Tico 20 Goldfish


K

Karina

Guest
Mijn zoon zou graag een paar vissen willen hebben, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Allereerst kan ik een aquarium Tico 20 Goldfish van iemand overnemen. Er zit een pompje bij en licht. Is dit aquarium alleen geschikt voor goudvissen?
Ik heb vroeger zelf goudvissen in een kom gehad. Daar hoefde je weinig aan te doen, maar ik heb begrepen dat dat inmiddels dierenmishandeling is....
Alvast bedankt voor jullie tips!
 
Welkom op AF Karina!
Dit aquarium is absoluut niet geschikt voor goudvissen, die toch wel 50ltr (water dus met aftrek van bodem, achterwand, filter en andere) per vis nodig hebben.
Verder kan je er wel perfect garnalen in houden, en misschien enkele microvissen zoals de boraras soorten.
 
Zou even kijken of je wat groters kwijt kan.
Voor vissen is 60cm/60liter wel minimaal. Zeker voor beginners.

Kleiner kan wel, maar dan kan je er alleen een betta splendens man of dwerggarnalen (ook erg leuk) in houden.

Goudvissen horen in de vijver :petjeaf:
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik weet nu dus al wat ik niet moet doen. Jullie adviseren dus of 1 betta splendens mannelijk of dwerggarnalen of boraras soorten. Kunnen die ook bij elkaar? En bijv. die kleine kardinaal Tetra's? Of is dat weer een verhaal apart?
 
Kardinaaltjes worden indd niet zo groot maar het zijn toch wel redelijke zwemmers. Ik zou er zelf minimaal 80 CM (liever 100) voor aanraden. Zeker aan een beginner. Omdat meer liters het risico op problemen vermindert.

Dwerggarnalen met Boraras vindt ik in 20 Ltr een redelijke combi Dan zou ik er met ook op de ¨bio-load¨ geen Betta bijzetten. Ook omdat die geheid op jacht gaat naar een garnaaltjes lunch. Wat geen probleem hoeft te zijn bij een populatie snel voortplantende garnaaltjes. Maar wederom zou ik dat een starter niet aanraden. Er zijn diverse sierslakken op de markt die je er nog bij zou kunnen houden. Natuurlijk zijn er nog meer visjes ook maar dat zijn doorgaans geen ¨beginnersvisjes¨in mijn ogen.
 
Zoals al is te lezen zou ik geen garnalen en een betta samen gaan houden. Persoonlijk zou ik er een leuke garnalenbak van maken;)
 
Bedankt voor alle reacties. Vandaag eens geïnformeerd bij de tuinzaak waar ze ook aquaria verkopen. Daar adviseerden ze mij geen garnaaltjes of Boraras, want dan moet er een warmtepompje bij. Bovendien zie je de garnaaltjes bijna niet. Ze gaf aan dat guppy's heel makkelijk zijn en dat er dan 4 in het aquarium kunnen.
Wat vinden jullie?
 
Het aquaforum en aquazaken/afdelingen zijn het zelden met elkaar eens. En dit is geen uitzondering :petjeaf:

Makkelijke garnalen zoals vuurgarnalen en citroen garnalen hebben geen heater nodig mits de kamertemperatuur niet drastisch daalt in de winter.

En te klein dat je ze niet ziet.. wat overdreven. Ze kweken makkelijk voort en als je er met 10 begint zul je er na verloop van tijd veel en veel meer zien. Zijn hele leuke beestjes verder, goed actief en het is is wat anders dan een guppy (die tegenwoordig niet zo sterk meer zijn als vroeger)

Guppy's kweken ook makkelijk.. maar die raak je aan de straatstenen niet kwijt. Vuurgaralen passen er makkelijk 100stuks in 20 liter :D
 
Guppen zijn eigenlijk de muizen van het aquarium. Niet alleen omdat zij zich erg snel voortplanten, maar ook omdat ze hyperactief zijn. Ik zou ze niet in bakken kleiner dan 50x25 cm houden.

Garnalen zijn leuk mits je ze goed houdt, dus veel mos en veel verstopplekken. Het klinkt raar, maar hoe meer verstopplekken, hoe vaker je ze ziet.

Een betta is ook heel leuk. Heerlijk gedrag en prachtige kleuren.
 
Bedankt voor alle reacties. Vandaag eens geïnformeerd bij de tuinzaak waar ze ook aquaria verkopen. Daar adviseerden ze mij geen garnaaltjes of Boraras, want dan moet er een warmtepompje bij. Bovendien zie je de garnaaltjes bijna niet. Ze gaf aan dat guppy's heel makkelijk zijn en dat er dan 4 in het aquarium kunnen.
Wat vinden jullie?

Ongelofelijk deze reactie zeg. Daar moeten ze het maar bij tuinspullen houden denk ik dan:(
 
Inderdaad, vele tuincentra lullen maar wat en dat is erg jammer. Bij mij in de buurt zit een intratuin waar de hoofd van de afdeling vissen net zo gepassioneerd is als wij aquaforums en hij geeft altijd steengoed advies, helaas is dat niet zo. Youtube anders is even op mooie nano garnalen bakken en je zult zien hoe gaaf en onverstoorbaar de diertjes kunnen zijn. 4 Guppen in een nano is echt een no-go.
 
Inderdaad, vele tuincentra lullen maar wat en dat is erg jammer. Bij mij in de buurt zit een intratuin waar de hoofd van de afdeling vissen net zo gepassioneerd is als wij aquaforums en hij geeft altijd steengoed advies, helaas is dat niet zo. Youtube anders is even op mooie nano garnalen bakken en je zult zien hoe gaaf en onverstoorbaar de diertjes kunnen zijn. 4 Guppen in een nano is echt een no-go.
Ook bij mij is er een hobbyist als baas van de vissenafdeling. Helaas werkt ze niet elke dag.
 
Haha bij mij exact hetzelfde, ik weet alleen wanneer hij nu werkt omdat ik er zo vaak kom. Rij regelmatig even langs als ik van de sportschool kom. Altijd fijn even praten met iemand over hoe het nu gaat. Hij weet ook exact wat er gaande is in mijn aquarium. Top kerel!
 

Terug
Bovenaan