Wat is er nieuw

Tips aquariumbouwer en mogelijke techniek

Rikkert

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2012
Tips gevraagd:
Hier in huis zweeft het idee rond om een bak van 140x50x60cm(waterhoogte)(lxbxh) te laten maken.
Nu ben ik benieuwd waar jullie je bak(ken) hebben laten maken en wat jullie ervaringen daarmee zijn.
Ook zijn tips welkom wat betreft de techniek(verlichting en pompen) en of een bioloog aan te raden is of juist potfilters.

Qua verlichting zou ik graag ledverlichting willen die doormiddel van een controller te sturen zodat de zonsopkomst en zonsondergang kan worden nagebootst.

Wat betreft de ombouw en verdere afwerking heb ik iets vergelijkbaars in gedachten als de 2 meter bak van Gert (Gertbl)
Ben benieuwd naar jullie inbreng.

Afhankelijk wat je wil en je budget. Ik heb sterk gelet op budget.

Ik heb mijn volglas besteld bij zorona te winschoten. Komt hem brengen voor 37, 50 naar Arnhem. Maakt ook onderstellen.
Juwel kastje bij pets place gratis bezorgen. Heb de juwel 1.51 bij 0,51 besteld, op de doos beschreven max belasting 1200 kilo.
Verlichting heb ik via vidaxl, onderwater RGB LED lampen die je met zuignappen op raam kunt plakken. Word geleverd met AB en luchtslang, ze kunnen ook bubbelen. Zal geen topverlichting zijn gezien de prijs maar voor mij voldoet het zover ik het nu op het droge zie. Zijn zeer licht en afhankelijk van je aquarium makkelijk te plaatsen.

Gezien ik het aquarium nog niet binnen heb kan ik je niet de ervaring laten weten maar wellicht heb je hier wat aan.

Op MP ook scherpe prijs in kerkdriel, meen ik. Maakt ook lichtkappen en deksels. Zit een kunststof rand om de bak.

@michelle1 , bedankt.

Als ik standaard informatie had willen hebben had ik daar wel gekeken.
Ik vraag ook nog een paar andere dingen.

Afhankelijk wat je wil en je budget. Ik heb sterk gelet op budget.

Ik heb mijn volglas besteld bij zorona te winschoten. Komt hem brengen voor 37, 50 naar Arnhem. Maakt ook onderstellen.
Juwel kastje bij pets place gratis bezorgen. Heb de juwel 1.51 bij 0,51 besteld, op de doos beschreven max belasting 1200 kilo.
Verlichting heb ik via vidaxl, onderwater RGB LED lampen die je met zuignappen op raam kunt plakken. Word geleverd met AB en luchtslang, ze kunnen ook bubbelen. Zal geen topverlichting zijn gezien de prijs maar voor mij voldoet het zover ik het nu op het droge zie. Zijn zeer licht en afhankelijk van je aquarium makkelijk te plaatsen.

Gezien ik het aquarium nog niet binnen heb kan ik je niet de ervaring laten weten maar wellicht heb je hier wat aan.

Op MP ook scherpe prijs in kerkdriel, meen ik. Maakt ook lichtkappen en deksels. Zit een kunststof rand om de bak.
Ledlichtjes onderwater met bubbeltjes zou ik laten afhangen van de beplanting en bewoners! (Eigenlijk af te raden, m.i.) Gezien de specificaties zal beplanting al wat moeilijker worden! Dit is eigenlijk meer als "sierverlichting" en of bij verlichting bedoelt. Overigens denk ik dat je latere bewoners een disco ook niet op prijs zullen stellen...

Ledlichtjes onderwater met bubbeltjes zou ik laten afhangen van de beplanting en bewoners! (Eigenlijk af te raden, m.i.) Gezien de specificaties zal beplanting al wat moeilijker worden! Dit is eigenlijk meer als "sierverlichting" en of bij verlichting bedoelt. Overigens denk ik dat je latere bewoners een disco ook niet op prijs zullen stellen...

Die zal ik er ook sowieso niet in doen.
Ik heb sinds vandaag boven mn 60cm bakje een daylight sunrise ledbalkje hangen en dat komt erg in de buurt met wat ik er boven wil gaan hangen.

Hi rikkert,

Ik weet dat het erg moeilijk is om keuzes te maken. Zoveel aanbod en ook zoveel verschil qua prijs. Heb hetzelfde moeten doen. Heel internet af om info te zoeken.

In mijne komen me sluierstaarten en hoef ik me niet druk te maken over plantjes gezien die mormels deze toch slopen. Koop zo af en toe gewoon weer nieuwe.

De ledbalken kan je ook vast zetten op 1 kleur naar keuze. Alleen zaterdags van 23 tot 4 uur trobosoop aan hoor:zwaai:mijn sluierstaarten zijn dol op bubbels.

Biologen heb ik geen verstand van. Ik heb 2 potfilters JBL 1501 erop staan. Zijn stil en qua prijs goed. Vanwege sluiers heb ik veel vermogen nodig en vind 2 handig als er iets met eentje gebeurd. Met medicatie gaat 1 filter draaien in een bak zodat ik na een kuur nog een filter heb met voldoende bacteriën.

Ben benieuwd wat het bij jou gaat worden.

balken van jbm zijn niet zo duur en zijn regelbaar via controller
lees hier goede dingen over dacht dat benvo deze ook heeft
ik zelf loop er ook over te denken om deze aan te kopen te beginnen met dr rgb versie mooi kerst cadeau 😀😀

groet
jaap

Voor de techniek heb ik het volgende:

- JBL CristalProfi e1501 greenline Omdat deze volgens zeggen zeer stil is. (is ook zo;)) en de prijs goed zat.
- CREE led's en RGB leds van aquaterraleds.nl omdat Niels een top service levert! Ik ongeloofelijk veel uitleg gekregen heb en ik meer Licht heb voor minder geld dan andere merken waar ik amper info van kreeg!
- C02 systeem: C02ar! Gekocht op Black friday dus ook een koopje gedaan! Al meerdere dingen daar gekocht en telkens heel tevreden!
- C02 fles 2liter via de gashandelaar. 80€ statiegeld en 15€ per ruil voor gas. Kan ik eventueel ook bij de LFS laten vullen voor ongeveer die prijs.
- Meubel en lichtkap volledig zelf gemaak.

ik zelf loop er ook over te denken om deze aan te kopen te beginnen met dr rgb versie mooi kerst cadeau 😀😀

groet
jaap
oeps foutje jbm moet zijn jmb

groet
jaap

groet
jaap
Inderdaad heb ik 3 JMB balken boven mijn bak hangen. Ze worden aangestuurd met een controller van JMB. Overigens gaat dat laatste veranderen; ik ben bezig om een Arduino licht controller te maken waarmee ik deze balken afzonderlijk ga aansturen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan