Wat is er nieuw

Tikkend geluid verwarmingselement

pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Leeftijd
37
Goeiemorgen allemaal!

Sinds een paar dagen hoor ik af en toe een 'luide' tik alsof er iets hards tegen men aquariumruit tikt, na een 10tal seconden nog een tik maar iets zachter, na nog 10 seconden weer een tik en weer iets zachter. In totaal zo'n 5 a 6 keer, dan is het een half uur stil, en dan opnieuw...

Na alle apparaten 1 voor 1 getest te hebben kom ik tot volgende conclusie: mijn primair verwarmingselement
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...ompact-100-watt-verwarming-tot-150-liter.html

Deze maakt normaal een klik geluidje als hij aanschakelt en geen geluid als ie afschakelt.
Na toch wel even zoeken heb ik het volgende ontdekt: het tikkend geluid begint ongeveer 10sec na het uitschakelen vh verwarmingselement...

Iemand die dit al eens voor heeft gehad?

Andere verwarmingselement erin? (Deze is trouwens nog maar een jaar oud)

Mvg

Ik herken dit niet maar ben je zeker dat het de verwarming is? Heb je hem al een tijdje uitgezet en geluisterd of je het dan niet meer hoort?

Ik herken dit niet maar ben je zeker dat het de verwarming is? Heb je hem al een tijdje uitgezet en geluisterd of je het dan niet meer hoort?

Ja, ik werk met 2 verwarmingselementen.
Alle 2 apart getest voor enkele uren en ik ben vrij zeker dat het van dat ene element komt.
Maar waarom of hoe weet ik niet. Al ff rondgekeken op internet maar ik vind het niet...

Ik zou zelf niet al te veel risico nemen met verwarmingselementen in een aquarium. Ik heb ergens de angst dat het glas een keer barst of hij elders gaat lekken en dan zou je de hele bak met vissen elektrocuteren. Geen idee of dit een reële angst is hoor, nooit uitgezocht.

In mijn geval is het een kunstoffen omhulsel.
Maar ben idd ook bang voor elektrocutie.
Zal er straks een reserve element bijhangen en de slechte eruithalen en eens stresstesten in wat ijswater 😀

is het niet een vis die tegen de raam aan klopt? die eten wilt? 😀

wellicht even die element eruit halen en dan in een curverbox plaatsen en kijken of je het daar ook hoort?

is het niet een vis die tegen de raam aan klopt? die eten wilt? 😀

wellicht even die element eruit halen en dan in een curverbox plaatsen en kijken of je het daar ook hoort?

Het zou al een behoorlijke vis moeten zijn 😀
Vroeger hadk malawi's die stenen tegen het raam duwden. Het klinkt zo een beetje...

Zal idd het straks eens in een emmer ofzo testen.
Maar ofk em nog zal gebruiken.... hmmm

Zal er straks een reserve element bijhangen en de slechte eruithalen en eens stresstesten in wat ijswater 😀
Leuk, wel eerst even laten afkoelen voor je hem in die bak met ijswater hangt en hem aanzet. :!

Zorg dan wel dat het element (het glas) niet direct tegen de wand van de box komt. Dat element kan behoorlijk warm worden namelijk..

Leuk, wel eerst even laten afkoelen voor je hem in die bak met ijswater hangt en hem aanzet. :!

Zorg dan wel dat het element (het glas) niet direct tegen de wand van de box komt. Dat element kan behoorlijk warm worden namelijk..

Thx voor de tips 😉 had er ook al op gedacht

verwarmingselement in emmer koud water getest, het water warmt nog mooi op.
Als ik de stekker uittrek terwijl hij aan het warmen is komt het getik terug...

Zou ik het nog vertrouwen? hij warmt wel nog maar voor hoelang...

Er is gewoon iets in dat element dat krimpt en die tikken geeft.
Kan normaal zijn, maar als dit jou stoort... een nieuw kost geen fortuin.

Schrik voor electrocutie moet je niet hebben.
Als er stroom zou weglekken, dan zal je differentieel wel uitvallen, en dat gaat snel.

Volgens mij hoef je voor elektrocutie niet bang te zijn.
Daarvoor moet de bak / vis aarde maken en dat doet hij niet in een glazen bak.
Als jonge jongen was ik nog niet gehinderd door enige kennis en groef het verwarmingselement half in zodat je het niet meer zag.
Uiteindelijk knapte het.
Ik kwam daar achter omdat de zekering in de stoppenkast doorbrandde.
Niet door de dode vissen.

Dat tikken is volgens mij hetzelfde als bij verwarmingsbuizen of de motor van een auto.
Het opgewarmde en uitgezette materiaal krimpt weer tijden het afkoelen.
en dat kan tikken, inderdaad.
(Zoals hierboven ook al uitgelegd).

verwarmingselement ingraven, haha 😀 heb het tijdens het opzoeken ook ergens tegengekomen met foto's, leuke situatie ^^

voor elektrocutie ben ik niet bang, als technieker hebk er al een paar keer aan gehangen, 230v valt mee, 400v daarentegen...

Dat er iets uitzet en krimpt dat dacht ik ook, maar waarom doet ie het nu pas na een jaar in gebruik?
Ik wil niet dat ie opeens vastplakt op altijd aan of altijd af... 'k wil bedrijfszekerheid... geen gekookte visjes 🙁
Kheb er een ander verwarmingselement die ik nog liggen had ingeplaatst uit zekerheid

Gemoedsrust is ook wat waard.

Waarom hij het pas na een jaar doet is een goeie vraag.
Stond ik niet zo bij stil.
Misschien veroudering van het materiaal?
Dat het brozer is geworden?
Hoe dan ook:
Als deze het niet doet: lekker erin laten, of een paar tientjes spenderen aan een nieuwe.

Wellicht kan het geen kwaad maar zonder zekerheid zou ik een ander halen en wellicht dat er op deze nog garantie zit.

Wellicht kan het geen kwaad maar zonder zekerheid zou ik een ander halen en wellicht dat er op deze nog garantie zit.

Er zit nu een 50w en 100w reserve verwarming in op ~85l.
Helaas enkele weken buiten garantie 🙁 maar zal wel een nieuwtje bestellen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan