Wat is er nieuw

Tips nodig 'moerasgebied'

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niekserr
  • Startdatum Startdatum
N

Niekserr

Guest
Hallo allemaal,

Nu het weer weer de betere kant op gaat begint het al snel weer te prikkelen bij mij. Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik een vijver met een klein 'moerasgebiedje' erbij. Tenminste, dat moest het voorstellen. Dat is een klein stukje van een halve meter.

Nu zit ik met een paar dingetjes:
gezien ik soms nogal perfectionistisch ben, wil ik dat stukje iets dieper ga maken, manden passen er net niet volledig in en de rand vd vijver ligt er iets hoger dan bij de rest (ongelijk dus). Dit wil ik weghalen, ik ga hem dus iets dieper maken daar en het zeil iets verleggen.
Wat ik dan wil doen is; de manden eruit halen en het stuk volgooien met steentjes (lavasteentjes waarschijnlijk). Dit vind ik iets mooier staan. Maar waar kan ik dat soort grind halen? Heb er dus ook redelijk wat van nodig. En kan het zeil dat wel houden of moet er iets onder tegen eventuele scherpe puntjes (1mm EPDM folie).

Nu zou het ook wel leuk zijn om er een soort filter idee van te maken, dus met doorstroming... Maar ik kom er nog niet helemaal uit van hoe of wat... + dat ik er geen superdure apparatuur in wil stoppen

Tips??? 😀

zoek eens op rietfilter wellicht helpt dat je verder.

je zou het kunnen doen met een overloop van de vijver wellicht en dan terugpompen de vijver in???

Oke bedankt. Had ik nog niet op gezocht.

Verder nog tips / idee�n?
Bijv. over de diepte van dit gedeelte? Zou een cm of 30 genoeg zijn?

Moerasgebied 30cm maken is goed , ik zou die gewoon opvullen met maaskeien en daar je planten los tussen zetten .
Na enkele maanden staan ze reeds goed vast .
Onderaan en bovenaan water invoeren en laten overlopen in de vijver .
Dat principe gebruik ik ook in mijn beekloop , werkt perfect , planten groeien alles dicht .
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je extra diepte aanhoudt .
Mijn beek komt in het seizoen flink omhoog door de massale groei van de planten .
Houd zeker 15cm minimum aan als extra hoogte (ik heb het iets te laag gemaakt bij mij)
Het is heel simpel te maken en nut is niet te onderschatten .

Hmm, dus ik moet er rekening mee houden dat t grind 15cm omhoog kan gaan door de plantenwortels?
Das flink wat.

Bedankt voor je tips. Zal een keer een plaatje uploaden waarin ik mn idee�n heb geschetst.

Aan wat voor soort pomp moet ik denken?

Nee , grind blijft wel liggen .
Ik bedoelde dat je extra hoogte boven je grind (ik zou geen grind nemen maar groffere stenen) moet aanhouden omdat met de tijd alles wat dicht gaat slibben en de wortels zullen dan ook flink omhoog komen voor voeding op te nemen.
Eigenlijk zal je moeras zeg maar nog meer "verlanden" en zal het water moeilijker zijn weg vinden . Dan komt het waterpeil dus omhoog . Als je daar wat extra hoogte voor aanhoudt kan je vele jaren er plezier van hebben zonder al teveel onderhoud .

Deze foto maakt het denk ik wel duidelijk .
Deze beek ligt er nu een volledig jaar volgens mij , en is al eens teruggesnoeid geweest in het seizoen .
De foto is van de maand september vorig jaar .
En de meeste planten zijn spontaan erin gewaaid (ook makkelijk)
Planten staan enkel tussen maaskeien en wat grof grind .
De voorste planten staan vast in enkel cm's grind/steen (die ook droog kan komen te staan als ik de beek afkoppel)
Kan je wel indenken dat het water moeilijker zijn weg gaat vinden .

beek-moeras.jpg

Hmm ja, ik begin het te snappen!
Gewoon zorgen dat ik het dus rond blijf pompen en als de stroming verminderd moet ik er iets aan doen.
Eigenlijk gewoon net een normaal filter die na verloop van tijd ook dichtslibt. Haal je het dan open of zo om het slib te verwijderen of, hoe doe je dat?

De stroming zal niet verminderen , want water vind altijd zijn weg .
Enkel zal het dan in je tuin lopen en je waterpeil in de vijver dalen .
Slib haal ik zo weinig mogelijk weg , alleen in de plantenvijver gebruik ik af en toe een airlift daarvoor .
Teveel slib weghalen en je planten zullen slecht groeien .

Ah oke! dankje voor alle tips.

Zou ik dus een pomp het water onderin het grind moeten laten stromen zodat het water naar boven door het rietfilter gaat en de vijver in stroomt?

Zo dus:
7xHSx.png

Een rietfilter is dat niet echt , dan moet je minimum 70 a 90cm zand hebben .

Welke afmetingen heeft het eigenlijk wat je in gedachte hebt ?

Ongeveer 50 cm bij 2 meter 🙂 .

Diepte zo rond de 30 cm schat ik.

Dan zou ik het water er gewoon over gooien .
Vooraan de slang erop (eventueel vertakken naar 2 uitstromen) en terug laten overlopen in de vijver .

Ok� bedankt voor al je tips!!!
Zal nog ff paar weekjes duren voor ik ga knutselen, maar resultaat zal ik zeker posten 😀 .

Niekserr zei:
Ok� bedankt voor al je tips!!!
Zal nog ff paar weekjes duren voor ik ga knutselen, maar resultaat zal ik zeker posten 😀 .

Nee , ik zou gelijk beginnen , de planten zijn al aan het werken ... 😀

Klopt ja, eerste dingen komen omhoog. Hoewel het hier nog meevalt omdat de schuur hier nog veel direct zonlicht op de vijver tegenhoudt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan