Wat is er nieuw

Tijgerlotus komt boven drijven

jacq93

Active member
Lid geworden
15 september 2015
Vorige week heb ik een tijgerlotus gekocht met een paar bladeren aan. Ik heb gelezen dat de knol niet in de grond gezet kan worden ivm rotten.

Bijna elke ochtend drijft de plant weer aan het oppervlak. Moet het knolletje zich nog volzuigen met water oid of komt dit doordat vissen erlangs zwemmen of eraan zitten?

EDIT: ik heb hem al op het grind gelegd, half in het grind gezet en tussen het kienhout en het grind geduwd

De lotus moet inderdaad een deel boven de grond uitsteken ongeveer de helft.
Daar de wortels zich nog moeten hechten in de bodem kan hij gaan drijven, makkelijk te verhelpen door er een weekje een theelepeltje op te leggen of tussen een paar wat grotere steentjes te klemmen.

Zoals Ton beschrijft zal denk ik prima werken. Ik deed de knol half in de bodem en hier bleven ze dan gelukkig wel zitten maar het hangt ook af hoeveel wortels er al aan zitten denk ik.

Raar, ik prop mijn lotus altijd volledig in de grond en dat ding groeit dat het niet meer lief is...

Ik zou zeggen: stop hem gerust dieper. Een knol hoort in de grond te zitten. 🙂

Haha, zou ook best dus goed kunnen gaan Jurgen. Je leest altijd hem niet helemaal onder de bodem te stoppen maar waarom weet ik ook dus niet.
Daarmee is het probleem van de TS ook opgelost.

Bedankt, dan ga ik een theelepetje proberen en anders duw ik hem wat dieper

:petjeaf:

Zelfde met vallisneria. Hoor je zoveel over. Die gaan hier goed diep de grond in zodat ze niet lossen.
Nooit geen problemen gehad.

Als planten willen groeien gaan ze dat doen. Al zet je ze letterlijk ondersteboven. 🙂

De mijne zit net als die van Jurgen diep verstopt inde bodem. Hij / zij groeit tegen de klippen op.
Heeft ook te maken met de soort bodem denk ik (vrij grof grind in dit geval)

Tja dat heb je met internet. Je leest een heleboel maar vaak klopt het deels niet of helemaal niet. Of er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

JurgenD zei:
Raar, ik prop mijn lotus altijd volledig in de grond en dat ding groeit dat het niet meer lief is...

Ik zou zeggen: stop hem gerust dieper. Een knol hoort in de grond te zitten. 🙂

Ik had die knol ook (op advies) maar half ingegraven, maar naar een half jaar rolde hij door het aquarium. De plant groeid als kool, maar die knol doet niets meer.
Inmiddels al veel nieuwe uitlopers gekregen.
Plants is recentelijk overgegaan naar nieuw aquarium, zonder knol.
Ook nu maakt hij weer jonge plantjes.

Dus steek dat ding in de grond, zodat hij goed kan wortelen, dan komt het vanzelf wel goed.

Ik had inderdaad de Vallisneria in de grind gestopt. Na het doorspitten van het forum ze maar snel een stukje uit de grind getrokken. Vanmorgen trof ik deze dus ook drijvend aan :stom:

Straks gaan ze dus weer fijn de grind in!

jacq93 zei:
Ik had inderdaad de Vallisneria in de grind gestopt. Na het doorspitten van het forum ze maar snel een stukje uit de grind getrokken. Vanmorgen trof ik deze dus ook drijvend aan :stom:

Wat ik met mijn Vallisneria gedaan heb toen ik ze net gekocht had was ze eerst wat dieper planten ( niet te diep).
Na enkele dagen voorzichtig een stukje omhoog trekken.
En na een weekje weer, zodat de kroon praktisch zichtbaar is.

Zo krijgt de plant ondertussen de tijd om te wortelen en tegen de tijd dat je 1,5 week verder bent, wortelt de plant zich nog wel wat verder vast.
Dan komt hij als het goed is niet meer zo snel los van de bodem.

Dit heeft bij mij goed gewerkt.

Hier groeit de Vallisneria best goed en veel uitlopers al.
Dus heel veel hinder heeft deze plant er niet van ondervonden door 1,5 week wat dieper geplant te staan ( meteen vanaf aankoop plant).
Ik heb er wel voedingsbolletjes bij gedaan, dat heeft wellicht ook meegeholpen voor de groei.

Of het bij iemand anders op deze manier goed zal gaan weet ik niet.
Maar bij mij heeft het dus wel gewerkt.

Ik heb het ook wel op deze manier gedaan, als ik er snel mee wilde zijn.
Ik laat het ook wel eens een weekje boven in de bak drijven tot de wortels wat langer zijn en dan met het kroontje boven de grond plaatsen.

En idd wel kleibolletjesmix erbij.

jacq93 zei:

Doe een ceramieken rolletje om de wortel, dan blijft hij beneden.
of 2.

Knolletje? 2 kopspelden met bol kopje. l en r. onder in de knol steken , 2 cm er buiten.
Stop hem in de grond ,komt hij er niet meer uit.

Bedankt voor de tips Bertus, ga het direct proberen. Het uiteinde van de kopspelden moeten neem ik aan niet uitsteken?

Bertus zei:
Knolletje? 2 kopspelden met bol kopje. l en r. onder in de knol steken , 2 cm er buiten.
Stop hem in de grond ,komt hij er niet meer uit.

Bertus is een echt manusje van alles zeg 😉

Tja Bertus is een oudgediende, die hebben vaak een tot de rand gevulde trucendoos! Met trucs die werken welteverstaan!

Greetzz BigSmoke

Wilde ik gisteravond het knolletje pakken met de pincet lieten de stengels van de plant los ....
Heb nu de stengels gepland want het lijkt alsof deze worteltjes hebben. Het lijkt wel of er nieuwe scheuten uit de knol komen op een hele andere plek, heb deze dus maar laten liggen.
Nu de stengeltjes hebben losgelaten moet ik nu nog steeds blijven snoeien om de plant bezig te houden?

Nee poot de plantjes en laat ze met rust!!

Ze zullen zeker verder groeien, mits met rust gelaten. Steek bij elk plantje een kleibolletje in de bodem en dan groeien je lotussen lekker verder!

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan