Tim's Super Vis avontuur (Twijfellaar)


Je leest wel vaker dat ze rode planten opeten. Leuk bakje zo geworden overigens.
laat ik nou net Ludwigshafen sp mini super red besteld hebben….
Maar goed ben op het ergste voorbereid, dus we gaan het zien. Uiteindelijk als ik het vergelijk met mijn zoutwater bak waar een koraal soms wel 100 euro of meer koste. (Mooie flinke paarse druif gekocht In de stroming, heeft zich zelf de nek omgedraaid…)
Dit plantje kost 2 x 3 euro.
 
Ik heb je hele verhaal door gelezen, erg leuk onderwerp Tim, en jou nieuwe thuis voor de ganaaltjes ziet er al heel mooi uit.
Ik leer er veel van :)
Dank je wel! Leuk om te lezen. Ze hebben een mooi huis, alleen ze mollen het interieur :)
Voordeel is wel dat ik regelmatig nieuwe planten moet proberen waar ze vanaf blijven. Dus de bak is elke keer weer anders.
 
Hele leuke foto's Tim, voor de rest heb ik geen verstand van Garnalen, wellicht ga ik ze ook nemen in mijn Nano.:)
 
Hele leuke foto's Tim, voor de rest heb ik geen verstand van Garnalen, wellicht ga ik ze ook nemen in mijn Nano.:)
Zelf ben ik wat bevooroordeeld natuurlijk. Garnalen zijn zo leuk. Heel de dag bezig. Altijd activiteit. Soms zie je ze spelen in de waterstroom.
Wij hebben bewust geen vissen erbij dus ze hebben geen vijanden. En ze hoeven zich dus niet te verstoppen.
In mijn eerste bak tig jaar terug hadden we vissen en garnalen en dan zie je toch dat ze op het menu staan bij de vissen. Die zaten dus veel meer verstopt.
Hier in het bakkie zie je ze overal. Veel leuker.
 
Weekend. Dus de manschappen hebben ook wat extra verdiend.
Vanmorgen al vroeg aan het koken.
94DDD1E2-8EB2-49D9-86AB-8005BA0D7832.jpeg

Eerste keer dat ze worteltjes krijgen. Kun je ook wel zien, ze moeten er nog aan wennen. Of ze zijn beter gewend natuurlijk.






Zo ging het met de andere groentes ook. Eerst even de garnaal uit de boom kijken.
En dan als ze het dan eenmaal doorhebben dan gaan ze los.
 
Zelf ben ik wat bevooroordeeld natuurlijk. Garnalen zijn zo leuk. Heel de dag bezig. Altijd activiteit. Soms zie je ze spelen in de waterstroom.
Wij hebben bewust geen vissen erbij dus ze hebben geen vijanden. En ze hoeven zich dus niet te verstoppen.
In mijn eerste bak tig jaar terug hadden we vissen en garnalen en dan zie je toch dat ze op het menu staan bij de vissen. Die zaten dus veel meer verstopt.
Hier in het bakkie zie je ze overal. Veel leuker.
hoe groot was jou bakkie ook al weer Tim?
Als ik voor garnaaltjes ga, waarschijnlijk wel, dan komt er niks anders bij daar is mijn bakkie te klein voor.
 
hoe groot was jou bakkie ook al weer Tim?
Als ik voor garnaaltjes ga, waarschijnlijk wel, dan komt er niks anders bij daar is mijn bakkie te klein voor.
Bakje is 80 liter bruto. Superfish 80
De glazen bak is iets van 60 lang en 30 diep en een 50 hoog.
Buiten afmeting is 65 x 31 X 58
 
Bakje is 80 liter bruto. Superfish 80
De glazen bak is iets van 60 lang en 30 diep en een 50 hoog.
Buiten afmeting is 65 x 31 X 58
oke dankje, dat noem ik een volwaardig aquarium :DD
 
Ondertussen weer een paar dagen verder. Bakje doet het goed verder. De rode Altenanthera reineckii is helemaal opgepeuzeld. Stengeltjes zijn verwijderd.
Om de manschappen wat te verwennen heb ik een catappa blad erin gedaan. Echter trekt dat nu nog niet de aandacht. Het rot nog niet, geen bioflim op.



1.jpg

Ondertussen word er voor de garnaaltjes gekookt. We hebben met eten paprika gebruikt, en we zorgen dat er dan wat overschiet :)

2.jpg

Paar minuutjes koken.


En daarna is het toch weer even wennen voor ze.




Nieuwe poging voor een rode plant..
Vooralsnog laten ze deze staan. We voeren ze gewoon zaken die ze lekkerder vinden. Ouderwets afleiden :)



12.jpg


Verder heb ik bij de Crinum die links voorin staat een voedings tabletje in de grond gedrukt. Zover ik begrijp vinden deze planten dat wel fijn.
Ook achterin heb ik een tabletje in de grond gedrukt bij de Echinodorus reni.

De monte carlo aan de voorkant doet het ook best goed.
Was wel lastig planten. Aantal "dotjes" ervan gemaakt en die maar in de grond gezet.
Het kwam zo binnen.

4mc.jpg

En ziet er nu ongeveer zo uit.
Dus we mogen helemaal niet mopperen.

5mc.png


Voor komend weekend niet bijzonder veel op de planning staan aquarium technisch. Wil wel weer een waterwissel doen van 40 liter. Iets meer als 50%.
Heb in m'n regenton nog 2 weken oud water zitten. TDS is 0,006 echter vertrouw het toch niet dat het zo lang stil staat. Dus dat water gaat de tuin in en laat nieuw water lopen.
Hebben ze vers koel water, kijken of dat het paren weer wat stimuleert. Heb nog niet het idee dat er een nieuwe generatie garnaaltjes zit in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend leuke foto's om te zien Tim, maar zeg je nu dat jij nog nooit jonkies hebt gekregen ?
Hoe oud zijn jou garnaaltjes ongeveer?
 
Ontzettend leuke foto's om te zien Tim, maar zeg je nu dat jij nog nooit jonkies hebt gekregen ?
Hoe oud zijn jou garnaaltjes ongeveer?
Wel jonkies, maar nog niet in de nieuwe bak denk ik. Maar goed ze zitten er ook nog niet zo lang in.
De oudste garnalen zijn 1,5 jaar - 2 jaar. Dus die zitten al in de reserve tijd :) Zo nu en dan valt er een grote om, dat valt op omdat er dan tig garnalen zitten te ruzien om een stukje. :)
 
Wel jonkies, maar nog niet in de nieuwe bak denk ik. Maar goed ze zitten er ook nog niet zo lang in.
De oudste garnalen zijn 1,5 jaar - 2 jaar. Dus die zitten al in de reserve tijd :) Zo nu en dan valt er een grote om, dat valt op omdat er dan tig garnalen zitten te ruzien om een stukje. :)
Oke duidelijk, nu snap ik wat je bedoelde, maar ze ruimen elkaar dus op, ik heb net een dooie uit mijn bakkie gevist, die lag er al vanaf vanmorgen, en geen eentjes had interesse, maar ik heb mijn garnaaltjes pas sinds dinsdag, mijn eerste avontuur met deze kleine rakkers :)
 
Een mooi legertje in ieder geval. Mooi op kleur ook 👍.
 
Ondertussen weer een paar daagjes verder. Bakkie lijkt het goed te doen. Heb toch al wat nieuw jong spul gezien. Dus garnaal technisch lijkt het ook goed te gaan.
Gister de manschappen weer verwend met wat restjes bloemkool

1.jpg

2.jpg

3.jpg



Catappa blad is nog niet rot genoeg blijkbaar, want daar komen ze nog niet echt aan.
Van het weekend ook weer wat aandacht aan de planten geven. Beetje de dode blaadjes eraf halen. Ook weer niet alles gezien de garnaaltjes die ook wel lekker vinden.
Dus met beleid snoeien boven in de bak. Voor het oog moet het net wat beter zijn, echter de garnalen moeten ook kunnen smikkelen en smullen natuurlijk. onderin uit het zicht mag het zo blijven.
 
Super grappig, twee van die bolletjes garnalen 😄
 
Het heeft weer even geduurd. Ook ons gezin kon niet achter blijven dus ook wij Corona. Gelukkig niet heftig.

Het bakkie doet het goed. Heb de achtergrond planten de nieuwe koppen eruit gehaald en die geplant. De oude stengels zijn eruit. Dat vind ik persoonlijk een nadeel van planten kopen. Je hebt er wel wat werk mee om ze netjes te krijgen in het begin. Het smelt weg en gedoe.
Met invitro heb ik die ervaring niet. Dat plant je en dat word direct mooi als het gaat groeien. Minder onderhoud in het begin. Echter heb je niet alles invitro volgens mij.

Ondertussen hebben de garnaaltjes het goed naar de zin. Zien toch best wat kleintjes.
Van de week hebben we pasta op, dacht dat zullen ze wel lusten.
In het begin gingen ze er nog wel op af, maar toch minder lekker.

pasta1.jpg


De ochtend erna gelijk uitgehaald. En je kon zien dat er wat van gesnoept is. Maar toch niet favoriet. Pasta strepen we af.

banaan1.jpg


Banaan. Tja wat vinden we daarvan. Deze was al goed rijp, Had wellicht beter de schil in het water kunnen leggen die was al goed "rot"
De banaan zelf, geen favoriet.


Wat vinden ze dan wel lekker. Nou lekker tegen het filter kruipen met z'n allen. Dat is nog niet schoongemaakt van buiten. Dus daar is wel lekkers te halen.

filter1.jpg


Van het weekend weer een 40 liter waterwissel. Dat doe ik nu om de 2 weken.
Ik meet zelf elke week de waterwaardes. Niet omdat ik bepaalde waardes wil halen, meer om te zien of het constant blijft.
Voor degene die het leuk vinden. Ik gebruik de sera testkoffer in het verleden vond ik die altijd al heel fijn werken.
GH = 7
KH = 3
NO3 = 12,5
NO2 = 0
PH = 6,5

TDS = 0,192
Om het GH gehalte in het osmose wat te verhogen doseer ik Saltyshrimp bee shrimp mineral GH+
6 gram op 40 liter water.

ghplus.JPG




Verder groeit de montecarlo op de voorgrond best goed. De stukjes zichtbare soil worden elke week minder.


Begin:

montecarlo1.jpg


Huidig:
montecarlo2.jpg



Nu de achtergrond nog die is kaal gezien de geplante toppen achter de stenen staan. Wellicht het aquarium omdraaien :)
 

Terug
Bovenaan