Tip voor planten nieuwe Vallisneria


G

GCJ

Guest
Ik heb geregeld gelezen over mensen die moeite hebben met het planten van nieuwe Vallisneria. Vooral wanneer ze geen of weinig wortels hebben plant je ze makkelijk te diep om ze op hun plek te houden, waardoor de plant vaak afsterft.

Wij gebruiken daarvoor het witte lapje spons wat meestal met een loodje om de plant zit. Dat knippen we over de lengte in stroken ven 2 a 3mm (meestal zijn de lapjes spons zo'n 10 a 15cm), en daarna doen we zo'n strookje door de plant. Nu kan je de 2 sliertjes spons als wortels in de grond stoppen. Wanneer de plant goed is aangeslagen en geworteld kan je het sponsje verwijderen.

Wij gebruiken het ook voor andere plantjes met erg weinig of geen wortels. Daarvoor bewaren we altijd de witte sponsjes.

Als dit onderwerp niet nuttig genoeg is of niet op de goede plaats staat hoop ik dat de forumbeheerder het wil verwijderen danwel verplaatsen.
 
Ik zie dat niet helemaal voor me.
Ik plant ze altiijd te diep en trek ze dan voorzichtig omhoog tot ze goed staan.
Of ze dan blijven staan hangt ook af van de bewoners in de bak :D
 
Om Vallisneria zit meestal een wit sponslapje van een cm of 10 a 15. Die knippen we in heel dunne stroken van 2 a 3mm. Dus dan heb je heel dunne witte zachte stroken van 2 a 3mm bij 10 a 15cm.

Zo'n strook steek je tussen een paar bladeren door aan de onderkant van de vallisneria, of de grasplant bijvoorbeeld. Dan zitten de 2 uiteinden van die strook dus aan weerszijden onderaan de vallisneria naar beneden, op de plaats waar anders wortels zouden zitten.

Die 2 stroken spons trek je naar beneden de bodem in. Ze blijven erg goed zitten omdat spons stroef is. Dan kan de plant dus net boven de bodem blijven zitten, waar de onderkant van vallisneria hoort. De stroken spons houden de plant op de plek tot deze geworteld is.
IMG_20190817_210945.jpg
 
Leuk om te lezen. En het is gratis :)
En het werkt absoluut. Dat spons is ruw dus je kan de vallisneria eigenlijk bijna boven de grond houden. Wanneer hij meerdere uitlopers heeft gemaakt die vastzitten halen we de reepjes spons er meestal uit.

Wij bewaren ook de rode ringen die vaak in de potjes zitten, om mos mee in het aquarium te kunnen planten en om javavarens en anubiassen mee te verzwaren :)

Succes en plezier met planten.
 

Terug
Bovenaan