tijdschakelaar werkt niet bij huidige setup

D

DaChanny

Guest
Hallo allemaal,

na een hele tijd niet meer bezig te zijn geweest met aquariums, heb ik nu weer een (HEEL) klein bakje gekocht. Het is een Superfish Home 8. Ik heb hem volledig ingericht met wat makkelijke plantjes, leisteen en spiderwood. Alles functioneert en het aquarium draait nu al een week of twee zonder problemen. Waterwaardes zijn in orde en wil er in de toekomst wat vuurgarnaaltjes erin zetten. Nu heb ik het volgende probleem:

Superfish home 8 heeft led verlichting in de deksel die men kan aan en uitzetten met een tipschakelaar (denk ik! geen fysieke druk uitoefenen maar reageert op aanraking). ik wil graag een tijdschakelaar gebruiken voor het licht. Dit lijkt niet mogelijk te zijn! Als ik het licht aanzet, de stekker uit het stopcontact haal en weer insteek is het licht uit en blijft deze uit. Heeft iemand ervaring hiermee? kan ik een tijdschakelaar gebruiken zonder elektronische aanpassingen of ben ik "genoodzaakt" om een andere lichtvoorziening te kopen?

(stekker van het pompje is ook aangesloten in het deksel maar hiervoor heb ik al een aparte stroomvoorziening voor geregeld, deze wordt dus niet be�nvloed door bijv. de tijdschakelaar.)

*bij 0:35 is zichtbaar hoe de aansluiting is, en welke schakelaar gebruikt is om het licht aan en uit te zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=yRyduw4DAZY *
 
Dat werkt zover ik mij herinner niet bij die bakjes en is er een bepaalde technische ingreep voor nodig om het wel mogelijk te maken.
 
Ruk is dat met dit soort bakjes.. ook wel weer typisch dat Superfish daar geen rekening mee houd.
Met mijn boerenverstand denk ik dan om die 'schakel-sensor' er tussen uit te slopen zodat je met een gewone tijdschakelaar kan werken.
Hoe dat moet en of dat makkelijk kan weet ik niet.

Verder zou ik er inderdaad (zoals je al aangaf te willen) een klein groepje garnalen indoen, niet te grote populatie laten worden, spaarzaam voeren, zodat de belasting laag blijft, dan kan dit wel een schattig bakje worden ;)
 
Ja ik heb het nu met de Expert30. In de nieuwe uitvoering werkt het wel met een schakelaar mer niet bij de oude die we laatst via MP hebben gekocht.
Volgens mij staat in de video wel hoe je het moet omzeilen maar ja je moet het wel kunnen doen en hopen dat het goed gaat.
 
Bedankt voor de snelle reactie,

beetje vreemd dat superfish hier geen rekening mee houd! ik zal eens informeren in een viswinkel waar ik hetzelfde model heb zien staan. Misschien weten zij een simpele oplossing! en anders ga ik toch een poging wagen aan het DIY mod verhaal.

wel heel erg krom, een beetje aquariaan weet dat een tijdschakelaar bijna noodzaak is.
 
Ik denk dat het wel knutselen wordt dan. Ik heb nog geen andere oplossingen hiervoor gehad namelijk.
 
Ziet er best leuk uit en ik zie zo geen dingen die ik zou veranderen als het mijn bakje was hoor.
 
jessicapilon zei:
Ziet er best leuk uit en ik zie zo geen dingen die ik zou veranderen als het mijn bakje was hoor.

THX!
 
Ziet er goed uit inderdaad..
Ik zie dat de garnaaltjes ook gebruik kunnen maken van het buitenterras? ;)
 
kellemes zei:
Ziet er goed uit inderdaad..
Ik zie dat de garnaaltjes ook gebruik kunnen maken van het buitenterras? ;)

hahaha als ze daar behoefte aan hebben is dat in de toekomst een mogelijkheid. Ik moet helaas melden dat de toegangswegen momenteel nog niet begaanbaar en toegankelijk zijn. :D
 
Ik durf het je niet te zeggen en ik heb me er dan ook bij neergelegd dat het niet wil. heb je niks aan de info uit dat filmpje?
 
nee helaas niet, ik ben zojuist aan het experimenteren geweest.. ik heb een koperdraadje vanaf het uiteinde van de schakelaar (schijfje op foto 4) naar de andere kant getrokken en om het uitstekend pinnetje gedraaid.. lijkt te werken.. ondanks dat het werkt vind ik het nog steeds een probleem, ik weet niet of dit veilig is. dus ik wacht heel even af...

(edit: werkt toch niet!)
 
Ja dat kunnen de kenners je vast beter zeggen dan dat ik dat kan.
 
Durf ik ook niets over te zeggen, meestal weet Bertus hier wel iets op te verzinnen.

Edit: Hij is de knutselpiet van het forum ;)
 
Terug
Bovenaan