Wat is er nieuw

Tijdelijk geen stroom

• Onderwerp starter Onderwerp starter Huipie
  • Startdatum Startdatum
H

Huipie

Guest
ik ontvang net een brief van mijn energieleverancier ivm werkzaamheden in onze straat. Ik zit op 6 mei van 8:00 tot 15:00 compleet zonder stroom 🙁 wat gaan de gevolgen zijn voor mijn nieuw opgestarte aquarium? (Draait nu 6 weken)

De temperatuur ben ik niet zo bang voor, zeker als het een warme dag is. Maar kan mijn filter zo lang zonder stromend water? Gaan de bacterieen dit overleven? En kunnen mijn vissen zolang zonder filter?

Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik kan nemen? Hebben jullie wellicht tips?

Een aggregaat huren is een optie, maar zou het nodig zijn?

Het gaat om je 35 liter bakje?
Heeft die een intern of extern filter?
Zitten er al visjes in, hoeveel?

Yep, extern filter. zitten 12 visjes totaal in.

Niemand tips??

Wij hebben meerdere keren lange stroomstoringen gehad (in ieder geval eenmaal langer dan 4 uur, dan krijg je namelijk een vergoeding van de netbeheerder als het om een storing gaat dus dat is makkelijk onthouden), maar nog niet van 7 uur.

Op de bakken hier (op eentje na) externe filters. Geen last gehad met compleet uitgestorven bacterieculturen. Geen wazig water (= foute boel) uit de uitstroom toen de stroom weer aansprong. Wij vermoeden dat door diffusie toch nog voldoende zuurstof bij de bacteri�n in het filter is terechtgekomen. Of, er is een ons nog onbekende reden dat het toch goed ging.

Hebben wij ook een keer gehad een hele dag, is allemaal goed gegaan.

Ik denk juist in zo'n klein bakje dat je scherp moet zijn op dit soort situaties, ze raken nu eenmaal sneller uit balans.
Ik denk dat ik voor m'n eigen gemoedsrust een klein aggregaatje huur, zodat alles gewoon door kan draaien. Vooral die externe filter hangt er nu ruim 2 weken aan, dus die bacteriecultuur zal nog fragiel zijn.

Zou het helpen als je de filterspons in een bakje half in aquariumwater laat staan zolang het stilstaat? Bevordert de beluchting en zou nat genoeg moeten zijn?

Die begrijp ik niet helemaal, een spons in een bakje in het aquarium? Wat heeft dat met beluchting te maken?

Ik heb een paar weken terug hetzelfde gehad.
Na de stroomstoring geen bijzonderheden aan het aquarium. Ik heb na de tijd wel een flesje start bacteri�n in het filter gegooid onder het mom baat het niet dan schaad het niet.
Het hele gedoe heeft me wel laten nadenken over een back-up stroom apparaat.
Opties die in mij opkwamen:

Ups (zo'n ding voor computers), echter deze zijn ervoor bedoelt dat in het geval van stroomuitval de computer nog lang genoeg stroom heeft om normaal uit te schakelen. Vaak leveren deze genoeg stroom voor zo'n 10 - 20 minuten stroom (voor een computer) Misschien dat zo'n ding met alleen een filterpompje erop het langer doet. Een computer gebruikt denk ik veel meer stroom dan een filterpomp.

Noodaggregaat huren / kopen. Dan heb je stroom zolang er brandstof in zit. Ze zijn alleen een beetje duur in aanschaf, dus misschien is huren een betere optie.

Luchtpompje op batterijen. Dan heb je in ieder geval beweging in het water zolang de batterijen niet leeg zijn. Ik weet niet hoe lang zo'n ding het doet.

Uiteindelijk heb ik dus besloten om niks te doen en hopen dat het meevalt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten Leopard

Mijn aquarium heeft in de winter ruim 4 dagen zonder stroom gezeten. (Was op vakantie en kregen toen we terug waren van de buren te horen dat er 4 dagen geen stroom was) Er was toen niks gebeurd, en aangezien het nu warmer is buiten en het maar een dagje is denk ik niet dat het kwaad kan 😉

Geen idee of het nodig is of zelfs maar helpt, maar de spons half in het water betekent half in lucht. Zo zou je hem misschien kunnen bewaren,maar ik les dat de meesten toch zeggen dat je niet echt wat hoeft te doen.

Op zich geen gekke gedachte hoor..

een aantal uur zonder stroom zou ik geen aggregaat voor huren hoor. Gewoon net ervoor je water verversen en even goed beluchten met een bruissteente.

Heb ook wel eens een dag geen stroom gehad op een aantal bakken. geen probleem.

Ok prima, ga ik het zonder proberen. Mocht het onverhoopt niet goed gaan dan weet ik jullie te vinden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan