij iets staan over karakter, ik zie het namelijk echt niet?

Zie het maar als een toevoeging van Meksjoefs zijde 😉

Over het algemeen geldt dacht ik dat Zuid-Amerikanen watjes zijn vergelijken bij Midden-Amerikanen.

~ Ivo

Al vallen Eliotti's voor midden amerikanen volgens mij wel mee. Als je ze met hun neefje de meeki vergelijkt. Zijn de ellioti lieverdjes.Maar zou ze ok niet combineren met ramirezi en discusvissen.

Mascha&Ivo zei:
Zie het maar als een toevoeging van Meksjoefs zijde 😉

Over het algemeen geldt dacht ik dat Zuid-Amerikanen watjes zijn vergelijken bij Midden-Amerikanen.

~ Ivo

*fieuw* ik dacht al dat ik aan een brilletje moest.

Ik heb ook gelezen dat deze soort juist erg rustig is vergeleken met vuurkelen, en anderen. Dan denk ik dat ik toch nog voor een koppeltje ramirezi ga.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan