Tikkend geluid


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
731
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Gekke vraag misschien, maar we horen regelmatig een tikkend geluid uit het aquarium komen. Het klinkt als twee kiezelstenen die op elkaar tikken of als krakend glas (?).
Iemand dit eerder meegemaakt?
 
Mijn L001 die op een courgette aan het knagen is waar een lepeltje doorheen zit.
Soms tikt ie tegen de voorruit of tegen een stuk hout.
In begin heb ik me rot gezocht naar waar het geluid vandaan kwam.
 
Ik heb ook weleens getik gehoord maar incidenteel en had zelf de inruk dat het de kap was.
 
Zou het de verwarming kunnen zijn? Laatst had Jan Fokke dit ook bij een in-line verwarming maar ik heb het zelf dus ook bij een staafverwarming. Als die aan gaat is het net of je een relais hoort schakelen.

In dit topic staat ook een fragment van het geluid:

Oh en als je clown botia's hebt, die maken dat geluid als ze eten!
En anders een pistoolgarnaal, maar dat is zout ;)
 
Zou het de verwarming kunnen zijn? Laatst had Jan Fokke dit ook bij een in-line verwarming maar ik heb het zelf dus ook bij een staafverwarming. Als die aan gaat is het net of je een relais hoort schakelen.

In dit topic staat ook een fragment van het geluid:

Oh en als je clown botia's hebt, die maken dat geluid als ze eten!
En anders een pistoolgarnaal, maar dat is zout ;)
Heb wel de botia striata, misschien zijn ze een slak aan het slachten tegen het glas?
 
Ik merk ook al jaren onregelmatig een scherpe tik vanuit de bak, maar nog steeds droge voeten, dus vandaar dat ik denk dat het uitzetting of krimp van de kap is.
 

Dit geluid maar wat minder scherp maken mijn dwerggoeramies ook als ze zitten te knagen op een tabletje. Heb eens 's avonds de hele zolder nagekeken op muizen eer ik erachter kwam dat het de goeramies waren die zo druk bezig waren.... (lampen waren al lang uit, dus had niet aan de bak gedacht)
 
Clownbotias maken dit geluid, ik hoor het ook regelmatig in mijn aquarium
 
Discussen hier hoor ik dat soort tik ook al ze happen in voerblokjes op de bodem.

Bij T5 buizen hoor ik altijd als het licht aan gaat de kap tikken door opwarmen en ook bij afkoelen.

Sommige verwarmingen geven ook een tik bij inschakelen en uitschakelen en ook hoor je echt het spiraal na opwarmen na tikken dat het af koeld ..
Dus tja kan ook bodemvis zijn die met een steentje rotzooit dat tegen de ruit ligt of een vorkje met groenvoer dat net de ruit raakt asl er vissen aan happen.

Als je ruit gaat barsten of scheurt dan hoor je echt wel een harde knak tot alsof iemand met een hamer op de Tafel slaat maar dan is de ruit ook echt kapot. dus dat zal het wel niet zijn.
 
Stiekem geplaatst door AZ supporters die ontevreden zijn :DD
1590505910904.png
 
Misschien herinneren jullie je het nog. Ik had ook een soort klik, alleen in de avonduren en nacht als het donker was. Dat bleek 1 Corydoras te zijn die steeds aan het oppervlak hing. Ook weken naar gezocht. Was ook al bang dat het het glas was.
 

Terug
Bovenaan