Tijdelijk geen Co2


MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Hallo allen,

Ik heb sinds vandaag geen Co2 meer in me bak omdat het magneetventiel defect is deze is opgestuurd en krijg een nieuwe. Morgen zou ik weer nieuwe plantenvoeding toevoegen maarja als er geen Co2 is bestaat natuurlijk de kans dat er een overschot ontstaat en dus algen.

Maar even niet toevoegen? Gaat waarschijnlijk om een paar dagen maar algen wegkrijgen is moeilijker dan krijgen 😅.

Kan natuurlijk ook met de hand gaan doseren deze paar dagen maar dat is misschien een beetje lastig om op de juiste waarde te krijgen iedere keer.

Het aquarium is nog in de opstart fase dus ik hoef niet bang te zijn dat de waterwaarde mega gaat schommelen. Er zitten immers nog geen vissen in.

Graag jullie meningen!
 
Verminder, wanneer het om een paar dagen gaat, tijdelijk even de verlichting zodat de CO2 vraag verlaagd word.
 
Overschot veroorzaakt geen algen.

Het tekort aan co2 wel
 
Ik zou blijven doseren en daar wat handigheid in proberen te krijgen. Hou het allemaal zo stabiel mogelijk🙂
 
Ik weet niet hoe het met jouw bak is, maar bij mij is mijn CO2 vraag dusdanig laag dat na het stoppen van CO2 toevoeging het nog enkele dagen duurt voordat mijn CO2 niveau ook daadwerkelijk daalt. Ik zou de tip van Benvo toepassen, verminderen van de vraag naar CO2.
 
Ik denk inderdaad om het allemaal zo stabiel mogelijk te houden dat ik met de hand ga doseren. Thanks voor de tips.

Heb net het defecte ventiel pas op de post gedaan maar krijg nu al een mailtje van de winkel dat de nieuwe morgen binnen komt 🤔 even afwachten dus 👌🏼
 
@Kikkervis ik heb een continu meter in mijn bak hangen dus die houd ik even in de gaten! Eigenlijk geen idee hoe lang het duurt voordat er een tekort ontstaat...
 
Het verbaasde mij enorm over hoe lang het duurde. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren.. Stroming, temperatuur, licht, hoeveelheid planten, oppervlakte stroming en ga zo maar door...
 
Even tijdelijk wat bio CO2 maken met gist?
 
Bij mij ontstaat een co2 tekort binnen enkele uren. En lokaal zelfs binnen minuten.

Maar met minder licht voeg je minder energie toe en kan het minder uit de hand lopen qua algen.
 
Ow wacht je ventiel is kapot.
Dan kan je toch gewoon tijdelijk je gas direct doseren?
Aantal bellen per minuut stukje lager zetten en dan continue aan overdag. In de avond fles dichtdraaien
 
Kleine update,

Denk dat ik welgeteld 3 uur (verlichting aan) zonder Co2 heb gedraait en de dropchecker was al blauw dus het Co2 gehalte gaat aardig onderuit binnen een paar uur in plaats van een paar dagen (weten we dat ook weer).

Dikke pluim voor https://www.zoo-enzo.nl/ gister avond het defecte ventiel opgestuurd en vandaag al de nieuwe binnen gekregen. Dit houd in dat ze een nieuwe hebben gestuurd zonder de oude ontvangen te hebben. Erg blij met de service die zij geleverd hebben!
 
Ik weet niet hoe het met jouw bak is, maar bij mij is mijn CO2 vraag dusdanig laag dat na het stoppen van CO2 toevoeging het nog enkele dagen duurt voordat mijn CO2 niveau ook daadwerkelijk daalt. Ik zou de tip van Benvo toepassen, verminderen van de vraag naar CO2.
Doseer je dan niet normaliter teveel co2 als het zo lang duurt eer je verschil bemerkt?

Kleine update,

Denk dat ik welgeteld 3 uur (verlichting aan) zonder Co2 heb gedraait en de dropchecker was al blauw dus het Co2 gehalte gaat aardig onderuit binnen een paar uur in plaats van een paar dagen (weten we dat ook weer).

Dikke pluim voor https://www.zoo-enzo.nl/ gister avond het defecte ventiel opgestuurd en vandaag al de nieuwe binnen gekregen. Dit houd in dat ze een nieuwe hebben gestuurd zonder de oude ontvangen te hebben. Erg blij met de service die zij geleverd hebben!
Hier heb ik dan eerder het idee dat je te snel co2 verliest aan de overvlakte, maar ik ken je bak verder niet.
Zoo&Zo heeft inderdaad goede service.
 
Gister avond 2 uur voor het licht uit ging de Co2 gestopt. Vanmorgen was de dropchecker nog groen. Nadat het licht ca 1 uur aanstond werd de dropchecker blauw.

Ik denk dat het qua oppervlakte wel mee valt de planten verbruikte gewoon Co2 (al zit er wel een vertraging in de dropchecker natuurlijk)

Maar gezien het feit dat hij vanmorgen nog groen was valt het allemaal wel mee denk ik.
 
Lijkt mij volkomen normaal. Tijdens de lichturen verbruikt je bak flinke hoeveelheden CO2 en heb je dus al snel een tekort te pakken. Dit hangt wel af van hoeveel planten je hebt uiteraard.
Buiten de lichturen gaat het niet zo hard want dan heb je alleen het CO2-verlies door de oppervlakte.
 
Gister avond 2 uur voor het licht uit ging de Co2 gestopt. Vanmorgen was de dropchecker nog groen. Nadat het licht ca 1 uur aanstond werd de dropchecker blauw.

Ik denk dat het qua oppervlakte wel mee valt de planten verbruikte gewoon Co2 (al zit er wel een vertraging in de dropchecker natuurlijk)

Maar gezien het feit dat hij vanmorgen nog groen was valt het allemaal wel mee denk ik.
‘S nacht kan je CO2 op peil blijven omdat dan je planten CO2 uitstoten.
Bij mij is ‘s morgens de ph ook altijd wat lager dan de avond er voor.
 

Terug
Bovenaan