Wat is er nieuw

Tips gezocht: Nieuw aquarium gekocht 180cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter Noontje
  • Startdatum Startdatum
N

Noontje

Guest
Hallo Allemaal,

Wij hebben zojuist een nieuw Aquarium gekocht, die ze maandag ochtend komen leveren.
Een Trofis Colisa 1800 .

Afmetingen aquarium: 1800 mm(l) x 600 mm(b) x 650 mm(h)
Afmetingen meubel: 1800 mm(l) x 600 mm(b) x 730 mm(h)

ea611c74223dadd602d047fff0fc6ba4.jpg

Graag zouden we wat tips willen hebben met betrekking tot de bak.
En hoe we het het beste in kunnen richten/wat aan te schaffen.
Bijv. Zand of grind?
Wat is jullie mening hierover?

Wat we zoeizo al van plan zijn aan te schaffen (bij o.a. zooplus):
- 1x JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1901

Over de verwarmingselement zitten we te twijfelen. Wat is beter.
- 2 x 250 W, voor 400-600 liter OF 1x 300W voor 600-1000liter (help)
(Eheim J�ger nauwkeurige regelbare verwarming)

???? Eheim skim ???
Is dit wat om aan te schaffen?

- Zoiezo gaat er een achterwand inkomen...

- Planten natuurlijk

- Wat grotjes om te verstoppen

Verder gaat mee uit onze oude bak:
- Luchtpomp (misschien willen we er nog meer aanschaffen, voor leuk speels effect)
- Voeder automaat

Wie heeft er tips voor ons?
Aangezien we de bak zo goed mogelijk willen maken.

Groetjes Wijnand & Sharona

Dat is een mooie maat bak! Hoe je het in gaat richten en wat zogezegd het beste is, is mede afhankelijk van de vissen die je er in gaat houden. Dus hebben jullie al ongeveer een idee wat je er in wilt gaan houden?

Een luchtpomp is vaak niet nodig, dit zou ik eigenlijk enkel gebruiken indien je weinig planten en/of stroming hebt. Een luchtpomp zou ook nadelig zijn voor de planten doordat het Co2 verdrijft.

Ik zou denk ik gaan voor 2 verwarmingselementen, mocht de ene er plotseling mee ophouden heb je in ieder geval nog 1 welke het water mogelijk nog een beetje op temperatuur kan houden. Er zijn ook aardig wat vissen welke prima op kamer temperatuur gehouden kan worden, indien het in huis een beetje rond deze temperatuur blijft heb je niet eens een verwarmingselement nodig (Moet je uiteraard wel vissen nemen welke die temperatuur prima vinden)

2 verwarmingen is handig precies om de redenen die Jos Hut noemt. Daarnaast zou ik ook voor 2 filters gaan. Om dezelfde redenen. Mocht die nu kapot gaan heb je een groot probleem wanneer je 1 filter hebt. De nieuwe zou dan moeten indraaien waardoor je weer een nitriet piek krijgt.

Ludger zei:
Ik zou denk ik gaan voor 2 verwarmingselementen, mocht de ene er plotseling mee ophouden heb je in ieder geval nog 1 welke het water mogelijk nog een beetje op temperatuur kan houden.

NickM zei:
Daarnaast zou ik ook voor 2 filters gaan. Om dezelfde redenen. Mocht die nu kapot gaan heb je een groot probleem wanneer je 1 filter hebt

Ik zou ook nog een extra aquarium kopen, voor als deze lek gaat....en wellicht handig wat extra vis, voor als er iets dood gaat, eeeennn, voer, extra voer, voor als het op is. pfff

Grind of zand vroegen jullie. Mijn idee is fijn grind van 0,02mm tot 2mm.
Veel planten maakt een bak levendig maar ik zou dan ook neon tetra's nemen, steekt mooi af op groene planten.
verder een buiten filter en een verwarmingselement. (zovaak gaat een filter of verwarming niet kapot).
Een luchtpompje voor mooie bubbels is wel mooi.
En mooie Rode planten op de voorgrond.
Succes met het opstarten...

ons visbestand op dit moment ( in 60 liter )

2 Corydoras (willen we in de grote bak meer doen, liefst 2 soorten als dat samen gaat)
2 algeneters (waaronder 1 L201) (In de grote bak willen we evt ook nog 2x L201 er bij, of L046)
4 Kardinaal tetra's (deze willen we in de grotere bak een grote school doen)
4 zwaard dragers
8 Platy's
+- 10 garnalen

Als iemand nog iets leuks voor erbij weet horen we dat ook graag.

Over de luchtpomp had ik (Sharona) inderdaad al gelezen Ludger. Alleen moet ik Wijnand nog overtuigen, die vind het wel een leuk gezicht...(geef ik hem wel beetje gelijk in)
Als we geen beluchting in de bak doen, is CO2 apparatuur dan ook nog nodig of niet?

NickM even over het filter, zouden we dan ook voor 2 kleinere filters kunnen gaan?
Bijv, 1x JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e901
en 1x JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1501

Eerst weten wat voor vissen je zou willen in je bak, en daar ook je planten op aanpassen en je decoraties.
Als bodem heb je veel keuze, filterzand wordt veel gebruikt van de Wildkamp. Aangevuld met kleibolletjes en leem en lateriet.
Of van de hornbach aquariumgrind.

En op zo'n bak lijken me 2 grote externe filters geen overbodige luxe.

ik heb boven jou berichtje al een mogelijk visbestand neer gezet.
Kwa filter denken wij aan: 1x e901 en 1x e1501

Ik heb twee pompen op dezelfde bak. Een 1900 & 900 geloof ik. Gaat prima, al twijfel ik nog of ik een extra stromingspomp erop zet. Het water is me te stil af en toe. Od heb

Je hebt ongeveer 700 liter. De e1501 is tot 600 liter. Mijn keus zou zijn om 2 maal de e1501 op jou bak te zetten. Mijn bodem is ook filterzand van wildkamp.
Wat betreft je visbestand. Daar zou ik een apart topic voor openen.

@caddyladdy, zo'n antwoord is niet nodig. We proberen goed advies te geven vanuit ervaring.

caddyladdy zei:
Ludger zei:
Ik zou denk ik gaan voor 2 verwarmingselementen, mocht de ene er plotseling mee ophouden heb je in ieder geval nog 1 welke het water mogelijk nog een beetje op temperatuur kan houden.

NickM zei:
Daarnaast zou ik ook voor 2 filters gaan. Om dezelfde redenen. Mocht die nu kapot gaan heb je een groot probleem wanneer je 1 filter hebt

Ik zou ook nog een extra aquarium kopen, voor als deze lek gaat....en wellicht handig wat extra vis, voor als er iets dood gaat, eeeennn, voer, extra voer, voor als het op is. pfff
Het gaat erom dat zowel filter als verwarming erg belangrijk zijn voor een bak. Daarnaast is het ook mogelijk dat 1 verwarming/ filter niet genoeg is en dat er daarom eentje extra als ondersteuning voor de hoofd verwarming/filter wordt geplaatst.
Je moet niet altijd zo negatief naar de adviezen kijken.

Noontje zei:
ons visbestand op dit moment ( in 60 liter )

2 Corydoras (willen we in de grote bak meer doen, liefst 2 soorten als dat samen gaat)
2 algeneters (waaronder 1 L201) (In de grote bak willen we evt ook nog 2x L201 er bij, of L046)
4 Kardinaal tetra's (deze willen we in de grotere bak een grote school doen)
4 zwaard dragers
8 Platy's
+- 10 garnalen

Als iemand nog iets leuks voor erbij weet horen we dat ook graag.

Over de luchtpomp had ik (Sharona) inderdaad al gelezen Ludger. Alleen moet ik Wijnand nog overtuigen, die vind het wel een leuk gezicht...(geef ik hem wel beetje gelijk in)
Als we geen beluchting in de bak doen, is CO2 apparatuur dan ook nog nodig of niet?

NickM even over het filter, zouden we dan ook voor 2 kleinere filters kunnen gaan?
Bijv, 1x JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e901
en 1x JBL CristalProfi Greenline buitenfilter e1501

Als je Corydoras wil gaan houden zou ik voor een zandbodem gaan. Zoals al voorgesteld is het filterzand van Wildkamp erg geschikt (heb ik zelf ook in de bak zitten). Bij Hornbach hebben ze ook zwart zand wat ook door een aantal leden van dit forum gebruikt wordt.

Visbestand uitzoeken dat onverwarmd (kamertemperatuur) kan > 0 verwarmingen nodig (+besparing veel stroomkosten)
Is in ieder geval ook nog een optie.

Over de bodembedekker waren we het al snel eens inderdaad,
Dat gaat zand worden. Waarschijnlijk inderdaad filterzand van Wildkamp.
Zwart zand vinden wij inderdaad ook erg mooi, maar ben bang dat dat te donker gaat worden.

Mascha&Ivo , Besparing op stroomkosten is voor ons niet nodig.
We hebben zonnepanelen + enorm overcapaciteit.
Dus stroom is het probleem bij ons niet.

Wijnand.

Hopelijk wel de BTW op de aankoop teruggevraagd 😉

hoeveel is het stroom verbruik normaal en hoeveel wekken jullie op?

We wekken per jaar ongeveer 5.500 op.
En ons verbruik is max. 2.000 per jaar.

Berekend met de lampen, filters en verwarmingselement.
Zal het Aquarium 3.424 op jaar basis gaan gebruiken.

Uiteraard dat we in de toekomst misschien meer gaan verbruiken,
met de kinderen. Maar er is nog plek voor extra panelen.. 🙂

maar dan moeten jullie ook een andere omvormer hebben als jullie meer panelen nemen.
ik heb zelf ook zonnepanelen 10 stuks tot maximaal 2500 kwh.
mijn verbruik was afgelopen jaar met 3 aquaria 2200 kwh.
normaal verbruikte ik 1700 kwh.

Klopt,
We hebben onze panelen nu ook al op 2 omvormers staan.
En als we nog voor extra gaan, dan komt die ook weer op een andere omvormer, en weer een eigen groep.

Daarbij gaat onze 60 liter, en 10 liter ook weg.
(10 liter is ooit cadeau gegeven.. fantastisch ding.. (not) )

Noontje zei:
We wekken per jaar ongeveer 5.500 op.
En ons verbruik is max. 2.000 per jaar.

Berekend met de lampen, filters en verwarmingselement.
Zal het Aquarium 3.424 op jaar basis gaan gebruiken.

Uiteraard dat we in de toekomst misschien meer gaan verbruiken,
met de kinderen. Maar er is nog plek voor extra panelen.. 🙂

Waarom zo veel overcapaciteit plaatsen als ik vragen mag? Op je overcapaciteit is je terugverdientijd ruim 4 maal zo lang als op het deel dat binnen je verbruik valt. Je krijgt immers alleen de kale energieprijs terug op je overschot. Was je terugverdientijd eerst een jaar of 6 a 7 (als je btw terug vraagt en subsidie hebt kunnen vangen), dan ga je nu naar 24 a 28 jaar 😳

Ik heb ook vraagtekens bij het geschatte verbruik van het aquarium.
Je lampen gebruiken gezamenlijk 252W, je filter 36W.
Uitgaande van een brandtijd van 10 uur per dag kom ik uit op 919kWh op jaarbasis voor je lampen en bij 24uur per dag voor je pomp op 315kWh.

Samen is dat 1234 kWh. Houd je rekening met een kleine 2190kWh voor je verwarmingselementen? Dat is per dag 6kWh, oftewel 12 uur non stop 500W aan verwarming aan in de bak.

Wel een erg gave bak trouwens. Ik ben benieuwd naar hoe het eruit gaat zien.
Zelf zou ik voor 2x de E1501 gaan, veel meer filtercapaciteit voor 4W extra en meer zekerheid ivm een mogelijk defect aan een filter.

overcapaciteit, is soms mooi meegenomen.
Maar niet altijd nodig.
Ik heb jaren lang 1 aquarium gehad en altijd rond de 1700 kw gezeten.
maar nu heb ik 3 bakken en dan ben ik wel blij dat ik overcapaciteit heb van mijn 10 panelen.
De terug verdientijd schat ik op 5 � 7 jaar. Maar dan heb je ook wel gratis stroom, voor je aquaria en dergelijke.
ik heb persoonlijk mijn verwarmings elementen van 100 watt vervangen door 200 watt.

Maar dit ff ter zijde.

Hoe groter de bak hoe mooier het kan worden.
maar denk dan ook eens aan het vele water wisselen. Water is niet zo duur maar toch...
alle beetjes helpen.

Ipv met 2 verwarmingsstaven te werken, zou ik bij een nieuwe bak met een bodemverwarming �n staaf werken.

Ik gebruik ze zelf en ben er h��l tevreden over.

Wel best dan een systeem nemen met thermostaat die beide kan sturen.

De bodemverwarming is geen verwarming om je aquarium op zich op te warmen. Die gaat gewoon voor convectie zorgen:

* Minder onderhoud nodig
* Verkrijg je een langere levensduur voor je grind
* Planten worden niet mooier, noch groeien ze sneller. Maar ze gaan wel langer leven
* Je bodem zal nog beter als biologische filter fungeren.

Maar kan je in principe niet gebruiken bij zand. Alhoewel er zand zou bestaan dat wel met een bodemverwarming kan gebruikt worden.

voor de verwarming zou ik gaan voor extrene verwarming in het buitenfilter.
anders krijg je volgens mij zo'n bak van 1,80m nooit goed warm.
of heb ik het mis?

ikbenFrits zei:
voor de verwarming zou ik gaan voor extrene verwarming in het buitenfilter.
anders krijg je volgens mij zo'n bak van 1,80m nooit goed warm.
of heb ik het mis?

Dat heb je mis. Maar zo'n externe verwarming is wel leuk hoor. Ik denk dat ik dat ooit ook nog wel ga plaatsen.

In principe zou je warmte verspreiding dan geleidelijker moeten zijn, er is weer wat techniek UIT de bak en het is veiliger voor de visjes.

Sommige vissen (domme Belgische soorten) willen zich wel eens verbranden aan de staaf 🙂

ja oke, een protector gebruiken is wel aan te raden zeker?
maar dan moet de stroming wel in de richting van het element staan, anders word het water minder snel water na een water wissel...?
mijn water wissels doe ik altijd met koud/lauw water, maar nooit op 25 graden.

De zonnepanelen hebben we genomen met de gedachte om het gezin uit eindelijk uit te bereiden.
Plus nog andere hobby's, en het plan was al om een groot aquarium te nemen.
Daar is onze capaciteit dan ook gelijk op berekend.
Onze berekening is , terug verdiend in 7 tot 10 jaar.

Ojoj, ik weet niet waar jij de stroomverbruik van de lampen op hebt gebaseerd,
Ik denk op de standaard verlichting die mee geleverd word..
Maar laat even duidelijk zijn, dat wij op LED lampen gaan draaien.. 🙂
Wat dus al enorm in energie gaat besparen.

Onze filters zullen 33W gaan gebruiken,
En ons verwarmings-element 300W

We hebben namelijk voor 1 grotere verwarmingselement te kiezen (tot 1.000L)
Mocht deze niet voldoende blijken te zijn, hebben we altijd nog kleinere achter de hand om er bij te zetten.

Zijn we hier op een aquarium forum of een energie forum??? je moet iets over hebben voor je hobby,... verbruikt je aquarium iets meer, wees dan zuiniger op andere dingen HAHA,
effe serieus, je moet je bak inrichten zoals je zelf wil, veilig of zuinig? Ik ben akkoord met de 2 verwarmingen (staaf en/of bodem en staaf) en de 2 filters!! Als alles verkeerd loopt met 1 enkele verwarming of filter, ..pats, al de vissen dood!!! Zielig en dan kost het veel meer ook!!!!

Wij hebben inderdaad gekozen voor 2 filters.
Hebben nu gekozen voor 1 verwarmingsstaaf voor 1.000L,
En hebben 2 kleinere als reserve liggen.
Indien het te weinig blijkt te zien, of als we merken dat de andere is uitgevallen,
Dat we in ieder geval werkende er gelijk bij zouden kunnen steken.

Intussen zijn we op andere idee�n gekomen m.b.t. een plantenbak.
Kwamen een prachtig stuk kienhout tegen, en prachtige grote stenen, die we niet konden laten liggen.
Dus willen we er een beetje een 'natuurlijke' bak van maken (geen kinder-elementjes etc) met enkele planten er in.
Met de prachtig stenen/ keien hebben we diverse verstop plekken en gangetjes gecre�erd.
Beetje een canyon idee.

Dit weekend is er veel gebeurd:
Vrijdag:
Achterwandjes gehaald en er in gekit.

Zaterdag:
'rust dagje' zodat de kit kon uitharden.

Zondag:
Pompen aangesloten, Zandbodem aangelegd, bak ingericht, keien op zijn plek, en kienhout op zijn plek gelegd. (staat nu nog te wateren in de douche)

Vandaag voor plantjes kijken, en dan verder afvullen.

Wanneer krijgen we fotootjes van die mooie bak?

Wij zijn zelf begonnen aan het broertje : een Trofis Toxotes 1800. (onder de rubriek Biotopen en inrichten)

Ik wens jullie veel succes toe

Noontje zei:
Wij hebben inderdaad gekozen voor 2 filters.
Hebben nu gekozen voor 1 verwarmingsstaaf voor 1.000L,
En hebben 2 kleinere als reserve liggen.
Indien het te weinig blijkt te zien, of als we merken dat de andere is uitgevallen,

Is de kans groot dat je staaf kapot gaat? Neen. Maar het komt wel voor. Verhalen zat te vinden van mensen die het hebben meegemaakt.

Moet-moet-moet je dan een veiligheid hebben? Ach neen, toch niet. Het heeft immers te weinig plaats.

Maar...

...als je dan toch reserve staven hebt, dan kan je die evengoed gebruiken.

Toch?

Je hebt er uiteindelijk niks aan wanneer die in de lade liggen en jij n�t een weekendje weg bent.

"Anything that can go wrong, will go wrong" - Murphy's law

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan